Pasgeboren veulen dekentje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Pasgeboren veulen dekentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 10:05

Ik heb geen persoonlijke ervaring met winterveulentjes.
Hij staat in een buitenstal met zijn mama.
Ik twijfel of het nodig is om hem een warm jasje om te doen.
Men zei dat hij er met een dikke vacht zou uitkomen, maar dat klopt niet. Hij is een kruising van Spaans-Portugees-Berber.
Ik zou graag advies hebben van iemand met persoonlijke ervaring, liefst geen mening delen als je zelf geen ervaring hiermee hebt.
Dankuwel!

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Pasgeboren veulen dekentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 10:21

Ik heb er een van Amigo, volgrns mij gewoon ook klein shetten dekentje.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Pasgeboren veulen dekentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 10:24

Zie je 'm bibberen? Dan is een dekentje verstandig. Zo niet, (nog) niet doen.
Droge kou (zoals nu) kunnen ze trouwens over het algemeen beter tegen dan regen, zeker als dat ook nog eens in combinatie met wind is.

Regent het, bibbert-ie en heb je (nog) geen deken? Binnen zetten en op laten drogen.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pasgeboren veulen dekentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 10:31

Morgen slaat het weer om , regen en meer wind dus zou hem dan zeker een deken omdoen en zorgen voor een dik pak stro zodat hij niet op de kale grond komt te liggen.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 12:16

BigOne schreef:
Morgen slaat het weer om , regen en meer wind dus zou hem dan zeker een deken omdoen en zorgen voor een dik pak stro zodat hij niet op de kale grond komt te liggen.

Dat zou wel heel erg zijn om zo'n jong veulen op een kale grond te laten liggen. Staat vanzelfsprekend binnen in zeer grote schuilstal met 1 grote pak stro van 400kg volledig opengestrooid.
Ik wil graag weten van mensen die persoonlijk ervaring hebben met late veulens of het nog nodig is om ze deken op te doen. Of het weer omslaat of niet, speelt geen rol want hij staat binnen. De stal staat echter buiten en is dus niet verwarmd.
Deze vraag van mij is gegrond, daar je met dekens moet opletten bij jonge dieren.
Zomaar een deken opgooien zoals jij zegt is niet mijn ding.
Ik wil weten of het nodig is om zijn immuniteitsopbouw te ondermijnen met een deken.
Ik wil weten hoe hij sterkst en meest gezond wordt. Of deken dus nodig is of eerder schadelijk.
Ik weet dat de ervaringen niet dik lopen, maar geloof wel dat er mensen zijn die hun wijze persoonlijke nuchtere ervaring willen delen.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 12:19

Een beetje nat is niet zo’n probleem maar zodra ze nat zijn en er komt wind bij moet je gewoon goed opletten. Ze blijven bij de moeder en wanneer die gewoon in de regen en wind gaan staan doen zij het ook. Desnoods alleen het hooi in de schuilstal leggen zodat ze de meeste tijd daar doorbrengen . Maar wanneer je zegt dat er een dik strobed is en ze niet uit de schuilstal komen is een deken niet nodig imo.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 12:21

Je veulen staat dus permanent binnen in een grote schuil-/loopstal (die verder onverwarmd is, wat logisch is)?
Lekker zonder deken laten dan. Tenzij je 'm echt ziet rillen, maar ik schat in dat dat niet zal gebeuren.

Marie111
Berichten: 4666
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 12:22

Misschien idee om deze vraag ook te stellen in de Facebookgroep''Denken over paarden"?

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 12:29

Ibbel schreef:
Zie je 'm bibberen? Dan is een dekentje verstandig. Zo niet, (nog) niet doen.
Droge kou (zoals nu) kunnen ze trouwens over het algemeen beter tegen dan regen, zeker als dat ook nog eens in combinatie met wind is.

Regent het, bibbert-ie en heb je (nog) geen deken? Binnen zetten en op laten drogen.

