Kniewrong aan te passen bij elk zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lizenlotte
Berichten: 405
Geregistreerd: 17-01-20

Kniewrong aan te passen bij elk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-23 15:52

Hallo,

Mijn instructrice ructrice geeft aan dat ik een dikkere wrong nodig heb omdat mijn knie te ver naar achteren ligt, ik weet dat er zadels zijn waar de kniewrong aanpasbaar is doordat het met klittenband bevestigd is maar dat is helaas niet het geval bij mijn zadel. (Massimo son 2 veelzijdigheidszadel) nu vraag ik me af of ik ook de kniewrong van mijn zadel aanpasbaar kan maken zoals op de website van ooteman staat , en of iemand daar ervaring mee heeft?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:55

Is het storend dat je knie niet tegen de wrong zit? Het is misschien voor het plaatje niet zoals het "hoort", maar als jij er zelf geen last van hebt dat die niet tegen je knie ligt waarom dan veranderen?

In geval de knie juist teveel tegen of over de wrong komt en dit pijn doet zou ik wel gaan veranderen.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Kniewrong aan te passen bij elk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 16:11

Ik zou eens kritisch naar je instructrice gaan kijken. Je hoort helemaal niet met je knie tegen de wrong aan te zitten als je stil zit in normale beweging. Er hoort iets ruimte tussen te zitten en je hoort er pas tegenaan te komen als je hem nodig hebt. Als je constant tegen de wrong aan zit duwt die niet alleen je been naar buiten, wat je niet wilt, maar ook je knie naar achteren. En je knie naar achteren houden hoor je als ruiter zelf te doen. Je kunt niet meer fatsoenlijk lichtrijden als je je knie op een bepaald punt in je zadel "vast" zet. Hij moet iets naar voren en achteren kunnen bewegen. Zitprotheses waar je je knie achter kunt haken die ze moderne zadels noemen zijn ter compensatie van ruiterkunst. Ik zou eerder investeren in zitles dan in nieuwe kniewrongen. Knieen die te ver naar achteren liggen kunnen alleen als je hele been te ver naar achteren ligt en dan val je voorover. Kniewrongen zijn daarop geen oplossing. Zitles wel.

Maar indien de wrongen inderdaad niet passen bij jou lichaamsvorm, nee vaste wrongen kun je niet veranderen, je kunt wel een heel nieuw zweetblad aan je zadel laten zetten met wrongen op een andere plek of met verplaatsbare wrongen. Er zijn maar weinig zadelmakers die dat kunnen maar Massimo zelf moet het zoizo kunnen. Of ze dat doen weet ik niet en er zal een behoorlijk kostenplaatje aan zitten.

DuoPenotti

Berichten: 29465
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 16:12

Ik heb ook een massimo vzh. Zou niet weten hoe dat aan te passen.
Want onder kun je dan misschien een andere wrong laten doen maar dan past het bovenblad/zweetblad toch niet meer mooi?
Tenminste dat denk ik

Maar begrijp je probleem ook niet helemaal.
Je zit denk ik wat met te lange beugels of zo?
Doe ik ook wel eens maar vind dat niet echt hinderlijk.

heb je misschien een foto?

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 19:50

Lizenlotte schreef:
Hallo,

Mijn instructrice ructrice geeft aan dat ik een dikkere wrong nodig heb omdat mijn knie te ver naar achteren ligt, ik weet dat er zadels zijn waar de kniewrong aanpasbaar is doordat het met klittenband bevestigd is maar dat is helaas niet het geval bij mijn zadel. (Massimo son 2 veelzijdigheidszadel) nu vraag ik me af of ik ook de kniewrong van mijn zadel aanpasbaar kan maken zoals op de website van ooteman staat , en of iemand daar ervaring mee heeft?


Alles is aan te passen, in de handen van een vakvrouw/man. Het is maar net welke kosten je ervoor over hebt.

Maar, ik ga heel erg mee wat Sas_mon zegt.
Dit zijn niet de adviezen die je wil horen. Dit kan echt beter :-)

Lizenlotte
Berichten: 405
Geregistreerd: 17-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-23 20:04

Sas mon heeft ook absoluut gelijk vwb mijn zit, daar ben ik mezelf zeer van bewust. Ik heb erg onrustige benen en trek mijn benen om onduidelijke redenen idd op naar achteren waardoor ik voorover kiep, dat is heel goed opgemerkt. Ik heb dan ook al meerdere zitlessen gehad bij verschillende instructrices en heb ook al een clinic centered riding gedaan maar lijk de kracht niet te hebben en mijn motoriek is in zijn algeheel ook nog eens bagger. Daar kan mijn instructrice niks aan doen natuurlijk. Wat ze wel kan doen is opperen dat een dikkere wrong voor mij beter zou zijn omdat mijn beenligging dan stiller en beter word dus dat heeft ze gedaan ;-)

Lizenlotte
Berichten: 405
Geregistreerd: 17-01-20

Re: Kniewrong aan te passen bij elk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-23 20:05

Een foto heb ik nu helaas niet zo, maar kan ik wel laten maken deze week.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Kniewrong aan te passen bij elk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:17

Maar een dikkere wrong helpt niet tegen het te ver naar achter brengen van je been. Ik zie dan ook niet in hoe een dikkere wrong kan helpen voor een stillere beenligging.

