Kunststofzadel en leren laarzen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naomi_Star

Kunststofzadel en leren laarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 19:18

Ik heb al een aantal jaar een kunststof dressuur zadel: Wintec pro (met cair system). Ik reed eerst altijd met chaps maar dat was niet bevordelijk voor mijn beenhouding. Toen besloot ik maar te gaan sparen voor leren laarzen. Na een tijdje sparen heb ik de Petrie standaards gekocht. Waren nogal prijzig omdat ik ze op maat heb laten maken. Maar goed dan wist ik wel zeker dat ze goed zouden zitten!
Het rijdt heerlijk en heb geen last van gepiep/gekraak. Maar aan de binnenkant van mijn laarzen begin je al slijtage te zien, dus ben ik dinsdag er meer terug geweest naar de winkel waar ik ze gekocht had, met de vraag of dat dit door mijn kunststof zadel zou komen. Hoorde laatst namelijk dat iemand afgeraden was leren laarzen (petrie perfect) te kopen omdat ze een wintec zadel had. Nu zei de winkel eigenaar dat er geen verschil is tussen rijden met een leren of kunststof zadel. Heb bij dit bedrijf ook mijn zadel gekocht en vond het al zo raar dat de eigenaar mij hier niet eerder over ingelicht had toen ik dat hoorde over leren laarzen en een kunststof zadel, dan had ik natuurlijk nooit leren laarzen gekocht. Dus ik weer met een gerust gesteld gevoel naar huis.
Nu kwam ik vanmiddag op stal en diezelfde vriendin heeft nu ook petrie laarzen gekocht (perfects) weer zei ze me dat de verkoopster daar zei dat leren laarzen en kunststof zadel niet samen gaan. Ze zei zelfs dat mensen die petries kopen en die een kunststof zadel hebben geen garantie krijgen op de laarzen van petrie..? Ik schrok natuurlijk nog al en wil graag weten of iemand hier meer vanaf weet?
Meer mensen met kunststofzadel en leren laarzen die ook last hebben van slijtage of die misshien wel gewaarschuwd zijn van te voren?

Ik heb nog gezocht naar een topic hier over via de zoekmachine, maar er was er geen die overeenkwam dus vandaar dit topic!

Elisa2

Re: Kunststofzadel en leren laarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:40

Ik rijd ook weleens op een kunststof zadel met m'n leren laarzen...nergens last van.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:10

Een meisje bij ons op stal rijd ook met leren laarzen op een kunststof zadeltje, het enige waar zij wel eens last van heeft is dat het gaat kraken/piepen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:05

Ik heb mijn leren laarzen al een paar jaar en rijd er sinds kort ook mee op een wintec. Ik dacht ook gezien te hebben dat ze nu opeens sneller slijten aan de binnenkant.

Overigens heb ik geen perfect, staan die sowieso niet al erom bekend dat de coating los kan laten?

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 10:52

Ik heb zelf ook geen perfects. Maar je hebt wel gelijk dat die er bekend om staan dat ze coating los kan laten.

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:56

Bienotje schreef:
Ik heb mijn leren laarzen al een paar jaar en rijd er sinds kort ook mee op een wintec. Ik dacht ook gezien te hebben dat ze nu opeens sneller slijten aan de binnenkant.

Overigens heb ik geen perfect, staan die sowieso niet al erom bekend dat de coating los kan laten?

Heb de Petrie Anky, en 2 paar Perfects, nou die anky's zijn echt bagger!
Hele binnenkanten gesleten, echt dat zwarte laagje eraf!
Perfects zijn nog helemaal gaaf!(behalve dat het ene paar al stokoud is Knipoog )

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:42

Of misschien is het de anky dan Knipoog Er staat me in ieder geval iets van bij dat een bepaald model sowieso al slechte kwaliteit coating heeft tenminste..

o_floor_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:07

Ik heb een kunstof zadel(Thorowgood) en het kraakt inderdaad met rijden met mijn leren laarzen. Maar het zadel kraakt ook een beetje als ik ernaast loop. Ik moet wel zeggen dat het kraken tijdens het rijden minder is geworden(of hoor ik het gewoon niet meer *LOL*

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 23:09

Ik kan prima rijden met mijn Perfect's op een kunststof zadel, op het paard waar ik op rijd ligt een wintec zadel.

Maar ik rijd nog niet zodanig lang op dit zadel dat ik veel slijtage zou mógen hebben. Misschien is het over een halfjaar wel anders hoor Lachen

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:39

Ik rijd ook al jaren kunststof zadels en leren laarzen. Gaat helemaal goed.
Ik heb ook nieuwe laarzen besteld, ben benieuwd, hoop niet op slijtage (ook op maat laten maken en duur).

Zit er op de petrie standaards een coating? Wellicht dat dat er mee te maken heeft?

