Hoe kan je zien of zadelboom past op de rug van je paard ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Hoe kan je zien of zadelboom past op de rug van je paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 19:26

Hoi,

Zoals de titel al zegt. Hoe kan je zien of een zadelboom past voor je paard ?
En dan bedoel ik niet de boomwijdte voor de schouders. Maar de rest. Dus of de takken goed zijn etc.

Ik neem aan dat 1 merk zadel ook 1 soort boom heeft ( in verschillende wijdtes ) ?

En dat voor een bepaald type paard er bepaalde bomen goed zijn ?
Voor hoge schoft b.v. Kieffer, Passier, KN ?

En dat b.v. italiaanse zadels meer gebouwd zijn voor italiaanse paarden en dus minder voor breed gebouwde KWPN-ers bv. ??

En dat de takken van een zadelboom gelijk moeten lopen aan de schuinte van de schoft en schouders ?

Ik ben heel benieuwd naar jullie antwoorden !

Morrow_Less

Re: Hoe kan je zien of zadelboom past op de rug van je paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:55

ik volg

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:01

Ik volg ook.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:52

Maris schreef:
Hoi,

Zoals de titel al zegt. Hoe kan je zien of een zadelboom past voor je paard ?
En dan bedoel ik niet de boomwijdte voor de schouders. Maar de rest. Dus of de takken goed zijn etc.

Ik neem aan dat 1 merk zadel ook 1 soort boom heeft ( in verschillende wijdtes ) ?meestal heeft idd een bepaald merk een boomvorm die bij de verschillende types zadels terugkomt kwa pasvorm voor het paard , met wat variatie in de diepte van de boom (ik doel hiermee op de diepte van de uiteindelijke zit ) hoewel er binnen een merk ook variatie kan zijn wat betreft pasvorm voor het paard doordat een merk ook kan kiezne om voor verschillende aparte types een speciaal zadel te ontwikkelen waardoor de vorm van de boom meestal ook daaraan aangepast word

En dat voor een bepaald type paard er bepaalde bomen goed zijn ?
Voor hoge schoft b.v. Kieffer, Passier, KN ? helaas speelt er meer mee dna de hoogte van de schoft,
hoogte van de schoft, maar ook breedte en lengte van die schoft ,
dan de schouder : breedte vorm en plaatsing daarvan speelt mee
en natuurlijk ook het verloop van de rug, recht, lang, kort, hol, bol,
is het paard breed van voor en smal van achter in verhouding
of juist smalletjes van voor en breed vanachter
zijn allemaal dingen die meespelen
dus je kunt helaas niet stellen "deze boom past op paarden met ene hoge schoft , daarvoor zijn er te veel variabelen

En dat b.v. italiaanse zadels meer gebouwd zijn voor italiaanse paarden en dus minder voor breed gebouwde KWPN-ers bv. ??

En dat de takken van een zadelboom gelijk moeten lopen aan de schuinte van de schoft en schouders ?

Ik ben heel benieuwd naar jullie antwoorden !

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 10:42

Hoi Draumpje,

Ik hoopte al op een reactie van jou ( had al begrepen dat je wel vanalles weet over zadels !).

Is het wel zo dat b.v. korte takken ( die breed uitlopen ) geschikt zijn voor paarden die breed gebouwd zijn ? Bv de stubben zadels ?

En heeft een paard met hoge schoft dan lange takken nodig om meer hoogte in de kamer te hebben ?

Ik heb inmiddels wel begrepen dat b.v. duitse zadels in principe worden gemaakt voor duitse paarden ( sommige rassen qua bouw gelijkend op KWPN-ers ) en duitse mensen ( qua lengte en gewicht ).

Zadels zijn zo simpel nog niet !.....

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:05

Maris schreef:
Is het wel zo dat b.v. korte takken ( die breed uitlopen ) geschikt zijn voor paarden die breed gebouwd zijn ? Bv de stubben zadels ?

Stubbenzadels hebbend doorgaans lange boomtakken.

Citaat:
En heeft een paard met hoge schoft dan lange takken nodig om meer hoogte in de kamer te hebben ?

Zo simpel zou ik het niet stellen. De hoogte in de kamer wordt niet bepaald door de lengte van de takken maar door de vorm van de boom en het al dan niet aanwezig zijn van een schoftuitsparing.
De boomtakken zijn eigenlijk een verlenging van de voorkamer.

