Zadel PRE Paard welke?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Zadel PRE Paard welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 17:44

Hee hai,

Mijn PRE heeft een zadel die echt niet meer goed ligt. Nu dus opzoek naar een ander zadel waarin ik zelf goed zit (ivm reuma) en die goed ligt op mijn paard.

Punt is dat hij een korte rug heeft, rond geribd is en daarom een compact zadel nodig heeft.
Zelf heb ik een zadel (liefst dressuur) nodig waarin ik geen pijn krij in mijn rug, niet stijf word en geen last van mijn gewrichten krijg.

Ik heb nu een Wintec en daar wil ik echt vanaf stappen aangezien mijn paard en ik allebei last krijgen van ons lijf door Wintec. Daarnaast vind ik die zadels ook echt niet lekker zitten (mijn mening).

Dus nu mijn vraag; Welk zadel gebruiken jullie voor je PRE? Zelf vind ik een Custom zadel heerlijk maar ik heb dus geen idee of dat een goed zadel is voor een PRE.
Dusss wat is jullie afvies en wat gebruiken jullie voor zadel voor jullie paarden?

Liefs :)

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Zadel PRE Paard welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 17:48

Luc Childeric. Met Frans (Dac) kussen. Heel fijn en comfy voor paarden met een korte rug.
Wel prijzig.

zazaza
Berichten: 736
Geregistreerd: 03-05-06

Re: Zadel PRE Paard welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 17:54

Zaldi

Avalanche

Berichten: 15953
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zadel PRE Paard welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 18:13

Childeric idd, Antares, Devoucoux, Prestige eventueel.
Wintec heeft sowieso een hele brede zit en lange kussens, en dat is voor beide niet een optimale keuze imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 18:22

Avalanche schreef:
Childeric idd, Antares, Devoucoux, Prestige eventueel.
Wintec heeft sowieso een hele brede zit en lange kussens, en dat is voor beide niet een optimale keuze imo.


Nee klopt, daarom gaat mijn Wintec ook niet meer op mijn paard en word ie verkocht. Dank voor de tips :)

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Zadel PRE Paard welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 18:33

Thorowgood cob serie.

Die is er in diverse uitvoeringen voor ruiter.

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Zadel PRE Paard welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 19:17

Tip 1: laat veel zadelmakers komen.
(En vertrouw op je paard want na gecertificeerd zadelpasser 1 zei 'dat dit een prima keuze was' liep het dier nauwelijks. In stap wat over de rechterschouder vallen, verder niets.)

Na heel veel zadelmakers werd het een 'zee biscuit' (Seabiss).

De merrie op vier benen heeft een korte rug, maar ik rijd met een 18 inch met teruggesneden kussens (in feite een 17 inch).

(Het was een soort liefde op het eerste gezicht, dit zadel.)

Avalanche

Berichten: 15953
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zadel PRE Paard welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 19:38

Ik heb een Antares. Foam in de kussens, kussens die ipv lang vooral breed zijn, zodat er meer draagvlak is op het deel waar het paard het zonder moeite kan hebben.

TamaraFloor
Berichten: 827
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Re: Zadel PRE Paard welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 20:04

Ik zou geen custom nemen! Op mijn vorige stal hadden veel mensen die en vond ze allemaal veel te krap op de schouder liggen.
Bovendien vind ik de service slecht want je moet voor elk wissewasje heel veel geld betalen. Je betaald voor de naam meer niet.
Op mijn rondgeribt en breed paard had ik een Kentaur Electra liggen. Zit ook heerlijk en veel steun.

Lynn_Nikita

Berichten: 25455
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 20:06

Ik heb een massimo gehad , zaldi lag niet fijn op hem en de modellen die wel pasten zat ik niet goed, Marjoman wel maar die werd te smal en ik heb nu een euroriding
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 02-03-23 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Alenthe05

Berichten: 1094
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 20:07

Ik heb een Custom Adventage met een pony panel. Heb er echt een super fijn zadel aan. Ligt perfect en ik herken het totaal niet dat Custom voor elk wisse wasje geld vraagt.

Alenthe05

Berichten: 1094
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 20:07

Ik heb een Custom Adventage met een pony panel. Heb er echt een super fijn zadel aan. Ligt perfect en ik herken het totaal niet dat Custom voor elk wisse wasje geld vraagt.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Zadel PRE Paard welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 20:10

Ik heb een kentaur ithaka

Avalanche

Berichten: 15953
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 22:15

Ik ga absoluut 100% mee met het advies geen Custom zadel te kopen en dan bedoel ik voor geen enkele ruiter en geen enkel paard.


Afbeelding

Je hebt totaal geen ruimte meer voor je bovenbenen met die enorme blocks en zie je hoe de kussen nog naar achter uitsteken om een en ander in balans te houden?


Afbeelding

En vergelijking met een wat normaler zadel. Bij het zadel wat normaal is, zie je dat de ruiter precies in het midden van het zadel wordt gezet. Dat is namelijk de plek waar je hoort te zitten. Achterin het zadel is funest voor de rug van het paard en voor je eigen zit.

Credits voor de foto's zijn voor saddlefitting.us op instagram.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 02-03-23 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 22:26

Avalanche schreef:
Ik ga absoluut 100% mee met het advies geen Custom zadel te kopen en dan bedoel ik voor geen enkele ruiter en geen enkel paard.


[ [url=m/ibyznz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je hebt totaal geen ruimte meer voor je bovenbenen met die enorme blocks en zie je hoe de kussen nog naar achter uitsteken om een en ander in balans te houden?


