Zadels voor ponies met korte rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Daikademon
Berichten: 6
Geregistreerd: 25-09-22

Zadels voor ponies met korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-22 00:17

Hey hoi!

Ik ben Amber en ik ben 17 jaar en ben echt al heel lang opzoek naar een goed zadel voor mijn pony ( schoft hoogte 1.46)
Hij heeft dus een hele korte rug en ik weet me geen raad meer….

Mijn vraag is dus : Wat zijn nou goeie merken zadels die goed zijn voor ponies met een korte rug?


Side note

- het MOET een springzadel zijn
- ik heb een 16,5 inch nodig maar hij richting de 15,5/16 inch
- ik moet alles zelf betalen dus liever niet te duur (100-500 euro)
- hij heeft al een rug probleem gehad dus het liefst 1 met zachte kussens

Help me alsjeblieft even mee :)

Dankjewel voor het lezen


Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 00:30

Waarom specifiek springzadel?

Mijn pony met korte rug rijdt ik met een kent & masters dressuurzadel. Deze hebben wat ronde kussens. Nieuw was die van mij 1000,-
Zou wel een goede zadelmaker het zadel laten passen, zeker omdat je pony al rugklachten heeft gehad.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 00:42

Oef voor die prijs wordt het knap lastig vrees ik.

Ik heb zelf fijne ervaringen met Jeffries. Op mijn vorige D pony met (volgens zadelmaker) zeer korte rug voor D pony in die maat (1m48) lag de Jeffries 17 inch met Franse kussens erg goed.
Zijn ook zadels met wolgevulde kussens dus prima aanpasbaar.

Momenteel op mijn huidige paard ook een jeffries, wel dressuur 17inch met normale kussens maar even ter vergelijking hoe kort die is op een full zadeldek
Afbeelding

En op mijn vorige D pony met dus erg korte rug. Dit was een springzadel van Jeffries, 17inch. Ook op een full zadeldek.
Afbeelding

Leef en laat leven.

Ineke2

Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Zadels voor ponies met korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 03:52

Ik vraag mij ook af, waarom specifiek een springzadel? Je maakt het je zelf erg moeilijk door heel veel uit te sluiten, zeker met dat krappe budget.

Een tip die ik je mee wil geven is vraag rond aan zadelmakers die goed bekend staan om met je mee te kijken. Liefst laat je een goede langskomen om je pony te bekijken en ook jullie samen, zodat de zadelmaker een goed beeld heeft van wat kan passen en wat zeker niet.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Hetwaszoiets
Berichten: 96
Geregistreerd: 05-08-19

Re: Zadels voor ponies met korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 08:50

Kent en masters
Thorowgood
Massimo

skvetta

Berichten: 531
Geregistreerd: 12-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 09:01

Kijk eens naar IJslander zadels. Dit zijn vrijwel allemaal korte zadels.

Vinur Fluguson van de Hooge Vorssel, Gir fra Fiskimadur en Saethor fra Wespurt.

Ineke2

Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 09:01

skvetta schreef:
Kijk eens naar IJslander zadels. Dit zijn vrijwel allemaal korte zadels.

Maar dat zijn geen springzadels :)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

skvetta

Berichten: 531
Geregistreerd: 12-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 09:38

Ineke2 schreef:
skvetta schreef:
Kijk eens naar IJslander zadels. Dit zijn vrijwel allemaal korte zadels.

Maar dat zijn geen springzadels :)

Maar wel een verbreding van de mogelijkheden die er zijn ;)

Als je je zinnen zet op een springzadel beperk je je mogelijkheden en al helemaal voor dat bedrag. TS verdiep je er eens in zou ik zeggen, er gaat een wereld voor je open!

Vinur Fluguson van de Hooge Vorssel, Gir fra Fiskimadur en Saethor fra Wespurt.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 09:56

Ik snap even niet waarom mensen er zo over vallen dat het perse een spring zadel moet zijn.


Waarschijnlijk wil ze dat omdat ze met de pony springt he? Help dat meidje I.p.v proberen om een ijslander zadel aan te kletsen. Daar heeft ze toch geen boodschap aan als ze de springsport in wil uiteindelijk.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Zadels voor ponies met korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 10:00

Waar woon je ongeveer? Ik heb een onafhankelijke zadelpasser laten komen en die is op zoek gegaan naar een tweedehands zadel. Super tevreden

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Zadels voor ponies met korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 10:35

Je topic staat nu op het voorstelgedeelte van Bokt. Ik verplaats het naar [HAR] Harnachement, dat is de plek voor vragen over zadels etc.

