Bit voor Draver die sterk wordt

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

xSCWx

Bit voor Draver die sterk wordt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-24 20:20

Op buitenrit is mijn lieve Draver soms nogal enthousiast en het dubbelgebroken bustrensje (Fager Matilda) komt dan net niet genoeg door. In de bak overigens super zacht en licht op dit bit. De reden dat ik een lock-up gebruik is omdat ze op een gewone dubbelgebroken bit erg onrustig in de mond blijft en een onstabiele verbinding geeft.
Ik zoek een bit wat dus net ietsje meer door komt, ik zag bijvoorbeeld de stübben gold wings 4-in-1 maar ben bang dat dit weer te onrustig is ivm dubbelgebroken.
Afbeelding
Graag jullie tips en advies

La Vie en Rose 

Nielojram

Re: Bit voor Draver die sterk wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 20:58

Pelham-stang, van een goed merk, stubben, H&S.
Heb je veel keuzes in, qua teugelvoering.

Ik lieft zadels.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 21:11

Meer grondwerken met je paard

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 21:23

Bit op de foto heb je ook met lock systeem, welke maat heb je nodig ?

Mellow (1.37m)
Dressuur (bij de paarden) B+12, L1+13, L2+3
Endurance klasse 1
Springen 0.50m+2

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-24 21:36

Nielojram schreef:
Pelham-stang, van een goed merk, stubben, H&S.
Heb je veel keuzes in, qua teugelvoering.

Als ik google op pelham stang kom ik best heftige bitten tegen, bedoel je zoiets? Dat vind ik wel echt teveel hefboom, zo erg is het ook weer niet. Ze loopt voor het mooie gewoon net teveel onder me uit
Afbeelding
Dan zou ik eerder nog voor een baucher gaan denk ik, maar zelfs die vind ik al net iets te streng

@Mir dankje zal ik doen

@SandraWierda oh echt? Dat zou denk ik wel perfect zijn. Waar moet ik dan op zoeken? Ze heeft maat 12,5

La Vie en Rose 

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 21:58

xSCWx schreef:
Dan zou ik eerder nog voor een baucher gaan denk ik, maar zelfs die vind ik al net iets te streng

@Mir dankje zal ik doen

@SandraWierda oh echt? Dat zou denk ik wel perfect zijn. Waar moet ik dan op zoeken? Ze heeft maat 12,5

Je hebt ook baby pelhalm

Baucher heeft geen echte hevel werking

Stubben max control

Mellow (1.37m)
Dressuur (bij de paarden) B+12, L1+13, L2+3
Endurance klasse 1
Springen 0.50m+2

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 22:28

Pelhams kunnen op verschillende manieren gebruikt worden, met dubbele teugel, dan is het lage gedeelte de noodrem, en voelt het paard daar bij normale aanleuning niets van, maar voor minder ervaren gebruikers is er een tussenstukje mogelijk: het pelhamriempje https://agradi.nl/products/norton-pelhambit-riempjes-pro-met-ringen-zwart?variant=45749135900963&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwtsy1BhD7ARIsAHOi4xYj9t8LqBSmGd6NnSAxGZd-fnOTh8vq_fFUwG44KiFHzu18VhY4fzkaApmwEALw_wcB

Het ringetje maak je vast aan de teugel.

De druk op de Pelham wordt dan verdeeld tussen de bovenste en de onderste ring. Werkt daarmee wat sterker dan een trens, maar je loopt niet met een dubbele teugel te klungelen op buitenrit.

https://hondenbescherming.nl/opvang/hondenopvangcentrum/ Steun de Hondenbescherming met de bouw van het eerste prikkelarme asiel in Nederland.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 22:49

Volgens mij moeilijk te beantwoorden met de info die je geeft.

Je schrijft "voor de mooi". Als het enkel daarvoor is, zou ik niets veranderen aan het bit en verder inzetten op langzaam rijkunstig verbeteren. Op dressuurles nog beter een paard over de rug leren rijden en dit op wandeling stapje per stapje leren toepassen. Het is geen quick fix maar de beste weg. Uiteindelijk zal de oplossing hiervan moeten komen ongeacht welke maatregelen van hierna je ook nog neemt.