Maar zelfs al heb je de juiste boombreedte en kamer dan is het nog maar de vraag hoe de rest van de boom aansluit op de rug van je paard.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 17:07

Stel dat boombrreedte en kamer goed zijn idd, waar kan het dan nog meer mee fout gaan ?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:31

Zelfs al heeft het zadel de juiste boombreedte dan kan het nog zijn dat de rest van de boom niet aansluit bij de rug van het paard. Bijv: de boom is vrijwel recht en het paard heeft een iets wat holle rug... Uiteraard gaat dat zadel dan niet passen (het gaat nl. bruggen), ongeacht de juiste boombreedte.
Maar zelfs al is de boom goed dan is het 9 kansen van de 10 nog zo dat de kussens aangepast moeten worden. Daar kan nl. ook nog veel verschil in zitten: smalle, brede, dikke, dunnen, met keil, zonder keil, langdoorlopende of kortdragende kussens, enz.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:57

stubben valt an sich kwa lengte van de takken wel mee is mijn ervaring, zeker met het verloop van de takken maakt de boom vrij goe passend te maken aan heel veel paarden (idd door aanpssing van de kussens )

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 20:42

Ik denk ook dat de meeste zadelbomen zijn gemaakt voor rechte ruggen en niet voor holle ?!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:46

Ja en hoeveel paarden ken jij met een kaarsrechte rug? Knipoog
Mijn voorbeeld was nu wel wat extremer maar ik wou gewoon aanduiden dat een kale Stubbenboom daarom niet dezelfde vorm heeft als een kale Passierboom, ongeacht of de boommaat hetzelfde is of niet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 10:58

Ik vraag nog even door ..... Bloos

Stel dat het zadel past aan voorzijde bij de schouders en schoft ( dus kamerbreedte goed, takken lopen evenwijdig aan schouder ).
Waar kan het dan nog meer fout gaan ?
- In de lengte natuurlijk, verder dan de 18de rib
- De boom kan te recht zijn, begrijp ik. Maar is dat te "herstellen" door de kussens anders te vullen ? Of bestaan er ook zadelbomen die niet zo recht zijn ?

En hoe breed moet het zijn tussen de kussens, de ruggegraatvrijheid zeg maar. Heel breed ( liggen de kussens dan niet buiten de spieren ? ) ? Heel smal ( drukt het dan niet op zenuwbanen en draait het dan niet tegen de wervels in een wending ?) ?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:15

Erg interessante informatie allemaal, ik ben namelijk ook erg geinteresseerd in zadels enzo en wil tzt ook graag de MSFC gaan doen en misschien zelfs wel opleiding zadelmaker (ooh, ik vind veel te veel interessant Bloos )
Maar Maris, ik weet niet wat je doel is met dit topic, maar het lijkt mij altijd nog het slimste om een goede zadelmaker dit voor jou paard te laten uitzoeken.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:07

Maris schreef:
Ik vraag nog even door ..... Bloos

Stel dat het zadel past aan voorzijde bij de schouders en schoft ( dus kamerbreedte goed, takken lopen evenwijdig aan schouder ).
Waar kan het dan nog meer fout gaan ?
- In de lengte natuurlijk, verder dan de 18de rib
- De boom kan te recht zijn, begrijp ik. Maar is dat te "herstellen" door de kussens anders te vullen ? Of bestaan er ook zadelbomen die niet zo recht zijn ?

En hoe breed moet het zijn tussen de kussens, de ruggegraatvrijheid zeg maar. Heel breed ( liggen de kussens dan niet buiten de spieren ? ) ? Heel smal ( drukt het dan niet op zenuwbanen en draait het dan niet tegen de wervels in een wending ?) ?

Ik kan jouw vragen niet met 100% zekerheid beantwoorden maar ik kan je alleen mijn ervaringen met zadels en de moeilijke rug van mijn paard meedelen.

Ik heb nu 6 zadels voor mijn Arab gehad. Het laatste zadel (de Schumacher uit mijn profiel) was qua boommaat goed. De lengte van het zadel was ook goed. Hij kwam immers niet voorbij de 18de rib maar toch paste het zadel niet zoals het zou moeten.
Ik heb toen van verschillende zadelmakers én Schumacher zelf te horen gekregen dat de boom niet goed aansloot met de rug van mijn paard. De boom was als het ware te recht voor zijn rug. Beeld je nu aub geen paard met een holle rug in want dat heeft hij nu ook weer niet (foto's in profiel bewijzen het tegendeel).
Dit kon opgevangen worden met de kussenvulling maar dat was slechts een tijdelijke oplossing omdat kussenvulling na verloop van tijd weer inzakt. Bovendien zou dan de drukverdeling nog altijd niet zo zijn zoals het zou moeten.

Hoe breed een zadel moet zijn tussen de kussens? Wel, er moet voldoende vrijheid zijn voor de wervels zodat deze niet beklemd worden in een wending. Het kussenkanaal moet ongeveer 4 - 5 vingers breed zijn.
Hoe breed de kussens zelf kunnen zijn, hangt een beetje van je paard af. Ook de vorm van de kussens hangt van je paard af. Mijn paard heeft bijv. schuin aflopende kussens nodig terwijl voor een ander paard iets rondere kussens beter zijn.