War bridles, oftewel hoofdstelloos bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peddington04
Berichten: 8
Geregistreerd: 29-10-22

War bridles, oftewel hoofdstelloos bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 14:56

Hey bokkers!

Ik ben geïnteresseerd in het kopen van een hoofdstelloos bit. Dit is een leren bit met een kinriempje eraan.

Dit is vaak voor paarden die hoofdschuw zijn, of drukplekker van normale hoofdstellen krijgen.

Mijn pony vind het omdoen van het hoofdtel rond zijn oren niet mega leuk. Daarom ben ik erin geïnteresseerd.

Hebben jullie er ervaringen mee?
Zijn er nadelen aan?

Alvast bedankt voor het andwoorden! Ik ben benieuwd!

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 15:12

Ik heb hier vorig jaar wat informatie over opgezocht. Ik heb zelf niet zo'n hoofdstel gebruikt, dit is theoretische informatie.

Het kan zeer schadelijk zijn als je te afhankelijk bent van je teugels. Als jij je paard kan stilzetten op je zit zonder je teugels te gebruiken, dan kun je het proberen, anders moet je er al niet aan willen beginnen. De druk kan de onderkaak van je paard ernstig beschadigen en er zijn enkele gevallen waarbij de onderkaak brak.
Voor een goed getraind paard en een ruiter met ervaring is het goed te doen, omdat je veel minder drukplekken op het hoofd van je paard hebt. Het is dus afhankelijk van de ervaring van jullie beiden of het aan te raden is, en dat kun jijzelf het beste inschatten.

Edit: Wat vind je paard niet fijn bij het omdoen? Soms helpt het al om de frontriem te verwijderen, dan hoeft het alleen over de oren en zit je niet te worstelen met de frontriem ook goed plaatsen. En hoe is je paard met een halster (doe je die over de oren of klik je hem vast achter de oren?)?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 15:19

Ik heb zo'n bit van FRA.
Maar gebruik het eigenlijk wel met hoofdstel.
Mijn paard pakt dat bit beter aan vind ik wel.

Er is een bokker met een fries die enkel op dat bit rijdt. Kabayo dacht ik dat ze heet

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 15:24

Art_Ificious schreef:
Ik heb zo'n bit van FRA.
Maar gebruik het eigenlijk wel met hoofdstel.
Mijn paard pakt dat bit beter aan vind ik wel.

Er is een bokker met een fries die enkel op dat bit rijdt. Kabayo dacht ik dat ze heet


Uit interesse, je zegt dat je paard het bit beter aanpakt. Doe je eerst het hoofdstelloos bit in en dan een bitloos hoofdstel daar overheen? Of heb je een bepaald bit wat je paard beter pakt? Of hoe moet ik het me voorstellen?

En ik wist niet dat Kabayo met een hoofdstelloos bit reed, maar dat is dan zeker een goede om het aan te vragen, TS.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 16:01

BriPi schreef:
Ik heb hier vorig jaar wat informatie over opgezocht. Ik heb zelf niet zo'n hoofdstel gebruikt, dit is theoretische informatie.

Het kan zeer schadelijk zijn als je te afhankelijk bent van je teugels. Als jij je paard kan stilzetten op je zit zonder je teugels te gebruiken, dan kun je het proberen, anders moet je er al niet aan willen beginnen. De druk kan de onderkaak van je paard ernstig beschadigen en er zijn enkele gevallen waarbij de onderkaak brak.
Voor een goed getraind paard en een ruiter met ervaring is het goed te doen, omdat je veel minder drukplekken op het hoofd van je paard hebt. Het is dus afhankelijk van de ervaring van jullie beiden of het aan te raden is, en dat kun jijzelf het beste inschatten.

Edit: Wat vind je paard niet fijn bij het omdoen? Soms helpt het al om de frontriem te verwijderen, dan hoeft het alleen over de oren en zit je niet te worstelen met de frontriem ook goed plaatsen. En hoe is je paard met een halster (doe je die over de oren of klik je hem vast achter de oren?)?

Hoe kan je hiermee de kaak breken? En waarom gebeurt het niet bij andere bitten/hoofdstellen?

Ik zou verder ook eens bokker Kabayo opzoeken. En dit topic: [HAR] Leren bit

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 16:07

BriPi schreef:
Ik heb hier vorig jaar wat informatie over opgezocht. Ik heb zelf niet zo'n hoofdstel gebruikt, dit is theoretische informatie.

Theoretisch het breken van de onderkaak bij een leren bit?
Er komt net zoveel/weinig druk op de kaak bij een leren bit zonder bakstukken als een gewone bit aan een gewoon hoofdstel.
Als je het gaat hebben over theoretisch de kaak breken, zal je daar een grotere kans op hebben bij een bit met hefboomwerking en een kinketting.

vierspan

Berichten: 293
Geregistreerd: 08-08-05

Re: War bridles, oftewel hoofdstelloos bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 16:10

Mijn paard vond het niks, die was uiteindlijk tevreden met een biothane (lichtgewicht) hoofdstel en kunsttof bitje.

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:00

Bowo schreef:
BriPi schreef:
Ik heb hier vorig jaar wat informatie over opgezocht. Ik heb zelf niet zo'n hoofdstel gebruikt, dit is theoretische informatie.

Het kan zeer schadelijk zijn als je te afhankelijk bent van je teugels. Als jij je paard kan stilzetten op je zit zonder je teugels te gebruiken, dan kun je het proberen, anders moet je er al niet aan willen beginnen. De druk kan de onderkaak van je paard ernstig beschadigen en er zijn enkele gevallen waarbij de onderkaak brak.
Voor een goed getraind paard en een ruiter met ervaring is het goed te doen, omdat je veel minder drukplekken op het hoofd van je paard hebt. Het is dus afhankelijk van de ervaring van jullie beiden of het aan te raden is, en dat kun jijzelf het beste inschatten.

