Ergonomische stijgbeugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Wesseltje

Berichten: 2174
Geregistreerd: 17-09-06

Ergonomische stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-23 13:35

Ik ben op zoek naar ergonomische stijgbeugels. Door het veel aanbod, zie ik door de bomen het bos niet meer. Prijs is niet van belang, welke kunnen jullie aanraden?


Marie111
Berichten: 4647
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Ergonomische stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 21:29

Sprenger bow balance

Mila_p
Berichten: 118
Geregistreerd: 21-11-21
Woonplaats: België

Re: Ergonomische stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 21:30

ik ben blij met men flexon green composites

Wesseltje

Berichten: 2174
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-23 21:55

Marie111 schreef:
Sprenger bow balance


Ik lees daarover dat ze toch nog vrij instabiel zijn?

Ik vind de freejump airS en de BR Aerotech wel interessant. Zijn er hier mensen die mij persoonlijke ervaringen kunnen vertellen?

Wesseltje

Berichten: 2174
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-23 21:56

Mila_p schreef:
ik ben blij met men flexon green composites


Ga ik mij verder over inlezen, dankjewel.

Hutcherson

Berichten: 7289
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 21:58

Ergonomische stijgbeugels? Wat is er ergonomisch aan stijgbeugels
Of eigenlijk, wat niet.
Enige wat ik kan bedenken is dat de beugel al gedraaid staat dus voet erin en gaan maar lijkt me weinig moeite met gewone beugels.

FernandoO
Berichten: 104
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:00

Ik heb de BR aerotech, nadat mijn zus ze al een tijdje gebruikte. Een stalgenootje heeft ze nu oo, dus sowieso al 3 mensen enthousiast over de beugels!

Ze zijn leuk betaalbaar, ze hangen recht aan je zadel wat veel doet voor je knie-heuphouding en ze zien er chique uit. Ik heb al tijden geen kniepijn meer gehad tijdens het rijden, mijn zus met haar gescheurde knieband ook niet. Raad het je zeker aan!

Tweedehands zijn ze soms ook wel eens voor een leuk prijsje te vinden. Misschien de moeite waard om de verschillende markten in de gaten te houden!

Wesseltje

Berichten: 2174
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Ergonomische stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-23 22:29

Dat klinkt heel positief, dankjewel. Het gaat mij er vooral om dat ik de knieën en enkels kan ontlasten. Zit er ook beweging/demping in de zool?

Utixo

Berichten: 6556
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Ergonomische stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:36

Hier een Winderenfan. Toegegeven, ik vind ze oerlelijk, maar ik heb echt minder last van mijn lijf met deze beugels.
Een pensionklant die 2 vastgezette enkels heeft merkt ook duidelijk verschil. Met normale beugels kan zij niet rijden, met de Winderen wel.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

SunnyHorse
Berichten: 1220
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:47

Hier ook de BR beugels onlangs aangeschaft.
Van een standaard beugel naar de BR met de wens meer stabiliteit te krijgen.

Wat ik echt prettig vind dat het een langer voetbed heeft, dat zorgt voor meer stabiliteit. Extra grip door metalen ruwe bodem. En de gedraaide ophanging doet ook echt iets positiefs met je been. En makkelijk met terug vinden beugel.

Geen extra beweging of demping in de zool. Heb ook wel eens gelezen dat dit juist bij sommige mensen ook tot meer klachten leidt dan minder klachten.

Met allerlei kortingscodes bij Agradi redelijk betaalbaar

Vergelijking:

Afbeelding

Ze lijken best lomp, maar eenmaal aan, valt het mij reuze mee.

Afbeelding

Wesseltje

Berichten: 2174
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-23 22:50

Utixo schreef:
Hier een Winderenfan. Toegegeven, ik vind ze oerlelijk, maar ik heb echt minder last van mijn lijf met deze beugels.
Een pensionklant die 2 vastgezette enkels heeft merkt ook duidelijk verschil. Met normale beugels kan zij niet rijden, met de Winderen wel.


Deze kende ik nog niet, ga mij verdiepen. Dank.

Wesseltje

Berichten: 2174
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-23 22:53

SunnyHorse schreef:
Hier ook de BR beugels onlangs aangeschaft.
Van een standaard beugel naar de BR met de wens meer stabiliteit te krijgen.

Wat ik echt prettig vind dat het een langer voetbed heeft, dat zorgt voor meer stabiliteit. Extra grip door metalen ruwe bodem. En de gedraaide ophanging doet ook echt iets positiefs met je been. En makkelijk met terug vinden beugel.

Geen extra beweging of demping in de zool. Heb ook wel eens gelezen dat dit juist bij sommige mensen ook tot meer klachten leidt dan minder klachten.

Met allerlei kortingscodes bij Agradi redelijk betaalbaar

Vergelijking:

[ [url=m/NknNgF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze lijken best lomp, maar eenmaal aan, valt het mij reuze mee.

[ [url=m/L6Fdf3.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een verschil met de gewone beugel! Fijn om dat zo even op de foto te zien. Ook erg positief dus. Het wordt er niet makkelijker op :D

Ik heb reuma, dus ben nog erg aan het zoeken wat voor mij handig is. Het zit voornamelijk in mijn enkels en voeten en soms heupen, dus demping lijkt mij wel prettig. Alhoewel ik bij de bow balance weer vaker lees dat het teveel demping heeft.