Als je paard onder je wegloopt zodat het gevaarlijk wordt, moet je wel iets veranderen.
Vb - een tijd enkel buitenritten in stap en in een joggingdrafje.
- iets aan je gezelschap veranderen.
- kiezen voor een rustiger beheerster tempo met meer controle.
- als er plaats is, de "one rein stop" maar eerlijk gezegd vind ik het niet koosjer i.v.m. dierenwelzijn. Voor mij enkel voor gevaarlijke noodsituaties. Sommigen denken daar anders over.
- een pelham ( gebroken bit met hefboom) gebruiken liefst met 2 teugels waarbij je de onderste enkel gebruikt als noodrem. Het vereist handigheid en is niet gemakkelijk op wandeling. Een leren tussenstukje kan je op 1 teugel laten rijden maar zo kan je geen onderscheid maken tussen hefboomwerking of niet. Bijna zeker dat je paard steeds harder gaat worden in de mond. Quick fix en wat mij betreft enkel verantwoord om een korte tijd ( ik bedoel een keer of drie) mee te rijden om duidelijk te maken dat weglopen geen optie is.
- als je paard zijn rug wegdrukt, vastzet en zo wegloopt, zou ik voor een tweesporenoplossing kiezen: op wandeling een CORRECT AFGESTELDE thiedemanteugel met je gewone bitje ( quick fix, je leert er niets mee maar je kunt toch buiten rijden. Volgens mij verknoei je er je paard ook niet mee) en altijd weer daarnaast dressuurwerk in de bak zonder hulpteugel want daarvan moet het op termijn toch komen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 07:09

Heeft je draver op de baan gelopen? Dan zal je sowieso inderdaad rijtechnisch aan de slag kunnen ipv strengere optomingen.( met bit eerder loslaten dan trekken)
Mijn 1e draver was ook pittig buiten maar nooit een bit er in gehad. Werd op touwhalster gereden.
Veel oefenen met mederuiters zoals koend ook aangeeft.
Ik heb een periode ook alleen maar buiten gestapt, proberen te draven en zodra er geklooit werd, hop terug naar stap. Daarna aantal jaar probleemloos endurance en trec gereden. Dressuur kwam met deze dame er niet in.
De 2e draver ook direct met touwhalster buiten. Maar ook net zo veel grondwerk, echt samenwerken.
Deze dame was overigens heel erg braaf en is nooit vandoor gepiept.
Met mijn jonkie van 2 moet ik het nog maar bezien hoe dat gaat straks.
Veel plezier met je maatje.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 08:04

Ik denk dat je met een scherper bit niet veel op gaat lossen. Het fanatiek worden als ze warm worden hoort wel een beetje bij het ras, en net als boedjang zegt, kan je beter rijtechnisch op gaan lossen. Het is namelijk juist de kunst van het loslaten, vasthouden werkt niet.
Zorg voor ontspanning en combineer het eventueel met een bitloze optoming, vaak werkt dat beter dan een ander bit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 08:39

Dit kun je wel oplossen door het paard wachtoefeningen aan te leren zodat ze niet meer onder je uit loopt. Vergt wel wat dressuurmatige training buiten en wellicht wat anders rijden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 10:01

Zoals anderen voor mij, is het bij dravers vaak veel rijtechnisch werk om hun energie om te leren zetten. Ze zijn gefokt en getrained voor een doel: heel hard rennen :D En dat heeft soms best veel tijd nodig om dat om te zetten. Probeer eens uit wat voor jullie werkt, bijv de tip van boedjang (te heet in draf: terug naar stap) zou bij mijn merrie echt alleen maar averechts werken want dan wordt ze écht heet en boos als ze 'moet' stappen terwijl ze eigenlijk harder wil. Bij haar werkt het juist om haar rustig door te laten draven, de energie er uit lopen op een tempo dat voor ons beiden werkt, niet te veel afwisseling van tempo/gang maar gewoon even lekker joggen. Vanaf het begin geen kans geven om te laten rennen, want dan krijg je ze nooit terug. Het is bij ons dus direct vanaf de eerste drafpas: rustig en in controle. En dat mag soms best hard, zolang ze maar controle heeft over haar emoties.