Neen, niet bibberen. Wel had ik gehoopt dat hij dikkere vacht zou hebben. De stal waar hij nu staat is in natuurdomein, het is er wel fris binnen omdat er spleten zitten. Ik wou wachten tot hij en mama op zijn plooi zijn om ze mee naar huis te nemen. Thuis heb ik een gesloten stal.
Ik twijfel dus voor warm jasje of niet, maar hou het bibberen in het oog...
Hij heeft wel flink wat temperament, dus ik weet niet of hij koud heeft.
Afbeelding

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 12:30

Ibbel schreef:
Je veulen staat dus permanent binnen in een grote schuil-/loopstal (die verder onverwarmd is, wat logisch is)?
Lekker zonder deken laten dan. Tenzij je 'm echt ziet rillen, maar ik schat in dat dat niet zal gebeuren.

Ok dank voor raad.
Zitten wel spleten in de stal en voorkant is open. Hij gaat mee naar huis over een week of 2. Mijn stal is dicht.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 12:33

BigOne schreef:
Een beetje nat is niet zo’n probleem maar zodra ze nat zijn en er komt wind bij moet je gewoon goed opletten. Ze blijven bij de moeder en wanneer die gewoon in de regen en wind gaan staan doen zij het ook. Desnoods alleen het hooi in de schuilstal leggen zodat ze de meeste tijd daar doorbrengen . Maar wanneer je zegt dat er een dik strobed is en ze niet uit de schuilstal komen is een deken niet nodig imo.

Hij kan niet buiten, dat risico durf ik niet te nemen.
De voorkant is open en waait binnen.
Mijn vriend heeft de verkeerde kant dichtgemaakt.
Hij zal daar nog 2 a 3 weekjes zitten.
Ik ga nog meer stro leggen zodat hij er echt inzakt als hij slaapt.
https://youtu.be/Cf0VtpxM6Oc

Ik durfde de merrie niet transporteren naar huis omdat dit een ongeplande zwangerschap was en heb ze in het natuurdomein gelaten, ik wist namelijk niet wanneer mijn merrie zou bevallen, ivm immuniteitsopbouw.
Veulen is super gezond, dus ik hoop om binnen 2 weken naar huis te kunnen.
Dit is mijn Cartujano merrie en ze is helaas gedekt geweest door mijn palomino die 1,5 jaar oud was. Veulentje is Cartujano x Lusitano veiga x Berber. Heb er mee ingezeten, maar is een prachtig ventje. Een tressangre :D
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 20-11-22 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Re: Pasgeboren veulen dekentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 12:41

Ik heb een arabisch veulen gehad dat geboren is tussen kerst en oud en nieuw (geen bewuste keus voor een winterveulen). Dit is prima gegaan, hij was kerngezond. Ik heb ze wel vanaf de eerste dag buiten gelaten. Een veulen wekenlang binnen houden op stro lijkt me niet goed voor zijn ontwikkeling. Hij moet kunnen rennen op stevige ondergrond. De eerste weken had hij een amigo dekentje op, toen hij daar uit gegroeid was ben ik met dekens gestopt omdat hij het niet nodig leek te hebben. Kijk goed naar je veulen. Veel plezier met hem!

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 12:46

Zapje schreef:
Ik heb een arabisch veulen gehad dat geboren is tussen kerst en oud en nieuw (geen bewuste keus voor een winterveulen). Dit is prima gegaan, hij was kerngezond. Ik heb ze wel vanaf de eerste dag buiten gelaten. Een veulen wekenlang binnen houden op stro lijkt me niet goed voor zijn ontwikkeling. Hij moet kunnen rennen op stevige ondergrond. De eerste weken had hij een amigo dekentje op, toen hij daar uit gegroeid was ben ik met dekens gestopt omdat hij het niet nodig leek te hebben. Kijk goed naar je veulen. Veel plezier met hem!

