Zweten onder het zadel drukkingen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Zweten onder het zadel drukkingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 17:30

Hallo,
Ik heb net weer is gereden met mijn knollie. Na het rijden (afzadelen) zag ik dat hij zweten onder het punt waar de zadelkussens zitten.
Het is me eigelijk nooit echt opgevallen. Is dit gewoon puur zweet. Of kunnen dit drukkingen zijn. Hij had er geen last van als ik er aan zat en onder het rijden liep hij ook gewoon ontspannen.
Het zadel is gepast met profesionele mensen.
Wie helpt mij.
Alvast bedankt

Ash_

Re: Zweten onder het zadel drukkingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 19:31

Niemand? ben ten einde raad. Ben bezorgt

lisje90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:41

ik heb er niet veel verstand van maar het zadel is wel een plek waar het sneller warm wordt, en op die plek zweet je dus ook eerder..

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:46

Dat is heel normaal en heeft bijna ieder paard als hij gaat zweten. Er wordt ook altijd gezegd dat als de zweetplekken gelijkmatig verdeeld het zadel goed past. Aan een mooie zweetafdruk kun je dan ook veel aflezen over de ligging van het zadel.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 20:06

Je moet nooit na het rijden voelen, een slecht zadel zorgt voor pijnpunten die gevoelloos zijn als het zadel er weer afkomt. Als je dus dan met je handen over die plekken wrijft dan zal het paard het niet voelen. Beter is het dier vrij te laten opwarmen (zonder zadel) en dan over de rug te voelen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 20:53

Ja ik controleer ook vaak op wondjes en gistere had ik dit gedaan. Na het los gooien. Ook hier reageerde hij normaal op en was niet gevoelig of iets

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 01:19

Als het zadel drukt dan is het vaak zo dat de zweetklieren dicht worden gedrukt en je paard op die plaats juiste helemaal niet meer zweet. Als je na het rijden een mooie gelijkmatige zweetafdruk ziet, dan is dat een goed teken!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 08:21

Als het een mooie egale symetrische (dus allebei de kanten gelijk) zweetplek is is dat juist goed, dan wil dat zeggen dat je zadel overal goed aansluit en niet knelt.
Als er plekken zijn die niet bezweet zijn wil dat zeggen dat het zadel daar teveel drukt of juist helemaal niet aansluit op die plek.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 16:05

Juist droge plekken zijn meer om je zorgen over te maken Knipoog
Als ze zweetplekken gewoon aan beide kanten gelijk zijn en symetrisch is er niets om je zorgen om te maken. Lachen
Wanneer er midden in een zweetplek een droog stukje zit is dit vaak een plek waar het zadel drukt.

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:51

zweetplekken is 9 van de 10 keer niets ernstigs.
maar het kan altijd dat er iets aan je zadel in de loop der jaren is veranderd.
Het word daarom ook aangeraden eens per jaar een zadelmaker te laten komen die je zadel weer even past en de nodige stukken opvult oid.
Ik weet niet hoe oud je zadel is. Maar ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken Lachen

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 12:46

Me zadel heb ik nu net een paar maanden toen is die dus ook gepast. Hij zweten indd aan bijde kanten op die plek en gelijkmatig.Hele geruststelling dat er niks aan de hand is. Bedankt allemaal