Hoofdstelproblemen .. wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoofdstelproblemen .. wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:09

Ik start dit topic om eens te horen hoe jullie hierover denken of wat jullie zouden doen (of verwachten) in een situatie als deze.
Ik zet geen namen e.d. maar het zou kunnen dat door de beschrijving er mensen zijn die een idee krijgen over wat het gaat .. Indien dit zo is: dit is NIET om het merk in een slecht daglicht te stellen ofzo, want het is een moeilijke situatie. Ik ken ook genoeg mensen die met hetzelfde rijden en werkelijk nog nooit problemen hebben gehad, dit is echt een geïsoleerd geval ...

Dat is hopelijk duidelijk Vork Dan nu mijn probleem:

Vorig jaar heb ik een hoofdstel gekocht omdat ik dit erg leuk vond en het voordeel was dat je geen problemen kreeg ivm water (bij leer wordt het leer nogal hard enzo) en ze gekend zijn om hun stevigheid. Dit hoofdstel heb ik in mei ontvangen. In juli echter was het al stuk (bakstuk was bijna doorgescheurd en we hebben geen idee hoe want we hebben niks zien gebeuren). Dit hebben we besproken met degene van wie ik het hoofdstel had ontvangen en dit zou niet mogen gebeuren. Ik kon het hoofdstel terug meegeven en dan zou het hersteld worden...

Geen probleem, in tussentijd kreeg ik eenzelfde soort hoofdstel van die persoon. Daar werd al x aantal jaar met een warmbloed mee gereden, nooit problemen gehad. Hoofdstel zag er ook nog nieuw uit .. Dus dat hoofdstel gebruikt, maar ook dit was een aantal maanden later (weet niet meer precies wanneer) doorgescheurd .. Volgens mij op dezelfde plaats als het andere.. (besef ik niet, ben nu aan het denken of daar misschien een reden achter zit maar ik zie het niet zo meteen..).
Weer iedereen vol verbazing, 2 "onverwoestbare" hoofdstellen maar ze overleefden het niet ..

Momenteel heb ik een 3e hoofdstel, iets anders gemaakt en volgens mij ook wat breder en heeft succesvol een fjord meegemaakt .. Dit heb ik vandaag uitgetest maar ik moet eerlijk zeggen dat ik die dingen eigenlijk allemaal niet meer vertrouw.. Onderweg dacht ik dat het op een bepaald plaats losgegaan was, maar dat was gewoon mijn verbeelding Clown Na het rijden heb ik het hoofdstel bekeken en er zat een kleine beschadiging, maar ik weet nu niet of die er al was .. Ik hoop van wel Knipoog

Maar waar ik nu naartoe wil .. vanuit de firma gaan ze waarschijnlijk alleen mijn oorspronkelijke hoofdstel willen herstellen, wat ik ten volle begrijp. MAAR: ik heb zo'n hoofdstel gekocht vanwege het sterke en onverwoestbare, en met wat pech gaat mijn oorspronkelijke hoofdstel binnen de korste keren weer wat hebben .. En wat dan? Gaan ze het dan weer willen herstellen? Ik moet eerlijk zeggen dat ik het momenteel gewoon niet meer echt vertrouw om ermee te rijden Nagelbijten / Gniffelen

Hoe denken jullie hierover? Zouden jullie iets verwachten van de firma uit? Of is het gewoon correct dat ze mijn oorspronkelijke hoofdstel herstellen en is de rest verder mijn probleem?

Ik hoop dat jullie iets van mijn verhaal snappen, en nogmaals: niks tegen het merk of de firma of ... want er zijn zoveel paarden die ermee lopen en gereden worden en die nooit problemen hebben.. Dit is werkelijk de eerste keer dat ik (en nog anderen) dit meemaken ...

Denise

Re: Hoofdstelproblemen .. wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:14

Kun je de firma daar niet even over bellen? Als ik jou was zou ik er gewoon weer mee gaan rijden (misschien reserve hoofdstel mee als je bang bent dat hij kapot gaat?), en als hij dan weer kapot gaat zou ik m'n zelg terugvragen. Ik weet niet of het zo makkelijk ligt, maar dat kan alleen de firma vertellen, dus ik zou nu alvast even bellen en vragen wat er voor je gedaan kan worden als het overwoestbare hoofdstel weer verwoest wordt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:20

De firma zelf heb ik nog niet gebeld, maar ik heb wel de persoon gesproken die mijn hoofdstel heeft aangeleverd. Die houdt zich daar vooral mee bezig (en ik ken die persoonlijk dus dat is handig Knipoog ), het is ook altijd allemaal via die persoon geregeld geweest..

Die persoon heeft nu gezegd dat ik dit laatste hoofdstel maar eens moest uittesten en ze ging dan kijken of mijn oorspronkelijke hoofdstel niet op die manier gemaakt kon worden (dit zou nog steviger moeten zijn als de gewone onverwoestbare hoofdstellen Knipoog ) maar ze dacht heel waarschijnlijk van niet. Ze dacht dat ze gewoon mijn oorspronkelijke hoofdstel gingen herstellen .. Maar wat er dan gebeurt moest het dan weer kapot gaan weet ik nog niet, dat is misschien een goede vraag voor de volgende keer Lachen

Wel zei die persoon dat ik misschien beter op touwhalster kon blijven rijden (heb ik nu gedaan omdat ik met de andere dus niet meer durfde te rijden) en dan alleen op wedstrijden met het hoofdstel .. Maarja, eerlijk gezegd vind ik dat ook maar niks, rij liever altijd met hetzelfde..

