Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Maris schreef:Hoi,
Zoals de titel al zegt. Hoe kan je zien of een zadelboom past voor je paard ?
En dan bedoel ik niet de boomwijdte voor de schouders. Maar de rest. Dus of de takken goed zijn etc.
Ik neem aan dat 1 merk zadel ook 1 soort boom heeft ( in verschillende wijdtes ) ?meestal heeft idd een bepaald merk een boomvorm die bij de verschillende types zadels terugkomt kwa pasvorm voor het paard , met wat variatie in de diepte van de boom (ik doel hiermee op de diepte van de uiteindelijke zit ) hoewel er binnen een merk ook variatie kan zijn wat betreft pasvorm voor het paard doordat een merk ook kan kiezne om voor verschillende aparte types een speciaal zadel te ontwikkelen waardoor de vorm van de boom meestal ook daaraan aangepast word
En dat voor een bepaald type paard er bepaalde bomen goed zijn ?
Voor hoge schoft b.v. Kieffer, Passier, KN ? helaas speelt er meer mee dna de hoogte van de schoft,
hoogte van de schoft, maar ook breedte en lengte van die schoft ,
dan de schouder : breedte vorm en plaatsing daarvan speelt mee
en natuurlijk ook het verloop van de rug, recht, lang, kort, hol, bol,
is het paard breed van voor en smal van achter in verhouding
of juist smalletjes van voor en breed vanachter
zijn allemaal dingen die meespelen
dus je kunt helaas niet stellen "deze boom past op paarden met ene hoge schoft , daarvoor zijn er te veel variabelen
En dat b.v. italiaanse zadels meer gebouwd zijn voor italiaanse paarden en dus minder voor breed gebouwde KWPN-ers bv. ??
En dat de takken van een zadelboom gelijk moeten lopen aan de schuinte van de schoft en schouders ?
Ik ben heel benieuwd naar jullie antwoorden !
Maris schreef:Is het wel zo dat b.v. korte takken ( die breed uitlopen ) geschikt zijn voor paarden die breed gebouwd zijn ? Bv de stubben zadels ?
Citaat:En heeft een paard met hoge schoft dan lange takken nodig om meer hoogte in de kamer te hebben ?
)Maris schreef:Ik vraag nog even door .....![]()
Stel dat het zadel past aan voorzijde bij de schouders en schoft ( dus kamerbreedte goed, takken lopen evenwijdig aan schouder ).
Waar kan het dan nog meer fout gaan ?
- In de lengte natuurlijk, verder dan de 18de rib
- De boom kan te recht zijn, begrijp ik. Maar is dat te "herstellen" door de kussens anders te vullen ? Of bestaan er ook zadelbomen die niet zo recht zijn ?
En hoe breed moet het zijn tussen de kussens, de ruggegraatvrijheid zeg maar. Heel breed ( liggen de kussens dan niet buiten de spieren ? ) ? Heel smal ( drukt het dan niet op zenuwbanen en draait het dan niet tegen de wervels in een wending ?) ?