DuoPenotti

Berichten: 29465
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Kniewrong aan te passen bij elk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:18

Nee ziek ik ook niet zo.
Ligt je zadel wel in balans?
Als je zadel niet in balans ligt kun je ook voorover kieperen

MirandaDvG

Berichten: 758
Geregistreerd: 12-10-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:23

Zoals iedereen hier al zegt, hoort je knie ook niet tegen je wrong aan te zitten.
Dat jij je benen naar achteren gooit, en daardoor voorover kantelt, los je niet op met grotere wrongen.
Ik ben geen instructrice, dus ik kan je ook niet vertellen hoe je het wel op moet lossen.
Maar ik zou als ik jou was wel op zoek gaan naar een andere instructrice, dit ligt gewoon aan jouw houding.

Wat betreft je andere vraag: Nee de wrongen zijn niet zomaar van elk zadel aan te passen. Tenzij je voor een paar duizend euro heel je zadel wilt laten verbouwen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:38

Wat je misschien kan doen tijdens de les (zou het zeker niet doen zonder begeleiding) is je stijgbeugels vastbinden met een strotouwtje aan je singel. Zo kan je je onderbenen niet naar achter brengen omdat je dan uit de stijgbeugels zou gaan met je voet want je stijgbeugels kunnen niet mee naar achter.

snorkel1986

Berichten: 3010
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Kniewrong aan te passen bij elk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:43

Ga samen met je zadelmaker kijken na je probleem.. mijn veelzijdigheid zadel kiepte mij ook na voren .. maar ze kon wat aan passen zonder dat het voor paard een probleem werd dus kijk samen en leg je probleem/ wens voor

Rianne1807
Berichten: 696
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Kniewrong aan te passen bij elk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:48

Kan het niet zo zijn dat je huidige zadel gewoon niet bij je past en je moeilijke punten tijdens het rijden verergeren?

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:06

Als ik dit lees denk ik eerder aan een zadel met een smallere twist en eventueel een andere positie van de beugelriemhaak. En niet aan de wrongen.

Lizenlotte
Berichten: 405
Geregistreerd: 17-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-23 21:17

Dat kan zeker wel zijn Rianne, ik ben nl afgevallen en sindsdien is het probleem wel verergerd. Maar ik heb dit zadel nog maar een half jaar en om nou weer een ander zadel te kopen is ook zo wat..
Art ik verlies mijn beugels nu ook al regelmatig door mijn onrustige benen dus of het dan een goed idee is om mijn stijgbeugels vast te maken waardoor de kans dat ik ze verlies nog groter word?
Snorkel goed om te weten dat de zadelmaker ms een oplossing kan hebben voor mijn voorover kiep probleem, ik ga het haar eens vragen.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Kniewrong aan te passen bij elk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:23

Zonder foto is het lastig te zeggen maar het zou kunnen dat je zadel gewoon niet goed bij je lichaamsbouw past. Een zadel moet niet alleen bij het paard passen maar ook bij de ruiter namelijk.

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Kniewrong aan te passen bij elk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:41

Sinds ik saddlefitting.us volg op Instagram ben ik heeeeel anders naar zadels gaan kijken. Echt een aanrader :))
En dan zal ik vast verklappen dat wrongen niet gaan helpen.

Rianne1807
Berichten: 696
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:50

Lizenlotte schreef:
Dat kan zeker wel zijn Rianne, ik ben nl afgevallen en sindsdien is het probleem wel verergerd. Maar ik heb dit zadel nog maar een half jaar en om nou weer een ander zadel te kopen is ook zo wat..
Art ik verlies mijn beugels nu ook al regelmatig door mijn onrustige benen dus of het dan een goed idee is om mijn stijgbeugels vast te maken waardoor de kans dat ik ze verlies nog groter word?
Snorkel goed om te weten dat de zadelmaker ms een oplossing kan hebben voor mijn voorover kiep probleem, ik ga het haar eens vragen.



Het is namelijk het eerste wat er in me opkomt.
Zelf merk ik ook mega verschil tussen verschillende zadels, de een vind ik niet te rijden en een ander super, plus nog de middelmatige er tussenin.

Misschien een idee om eens een zadelmaker met een flink assortiment 2e hands zadels langs te laten komen om zo eens uit te gaan zoeken wat het beste bij je past.

