Peesbeschermers strijken elkaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Musetta

Peesbeschermers strijken elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 00:15

Mijn pony heeft tijdens het rijden of longeren steeds peesbeschermers om, omdat ze haar voorbenen op volte wel eens aantikt. Onder het rijden hoor ik de peesbeschermers elkaar regelmatig raken, ook zie je langs de strijkkant duidelijk dat het gebruikte beschermers zijn. Hebben vele paarden dit? Als ze met haar voorbenen dan zo dicht bij elkaar loopt, zou het dan kunnen dat strijklappen achteraan ook nodig zijn?

Qimm

Re: Peesbeschermers strijken elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 00:18

wat je wel krijgt is dat door de peesbeschermers de benen (realtief gezien) zeker een cm 2-3 dichter bij elkaar staan waardoor ze elkaar natuurlijk net wel of niet kunnen raken. Wanneer je pony geen wondjes heeft van het strijken is het niet heel noodzakelijk. Ik ben van de 'voorkomen is beter dan genezen' en doe het altijd om. maar er zijn ook veel tegenstanders. Doe waar je zelf achter staat, wil je zo min mogelijk 'onzin' om je paard dan kijk je of er wondjes ontstaan, zo niet dan geen beschermers, zo ja dan wel beschermers.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 00:20

Als ze zichzelf aantikt is het maar goed dat je peesbeschermers gebruikt, hoewel het ook zo kan zijn dat ze zonder pb's zichzelf net niet aantikt maar dan bestaat natuurlijk wel het risico als ze eens een rare beweging maakt.
Of ze ook strijklappen aan haar achterbenen nodig heeft moet je zelf gaan bekijken, dat hoeft niet zo te zijn. Heeft ze wondjes aan de binnenkant van de kogels dan is het geen overbodige luxe, heeft ze geen wondjes dan is het waarschijnlijk niet nodig.

Er zijn wel meer paarden die hun kogels aantikken, meestal gebeurt dit alleen bij de achterbenen, sommigen doen het ook van voren, zoals die van jou, helemaal niet erg hoor.

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 00:24

De peesbeschermers heb ik aangeschaft omdat ze haar benen aantikte zonder bescherming. Ja Ze gebruikt uit zichzelf te veel achterhand. Huilen van het lachen

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 00:36

Als ze zichzelf aantikt is het wel zo verstandig peesbeschermers om te doen.
Ik ben in principe tegen peesbeschermers omdat ze de spieren veel te warm laten worden omdat er vaak neopreen in zit.
Maar ja, je kan em moeilijk met wonden op zn benen laten lopen dus je hebt weinig andere keus.
Mijn paard strijkt ook erg en mijn nieuwe peesbeschermers zien er na een half uur uit alsof ik ze al maanden gebruik.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:47

Een goede peesbeschermer lucht voldoende hoor, juist door het neopreen, bandage's maken het been vel warmer.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:52

United had het ook met 1 paar eskadrons die ik had... deze waren net iets boller dan mijn andere paar en daarbij hoorde je hem dus ook 'tikken'.
Bij mijn andere peesbeschermers heeft hij het dus niet.

Je moet je paard eigenlijk zonder bekijken, bv in de wei oid. Kijk dan of hij zich aan (zou kunnen) tikken en pas je beenbescherming daarop aan.
Zo heeft United enkel peeskappen om voor, en Warina heeft voor peeskappen en achter strijklappen. Zij heeft het nl beide nodig door dat ze haar achterbenen wat nauw neerzet en af en toe de voorpezen aantikt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:58

Soms is het beter om voorzorgsmaatregelen te nemen, zo heeft mijn paard tijdens sgw altijd pijpkousen voor en achter en springschoenen voor en achter, voornamelijk omdat ze met haar achterhoeven in de voorijzers trapt. Lijkt veel maar ik heb een keer zonder springschoenen gereden omdat ik ze vergeten had en toen was ze wel mooi met haar ene voet op de kroonrand van de andere voet gaan staan, omdat ze kalkoenen onder had had ze dus een gat van ruim 2cm diep in de kroonrand.

Daarmee wil ik niet zeggen dat je dus maar je hele paard in moet pakken maar soms kun je beter het zekere voor het onzeker nemen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:09

anneliesdj schreef:
Een goede peesbeschermer lucht voldoende hoor, juist door het neopreen, bandage's maken het been vel warmer.

Neopreen heeft als sterkste eigenschap warmte vasthouden. Dus waarom ze dat voor beenbeschermers gebruiken is mij een groot raadsel.

Waarom gebruik je niet goed ventilerende pijpkousen (van bijvoorbeeld NEW of HAF) Veel beter voor de pezen en helpen wel tegen wondjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 01:45

Jonge paarden die nog relatief slap zijn in de achterhand, tikken zichzelf veelvuldig aan, dit los je niet op met bescherming maar met veelvuldig stapwerk, rechtuit rechtaan.
Hoe oud is die van jou?

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 11:27

suleilitha schreef:
Jonge paarden die nog relatief slap zijn in de achterhand, tikken zichzelf veelvuldig aan, dit los je niet op met bescherming maar met veelvuldig stapwerk, rechtuit rechtaan.
Hoe oud is die van jou?

Ze is vorige maand 4 geworden, dus wat je zegt kan zeker kloppen. Kun je dat 'rechtuit rechtaan' uitleggen ajb?