boomloos of boomzadel voor onze hobby

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

boomloos of boomzadel voor onze hobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 11:51

Ik heb even een specifieke vraag en voordat ik die stel even een kleine uitleg Sigaar

Mijn vriend en ik hebben een school in de middeleeuwse krijgskunst. Hiermee staan we ook regelmatig op evenementen en houden we middeleeuwse voettoernooien. Nu zijn we dus ook bezig dit uit te breiden het bereden toernooi Cool

Nou lees ik dus al enkele weken mee hier op het forum Schijnheilig om zoveel mogelijk info te vergaren, ik ben gewoon zo'n vervelend typetje dat gelijk achter de comp schuift en info gaat opzoeken over alles wat er te weten valt over een onderwerp zodra het ook maar even ter sprake komt Clown (ook niet-paard gerelateerd) En aangezien ik wel de nodig rijervaring heb, maar nooit zelf paardjes gehouden ben ik daar nu de nodige info voor aan het verzamelen.

Wij gaan vrij jonge paardjes aanschaffen (3-7 jaar) en hebben momenteel 2 6-jarigen op het oog. Je kunt je enigzins voorstellen dat de paardjes nog alle kanten uit kunnen gaan met hun lichaam door de training en groei.

Wat ons betreft lijkt ons een boomloos zadel voor de training goed te doen. Deze past zich nog aan de rug van een paard aan (en bij de gewone training komt er geen harnas kijken) Maar... er moet ook nog een middeleeuws correct zadel (qua uiterlijk dan) komen. Deze moeten we zelf laten maken bij een zadelmaker (bl of bz). En nu dus de vraag boomloos of boomzadel?
Het grote probleem zit 'em in het harnas en het feit dat bij een steekspel de riddel uit het zadel komt om met de lans te steken. Bij de andere disciplines te paard die in het toernooi zitten zal het ook voorkomen maar niet zo lang en bij ééntje ook niet zo zwaar ivm de afwezigheid van het harnas. Dus wat is er boomloos mogelijk? Of wordt het toch een boomzadel die we regelmatig moeten controleren en evt de boomzadel vervangen?

PS: ik heb niks tegen boomzadels, maar het idee van boomloos staat me wel aan Schijnheilig

Marchador

Re: boomloos of boomzadel voor onze hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:23

Ik neem aan dat het zadel dus helemaal vermaakt moet worden?
Ik vraag me af of dat kan bij boomloos.
Maar daar kan ik je niets over vertellen.
Pin je niet vast op het boomloze zadel, het past natuurlijk niet bij ieder paard.
Daarnaast is het misschien een idee om een boomloos zadel te testen voor je echt een definitieve keuze maakt.

In ieder eval succes Knipoog

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 12:51

Marchador schreef:
Ik neem aan dat het zadel dus helemaal vermaakt moet worden?
Ik vraag me af of dat kan bij boomloos.
Maar daar kan ik je niets over vertellen.
Pin je niet vast op het boomloze zadel, het past natuurlijk niet bij ieder paard.
Daarnaast is het misschien een idee om een boomloos zadel te testen voor je echt een definitieve keuze maakt.

In ieder eval succes Knipoog

Ik wil een zadelmaker een middeleeuws uitzient zadel laten maken. Het verbouwen van een zadel lijkt me onbegonnen werk Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:36

Een boomloos zadel heeft hier denk ik wel wat voordelen, stel dat een paard niet mee kan doen aan de show, en je hebt toch echt dat showzadel nodig, dan heb je natuurlijk veel meer kans dat het zadel ook op de andere paarden past. Want het is nogal een uitgave om een zadel helemaal te laten bouwen. Als het paard dan wat breder wordt laat je niet zomaar even een nieuwe maken Knipoog
Je zou dan nog altijd kunnen kiezen om voor de trainingen boomzadels te gebruiken.

Verder zijn er ook 'corrector pads' te koop, die je onder een boomloos zadel kan gebruiken, deze zijn een stuk steviger gevormd, en verdelen de druk over een extra groot oppervlak voor de spellen waarbij de ruiter echt heel lang in de beugels moet staan.