Wat iemand anders al zei, een zadel moet niet alleen t paard passen, maar zeker ook de ruiter/amazone

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 22:28

Macs schreef:
Sinds ik saddlefitting.us volg op Instagram ben ik heeeeel anders naar zadels gaan kijken. Echt een aanrader :))
En dan zal ik vast verklappen dat wrongen niet gaan helpen.

+1

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Kniewrong aan te passen bij elk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 22:44

Voor je onrustige benen weet ik niet... Misschien span je je benen te hard?

Rijden zonder beugels is trouwens niet slecht, kan je je zit echt mee verbeteren omdat je dan geen steun kan zoeken in de beugels.
Ik rij soms wel eens met barebackpad om mijn balans te testen.

MirandaDvG

Berichten: 758
Geregistreerd: 12-10-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Kniewrong aan te passen bij elk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 23:03

Maar als je dit zadel pas een half jaar hebt, en jouw houding is niet goed op dit zadel, waarom laat je dan niet de zadelamker terug komen die jou dit zadel heeft verkocht?

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 00:24

Ik heb ook dit zadel gehad en doe hetzelfde met mijn onderbenen, maar dat ligt grotendeels niet aan het zadel (helaas, anders was het makkelijk op te lossen). Heb nu een dressuurzadel gekocht, daar is het probleem minder groot (misschien door de langere beugellengte?), maar nog steeds aanwezig. Mijn instructrice blijft herhalen dat ik mijn been moet laten hangen en het gaat al stukken beter.

Dus mijn tip zou zijn, doe je beugels eens een paar gaten langer en laat je instructrice blijven hameren op je benen. Misschien eens een complete les je voornamelijk aan je houding wijden en de rest van de dingen even laten voor wat het is. Kijken of het dan beter gaat. En als je voor jezelf rijdt, dan ook constant tegen jezelf zeggen dat je je been moet laten hangen.

En dan nog iets wat mss van belang is; is je paard wel goed aan je been? Ben je constant aan het drijven? Want dat was (is) in mijn geval ook deel van het probleem.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Kniewrong aan te passen bij elk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:47

Je zou ook tuiterfitness kunnen overwegen. Dan train je je eigen core stability zonder paard en dan word je balans op paard ook veel beter. En je zou, mits je een braaf paard hebt, eens een tijdje zonder stijgbeugels kunnen gaan rijden. Dat kan ook gewoon met zadel zodat je je paard minder in de weg zit maar dan moet je je benen wel op de juiste plek houden en je spieren trainen. Je kunt zelfs eerst een kwartiertje stappen en draven zonder beugels en ze er voor het "echte werk" weer aanhangen. En gaan staan in je beugels. Dan moet je je benen goed leggen anders donder je eraf. En de oefening in draf 2 stappen zitten 1 stap staan of omgedraaid 2 stappen staan en 1 zitten en zo door. En dan zachtjes weer gaan zitten.

Niet alle zadels passen bij alle ruiters. Ik heb ook liever een smalle twist dan een brede. En sommige wrongen passen echt niet bij mijn benen. Maar je kunt wrongen op je zadel maken wat je wil maar daarmee ga je je naar achter liggende benen alleen oplossen als je de wrong achter je been zet ipv voor. En dat word in mijn beleving alleen gedaan voor echt motorisch gehandicapte mensen voor stapritjes. Ik zou aan mijn eigen balans en kracht gaan werken, evt zonder paard. Dat heeft mij heel veel geholpen met mijn beroerde motoriek in ieder geval.

Lizenlotte
Berichten: 405
Geregistreerd: 17-01-20

Re: Kniewrong aan te passen bij elk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-23 14:20

Ruiterfitness is helaas niet in mijn buurt te vinden, daar heb ik al naar geïnformeerd. Mijn paard is zeker wel braaf maar ook jong en nog niet zo lang onder het zadel, daarom vind mijn instructrice het rijden zonder beugels niet zo'n goed plan nu. Dat heeft ze al eens benoemd. Nu hebben we idd de beugels langer gedaan en herinnert ze me er steeds aan dat ik op mijn benen moet letten, en we zijn bezig met de 2 seconden regel zodat mijn paard niet dood aan het been word wat dus inhoudt dat ik minder moet drijven. Die neiging had ik idd ook maar dat is al veel beter geworden.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 15:24

Het aanpassen van je houding en zit is niet met een lesje hier of daar gebeurd, daar moet je structureel mee bezig zijn anders verval je automatisch weer in je oude gedrag. Jouw spieren moeten als het ware de juiste houding in het geheugen krijgen.

Bij nieuwe zadels is het bij bepaalde merken wel mogelijk een wrong met klittenband te kopen die je kan verwisselen of verplaatsen. Ik heb nog niet gezien dat je dit achteraf kan laten aanpassen.