Super blij met je ervaring. Dankuwel!
Ga hem dan eens buiten laten, maar heb wel schrik met dit weer.
Alleen buiten als ik erbij ben. In natuur domein is het harde grond. Zeer droog omdat het opgehoogd is.
Ga je raad volgen en zorgen dat ze thuis buiten kunnen. Ik wou heel klein stukje afzetten, aan de stal thuis, maar zou dat dus beter niet doen, gewoon bij de rest van de groep met goed weer en binnen met regen. Moeder gaat niet altijd zelf binnen, dus wil risico niet nemen als het regent om hem buiten te laten.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 12:48

Zapje schreef:
Ik heb een arabisch veulen gehad dat geboren is tussen kerst en oud en nieuw (geen bewuste keus voor een winterveulen). Dit is prima gegaan, hij was kerngezond. Ik heb ze wel vanaf de eerste dag buiten gelaten. Een veulen wekenlang binnen houden op stro lijkt me niet goed voor zijn ontwikkeling. Hij moet kunnen rennen op stevige ondergrond. De eerste weken had hij een amigo dekentje op, toen hij daar uit gegroeid was ben ik met dekens gestopt omdat hij het niet nodig leek te hebben. Kijk goed naar je veulen. Veel plezier met hem!

Ik denk dat ik toch zo'n dekentje ga kopen voor het geval dat het nodig is. Dank

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Re: Pasgeboren veulen dekentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 12:50

Nogmaals dank om te helpen meedenken. Dit is nieuw voor mij ;-)

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 12:52

Helemaal in de watten leggen moet je ook weer niet doen.

Ik heb met gewone voorjaarsveulens gemerkt dat bij een droge zomer ze in de herfst echt moeite hadden met de regen (bibberen dus), terwijl ze met een natte zomer (en net zo goed wel eens bibberen in een zomerse donderbui) geen enkel probleem bleken te hebben met het slechtere najaarsweer.

Dus als ze het af en toe even koud hebben (maar wel vrij snel kunnen opdrogen, dus geen uren in de zeikregen/uren staan bibberen) helpt dat wel met een beetje weerstand (en vacht) opbouwen.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 12:53

BigOne schreef:
Een beetje nat is niet zo’n probleem maar zodra ze nat zijn en er komt wind bij moet je gewoon goed opletten. Ze blijven bij de moeder en wanneer die gewoon in de regen en wind gaan staan doen zij het ook. Desnoods alleen het hooi in de schuilstal leggen zodat ze de meeste tijd daar doorbrengen . Maar wanneer je zegt dat er een dik strobed is en ze niet uit de schuilstal komen is een deken niet nodig imo.

Klopt. Daarom durf ik hem niet buiten laten. Denk dat ik hem 2 weken binnen laat, dan verhuis naar huis en thuis met klein uitloopje als het regent, als het droog is mag hij met mama bij de rest. Misschien toch beter dekentje op dan....

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 12:55

Ibbel schreef:
Helemaal in de watten leggen moet je ook weer niet doen.

Ik heb met gewone voorjaarsveulens gemerkt dat bij een droge zomer ze in de herfst echt moeite hadden met de regen (bibberen dus), terwijl ze met een natte zomer (en net zo goed wel eens bibberen in een zomerse donderbui) geen enkel probleem bleken te hebben met het slechtere najaarsweer.

Dus als ze het af en toe even koud hebben (maar wel vrij snel kunnen opdrogen, dus geen uren in de zeikregen/uren staan bibberen) helpt dat wel met een beetje weerstand (en vacht) opbouwen.

Dat was wat ik me afvroeg...dankuwel!
Mijn andere veulens in het ander natuur domein hadden zichtbaar moeite met de eerste regen in september, maar doen het nu super buiten. https://youtu.be/MS_nbkoYkCw
Maar zij hebben dus al 5 maanden kunnen wennen aan alles....
Mijn idee is dat pasgeboren veulens nu wel beschermd moeten worden...
Niet meteen een deken, maar niet blootstellen aan veel regen.

Blue_flower
Berichten: 1926
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Pasgeboren veulen dekentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 13:03

Hoe denk je dat dit in de natuur gebeurd? Dan zijn er ook geen dekens en stro.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 13:12

Ik heb veel veulens in januari/februari gehad en ze gingen vanaf dag 1 naar buiten.
Op stal geen deken op, tenzij ze stonden te bibberen. Al deed ik dan ook de warmtelamp aan en dat hadden ze altijd snel door en was een deken niet nodig.

