Evamarie schreef:Een jong paard groeit nog en daarom moet je om de zoveel tijd checken of het zadel nog past. Vandaar dat mensen adviseren met een oud zadel te beginnen. Bij mij is het voorgekomen dat mijn zadel binnen 1 jaar niet meer paste.
Elisa2 schreef:Het belangrijkste is dat het zadel goed past, paard moet er gelijk een goede associatie mee krijgen.
Soms met zadelmak maken kan een zadel beschadigd raken, maar dat is vaak in de eerste stap en gebeurd zelden als er gewoon vanuit rust en vertrouwen gewerkt wordt.
Ik zou trouwens de tip geven om niet zelf zadelmak te maken als je daar geen ervaring mee hebt. Dat gaat zo vaak mis en het paard is er de dupe van.
Chicken01 schreef:Evamarie schreef:Een jong paard groeit nog en daarom moet je om de zoveel tijd checken of het zadel nog past. Vandaar dat mensen adviseren met een oud zadel te beginnen. Bij mij is het voorgekomen dat mijn zadel binnen 1 jaar niet meer paste.
Daarom heb ik gekozen voor een wintec.
Heb er 4 verschillende kopijzers bij.
miereneter schreef:Goede tips in de post hierboven. Oud zadel of niet, het moet wel echt goed liggen, anders begint je paard zijn rij-carrière met ongemak of pijn. Doe je paard een plezier en neem enkel genoegen met tuig dat goed past.
Bij de mijne bleek het ondoenlijk om een goed liggend zadel te vinden zonder dat ik het kon testen tijdens het rijden. Ik heb er twee boomloze voor gehad (waarvan 1 aangepast door boomloos zadelpasser, maar zonder te rijden dus). En twee oude boomzadeltjes, die op het oog goed lagen, maar bij het longeren al gingen schuiven. Uiteindelijk bleken alle vier de zadels enorm naar voren te schuiven. Ik heb ervoor gekozen niet zadelmak te maken met een niet-passend zadel, maar op de barebackpad. Disclaimer: ik ben aan de lichte kant en ik hield de sessies heel kort. Met de juiste voorbereiding en met mijn flegmatieke Arabier was dat heel goed te doen. Daarna is er uitgebreid een nieuw zadel aangepast, en dat ligt als een huis.
Aanpassen zal overigens ook na het zadelmak maken nog steeds moeten gebeuren, de bespiering verandert met het doorrijden natuurlijk als een malle.
miereneter schreef:Klinkt alsof je er goed over nadenkt. En inderdaad het allerbelangrijkste: samen genieten. Ik was eigenlijk veel te onervaren voor een jong, onbeleerd paard (kocht 'm toen hij twee was), maar wat was en is het een leuk proces om samen met hem alle stappen van het beleren door te maken! Met goede begeleiding, uiteraard.
Gebruikers op dit forum: _MelisS, Dunkeedoo, Enzo_Ollie, Granoek, Iris_123, mayadeby, SemrushBot, spookyskippy en 4 bezoekers