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

Gerardyolo
Berichten: 285
Geregistreerd: 24-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 10:36

Ik vond zelf de tekna zadels qua zit ruim vallen en zijn vlgm ook vrij kort in de kussen.


Ik heb zelf een medium kont met extra lange benen en zit dus tussen 17,5 en 18” in.
Het zadel dat ik gepast heb was erg ver naar voren gebouwd en paste mij perfect in 17,5”
De vorm van het zadel was voor mijn paard helaas niet zo dus ben uiteindelijk voor een ander gegaan.


https://link.marktplaats.nl/m1889078586 ... nt=app_ios

Deze staat nu op marktplaats, zoals je ziet zijn de kussen echt heel kort. Het is vlgm ook jouw maat, maar wel vzh…

Als ik heel eerlijk ben denk ik dat je het jezelf een stuk makkelijker maakt als je vzh zadels richting springen niet meteen uitsluit, daar is vaak net wat minder vraag naar dus zijn vaak goedkoper. als ik heel eerlijk ben is het verschil soms bijna niet te zien/voelen.

Ik heb zelf ook officieel een vzh zadel, ik had het zelfs zo niet door dat ik er pas een maand na aanschaf achter kwam :+

Dit is mijn zadel:
Afbeelding

Daikademon
Berichten: 6
Geregistreerd: 25-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-22 21:15

Juut schreef:
Waarom specifiek springzadel?

Mijn pony met korte rug rijdt ik met een kent & masters dressuurzadel. Deze hebben wat ronde kussens. Nieuw was die van mij 1000,-
Zou wel een goede zadelmaker het zadel laten passen, zeker omdat je pony al rugklachten heeft gehad.


Komt omdat ik verder de spring sport in wil en geen dressuur ruiter ben.

Daikademon
Berichten: 6
Geregistreerd: 25-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-22 21:15

Paardenfan25 schreef:
Waar woon je ongeveer? Ik heb een onafhankelijke zadelpasser laten komen en die is op zoek gegaan naar een tweedehands zadel. Super tevreden


Drenthe emmen

Daikademon
Berichten: 6
Geregistreerd: 25-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-22 21:19

Ineke2 schreef:
skvetta schreef:
Kijk eens naar IJslander zadels. Dit zijn vrijwel allemaal korte zadels.

Maar dat zijn geen springzadels :)

Maar wel een verbreding van de mogelijkheden die er zijn ;)

Als je je zinnen zet op een springzadel beperk je je mogelijkheden en al helemaal voor dat bedrag. TS verdiep je er eens in zou ik zeggen, er gaat een wereld voor je open![/quote]


Ik wil de spring sport in met mijn pony dat gaat niet met een IJslander zadel :(

Daikademon
Berichten: 6
Geregistreerd: 25-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-22 21:25

Art_Ificious schreef:
Oef voor die prijs wordt het knap lastig vrees ik.

Ik heb zelf fijne ervaringen met Jeffries. Op mijn vorige D pony met (volgens zadelmaker) zeer korte rug voor D pony in die maat (1m48) lag de Jeffries 17 inch met Franse kussens erg goed.
Zijn ook zadels met wolgevulde kussens dus prima aanpasbaar.

Momenteel op mijn huidige paard ook een jeffries, wel dressuur 17inch met normale kussens maar even ter vergelijking hoe kort die is op een full zadeldek
[ [url=m/N1WnAr.jpg]Afbeelding[/url] ]

En op mijn vorige D pony met dus erg korte rug. Dit was een springzadel van Jeffries, 17inch. Ook op een full zadeldek.
[ [url=m/Ffx3NF.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oehhhh heel erg bedankt hiervoor!

Anastasia24

Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 21:26

Al zou je de kussens kort genoeg krijgen voor jouw inch maar, het moet ook passen, een zadelpasser laten komen is echt mijn tip ts, vooral omdat het dier al rugproblemen heeft. Dierenarts kosten zijn duurder..
Misschien dus even doorsparen zodat je iets meer keuze hebt en een zadelpasser die niet verkoopt of vasthoud aan één merk. Succes met de zoektocht! hier hetzelfde probleem, al ga ik voor boomloos(evt een tipje dus.)