Vaak reageren dravers fijn op een bitloze optoming, dit zijn ze (meestal) niet gewend vanuit hun leven als harddraver en dus iets heel anders voor ze. Ik heb mijn draver in het begin ook met veel succes bitloos gereden, vnl op een S hack, maar nu is ze zo fit en sterk dat ze alleen maar boos word dat ik haar steeds af moet remmen, dus nu rijd ik haar op een zacht Fager bitje en dan kan ik haar 99% van de rit op een los contactteugeltje rijden - véél fijner voor ons beiden! Ik heb verschillende Fager bitten en op alle reageerde ze direct zo veel fijner dan een 'standaard' bit. Ik heb oa een baucher voor haar (die juist géén hefboom hebben maar juist het tegenovergestelde ;) ) en een bustrens, dus niks sterks oid. Ze hebben een goede customer service, dus als je ze mailt met je problemen dan hebben ze vaak wel iets dat passends is :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 10:09

boedjang schreef:
Heeft je draver op de baan gelopen? Dan zal je sowieso inderdaad rijtechnisch aan de slag kunnen ipv strengere optomingen.( met bit eerder loslaten dan trekken)
Mijn 1e draver was ook pittig buiten maar nooit een bit er in gehad. Werd op touwhalster gereden.
Veel oefenen met mederuiters zoals koend ook aangeeft.
Ik heb een periode ook alleen maar buiten gestapt, proberen te draven en zodra er geklooit werd, hop terug naar stap. Daarna aantal jaar probleemloos endurance en trec gereden. Dressuur kwam met deze dame er niet in.
De 2e draver ook direct met touwhalster buiten. Maar ook net zo veel grondwerk, echt samenwerken.
Deze dame was overigens heel erg braaf en is nooit vandoor gepiept.
Met mijn jonkie van 2 moet ik het nog maar bezien hoe dat gaat straks.
Veel plezier met je maatje.

:j

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 11:34

Dit is echt precies wat Boedjang schrijft. Ga je met zwaardere bitten werken dan verstoort dat enorm in communicatie en teamwork en ga je het gevecht aan wat juist niet de bedoeling is.
Het is een kwestie van rust bewaren op de buitenrit. Je paard moet leren dat jij het tempo bepaalt. Dus veel stappen, leer stemcommando 'stap' en 'draf' aan.Veel stappen, veel belonen bij rustig gedrag, drafje tussendoor, stappen en zodra je merkt dat ze sneller wil, hoppa weer stappen.
Ik ben met mijn ietwat eigenwijze paard juist bitloos gegaan zodat de verstoring weg is. Hij luistert naar gefluister.

Over de IJssel

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 11:44

Ik ben niet tegen een ander bit als het nodig is voor jullie veiligheid.

Maar er zitten wel een paar stappen vóór. En die zijn inderdaad rijtechnisch.

Aanvullend op wat daar al over gezegd is:
- Let heel goed op je eigen houding. Blijf je mooi rechtop? Ga je niet onbewust zitten klemmen? Geef je duidelijk genoeg ophoudingen waarna je weer ontspant? Kun je je ademhaling laten zakken? Kun je langzamer meebewegen om langzamer te gaan?
- Ipv wachtoefeningen en rustig rijden kan het bij sommige paarden juist helpen om de voorwaartse regie zélf te pakken. Dus vroeg stukken gaan draven. Zelf vragen om verruiming en zélf vragen om een wat stevigere galop. Dat dan uiteraard afgewisseld met netjes terug komen. Maar de verleiding om over te compenseren en te gaan naar langzaam, controle en rustig kán soms compleet averechts werken.
Sommige paarden worden daar juist kriegel en zenuwachtig van. Daar moet je juist heel gedoseerd het ventiel voor open zetten om de druk er af te halen ipv alleen maar meer druk op te bouwen. Ik heb daar persoonlijk juist veel betere ervaringen mee.

