Zelf tuig repareren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zelf tuig repareren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:36

Weet iemand waar je een tuigreparatiesetje kunt kopen, of wat je daar allemaal voor nodig hebt?

En wat voor materiaal heb je precies nodig voor het aanpassen van een hoofdstel? Het gaat mij namelijk niet om een zadel verbouwen, Knipoog maar om een teugel te veranderen in een cordeo door hem te verkorten en de twee helften aan elkaar te naaien.

Hebben meer mensen ervaringen met het verstellen van tuigleer, en zijn daar ook cursussen voor? Ik vond er wel een van de helicon opleiding, maar vroeg me af of er nog meer mogelijk was, ook op het gebied van tuig leren versieren door te gutsen of met sierbeslag te werken. Als iemand hier meer over weet, dan hoor ik het graag!

Urielle

Re: Zelf tuig repareren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 08:25

Wellicht een beetje ver voor je, maar in Belgie zijn er enkele Syntravestigingen die de opleiding/cursus 'Zadelmaker' en/of 'Hersteller van Zadels en Tuig' aanbieden.

Sonja_vR

Re: Zelf tuig repareren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:01

imperial riding heeft een heleboel leerbewerikingsmateriaal in de collectie zag ik toevallig op de site

gok dat je elzen en naalden nodig hebt bij het aan elkaar maken van leer zoals teugels en natuurlijk geschikt garen

om grotere gaatjes te creeren heb je denk ik holpijpen nodig in de gewenste maten (en een hamer + matje/onderlegger om onderliggende werktafel te beschermen )
en verder natuurlijk goed snij en knip materiaal (messen + scharen )