Mijn vriend en ik hebben een school in de middeleeuwse krijgskunst. Hiermee staan we ook regelmatig op evenementen en houden we middeleeuwse voettoernooien. Nu zijn we dus ook bezig dit uit te breiden het bereden toernooi
Nou lees ik dus al enkele weken mee hier op het forum
om zoveel mogelijk info te vergaren, ik ben gewoon zo'n vervelend typetje dat gelijk achter de comp schuift en info gaat opzoeken over alles wat er te weten valt over een onderwerp zodra het ook maar even ter sprake komt
(ook niet-paard gerelateerd) En aangezien ik wel de nodig rijervaring heb, maar nooit zelf paardjes gehouden ben ik daar nu de nodige info voor aan het verzamelen.Wij gaan vrij jonge paardjes aanschaffen (3-7 jaar) en hebben momenteel 2 6-jarigen op het oog. Je kunt je enigzins voorstellen dat de paardjes nog alle kanten uit kunnen gaan met hun lichaam door de training en groei.
Wat ons betreft lijkt ons een boomloos zadel voor de training goed te doen. Deze past zich nog aan de rug van een paard aan (en bij de gewone training komt er geen harnas kijken) Maar... er moet ook nog een middeleeuws correct zadel (qua uiterlijk dan) komen. Deze moeten we zelf laten maken bij een zadelmaker (bl of bz). En nu dus de vraag boomloos of boomzadel?
Het grote probleem zit 'em in het harnas en het feit dat bij een steekspel de riddel uit het zadel komt om met de lans te steken. Bij de andere disciplines te paard die in het toernooi zitten zal het ook voorkomen maar niet zo lang en bij ééntje ook niet zo zwaar ivm de afwezigheid van het harnas. Dus wat is er boomloos mogelijk? Of wordt het toch een boomzadel die we regelmatig moeten controleren en evt de boomzadel vervangen?
PS: ik heb niks tegen boomzadels, maar het idee van boomloos staat me wel aan

In de ene film zie je westernzadels, in de andere spaanse zadels, en in weer een andere engelse zadels.. 
!
We gaan hierin verder dan stichting Hei. Een andere groep die hier in NL al een riddertoernooi heeft opgezet, zij hebben het voordeel hebben dat ze alles op het archion kunnen/mogen doen.