Heb je toevallig een foto van hoe zo'n middeleeuws zadel eruit ziet? Ik heb eigenlijk geen flauw idee Tong uitsteken In de ene film zie je westernzadels, in de andere spaanse zadels, en in weer een andere engelse zadels..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:42

Wat ik ondertussen begrepen heb van de fysio die bij mijn paard is geweest (ik ben ook zo'n tiep dat naadjes van kousen wil weten en het beste en fijnste voor mijn paard) is dat je een perfecte onafhankelijke zit moet hebben om goed in een boomloos zadel te kunnen rijden en zitten. Ook wordt de druk veel minder verdeeld maar tot een paar punten teruggebracht. Zij was er in elk geval niet stuk van, zeer zeker niet in de combi met mijn hypermobiele paard.

Ook waar ik afgelopen weekend cursus had, bij naturals die toch zeker zo min mogelijk gebruiken voor het paard (geen bit, geen ijzer etc) was de cursus leider (die een thermografische camera heeft en daar veelvuldig mee fotografeert om te kijken of een zadel goed ligt) echt niet stuk van de boomloze zadels.

Wat je ook zou kunnen doen en wat heeeeel erg aansluit op je hobby: de klassieke rijkunst. Die is gebaseerd op de rijkunst van de ridders, en bv de passage was bedoelt om de tegenstander te intimideren, en een andere gang weer om over die zelfde tegenstander heen te walsen. Dan kan je het helemaaaal in stijl doen Ja !

Edit: ik verbaasde me over de hoeveelheid boomloze zadels die overal aangeboden worden toen ik info zocht erover. Als het allemaal zo goed en fijn enzo zit, zijn er toch heel veel die er anders over denken na een paar maanden. Lang niet iedereen heeft uiteraard een perfecte zit, en dan is gewichtsverdeling wel zo vriendelijk lijkt me voor de rug van je paard. Knipoog Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:50

Fysio's zijn er heel erg verdeeld over.. de ene vind het een geweldige uitvinding, de ander vind het maar niks.
Een leuk feitje is dat de uitvinder van de Barefoot zadels ook een fysio was Haha! De fysio van mijn paard vond het ook prima, mijn paard had blijkbaar snel last van spierpijn, en door het zachte zadel werden de spieren tijdens het rijden als het ware gemasseerd, waardoor zijn spierpijn minder werd Lachen
Het is inderdaad wel waar dat een onafhankelijke zit het allerbeste is bij een boomloos zadel, maar als je die nog niet hebt dan krijg je hem vanzelf wel, want ze geven niet veel steun.
Over de verdeling van de druk, dat ligt helemaal aan de ruiter. Als je je druk verdeelt over je kont, bovenbenen en beugels is er weinig aan de hand (beter dan een boomzadel dat niet perfect past), ik las toevallig gisteren een reactie van een bokker die een boomloos zadel en een boomzadel had getest met de PLIP pad (soort klei, die laat zien waar drukkingen zitten), en ze kwamen er allebei even goed uit Lachen

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 15:01

Ik was ook al aan het kijken naar de academisch rijkunst. Een collega van mij rijd op de maesberg (schrijf ik dat zo goed?) in arnhem en heeft mij even laten zien wat rechtrichten en de academische rijkunst inhield (tot zover zij het kon Knipoog ). Ik ben al aan het rondneuzen naar een instructrice die privé les wil geven op lokantie Bloos We gaan hierin verder dan stichting Hei. Een andere groep die hier in NL al een riddertoernooi heeft opgezet, zij hebben het voordeel hebben dat ze alles op het archion kunnen/mogen doen.

Hierbij een foto van stichting Hei en hun middeleeuwse zadels:
Afbeelding

En het zadel van koning henry V van Engeland
Afbeelding

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:04

Ik ben er zeker mee eens dat een boomzadel dat niet goed ligt ook veel schade kan veroorzaken. Ik zou bovenstaande test graag willen laten uitvoeren met een thermografische camera, die meet nog meer dan wat klei kan laten zien. Interessant experiment! Ik ken zo iemand, die komt dan met zijn camera als je een kwartier hebt gereden, en kan dan exact laten zien waar het zadel zijn druk ligt, en hoe die verdeelt is. Zou mooi zijn met stabiele factoren, zelfde paard zelfde ruiter, en dan een x met een goed passend boomzadel en een x met een boomloos.