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Daikademon
Berichten: 6
Geregistreerd: 25-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-22 21:34

Anastasia24 schreef:
Al zou je de kussens kort genoeg krijgen voor jouw inch maar, het moet ook passen, een zadelpasser laten komen is echt mijn tip ts, vooral omdat het dier al rugproblemen heeft. Dierenarts kosten zijn duurder..
Misschien dus even doorsparen zodat je iets meer keuze hebt en een zadelpasser die niet verkoopt of vasthoud aan één merk. Succes met de zoektocht! hier hetzelfde probleem, al ga ik voor boomloos(evt een tipje dus.)


Ik wilde eerst ook voor boomloos gaan maar ik wil graag verder de spring sport in dus dat gaat helaas niet

Daikademon
Berichten: 6
Geregistreerd: 25-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-22 21:36

Gerardyolo schreef:
Ik vond zelf de tekna zadels qua zit ruim vallen en zijn vlgm ook vrij kort in de kussen.


Ik heb zelf een medium kont met extra lange benen en zit dus tussen 17,5 en 18” in.
Het zadel dat ik gepast heb was erg ver naar voren gebouwd en paste mij perfect in 17,5”
De vorm van het zadel was voor mijn paard helaas niet zo dus ben uiteindelijk voor een ander gegaan.


https://link.marktplaats.nl/m1889078586 ... nt=app_ios

Deze staat nu op marktplaats, zoals je ziet zijn de kussen echt heel kort. Het is vlgm ook jouw maat, maar wel vzh…

Als ik heel eerlijk ben denk ik dat je het jezelf een stuk makkelijker maakt als je vzh zadels richting springen niet meteen uitsluit, daar is vaak net wat minder vraag naar dus zijn vaak goedkoper. als ik heel eerlijk ben is het verschil soms bijna niet te zien/voelen.

Ik heb zelf ook officieel een vzh zadel, ik had het zelfs zo niet door dat ik er pas een maand na aanschaf achter kwam :+

Dit is mijn zadel:
[ [url=m/UGZHIb.jpg]Afbeelding[/url] ]


En hoeveel vraagt u ervoor?

Gerardyolo
Berichten: 285
Geregistreerd: 24-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 22:05

Mijn eigen zadel staat niet te koop haha, dat is ook niet de goede maat voor jou. Ik heb de foto geplaatst om aan te geven dat een vzh misschien ook een optie is.

Zie dat de marktplaats Link ook niet meer werkt, vind het raar want dat tekna zadel staat nog wel te koop (vlgm minder dan 400€) gewoon eventjes tekna zadel intikken dan zie je vanzelf wat er te koop staat. :))

Ik zou gewoon lekker gaan voelen en kijken.
Misschien past tekna (of een ander merk) jou en/of je paard helemaal niet lekker.
Ga vooral ook (2e hands) op onderzoek uit, je hebt geen enorm budget maar voor 500 euro kun je 2e hands een leuk zadel kopen.

Als je wil kan ik via pb wel met je meedenken, ik ben geen zadelpasser maar heb na heel veel (slecht passende) zadels inmiddels wel wat verstand van zaken! :)

Als het goed is staat er onderaan mijn berichtje een knop met pb!

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Zadels voor ponies met korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 11:42

Een tweedehands springzadel moet nog wel te vinden zijn in dit budget :-) Hangt ook erg af van wat de zadelmaker nog heeft liggen aan tweedehands (of derdehands) springzadels.

Misschien kun je een afspraak maken met een zadelmaker, uitleggen wat je zoekt en dan aan hem vragen of hij toevallig wat zadels heeft liggen die passen in jouw budget/wensen lijstje?

Sky_As

Berichten: 4694
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 12:20

Absolem schreef:
Ik snap even niet waarom mensen er zo over vallen dat het perse een spring zadel moet zijn.


Waarschijnlijk wil ze dat omdat ze met de pony springt he? Help dat meidje I.p.v proberen om een ijslander zadel aan te kletsen. Daar heeft ze toch geen boodschap aan als ze de springsport in wil uiteindelijk.


Nou echt he?
Daarbij, vind ik het feit dat er altijd maar "korte" zadels geadviseerd wordt ook iets om van te zeggen.
Een ruiter kan beter in een zadel zitten waar ze wat ruimte over heeft aan de achterkant, dan een zadel waar je helemaal klem zit omdat die wellicht net wat te klein is.