Als dan alle bovengenoemde tips niet helpen kun je altijd nog kijken voor een duidelijker bit. Maar aangezien een duidelijker bit ook echt meer vraagt van de correctheid van de ruiter kan het nooit kwaad om eerst nog eens aan de randvoorwaarden te werken.

En een overweging: je komt nu 'net niet genoeg door' met je huidige bit. Als een sterker bit je daar bij helpt; wat schiet het paard daar dan per saldo mee op?
Het werkt omdat jij met minder kracht meer druk kunt zetten. Is dan een passend vriendelijker bit met af en toe een hardere ophouding beter of slechter dan een sterker bit wat altijd sterker inwerkt waarbij jij minder harde ophoudingen hoeft te geven?
(en ja daar zit uiteraard een kantelpunt in waarbij spreekwoordelijk 'aan de teugels moeten hangen om te kunnen remmen' wel ergens rond het punt voor een ander bit licht. Want dat wordt wel erg onpraktisch)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 13:17

Een bit is nooit de oplossing.
Er zit fundamenteel iets mis als je het paard dmv een straffer bit wil bij je houden.
Werk daaraan, niet aan het hulpmiddel want uiteindelijk kom je ter zijner tijd met het meest straffe bit ook niet meer door...

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-24 13:27

Bedankt voor al jullie tips! Daar kan ik zeker wat mee.
Mijn paard is buiten super fijn te rijden maar dus wel pittiger (voornamelijk op de terugweg). Ik heb zelf snel last van mijn handen en schouders/spieren waardoor ik niet veel en/of lang druk kan zetten, iets waar zij dan mooi gebruik van maakt.
De afgelopen keren heb ik veel moeten draven omdat de dazen verschrikkelijk waren, inmiddels heb ik een uitrij vliegendeken besteld dus hopelijk hoeven we voor de dazen dan niet meer te vluchten. Daardoor werd ze toen ook wel extra wakker.
Als ik haar vanuit de voorwaartse draf terug naar stap neem gaat ze stappen maar wel zeer voorwaarts, wat ik opzich prima vindt. Ik draaf dan ook pas weer aan als ze rustig is, vaak na wat dressuurmatige oefeningen zodat ze haar gedachten bij mij heeft.
In de bak oefenen we uiteraard ook maar dat is een hele andere situatie en ze vindt in de bak rijden ook matig waardoor ze veel rustiger is. Op buitenrit vinden we beide gaaf, daarom heb ik haar ook gekocht :D
Maar ik ga zeker al jullie tips onthouden en proberen, meer tips zijn altijd nog welkom.

La Vie en Rose 

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 13:36

pol013 schreef:
Ik ben niet tegen een ander bit als het nodig is voor jullie veiligheid.

Maar er zitten wel een paar stappen vóór. En die zijn inderdaad rijtechnisch.

Aanvullend op wat daar al over gezegd is:
- Let heel goed op je eigen houding. Blijf je mooi rechtop? Ga je niet onbewust zitten klemmen? Geef je duidelijk genoeg ophoudingen waarna je weer ontspant? Kun je je ademhaling laten zakken? Kun je langzamer meebewegen om langzamer te gaan?
- Ipv wachtoefeningen en rustig rijden kan het bij sommige paarden juist helpen om de voorwaartse regie zélf te pakken. Dus vroeg stukken gaan draven. Zelf vragen om verruiming en zélf vragen om een wat stevigere galop. Dat dan uiteraard afgewisseld met netjes terug komen. Maar de verleiding om over te compenseren en te gaan naar langzaam, controle en rustig kán soms compleet averechts werken.
Sommige paarden worden daar juist kriegel en zenuwachtig van. Daar moet je juist heel gedoseerd het ventiel voor open zetten om de druk er af te halen ipv alleen maar meer druk op te bouwen. Ik heb daar persoonlijk juist veel betere ervaringen mee.