Ben daar dan heel nieuwgierig naar, ook omdat ik zelf een boomloos wilde. Maar mijn paard met haar hypermobiliteit heeft dus geen goede basis voor een boomloos. Elke disbalans van zowel haarzelf als van mij voelt ze en reageert daarop, en in dit geval is een (goed passend) boomzadel beter dan een boomloos.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:06

manishdra schreef:
Ik was ook al aan het kijken naar de academisch rijkunst. Een collega van mij rijd op de maesberg (schrijf ik dat zo goed?) in arnhem en heeft mij even laten zien wat rechtrichten en de academische rijkunst inhield (tot zover zij het kon Knipoog ). Ik ben al aan het rondneuzen naar een instructrice die privé les wil geven op lokantie Bloos We gaan hierin verder dan stichting Hei. Een andere groep die hier in NL al een riddertoernooi heeft opgezet, zij hebben het voordeel hebben dat ze alles op het archion kunnen/mogen doen.

Ik dacht dat je via Paardenbegrijpen kunt zien waar de instructeurs van Branderup les geven?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 15:17

Na lang zoeken heb ik ze onder het kopje Links Clown

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:35

Goh dat lijkt me inderdaad erg interessant breghje Ja
Ik had daar nog nooit van gehoord, hypermobiliteit bij paarden! Merk je daar veel van? Is het dan überhaupt wel goed om te rijden op zo'n paard? Lijkt me best eng

Maargoed, terug naar het topic Haha!

Wat een gave kostuums op de foto's Haha!
Ik denk dat je het beste kan gaan zoeken tussen de spaanse/portugese/iberische zadels. Daar lijken ze het meest op, en dan kun je ook makkelijk een zadel laten aanpassen in plaats van helemaal opbouwen, dat scheelt een boel Lachen Er zijn zelfs boomloze spaanse zadels.
Een paar links:
Boomloos: http://www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina11.html
En hier zijn er een boel met boom:
http://www.hipica.nl/produkten.php?cati ... che+zadels
Code
http://www.trekkingsaddles.com/portalframe.aspx?detail=portalresults.aspx[q]style[is]2

Laatste link moet je even in z'n geheel kopiëren en plakken in de adresbalk Knipoog

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:02

Heb je een pb gestuurd anders jatten we een topic Haha!

Als je eenmaal zover bent Manishdra, kom ik zeker een keertje kijken! Is wel een gaaf idee voor bv. Elf Fantasy Fair oid. In augustus wordt er ook altijd zoiets georganiseerd kan nu even niet op de naam komen...

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 17:41

Breghje schreef:

Als je eenmaal zover bent Manishdra, kom ik zeker een keertje kijken! Is wel een gaaf idee voor bv. Elf Fantasy Fair oid. In augustus wordt er ook altijd zoiets georganiseerd kan nu even niet op de naam komen...

Castlefest (begin augustus)?
Gebroeders van Limburgweekend (eind augustus)?

En je hebt er vast wel nog eentje ertussen maar op deze twee staan we met het voettoernooi.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:50

manishdra schreef:
Breghje schreef:

Castlefest (begin augustus)?
Gebroeders van Limburgweekend (eind augustus)?

En je hebt er vast wel nog eentje ertussen maar op deze twee staan we met het voettoernooi.

Ja Castlefest bedoel ik! Ja

Misschien ga ik dit jaar ook weer, dan zoek ik je wel op.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 21:03

Afbeelding

Dit is een zadel wat ze hebben gemaakt met 3 gevonden zadels uit de middeleeuwen. Nu vraag ik me af in hoevere deze goed voor een paardenrug zijn. Natuurlijk zou je het uit moeten proberen op een paard, maar als de ervaren oogjes hiernaar kijken, lijkt het dan wat, of lijkt het helemaal nergens op? (dit zadeltje kost bijn 5000 dollar) Niet dat we deze gaan kopen, maar het kan evt als een goed voorbeeld dienen!