Advies over bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meloen

Advies over bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 21:16

Hallo medebokkers,

Ik ben benieuwd naar jullie advies.

Ik heb sinds twee week een nieuw paard. Hartstikke fijn en leuk dier! Je rijdt er zo op weg!

Ik rij mijn paard met een dubbelgebroken watertrensje waar hij ontzettend mee speelt en op knabbelt!
Ook is mijn paard een hele slimme rakker, hij gaat er zo mee spelen dat hij zelf achter de loodlijn gaat lopen, hij kruipt er echt achter.

Natuurlijk los ik dit wel op door voorwaarts te rijden en hem meer van achter naar voren te rijden. Vooral ook achterhand stimuleren.
Maar goed, ik dacht misschien heeft het bitje er ook wel iets mee te maken..

Mijn instructrice (heeft mijn paard zelf ingereden en uitgebracht) stelde voor om het bitje eens af te wisselen met een enkelgebroken bitje. Maar persoonlijk vind ik dat deze wel een erg scherpe uitwerking heeft.

Hebben jullie suggesties? Graag advies?

Hannanas

Re: Advies over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:18

sommige stellen juist dat dubbelgebroken sterker inwerkt.

Het zijn 2 totaal andere manieren van inwerken, en de één is niet sterker dan de ander kwa inwerking lijkt mij.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:20

een bit is zo scherp als de hand van de ruiter Knipoog
misschien een ongebroken trensje keer proberen? is ook een heel vriendelijk bit (zolang goed gebruikt word) en licht misschien iets stiller Knipoog

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 21:22

Oké! Tja zou kunnen. Deze informatie heb ik uit wiki..

Enkelgebroken: Het mondstuk bestaat uit 2 gelijk lange delen die middels een scharnierpunt met elkaar verbonden zijn. Bij druk op de teugels scharniert het bit waardoor de druk op een andere manier verdeeld wordt over lagen, tong en gehemelte.

Dubbelgebroken: Het mondstuk bestaat uit 3 delen, aan weerszijde 2 gelijklange delen, in het midden een plat, bol, rond stukje dat het mondstuk op 2 plaatsen laat scharnieren. Hierdoor is eenzijdig inwerken mogelijk, en de inklemming van de zijkanten en de inwerking op het gehemelte is minder dan bij een enkelgebroken bit.

Edit: Ik probeer altijd zo vriendelijk mogelijk te rijden met mijn handen. Ik probeer niks vast te zetten, en vooral niet mijn binnenhand (probleem van mij). Hier ben ik hard mee aan het werk. Maar ik ben eerder iemand die op de pinkjes rijdt, dan hard in de handen te zijn.
Maar met het bit spelen, kende mijn instructrice ook al van hem. Het is niks anders dan spelerij, alleen bij stilstaan en het bit indoen. Niet onder het rijden.
Laatst bijgewerkt door Meloen op 09-03-08 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:23

mag dat eigenlijk wel op wedstrijd dan?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:25

moonfish13 schreef:

alle bitten die hier genoemt zijn zijn volgens mij toegestaan op wedstrijd (?)

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 21:32

moonfish13 schreef:

Wat mag eigenlijk wel op de wedstrijd?

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 15:35

Nog meer ervaringen of advies over welk bit ik het beste gebruiken kan?

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:42

Dat is lastig, aangezien ik je paard niet kan bekijken. Bij een bit is het net zo belangrijk als bij een zadel dat het goed past. Heeft je paard een korte mondspleet? Heeft je paard een dikke tong? Hoe ziet het verhemelte er uit? Hoe oud is je paard? Allemaal zaken die mee spelen bij de keuze van je bit. Er is een bittenbank waar je advies kunt vragen en verschillende bitten kunt uitproberen. Op die manier ben ik er achter gekomen dat een myler of een simpel ongebroken watertrens het beste werkt bij mijn paard. Ik weet helaas niet meer precies de website van die bittenbank.