Als dan alle bovengenoemde tips niet helpen kun je altijd nog kijken voor een duidelijker bit. Maar aangezien een duidelijker bit ook echt meer vraagt van de correctheid van de ruiter kan het nooit kwaad om eerst nog eens aan de randvoorwaarden te werken.

En een overweging: je komt nu 'net niet genoeg door' met je huidige bit. Als een sterker bit je daar bij helpt; wat schiet het paard daar dan per saldo mee op?
Het werkt omdat jij met minder kracht meer druk kunt zetten. Is dan een passend vriendelijker bit met af en toe een hardere ophouding beter of slechter dan een sterker bit wat altijd sterker inwerkt waarbij jij minder harde ophoudingen hoeft te geven?
(en ja daar zit uiteraard een kantelpunt in waarbij spreekwoordelijk 'aan de teugels moeten hangen om te kunnen remmen' wel ergens rond het punt voor een ander bit licht. Want dat wordt wel erg onpraktisch)

Het rijtechnische gedeelte is inderdaad een dingetje, maar daarbij... het is in GB al sinds jaar en dag gebruikelijk om paarden die op een gewoon trensje niet voldoende reageren, te rijden met bitten als de Pelham. Ondenkbaar in NL, maar daar werkt het: in Engeland rijdt men van oudsher niet zozeer op controle met voortdurend druk (eufemistisch: "contact") op de trens, zoals in DL en NL, maar liever een scherper bit (pelham) en een lossere teugelvoering zodra het paard terugkomt. Voor paarden met veel bloed vaak een ontspannender manier van rijden, omdat voortdurend contact kan resulteren in zich opgesloten voelen, overprikkeld raken en dus verzet/sneller willen gaan (wat dravers gewend zijn op de baan).

https://hondenbescherming.nl/opvang/hondenopvangcentrum/ Steun de Hondenbescherming met de bouw van het eerste prikkelarme asiel in Nederland.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 13:38

Daarom ben ik ook niet perse tégen.

Als het ten koste gaat van je houding werkt het dubbel avarechts.
Dus als je paard je uit balans trekt en daardoor harder kan gaan, kan ik me voorstellen dat een iets scherper bit even een oplossing kan zijn.
Tegelijk zou ik wel blijven werken aan het rijtechnische deel en je eigen lichaam trainen. Arm spieren heb je eigenlijk amper nodig op het paard. Een sterke core dan weer wel. Die gaan trainen helpt je rijden altijd vooruit.

Citaat:
omdat voortdurend contact kan resulteren in zich opgesloten voelen, overprikkeld raken en dus verzet/sneller willen gaan (wat dravers gewend zijn op de baan).

Dit is dus inderdaad een beetje wat ik bedoel. Juist aan de voorkant gewoon wat energie laten gaan kan soms beter helpen dan gaan stappen totdat ze helemaal over hun toeren zijn.

Andersom bestaat overigens ook. Er zijn er ook die heter en heter worden naar mate ze harder mogen. Maar nog vaker gaan we naar langzamer omdat we zélf onzeker worden van voorwaarts. Nieta omdat dat altijd de beste oplossing is voor het paard.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 13:43

Op de baan word een draver heel anders getraind om te reageren op het bit. Ze gaan juist hangen in het bit om daar steun op te vinden als ze hard draven. Dus hoe meer druk, hoe harder ze gaan. (veel andere paarden ook trouwens, zelfs al zijn ze daar niet doelgericht op getraind)
Van draver naar rijpaard is een echt omscholing voor het paard (en de ruiter). Echt omdenken. Wellicht heeft Bokker Ruitje wat tips voor je.
Succes

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 13:43

Een draver leert als jong paard wanneer hij voor de koersen getraind wordt: druk op het bit is versnellen, geen druk op het bit = langzamer gaan. Je kunt eens kijken of je je paard eerst in de bak kunt aanleren dat het bij een rijpaard precies andersom wordt verwacht :).