[ [url=m/k6XPVa.jpg]Afbeelding[/url] ]

En vergelijking met een wat normaler zadel. Bij het zadel wat normaal is, zie je dat de ruiter precies in het midden van het zadel wordt gezet. Dat is namelijk de plek waar je hoort te zitten. Achterin het zadel is funest voor de rug van het paard en voor je eigen zit.


Saddlefitting.us op Instagram is echt een aanrader om te volgen!
Heeft me echt aan het denken gezet. Nooit meer grote blocks op een zadel of andere trucjes om je zit zogenaamd te verbeteren :))

Avalanche

Berichten: 15953
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zadel PRE Paard welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 22:34

Ja ik ben nog even vergeten de credits voor deze foto's aan haar te geven. Maar echt........ zo vreselijk veel geleerd van die pagina al......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 08:21

Avalanche schreef:
Ik ga absoluut 100% mee met het advies geen Custom zadel te kopen en dan bedoel ik voor geen enkele ruiter en geen enkel paard.


[ [url=m/ibyznz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je hebt totaal geen ruimte meer voor je bovenbenen met die enorme blocks en zie je hoe de kussen nog naar achter uitsteken om een en ander in balans te houden?


[ [url=m/k6XPVa.jpg]Afbeelding[/url] ]

En vergelijking met een wat normaler zadel. Bij het zadel wat normaal is, zie je dat de ruiter precies in het midden van het zadel wordt gezet. Dat is namelijk de plek waar je hoort te zitten. Achterin het zadel is funest voor de rug van het paard en voor je eigen zit.

Credits voor de foto's zijn voor saddlefitting.us op instagram.


Joh, wat een eye opener.. Ik had echt geen idee, dankjewel. Ik ga dus geen Custom zadel kopen.

Het paard van een kennis waar ik op rijd heeft ook een Custom, die vind ik erg fijn zitten. Ik weet nu dat het voor mijn paard geen goeie gaat zijn! Dankjewel

nuevo_mien

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Re: Zadel PRE Paard welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 08:27

Op mijn PRE past een Thorowgood perfect. Zadelpasser kan indien nieuwe het zadel ook nog weer aanpassen, er zijn meerdere opties.

miereneter

Berichten: 2528
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Zadel PRE Paard welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 08:32

Je zou ook eens naar Deuber kunnen kijken. Hebben barokke zadels, maar ook dressuurzadels. Héél comfortabel en heel kort. Mijn Arabier heeft een ultrakorte rug en is rondgeribd, maar mijn Deuber past perfect en ligt als een huis.

Avalanche

Berichten: 15953
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 08:55

YPri schreef:
Avalanche schreef:
Ik ga absoluut 100% mee met het advies geen Custom zadel te kopen en dan bedoel ik voor geen enkele ruiter en geen enkel paard.


[ [url=m/ibyznz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je hebt totaal geen ruimte meer voor je bovenbenen met die enorme blocks en zie je hoe de kussen nog naar achter uitsteken om een en ander in balans te houden?


[ [url=m/k6XPVa.jpg]Afbeelding[/url] ]

En vergelijking met een wat normaler zadel. Bij het zadel wat normaal is, zie je dat de ruiter precies in het midden van het zadel wordt gezet. Dat is namelijk de plek waar je hoort te zitten. Achterin het zadel is funest voor de rug van het paard en voor je eigen zit.

Credits voor de foto's zijn voor saddlefitting.us op instagram.


Joh, wat een eye opener.. Ik had echt geen idee, dankjewel. Ik ga dus geen Custom zadel kopen.

Het paard van een kennis waar ik op rijd heeft ook een Custom, die vind ik erg fijn zitten. Ik weet nu dat het voor mijn paard geen goeie gaat zijn! Dankjewel

Heel graag gedaan!!!

Mirjam79

Berichten: 1704
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 09:40

En heb je al eens gedacht aan Fryso? Deze passen vaak ook mooi op rondgeribde paarden met een korte rug.
Laatst bijgewerkt door Mirjam79 op 03-03-23 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 09:47

Wow is goed aanpasbaar, kunnen zo nodig ook kortere kussens onder.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Zadel PRE Paard welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 09:54

Ik heb een Schutte zadel op mijn pre. Eerste zadel wat echt goed past.

Ik denk dat je ook uit de antwoorden wel op kan maken dat je niet naar 1 specifiek zadel op zoek kan. Elk paard is anders, ik zou een goede zadelpasser met verschillende merken laten komen.

Ineke2

Berichten: 33106
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Zadel PRE Paard welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:43

Welke twist vind jij als ruiter fijn? Dat is voor elke ruiter verschillend, maar wel belangrijk om te weten wil jij er fijn in kunnen zitten. Veel zadels zijn eigenlijk te breed voor een vrouw om fijn in te kunnen zitten.

Voor mezelf met mijn lichamelijke problemen is het extra belangrijk dat mijn zadel een smalle twist heeft en zo min mogelijk een gedwongen zit, maar wel iets kniewrong.

Ik ben daarom uitgekomen bij een Hrimnir Master.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:09

Gwenvd schreef:
Ik heb een Schutte zadel op mijn pre. Eerste zadel wat echt goed past.

Ik denk dat je ook uit de antwoorden wel op kan maken dat je niet naar 1 specifiek zadel op zoek kan. Elk paard is anders, ik zou een goede zadelpasser met verschillende merken laten komen.


Deze heb ik inderdaad geleend van mijn zadelpasser. Heetlijk zadel wat goed op mijn paard lag. Jammer genoeg heb ik het geld er (nog) niet voor.