Buiten deed ik ze wel een deken op maar ze gingen dan ook al snel hele dagen de wei op.
Met guur weer, regen en wind, hadden de moeders (altijd zonder deken) het vaak kouder dan de veulens.
In de sneeuw lagen ze gewoon te slapen met een deken op.
Al deed ik ze dan de eerste dagen een paar keer per dag kort (30/45 minuten) naar buiten. Als ze een week oud waren, haalde ik ze niet meer binnen als het sneeuwde of er een laag sneeuw lag.
Binnen houden zou ik alleen bij hele hoge uitzondering doen, veulens hebben veel beweging nodig om goed te kunnen ontwikkelen. Zeker het beenwerk.
De vacht groeit er wel op.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 13:12

Bij droog weer kan hij prima naar buiten met een dekentje op. Bijv een paar keer per dag een uurtje of 2. Wel opbouwen en in de gaten houden natuurlijk. Hij moet tijd krijgen om goed uit te rusten, maar ook om echt zijn benen te strekken.
Liever met dekentje op naar buiten, dan 24/7 op stal.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 13:15

MarijeR schreef:
Ik heb veel veulens in januari/februari gehad en ze gingen vanaf dag 1 naar buiten.
Op stal geen deken op, tenzij ze stonden te bibberen. Al deed ik dan ook de warmtelamp aan en dat hadden ze altijd snel door en was een deken niet nodig.

Buiten deed ik ze wel een deken op maar ze gingen dan ook al snel hele dagen de wei op.
Met guur weer, regen en wind, hadden de moeders (altijd zonder deken) het vaak kouder dan de veulens.
In de sneeuw lagen ze gewoon te slapen met een deken op.
Al deed ik ze dan de eerste dagen een paar keer per dag kort (30/45 minuten) naar buiten. Als ze een week oud waren, haalde ik ze niet meer binnen als het sneeuwde of er een laag sneeuw lag.
Binnen houden zou ik alleen bij hele hoge uitzondering doen, veulens hebben veel beweging nodig om goed te kunnen ontwikkelen. Zeker het beenwerk.
De vacht groeit er wel op.

Wat een schitterende ervaring!
Ik heb gewoon schrik dat hij jou vat.
Ik ga hem vandaag eens buiten laten met mama. Dankuwel!

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 13:16

marionblo schreef:
Bij droog weer kan hij prima naar buiten met een dekentje op. Bijv een paar keer per dag een uurtje of 2. Wel opbouwen en in de gaten houden natuurlijk. Hij moet tijd krijgen om goed uit te rusten, maar ook om echt zijn benen te strekken.
Liever met dekentje op naar buiten, dan 24/7 op stal.

Idd, schitterend deze meningen.
Het helpt me betere beslissingen te nemen. Ben enorm voorzichtig. Zo'n klein veulentje en zo koud buiten...

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 13:18

Blue_flower schreef:
Hoe denk je dat dit in de natuur gebeurd? Dan zijn er ook geen dekens en stro.


Het sterftecijfer in de natuur ligt iets hoger dan bij door mensen gehouden paarden. Een laat geboren veulen met niet zulke fijne weersomstandigheden gaat gewoon dood in de natuur.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 13:24

Flower033 schreef:
Blue_flower schreef:
Hoe denk je dat dit in de natuur gebeurd? Dan zijn er ook geen dekens en stro.


Het sterftecijfer in de natuur ligt iets hoger dan bij door mensen gehouden paarden. Een laat geboren veulen met niet zulke fijne weersomstandigheden gaat gewoon dood in de natuur.

Ik heb 2 soorten paardjes, iets stevigere sorraia kruisingen en PRE /lusitano kruisingen.
Door de mens gefokte paarden, zoals dit veulentje hier, heeft niet meer de sterkte helaas van natuurpaarden.
Daar heb ik uitgebreid onderzoek naar gedaan waar en hoe de verschillen zitten en zich uiten.
Dit is dus accidentje van een delikatere paardensport, Iberisch dus, en niet te vergelijken met vernatuurlijkte paarden.
Als ik hem vergelijk met zijn Halfzusje die sorraia bloed heeft, is hij ook fijner gebouwd.
Voor mij nu wel een uitzonderlijke kans om beide types te vergelijken. Erg leerrijk allemaal....
Dank om mij raad te willen geven!
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 20-11-22 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt