Edix zadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manzano

Berichten: 23921
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 22:40

Op zich denk ik dat hij in veel gevallen wel past. Kopijzer is aan te passen en verder maak je het passend met de pad en niet met het zadel.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 22:52

Dat is zo in de meeste gevallen wrs, maar kan ook dat ze er niet fijn in zit. Dat had jij toch?

Merriemens
Berichten: 134
Geregistreerd: 05-06-20

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 22:56

Kopen zonder passen/proefzitten is geen aanrader gezien het feit dat niet iedereen er lekker in zit. Het moet je als ruiter ook passen natuurlijk.

manzano

Berichten: 23921
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 23:06

Ja dat kan sowieso ja.
Ik zat er niet lekker op nee en vond de kwaliteit van het leer ook niet fantastisch als ik eerlijk ben.

caipirinha

Berichten: 86
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:54

prugelpiet schreef:
Ik heb het topic al even doorgebladerd, maar wat is jullie ervaring met deze zadels op een wat sensibel paard? Ik ben toe aan een nieuw zadel en heb een mooie Edix Tudor gezien, maar ben een beetje huiverig. Ik heb er ooit Bates opgehad met een verwisselbaar kopijzer en dat was drama. Is dit vergelijkbaar?

En hoe goed zijn ze passend te krijgen? Ik heb een mooie set gezien maar die zou opgestuurd moeten worden. Best een gok, want ik heb nog nooit op zo’n zadel gezeten. Maar ik vind ze prachtig en ze lijken me ook heel fijn voor een korte rug.


Ik zou sowieso proberen of het zadel past (pasconsult). Ja ze zijn wel aan te passen, maar ze moeten wel geschikt zijn voor je paard. Persoonlijk kon ik wel in de tudor en de yasir zitten, ze hebben wel een vrij open zit dus dat moet je prettig vinden. De leerkwaliteit van de tudor heb ik totaal geen problemen mee gehad, de yasir was wel wat meer slijtage onderhevig, waarsch door het ruitpatroon op het zweetblad. Door de flexibiliteit van de softtree modellen zijn de zadels wat beweeglijker, het ene paard vind het fijn, de andere niet. Ik heb een paard wat blokkeert onder een boom zadel, dus voor mij was dit de oplossing (KWPN M dressuur).
Als je wat meer wilt spenderen zou je eventueel kunnen wachten tot het nieuwste model uitkomt. Deze heeft een diepe zit, hele zachte kussens en een net wat andere pasvorm waardoor die bij paarden met een hogere schoft ook mooi ligt. Op de stories van edix zie je het nieuwe model wel voorbij komen, de ishya heet die.

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 22:10

Voor de liefhebbers: mijn edix tudor komt als complete set te koop. Dit zadel past Nala nu eindelijk wel, maar mij niet… mijn knieblessure speelt de laatste tijd zo erg op en ik rijd de laatste tijd zo weinig dat ik het bij het enige “zadel” ga houden dat mij geen pijn geeft: de barefoot ride on physio support. Afbeelding

JosjeDZ
Berichten: 268
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 08:44

Heeft iemand de Edix Tudor by Akash? Oftewel de special edition met kleurtjes en het ruitjespatroon op het zweetblad? Ik ben benieuwd hoe de ruitjes bevallen. En klopt het dat het zweetblad langer is dan bij de standaard Tudor? Mensen met lange benen ervaring mee?

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 09:26

JosjeDZ schreef:
Heeft iemand de Edix Tudor by Akash? Oftewel de special edition met kleurtjes en het ruitjespatroon op het zweetblad? Ik ben benieuwd hoe de ruitjes bevallen. En klopt het dat het zweetblad langer is dan bij de standaard Tudor? Mensen met lange benen ervaring mee?


De ruitjes zijn niet anders als bij de Tariq, ik heb er nooit problemen mee gehad, buiten dan het feit(en dat word ook door iedereen erkent) dat het gevoeliger leer is en dus sneller zal beschadigen. Advies is dan ook super zachte beugelriemen te gebruiken (nylon overtrokken met kalfsleer) ipv simpele rundleren leren of bv kunststof om zo schuren te verminderen.

manzano

Berichten: 23921
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 14:52

Je kan overigens bij elke dealer je zadel op maat samenstellen qua kleur/lengte/patroon.

sanne1221
Berichten: 512
Geregistreerd: 20-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 15:19

Ik ben me toevallig aan het verdiepen in de western zadels van Edix.
Heeft iemand ervaring met de Django? Is dat een fijn zadel?

Hannanasjuh
Berichten: 225
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 09:10

sanne1221 schreef:
Ik ben me toevallig aan het verdiepen in de western zadels van Edix.
Heeft iemand ervaring met de Django? Is dat een fijn zadel?


Een kennis van mij heeft de oakley voor paard nr 1 en is daar super blij mee. Ze heeft op de django proef gezeten en gaat die nu voor paard nr 2 aanschaffen. Die was er dus erg over te spreken.


Zelf wil ik een tudor gaan aanschaffen maar twijfel of ik hem gloednieuw wil ivm het nog moeten inrijden van het zadel. Ik ben daar niet zo goed in als het bijvoorbeeld even oncomfortabel is omdat het leer nog wat stug is bij je kuiten oid. Heeft iemand ervaring met een tudor en inrijden van het zadel? Wordt het snel soepel? Zakt het nog veel in?

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 19:53

Ik zou eentje tweedehands kopen als ik jou was, nieuw heeft eigenlijk helemaal geen meerwaarde, binnen een korte tijd is ie ook tweedehands en is er een paar 100 euro in rook opgegaan. En het leer is soepeler, als het goed onderhouden is.

Ik vind het echt een heel fijn zadel, mijn paard ook, maar heb de mijne inmiddels weer ingeleverd bij de zadelmaker.. Het bleek zo scheef als een hoepel (vanaf het begin, zie ik nu achteraf op foto's, maar het was me niet opgevallen). Vertrouwen is wel weg (mede ook door wat andere dingen), dus de zadelmaker wou het zadel wel terugnemen en ze was zo coulant om het volledige aankoopbedrag, min de consultkosten terug te storten.

Dus ik ben weer zadelloos. Iemand nog tips voor een model regenton? :+

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 19:24

Hannanasjuh schreef:
sanne1221 schreef:
Ik ben me toevallig aan het verdiepen in de western zadels van Edix.
Heeft iemand ervaring met de Django? Is dat een fijn zadel?


Een kennis van mij heeft de oakley voor paard nr 1 en is daar super blij mee. Ze heeft op de django proef gezeten en gaat die nu voor paard nr 2 aanschaffen. Die was er dus erg over te spreken.


Zelf wil ik een tudor gaan aanschaffen maar twijfel of ik hem gloednieuw wil ivm het nog moeten inrijden van het zadel. Ik ben daar niet zo goed in als het bijvoorbeeld even oncomfortabel is omdat het leer nog wat stug is bij je kuiten oid. Heeft iemand ervaring met een tudor en inrijden van het zadel? Wordt het snel soepel? Zakt het nog veel in?


Hint hint, die van mij (17 inch inclusief pad) staat te koop O:) hij is een half jaar oud maar vanwege mijn eigen knieblessure niet vaak gereden. Vandaar ook de verkoop.

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 21:01

Woont er heel toevallig iemand met een 17,5 of 18 inch dressuurmodel in de buurt van Rucphen? Ik wil heel graag eens op een Edix zitten en kijken of het iets voor mijn paard lijkt. Ik vind het zo zonde en oneerlijk om een zadelpaard te laten komen om 1 zadel uit t eroverheen en hem dan vervolgens tweedehands te gaan zoeken }>

Daf

Berichten: 1249
Geregistreerd: 06-07-06
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 08:44

Goedemorgen,

Geen idee of ik dit hier mag aangeven. Heb jullie een tijd gevolgd in mijn zoektocht naar een ander (boomloos) zadel en eind vorig jaar een Edix Libre gekocht bij Equine Saddle in Putten.

Helaas vorige maand mijn paard heel plots in moeten laten slapen en er komt geen ander paard meer ….