Vind het moeilijk..

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:29

Ik heb dit zelf gehad met een wintec zadel, veel mensen rijden ermee en veel zonder problemen echter bij scheurde het zweetblad en de singelstoten, in eerste instantie werd dit hersteld, na korte tijd gebeurde het opnieuw en heb ik het vergoed gekregen, dat heet een gloednieuw zadel gekregen, en deze heb ik verkocht blijkbaar past het niet bij mij en mijn paard. In jouw geval, kan je eens kijken of er een reden voor lijkt te zijn, en anders zou ik vragen of je het geld terug krijgen kunt of een nieuw hoofdstel en dez dan eventueel verkopen, zeker als dit probleem bij andere niet bekend is.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:31

Ik vind het advies om alleen de wedstrijden met dit hoofdstel te rijden ronduit vreemd, een hoofdstel moet bestand zijn tegen dagelijks gebruik en net tijdens wedstrijden wil je een betrouwbaar tuig op hebben liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:34

sonjim schreef:
Ik vind het advies om alleen de wedstrijden met dit hoofdstel te rijden ronduit vreemd, een hoofdstel moet bestand zijn tegen dagelijks gebruik en net tijdens wedstrijden wil je een betrouwbaar tuig op hebben liggen.

Ja, inderdaad .. Maar ik begrijp het advies wel.
Héél waarschijnlijk (maar dit weten we dus niet zeker omdat we de pony nooit wat hebben zien doen) gebeuren de "vernieligingen" tijdens het vaststaan tijdens pauzes. Vraag me niet hoe, want hij wordt altijd met 2 touwen vastgezet, juist omdat hij gaat schuren als je hem gewoon vastzet. En moest het niet kunnen met 2 touwen dan wordt er altijd in de buurt gebleven .. Dus we hebben hem nooit zien schuren ofzo maar waarschijnlijk gebeurt er toch ergens iets.. (als hij trouwens gewoon thuis aangebonden staat voor het zadelen e.d. schuurt hij niet).

Dus als je dan bedenkt dat het waarschijnlijk daar wat mee te maken heeft, en tijdens de wedstrijden de paarden niet aangebonden staan .. zou het best wel kunnen dat door het alleen op wedstrijd te gebruiken er niks meer mee gebeurd. Denk dat van daaruit het advies komt Knipoog

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:50

Als hij het over kan schuren getuigd dat ook niet van heel sterk materiaal. Je zou dan ook krassen op de bakstukken moeten zien daar waar hij het over schuurt. Dan zou het ook nog kunnen helpen om hem niet aan het hoofdstel vast te zetten tijdens rustpauzes, maar een halster mee te nemen en dat om te doen tijdens pauzes, blijft het dan wel heel dan zal het daar inderdaad wel aan liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:54

Maar hoe kan die dat overschuren als die tussen 2 touwen vaststaat? Dan moet die toch wel erg speciaal zijn ..

Wat er eraan ziet is dat er een gaatje (van de bakstukken) doorscheurt en het materiaal beschadigt wordt. En even later scheurt het dus gewoon een heel stuk door en laat ook de buitenkant los .. Moeilijk om uit te leggen trouwens Clown

Halster meenemen is natuurlijk een optie, maar dan kan ik evengoed gewoon op dat halster rijden. Bedoeling van die hoofdstellen is om het makkelijk te maken, dat je niet nog vanalles moet meeslepen als je je paard ergens wil vastzetten ofzo .. Bij wijze van test kan ik dat natuurlijk altijd doen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:02

Ik bedoel ook als test zijnde, dat doorscheuren vanuit een gaatje, gebeurde bij mijn wintec zadel met de singelstoten, als ik ervanuit ga dat jouw hoofdstel ook van kunstof is, kan het te maken hebben met te veel druk op de gespen, mijn merrie blaast namelijk haar buik op net na het aansingelen en dat was waarschijnlijk een van de oorzaken, dus de vraag is dan hangt jouw paard aan het hoofdstel als hij vaststaat, misschien omdat hij probeert of hij toch kan schuren.

Voor mij komt er dus niks meer in wat geen leer is, dan maar onderhoud, beter dan dit soort dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:07

Hmmja, misschien heeft het daar dan inderdaad mee te maken, dat ie wil schuren maar niet kan maar dat er daardoor druk op het hoofdstel komt ..

Maar langs de andere kant: hoort dat daar niet tegen te kunnen? Ik bedoel: ik heb paarden er echt aan zien hangen (paniekmoment) en daarna was er niks aan het hoofdstel te zien...

Op leer heb ik het ook niet, omwille van het veel met water bezig zijn en dat is dan echt niet handig ...