Watertrens of bustrens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Watertrens of bustrens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 10:53

Wat gebruiken jullie en waarom? Ik hoor namelijk veel mensen negatief over de watertrens maar zie dit heel veel gebruikt worden in m'n omgeving.

MarchaL

Re: Watertrens of bustrens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:12

Ik rijd mijn paard met een (dubbel gebroken) bustrens. Een bustrens ligt wat stabieler in de mond als een watertrens. Ik heb overigens beide geprobeerd, op een bustrens loopt ze gewoon fijner.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:05

En bij watertrens kan er nog wel eens een velletje tussen komen Knipoog

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:10

Ik had voor mijn paard een dubbelgebroken watertrens, daar liep ze gewoon echt heel goed op... Bij nieuw paard wil ik dit ook gewoon weer gaan gebruiken, maar dan wel iets dikker denk ik!!

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:12

Waarom verkiezen jullie een dubbelgebroken bit boven een enkelgebroken bit?
Ik zelf gebruik een enkelgebroken watertrens. Mijn paard is altijd met zo'n bit gereden, van de vorige eigenaar heb ik dat dus gewoon overgenomen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:14

IK gebruik een dubbelgebroken watertrens. Ik heb nog nooit gehad dat er een velletje tussenkwam, dan is je bit volgens mij gewoon of te klein, of verschrikkelijk versleten. BIj een passend bit zou dit niet mogen gebeuren.
Ik vind er trouwens weinig verschil inzitten met een bustrens kwa inwerking. Het is dat ik deze toevallig nog had liggen, anders had er net zo goed een dubbelgebroken bustrens in kunnen gaan.

Ik kies voor dubbelgebroken, omdat bij enkelgebroken er een notenkrakereffect kan ontstaan in de mond van je paard als je druk op het bit zet. Bovendien prikt de voorkant van het bit dan ook nog eens in het gehemelte ( tenminste dat kan gebeuren ). Je moet zelf uitvinden waar je paard het beste op loopt, sommigen vinden de druk op de tong bij een dubbelgebroken weer niet fijn, en dan kan je weer beter voor enkelgebroken kiezen.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:15

Toevallig een dubbelgebroken watertrens. Velletje is er nog nooit tussengekomen. (heb het eigenlijk nog nooit meegemaakt dat het gebeurde).

Crisje_lanc: Heel simpel. Enkelgebroken reageerde hij niet meer op, was dwars, beet zich vast, en na het gebruik van een dubbelgebroken bit veranderd hij in een bestuurbaar, licht-in-de-hand engeltje. Knipoog

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:17

erleyne schreef:
IK gebruik een dubbelgebroken watertrens. Ik heb nog nooit gehad dat er een velletje tussenkwam, dan is je bit volgens mij gewoon of te klein, of verschrikkelijk versleten. BIj een passend bit zou dit niet mogen gebeuren.
Ik vind er trouwens weinig verschil inzitten met een bustrens kwa inwerking. Het is dat ik deze toevallig nog had liggen, anders had er net zo goed een dubbelgebroken bustrens in kunnen gaan.

Ik kies voor dubbelgebroken, omdat bij enkelgebroken er een notenkrakereffect kan ontstaan in de mond van je paard als je druk op het bit zet. Bovendien prikt de voorkant van het bit dan ook nog eens in het gehemelte ( tenminste dat kan gebeuren ). Je moet zelf uitvinden waar je paard het beste op loopt, sommigen vinden de druk op de tong bij een dubbelgebroken weer niet fijn, en dan kan je weer beter voor enkelgebroken kiezen.

Was een nieuw passend bit maar met paarden die daar heel gevoelig voor zijn kan je beter een bustrens hebben!!!

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:28

Ik rijd met een dubbelgebroken watertrens Lachen Heb nog niet meegemaakt dat er een velletje tussen kwam te zitten. Maar ben hier mee gaan rijden omdat ik een dubbelgebroken bit wilde gebruiken en deze hadden we nog liggen Lachen

Celestaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:39

Ik reed eerst altijd met een enkelgebroken watertrens, die heb ik vervangen door een dubbelgebroken watertrens en ze reageerde er echt super op!
Ik weet dat de pony van mijn zus ook beter op een watertrens dan op een bustrens loopt, verschilt per paard denk ik.

Bustrens hoort stiller in de mond te liggen.

JUSTXME1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:50

Ik denk dat het een beetje van paard tot paard verschilt, je moet zelf voelen waar ze het beste mee lopen. Ik rijd met een enkelgebroken bustrens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:16

Ik rijd op een enkelgebroken bustrens. En op de jonge pony een dubbelgebroken watertrens.
Hier lopen ze allebei het fijnst op. Het is per paard verschillend Lachen

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:48

Enkelgebroken bustrens.
Sommige paarden reageren fijner op het ene, andere op het andere. Beetje afhankelijk per paard vind ik Ja.

edit: zoals Hevonen ook zegt dus.