Een open zit zal een paard veel minder last van krijgen, dan verkorte kussens waarbij je met je gewicht bijna boven het uiteinde van de kussens zit, dat lijkt me veel meer druk geven, dan een zadel die wellicht wat langer (misschien zelfs iets te lang is), maar waarbij de druk van de ruiter wel mooi in het midden verdeeld is.

"vroeger" met de plattere stubens, Passiers en kieffers, kreeg je bijna nooit problemen en dat paste bijna overal op.

Ik heb voor mijn ronde d pony zonder schoft momenteel een heel oud stubben siegfried zadel. Zit echt nog meer dan prima, en is tot nu toe het enige zadel, wat niet op zijn hals beland met rijden. Dus voor nu, doe ik het daar gewoon mee (dus die richting zou je op kunnen kijken, en die zijn tweedehands ook echt prima betaalbaar, de oudere zelfs binnen je wat krappe budget).

Als mijn pony uitgegroeid is wil ik graag een Custom op maat laten maken, maar voor nu, doen we het mooi hier mee.

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Ayasha
Blogger

Berichten: 57910
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 12:36

Sky_As schreef:
Nou echt he?
Daarbij, vind ik het feit dat er altijd maar "korte" zadels geadviseerd wordt ook iets om van te zeggen.
Een ruiter kan beter in een zadel zitten waar ze wat ruimte over heeft aan de achterkant, dan een zadel waar je helemaal klem zit omdat die wellicht net wat te klein is.

Een open zit zal een paard veel minder last van krijgen, dan verkorte kussens waarbij je met je gewicht bijna boven het uiteinde van de kussens zit, dat lijkt me veel meer druk geven, dan een zadel die wellicht wat langer (misschien zelfs iets te lang is), maar waarbij de druk van de ruiter wel mooi in het midden verdeeld is.

"vroeger" met de plattere stubens, Passiers en kieffers, kreeg je bijna nooit problemen en dat paste bijna overal op.

Ik heb voor mijn ronde d pony zonder schoft momenteel een heel oud stubben siegfried zadel. Zit echt nog meer dan prima, en is tot nu toe het enige zadel, wat niet op zijn hals beland met rijden. Dus voor nu, doe ik het daar gewoon mee (dus die richting zou je op kunnen kijken, en die zijn tweedehands ook echt prima betaalbaar, de oudere zelfs binnen je wat krappe budget).

Als mijn pony uitgegroeid is wil ik graag een Custom op maat laten maken, maar voor nu, doen we het mooi hier mee.

waarom sluit het ene het andere uit? Als je niet in het zadel past dat op je pony past. Dan pas je dus niet meer op de pony ongeacht of je 25kg weegt of 85.

Zadel moet passen voor paard én ruiter. Als dit paard maar een kort zadeltje kan hebben zal daar een ruiter op moeten die daar in past.

Zeker ivm budget zou ik ook meer naar VZ zadels kijken. Die voldoen veelal prima als springzadel. Ik zie zat springruiters met een VZ zadel rijden vaak idd zonder dat ze het beseffen zoals nog iemand hier in het topic. :D

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Wescha
Berichten: 733
Geregistreerd: 12-12-17

Re: Zadels voor ponies met korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 12:46

waarom sluit het ene het andere uit? Als je niet in het zadel past dat op je pony past. Dan pas je dus niet meer op de pony ongeacht of je 25kg weegt of 85.

Ik pakt dit stukje er even uit…. Gisteren toevallig met mijn C pony bij de zadelmaker geweest.
Eigenlijk heeft de pony 15 inch nodig. Mijn zoontje is 35’kilo. Past al niet meer op 15 inch. Wij zijn dus voor een 16 inch gegaan. Die past echt net op de pony.
Wel onder de voorwaarden minimaal 2x per jaar naar de fysio en bij gedragsverandering direct fysio en zadelmaker er bij.
Stalgenoot die de pony bij zou gaan rijden past niet in de 16 inch. We hebben het geprobeerd maar de pony loopt direct anders

Conclusie: als het zadel niet past op de pony terwijl jij een groter zadel nodig hebt moet je wellicht kijken wat wijsheid is. Misschien red je het nog een jaar. Maar dan geen topic aanmaken dat de pony aan het staken is


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction, Vlindy en 68 bezoekers