Amerigo dressuurzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
baukiiee
Berichten: 83
Geregistreerd: 17-12-14

Amerigo dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 15:13

Een jaar of 7 geleden heb ik een Amerigo spring/eventingzadel aangeschaft en tot op de dag van vandaag ligt het als een huis, daarnaast zit het ook ongelofelijk lekker.

Maar omdat we wat hoger in de dressuur komen ben ik op zoek naar een Amerigo dressuurzadel, als ik bij hun op de website kijk is er heel veel keuze. Maar wat zijn de verschillen en wat is de ervaring met deze zadels?

Ik heb laatst zelf een Amerigo Vega speciaal geprobeerd, die zat super, maar omdat het over best veel geld gaat ben ik benieuwd naar andere ervaringen en verschillen.


Afbeelding


Afbeelding

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 15:33

De Vega heeft een kunststof boom en is daarom (iets) goedkoper dan de versie met een houten boom.
Ik heb nu sinds 2 jaar (denk ik) een Pinerolo. Een tijdje een Vega als leenzadel gebruikt. En die vond ik misschien wel fijner dan de versie met houten boom.

Ik vond zelf de uitvoering met 2 zweetbladen net iets fijner zitten, maar met een monoblad was ik ook tevreden geweest. Zadel blijft mooi en mooi in balans en ik zit er ook goed in balans in.

Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 15:37

Roodvos schreef:
De Vega heeft een kunststof boom en is daarom (iets) goedkoper dan de versie met een houten boom.
Ik heb nu sinds 2 jaar (denk ik) een Pinerolo. Een tijdje een Vega als leenzadel gebruikt. En die vond ik misschien wel fijner dan de versie met houten boom.

Ik vond zelf de uitvoering met 2 zweetbladen net iets fijner zitten, maar met een monoblad was ik ook tevreden geweest. Zadel blijft mooi en mooi in balans en ik zit er ook goed in balans in.


Pinerolo is toch alleen de leersoort bij Amerigo? Volgensmij niet een bepaald type of model.

Vega heb ik ook gehad in een springzadel, erg fijn zadeltje ook voor rijden van meerdere paarden. 1 van de paarden die ik rijd heeft een Largo en zelf heb ik alleen nog Equipe maar blijf wel fan van Amerigo :j

Heb je een pb gestuurd TS. Ik heb alleen ervaring met de Siena.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Amerigo dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 17:30

Voor elk merk geldt dat modellen boom zijn gemaakt voor verschillende types ruggen van paard (hol of recht bijvoorbeeld). Wat voor een paard van een willekeurige bokker goed ligt en waar die bokker dus tevreden over is, kan voor jouw paard helemaal niet passen waardoor het helemaal niet fijn rijdt.

Daarnaast kan natuurlijk het zitvlak verschillen, diepte van zit, brede of smalle twist etc.

Een goede zadelmaker die bekend is met het merk kan je vertellen welke boom het beste past bij jouw paard en welke opties dat model nog meer biedt.

mlanghou
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 10:31

Ik vind het heel mooi hoe Amerigo echt zadels (en hopelijk dus ook bomen) maakt voor verschillende typen ruggen.

Dat vraagt natuurlijk wel een zadelpasser met veel verstand van dit merk, de verschillen tussen de modellen en op welke paarden ze wel/niet werken.

Vragen:
- weet iemand een goede zadelpasser, met verstand van paardenruggen en beweging, die Amerigo echt kent en ook de verschillende modellen in het assortiment heeft? Als ik google lijkt het alsof de zadelpassers die ik zie maar een paar Amerigo-modellen voeren...
- weet iemand of de Amerigo zadels ook aanpasbaar zijn?
- weet iemand wat het verschil is tussen het 'gewone' model en de 'siena' variant?
- weet iemand of Amerigo ook dressuur-modellen heeft voor barokke paarden? Oftewel: korte rug, brede wervel en schoft, wat ronder gebouwd (mijne heeft niet hele brede schouders), singelgroeve ver naar voren tov schouders. Ik heb nl een Lusitano...
- weet iemand hoe Amerigo zadels zijn voor de ruiter? Ik vind een beetje ondersteuning namelijk wel fijn. Maar niet helemaal opgesloten zitten in een diepe zit en mega wrongen.

Ik ben benieuwd......

Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 11:43

mlanghou schreef:
Ik vind het heel mooi hoe Amerigo echt zadels (en hopelijk dus ook bomen) maakt voor verschillende typen ruggen.

Dat vraagt natuurlijk wel een zadelpasser met veel verstand van dit merk, de verschillen tussen de modellen en op welke paarden ze wel/niet werken.

Vragen:
- weet iemand een goede zadelpasser, met verstand van paardenruggen en beweging, die Amerigo echt kent en ook de verschillende modellen in het assortiment heeft? Als ik google lijkt het alsof de zadelpassers die ik zie maar een paar Amerigo-modellen voeren...
- weet iemand of de Amerigo zadels ook aanpasbaar zijn?
- weet iemand wat het verschil is tussen het 'gewone' model en de 'siena' variant?
- weet iemand of Amerigo ook dressuur-modellen heeft voor barokke paarden? Oftewel: korte rug, brede wervel en schoft, wat ronder gebouwd (mijne heeft niet hele brede schouders), singelgroeve ver naar voren tov schouders. Ik heb nl een Lusitano...
- weet iemand hoe Amerigo zadels zijn voor de ruiter? Ik vind een beetje ondersteuning namelijk wel fijn. Maar niet helemaal opgesloten zitten in een diepe zit en mega wrongen.

Ik ben benieuwd......


Ik kan je Maarten van zadelmakerij Nugteren aanraden. Echt een hele fijn man met verstand van beweging en een goede kijk op het geheel.
Onze PRE heeft een amerigo siena en hij is ook kort, breed en geen schoft dus er is wel een model wat evt. zou passen denk ik, of in ieder geval het proberen waard. Voor de ruiter kan ik er als springruiter goed mee overweg en dat is nogal uniek. Hij zit stevig en zacht maar niet volledig opgesloten of gedwongen.