Zonde om dit nagenoeg nieuwe zadel te laten liggen. Dus mocht iemand interesse hebben kan ik via pb meer vertellen.

Advertentie staat ook al op meerdere plekken.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 14:15

Hey allemaal! Mij is de Tariq geadviseerd oa voor mijn pony. Nu ben ikzelf wat sceptisch, heb hem nog niet getest hoor.

Is het zitgevoel wiebelig of niet? Zoek echt iets met een diepe stevige zit.

MRIIIS

Berichten: 5362
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 14:53

Ik zit echt heerlijk in mijn Edix. Heb een klein, rond paardje met een korte rug. Ik heb zelf ook snel last van m'n onderrug. Had hiervoor een Wintec Isabel en daar kieperde ik steeds naar voren.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 15:19

Ik zat niet wiebelig in mijn Edix (tudor). Fijn zadel, om andere redenen weg gedaan.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 15:52

En waren jullie ook tevreden over de druk verdeling?

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 15:58

Woody2015 schreef:
Hey allemaal! Mij is de Tariq geadviseerd oa voor mijn pony. Nu ben ikzelf wat sceptisch, heb hem nog niet getest hoor.

Is het zitgevoel wiebelig of niet? Zoek echt iets met een diepe stevige zit.


Qua zit zit het net als een normaal boomzadel. Dus daar hoef je het niet voor te laten. Vraag me alleen wel af waarom speciaal de Tariq voor ie pony want de voordelen van de Tudor qua lengte bv heeft deze niet. Hij is niet kort oid dus als het door om te doen is zou ik toch wel eens echt goed kijken hoe het ligt.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 16:06

dieseltje09 schreef:
Woody2015 schreef:
Hey allemaal! Mij is de Tariq geadviseerd oa voor mijn pony. Nu ben ikzelf wat sceptisch, heb hem nog niet getest hoor.

Is het zitgevoel wiebelig of niet? Zoek echt iets met een diepe stevige zit.


Qua zit zit het net als een normaal boomzadel. Dus daar hoef je het niet voor te laten. Vraag me alleen wel af waarom speciaal de Tariq voor ie pony want de voordelen van de Tudor qua lengte bv heeft deze niet. Hij is niet kort oid dus als het door om te doen is zou ik toch wel eens echt goed kijken hoe het ligt.


De Tariq heeft er gister op gelegen, deze heeft bredere kussens zoals ik begreep en dat zou beter bij hem passen

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 14:51

De tariq heeft een wat langer kussen, maar wel ook een langer zweetblad, ik weet niet of dat is wat je nodig bent.
Volgens mij kan je ook een "gewone" tudor met een langer kussen bestellen.
Of een tariq met een korter zweetblad.
(nu is de ene pony de andere niet, ik denk aan mijn pony-tje van 1.40 hoog, daar is een zadel met een verlengd zweetblad écht niet handig...

MarjanB

Berichten: 16439
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 09:36

Wellicht kunnen jullie mij helpen, ik heb via een zadelpasser een week de Tariq te leen. Nu zit ik er zelf fijn in en ligt het zadel op het oog als een huis. Echter, ze adviseert om de eerste singelstoot niet te gebruiken maar dan gaan de kussens aan de wandel. Welke singelstoten gebruiken jullie? Ik zou voorste en achterste pakken? Ze geeft zelf aan dat de voorste de schouder vast kan zetten?

Na het rijden
Afbeelding

Afbeelding
Voor het rijden maar na grondwerk
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vind het heel veel geld en wil gewoon een fijn en goed zadel kopen.. -O- vind zadels echt een dra-ma

manzano

Berichten: 23921
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 09:42

Ik gebruik juist wel een voorste singelstoot, maar dat is ook wel echt afhankelijk van je paard. Wie heb je erbij gehad?

Ik had de Tudor en moest juist wel de voorste gebruiken. Bij mijn huidige zadel heeft countrymill juist ook de singelstoot naar voren gezet bij de check.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 09:59

De voorste trekt het zadel aan de voorkant naar beneden op de spier die daar zit. Die wil je vrij houden. Vaak is die voorste alleen nodig bij hele ronde paarden.