Edit: Wat vind je paard niet fijn bij het omdoen? Soms helpt het al om de frontriem te verwijderen, dan hoeft het alleen over de oren en zit je niet te worstelen met de frontriem ook goed plaatsen. En hoe is je paard met een halster (doe je die over de oren of klik je hem vast achter de oren?)?

Hoe kan je hiermee de kaak breken? En waarom gebeurt het niet bij andere bitten/hoofdstellen?

Ik zou verder ook eens bokker Kabayo opzoeken. En dit topic: [HAR] Leren bit



Brainless schreef:
BriPi schreef:
Ik heb hier vorig jaar wat informatie over opgezocht. Ik heb zelf niet zo'n hoofdstel gebruikt, dit is theoretische informatie.

Theoretisch het breken van de onderkaak bij een leren bit?
Er komt net zoveel/weinig druk op de kaak bij een leren bit zonder bakstukken als een gewone bit aan een gewoon hoofdstel.
Als je het gaat hebben over theoretisch de kaak breken, zal je daar een grotere kans op hebben bij een bit met hefboomwerking en een kinketting.


Afgezien van dat het voor mijzelf logisch klinkt dat enkel een bit met alleen druk op de mond en niet op de neus en de rest van het hoofd met een erg flinke, ruwe ruk de kaak mogelijk kan breken (niet dat het meteen gebeurt, maar dat het mogelijk is met ruw rijgedrag), snap ik deze reacties wel. Ik bedoelde met mijn reactie dat het mogelijk is, maar meestal niet zo ver komt. Beetje extreem begin van het topic, sorry daarvoor TS.

Even anders verwoorden, een hoofdstelloos bit werkt voor iemand die vooral op houding en weinig tot niet op de teugels werkt. Als de ruiter veel met de teugels werkt, komt er alleen druk op de mond en kan dit de mond ernstig beschadigen. Natuurlijk is iedere vorm van tuigage in onervaren handen op zijn eigen manier schadelijk voor het paard, dus daar ga ik het niet mee vergelijken. Een andere reden dat je zit belangrijk is, is dat het sturen met de teugels beperkt is omdat je alleen op de mond werkt en niet op de rest van het hoofd. Dus het is belangrijk dat het paard goed getraind is en de ruiter met een zachte hand en vooral op houding werkt.

Hopelijk is dit wat duidelijker, ik wilde geen discussie starten, alleen vertellen wat ik weet hiervan, maar ik denk dat de nadruk verkeerd lag in mijn verhaal.

En verder zou ik Kabayo benaderen, want die rijdt er blijkbaar mee dus die kan praktisch advies geven.
Ik ga vanaf nu gewoon meelezen wat anderen hierover kunnen vertellen.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:27

BriPi schreef:
[...] er zijn enkele gevallen waarbij de onderkaak brak.

Maar waar heb je dit dan vandaan?

Met jouw uitleg, zou elk westernpaard met een snaffle namelijk datzelfde risico lopen. Dat bit ligt ook geheel vrij, dat kopstuk doet weinig tot niets in druk verdeling. En doet een neusriem daar nou veel voor? Die zorgt er alleen maar voor dat de kaak nog moeilijker weg kan komen als iemand inderdaad dusdanig hard zou kunnen trekken. Dan zou je een kneuzing van hier tot Tokio krijgen. Zonder neusriem kan een paard zijn mond openen om de druk in de eerste fase te verminderen. En na die extra gewonnen tijd, kan hij nog met de kin verder op de borst, onafhankelijk van wat er om het hoofd zit.

Dus nee, het klinkt voor mij niet logisch....

En ik betwijfel of die druk op het hoofd nou zo veel minder is bij dit bit dan bij een western of Ijslander hoofdstel dat ook niet meer is dan een kopstuk (met evt frontriem en keelriem om het kopstuk op zn plek te houden, maar daar komt in principe al helemaal geen druk op).

Dit type bit moet natuurlijk wel bij je paard passen, maar ik zie niet de grote obstakels die jij omschrijft.

Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:40

Mijn paard spuugt het gewoon uit :') Ik gebruik hem dan ook gewoon met kopstuk.

Afbeelding

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:44

De onderkaak breken met een leren bitje?! Hoe dan?!

Ik rij er soms mee met mijn net beleerde Hongaar, hij vind druk achter de oren niet zo prettig (houdt sowieso niet van welke druk dan ook op zijn lijf of op mentaal vlak) en dit hoofdstel geeft enkel druk in de mond wanneer de ruiter dat aangeeft. Ik vind het persoonlijk heel prettig, echter verschuift het bij plotselinge eenzijdige druk wel makkelijk: laatst schoot ie iets weg en glipte mijn linkerteugel volledig uit mijn hand omdat ik niet op zat te letten, toen trok ik perongeluk bijna de bijtring in zn mond }:0 my mistake, maar toch...

Peddington04
Berichten: 8
Geregistreerd: 29-10-22

Re: War bridles, oftewel hoofdstelloos bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 19:32

Bedankt allemaal!

Ik hoor veel verschillende dingen.

Voor mijn pony ga ik het uitproberen!
Hij is erg net rijbaar,zonder enige druk op de teugels loopt hij goed en braaf.

En als het niks word word het niks :)

Nogmaals bedankt!
Als je nog wat te zeggen hebt typ her vooral! Ik ben altijd benieuwd naar ervaringen / meningen <3