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:53

Misschien ligt het aan het merk laarzen. Ik heb zelf Derby Toppers EN een kunststof zadel(welliswaar van NightRider) maar ik heb nergens last van!

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:54

Roelke_ schreef:
Zit er op de petrie standaards een coating? Wellicht dat dat er mee te maken heeft?

Ja, daar heb ik ook van gehoord! Misschien zou dat het kunnen zijn! Wel heel zonde...

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 16:24

ik rij met leren laarzen en een leren zadel en die laarzen hebben ook slijtage hoor
het licht niet aan het zadel

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 16:28

Mijn dochter heeft ook leren laarzen (lipica's). Haar laarzen zijn nu anderhalf jaar oud en ze heeft er een jaar mee op een wintec zadel gereden.
Laarzen zijn nog helemaal gaaf aan de binnenkant en niks geen slijtage-plekken.
Tegen het kraken kan je eventueel wat groene zeep op je zadel smeren waar je laarzen zitten. Kraken is dan helemaal over.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 18:27

dasj_02 schreef:
ik rij met leren laarzen en een leren zadel en die laarzen hebben ook slijtage hoor
het licht niet aan het zadel

Tuurlijk hebben alle laarzen slijtage, logisch als je er mee rijdt. Maar de slijtage bij mij op de laarzen is tien keer erger dan bij een vriendin die ze al iets langer heeft en die een leren zadel heeft. Waarschijnlijk is de wrijving van kunststof/leer erger dan leer op leer.
Iemand zei ook iets over de coating, dat zijn de perfects en ik heb standaard die hebben heel ander leer.
Het piept en kraakt bij mijn niet zo heel erg met rijden.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:16

Vrindin van mij rijd ook met leren laarzen op het kunstofzadeltje van Nero, van haar heb ik nog geen klachten gehad. Zal eens nagaan wat de merken zijn:)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 08:53

De pro is anders dan een normale wintec, misschien dat dat dan ook weer verschil uit kan maken. Toevallig laatst dat me was opgevallen dat opeens de laatste weken mijn laarzen wel snel slijtagesporen vertonen (ook een pro).

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 08:58

Het is in ieder geval flink balen, slijtage is natuurlijk normaal. Maar nu gaat het wel erg hard bij mijn laarzen Verdrietig

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 09:05

denk toch echt dat het aan je laarzen ligt, ik rij met cavello-laarzen op een wintec zadel en heb alleen gepiep (welke ophoudt met vaseline ertussen) maar zie ook mensen met andere leren laarzen rijden en heb nooit iets over geen garantie gehoord. Lijkt me ook niet kunnen, dan moet het in je garantie-bepaling staan. (dus kijk een op je bon of vraag het na bij een winkel/frabrikant).

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 09:10

Ik heb ook de Petrie Standard op een kunststof Thorowgood zadel en ik heb nergens last van, althans snellere slijtage. Mijn laarzen zijn aan de binnenkant niet helemaal gaaf meer maar dat was met mijn leren zadel wat ik hiervoor had ook al niet meer zo. Mij werden overigens de Petrie Perfects afgeraden omdat het inderdaad bekend is dat die coating los kan laten.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 09:11

Kapi_Dust schreef:
denk toch echt dat het aan je laarzen ligt, ik rij met cavello-laarzen op een wintec zadel en heb alleen gepiep (welke ophoudt met vaseline ertussen) maar zie ook mensen met andere leren laarzen rijden en heb nooit iets over geen garantie gehoord. Lijkt me ook niet kunnen, dan moet het in je garantie-bepaling staan. (dus kijk een op je bon of vraag het na bij een winkel/frabrikant).

Het klopt ook niet van de garantie, want mijn laarzen zijn al een keer terug geweest ivm lusjes die kapot waren. Dus dat over de garantie klopt gelukkig niet!

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 19:37

Ik heb precies hetzelfde zadel maar wel leren chaps, bij mij piept het wel! Dat vind ik wel irritant maar aan de binnenkant van mijn chaps slijt het dus ook al :S

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 19:41

De buitenkant van de perfect is ook van een soort kunststof (de coating), dus eigenlijk is het gewoon kunststof op kunststof.
Maar geen idee of het daar ook door komt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 19:45

Ik heb (2e hands) Derby's en die slijten pittig op m'n kunststof zadels (Wintec 500 en een Thorowgood Maxam).
Heb sinds kort ook een leren JC, maar omdat ik overal op rij kan ik niet zeggen of m'n laarzen daar beter bij blijven.

Ik heb het vaker gehoord dat je het best beide van leer of beide van kunststof kan hebben.

Renee_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:59

Ik rijd sinds kort ook op wintec zadel,
heb idd het gevoel of het sneller slijt
vage plekken op mijn laarzen aan de binnen kant,

erg zonde