Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

erleyne schreef:IK gebruik een dubbelgebroken watertrens. Ik heb nog nooit gehad dat er een velletje tussenkwam, dan is je bit volgens mij gewoon of te klein, of verschrikkelijk versleten. BIj een passend bit zou dit niet mogen gebeuren.
Ik vind er trouwens weinig verschil inzitten met een bustrens kwa inwerking. Het is dat ik deze toevallig nog had liggen, anders had er net zo goed een dubbelgebroken bustrens in kunnen gaan.
Ik kies voor dubbelgebroken, omdat bij enkelgebroken er een notenkrakereffect kan ontstaan in de mond van je paard als je druk op het bit zet. Bovendien prikt de voorkant van het bit dan ook nog eens in het gehemelte ( tenminste dat kan gebeuren ). Je moet zelf uitvinden waar je paard het beste op loopt, sommigen vinden de druk op de tong bij een dubbelgebroken weer niet fijn, en dan kan je weer beter voor enkelgebroken kiezen.
Heb nog niet meegemaakt dat er een velletje tussen kwam te zitten. Maar ben hier mee gaan rijden omdat ik een dubbelgebroken bit wilde gebruiken en deze hadden we nog liggen
.