MieLo

Berichten: 2504
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: Gouda

Re: Ergonomische stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:56

Hier meniscusprobleem en fibromyalgie (vooral knieën), rij al 13 jaar met de bow balance Sprenger en wil echt niet anders meer :D
Heb ze vroeger aangeschaft wegens enkel klachten, en merkte echt een verschil in positieve zin

pluisje88

Berichten: 7980
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Ergonomische stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 00:05

Fibromygie en reuma hier. Ik zweer bij de bow balance. Op elk paard waar ik op ga sleep ik altijd mijn eigen Beugels mee :D

Bottles
Berichten: 490
Geregistreerd: 21-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 00:07

Mijn vriend en ik hebben samen 4 paarden. Bij elk paard hangen er andere beugels aan het zadel:
- BR aerotech
- Sprenger flexcite
- Compositi reflex
- Freejump Air s

Ik heb een versleten heup en knie en die freejumps zijn echt met afstand de allerfijnste! Super stabiel en fijne ligging en toch een gevoel van demping. De aerotechs hangen wel fijn en zijn breed, maar dempen niet. De sprengers zijn instabiel en de compositi zijn wel heel fijn, maar hangen niet mooi gedraaid.

Wesseltje

Berichten: 2174
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-23 00:11

pluisje88 schreef:
Fibromygie en reuma hier. Ik zweer bij de bow balance. Op elk paard waar ik op ga sleep ik altijd mijn eigen Beugels mee :D

Ik had ze net weggestreept, maar nu weer twijfel :o

Wesseltje

Berichten: 2174
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-23 00:12

Bottles schreef:
Mijn vriend en ik hebben samen 4 paarden. Bij elk paard hangen er andere beugels aan het zadel:
- BR aerotech
- Sprenger flexcite
- Compositi reflex
- Freejump Air s

Ik heb een versleten heup en knie en die freejumps zijn echt met afstand de allerfijnste! Super stabiel en fijne ligging en toch een gevoel van demping. De aerotechs hangen wel fijn en zijn breed, maar dempen niet. De sprengers zijn instabiel en de compositi zijn wel heel fijn, maar hangen niet mooi gedraaid.


Oh wauw, jij hebt ze allemaal haha. De Freejumps zijn dus overduidelijk de betere? Wat merk je precies aan voordelen van de demping daarvan tegenover de aerotechs?

pluisje88

Berichten: 7980
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 00:14

Wesseltje schreef:
pluisje88 schreef:
Fibromygie en reuma hier. Ik zweer bij de bow balance. Op elk paard waar ik op ga sleep ik altijd mijn eigen Beugels mee :D

Ik had ze net weggestreept, maar nu weer twijfel :o


Kun je er niet wat lenen het en der om te proberen?

Bottles
Berichten: 490
Geregistreerd: 21-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 00:18

Ja, al die verschillende beugels komt dus eigenlijk ook doordat ik elke keer op zoek was naar wat nou echt fijn is. Maar nu dus compleet overtuigd van de freejump. Ik merk dat ik echt minder pijn heb na en tijdens het rijden. Het is niet alsof het overdreven veert, wat bij de sprengers wel is. Maar dat zorgt dus juist voor een heel instabiel gevoel en meer last van enkels. Ik voel het vooral als verschil met de aerotechs. Die zijn qua vorm wel vergelijkbaar, maar dempen dus totaal niet. En dat is dan juist het verschil. Voor mij precies genoeg.

xSCWx
Berichten: 7041
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 01:00

Ik heb de bow balance gehad, snel ook weer weggedaan net als de freejump. Bow balance veel te instabiel voor mijn enkels waardoor ik last kreeg van mijn knieën. Freejump vond ik vervelend dat ik de grip door mijn schoen zool heen voelde. Merkte niks van demping. De br earotech echt heel tevreden mee, enige nadeel vind ik dat het geen veiligheids beugel is.

La Vie en Rose 

Celebi
Berichten: 3499
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Ergonomische stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 02:31

De BR beugels heb ik ook, inderdaad met als enige nadeel dat het geen veiligheidsbeugels zijn.

Er zit trouwens wel degelijk een soort demping in. De twee haken naar de stijgbeugelriem zijn los van elkaar en hebben wat speling. In principe kunnen die dus enigszins meebewegen met jouw beweging en daardoor toch ietwat dempen.

Ik ben er in ieder geval razend enthousiast over. :o

MarjanB

Berichten: 16305
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Ergonomische stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 04:30

Hier ook erg blij met de br beugels. Andere geen ervaring mee. Ten opzichte van gewone beugels, meer stabiliteit en gedraaide ophanging. Brede voetbed is ook fijn.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

wortel115

Berichten: 2114
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Ergonomische stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 07:14

Heb je de mogelijkheid om verschillende stijgbeugels te proberen? Wat voor sommige helemaal geweldig is kan voor anderen weer helemaal niks zijn. Tuurlijk helpen ervaringen maar als je kan proberen van stal genoten denk ik dat dat helpt te vinden welke voor jou goed zijn

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Ergonomische stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 07:41

Bow balance! Geeft fijne ondersteuning bij knie en enkel problemen.

De br vind ik hele gevaarlijke. Daar ben ik met een val in vast blijven zitten met mijn laars...

MarloesHJ

Berichten: 2448
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Ergonomische stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 07:51

Ik heb Lemieux Vector Balance ivm enkelklachten en die vind ik juist heel fijn. En ook een veiligheidsbeugel.

Ruiter in Balans - ruitervitaalcoach (i.o.) in Zuid-Limburg https://www.instagram.com/ruiterinbalans?igsh=c3I0dHFoeTVuOHJi&utm_source=qr


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 14 bezoekers