Extremely rare and Beyond Compare

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 13:47

Daarom zijn wacht oefeningen zo fijn, in tegenstelling tot wat er soms gedacht wordt laat je het paard daarna direct weer los. Het is voorwaarts rijden maar leren dat hand sluiten en weer los bij je blijven betekent. En als je als ruiter de timing goed hebt voorkomt het dat het paard het tempo overneemt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 15:58

Geen scherper bit erin gooien. Hooguit kun je even proberen wat een ongebroken trens doet. Die is juist super vriendelijk en kan fijn werken. Verder moet je het probleem dat je geen controle hebt bij de kern aanpakken. Een paard voelt een vlieg zitten dus als hij door jouw rem heen loopt, is dat niet omdat hij het niet voelt, maar omdat hij schijt aan je heeft. Simpel gezegd wil jij nu een middel zoeken die hem genoeg pijn doet zodat hij geen schijt meer aan je kan hebben. Dit is natuurlijk in jouw hoofd niet jouw bedoeling maar het komt er wel een beetje op neer.
Ik zou je aanraden om een andere oplossing te zoeken. Bijvoorbeeld elke keer zodra hij ongevraagd een tikkeltje harder begint te lopen, kleine voltes draaien tot hij weer in jouw tempo loopt. Of hem laten zigzaggen. Of juist de controle overnemen over het hard gaan. Zo van oh je wilt hard gaan, is goed. Maar dan wel net zolang als ik wil. Dus ook als jij geen zin meer hebt gaan we nog even door, zodat jij leert je energie te verdelen.
Dit zijn allemaal voorbeelden van oplossingen die bij het ene paard super werken, en bij het andere totaal niet. Aan jou en een instructeur de taak om uit te zoeken welke oplossing werkt. Er zijn nog tig andere mogelijkheden naast de drie die ik heb genoemd

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 16:37

Dorine92 schreef:
Of juist de controle overnemen over het hard gaan. Zo van oh je wilt hard gaan, is goed. Maar dan wel net zolang als ik wil. Dus ook als jij geen zin meer hebt gaan we nog even door, zodat ...

Dit wordt wel eens gezegd. Maar het is naar mijn ervaring meestal een slecht idee.
Paarden met een echt renbaankarakter lopen zich zo ongeveer steendood. Dat kan de bedoeling niet zijn.
Andere worden het gewend dat ze telkens ze de kriebels krijgen echt wel mogen rennen, dat is ook niet wat je wil.

Maar als ik goed lees wat TS schrijft, is het allemaal niet zo een gigantisch probleem en kan het prima opgelost worden met de andere gegeven tips.

Veel plezier TS. Na de herscholing is een draver een onovertroffen wandelpaard. En ook de herscholing op zich is best wel leuk.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-24 19:18

Bedankt voor al jullie onderbouwde tips, ik neem ze allemaal zeker mee.
@Elisa2, wat zijn precies wacht oefeningen? Kan je een voorbeeld geven?

Het is inderdaad niet een mega groot probleem, maar wel iets waarvan ik denk: hè jammer, hebben we zo’n heerlijke rit gehad en dan neemt ze op het laatste moment nog net even een loopje met me (en het blijft zeker veilig gelukkig, ze loopt alleen onder me uit). En dan moet ik al teveel druk geven waar ik niet van hou, dan geef ik liever 1 hardere hulp dan continu eraan hangen zeg maar.
Ze is overigens wel getraind maar heeft niet gekoerst, en daarna heeft ze een half jaar omscholing gehad.
Ik merk wel dat het nu erger is, ik ben net terug van vakantie en madam moet weer even de grenzen verkennen. Ik moet duidelijk weer even een stapje terug in de training.

La Vie en Rose 