Zadel vergelijkbaar met KN?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bielsje

Berichten: 1376
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 18:07

Er zijn dus ook andere manieren om een diepe zit te creëren <<)

Afbeelding
Afbeelding

En dan gaat het toch echt niet op. Toch? :+

Anders zou je dus enkel en alleen een diepe zit kunnen hebben als het paard een "holle" rug heeft en ik zie tegenwoordig 90% (heeeele grove schatting :Y) ) met een enorm diepe zit rijden en ik weet vrij zeker dat meer dan 10% van de paarden een veel vlakkere rug heeft dan dat ;)

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zadel vergelijkbaar met KN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 18:31

Zeker komt dat vaker voor. De aantallen van paarden met rug- hals en bekken problemen is ook omhoog gegaan.

Dat iets kan en verkocht wordt wil niet zeggen dat het ook goed is.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 18:36

Het ligt nog genuanceerder, volgens mij.
Als je geen zadel kunt vinden voor een paard met een korte rug dan is aan het zadel zelf nog veel te aan te passen zodat het toch wel past. Door de drukverdeling (waar zit de ruiter: een beetje voorin, midden of achterin). Veel dressuurzadels zijn zo ontworpen dat het ruitergewicht wat achter van het midden zit om het paard beter te kunnen verzamelen en opwaarts te rijden. Maar dat vindt niet ieder paard prettig.
Mijn paard was met name in het lumbale/sacrale deel van de rug gevoelig (vlak achter het zadel) waardoor de meeste zadelmakers naar ultra korte kussens gingen. En dat ging dus niet goed. Want daarmee werd ook het draagvermogen van de kussens minder groot.
Toch had ze wel een rechte rug. Toen we een leenzadel kregen tijdens de 7 maanden wachten op het Luc Childeric zadel hadden ze alleen maar een 18 inch beschikbaar. En daar liep ze dus top onder.
Dus dat altijd maar naar de 18e rib kijken is volgens mij een misser. Bij die van ons was juist het draagvlak belangrijker. De kussens moeten alleen niet in de lendenen drukken en dat het kussen de rug mooi volgt en nergens brugt. Dat kun je dus voorkomen door bv een frans kussen te nemen, of de keil kussens aan de achterkant af te ronden. En de ruiter wat meer in het midden te laten zitten.
Dus je kunt het prima rekenkundig benaderen. Maar je paard kiest toch zelf wat ie het prettigst vind.

Bielsje

Berichten: 1376
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 19:03

Maar okee, we nemen de vraag van Noordje;

Citaat:
Mag ik hier even een vraag stellen over de KN zadels?
Ik vraag me nl af hoelang deze zadels zijn. Ik heb een koudbloed met een korte rug en volgens de zadelpasser ook een vrij moeilijke rug
Aangezien hier meerdere type KN voorbijkomen, vroeg ik me af of jullie de lengte zouden kunnen meten voor mij


Ik doe dan de aanname (misschien geheel onterecht) dat de zadelmaker, of iemand anders, die mooie lijntjes van de schouder en de 18de rib mentaal tekent en die ruimte meet. Dat is dan bijvoorbeeld 45cm. En dan doe ik nog een aanname maar daar kan iemand vast uitsluitsel over geven, dat die ruimte recht wordt gemeten en niet met de vorm van de rug mee.

Dan roept zo'n zadelmaker, je kunt wel naar een ander zadel zoeken maar die mag ab-so-luut niet langer zijn dan 45cm! De 18de rib discussie laat ik er dan buiten :Y)
Dan wil je dus weten hoe lang een zadel is en stel er is een zadel met een boom zoals op mijn afbeelding, dan is die boom misschien wel 44cm van voor tot achter maar staat er een lepel op van 10cm, dan kom je ineens uit op 48cm als je op die manier meet. En die cijfers zijn geen feiten, absoluut niet, maar je komt dan wel over de 44cm heen terwijl de boom niet langer is dan dat -:)

Dus ik denk echt dat de manier van het andere topic een hele mooie manier is om het zitvlak te meten, maar niets te maken heeft met of het wel of niet te lang is voor een paard :Y)

Hopelijk leg ik zo wel uit wat ik bedoel _O-


En @Babootje, ik ben het met je eens hoor. Het grote voordeel aan KN (is zelfs een beetje ontopic :o ) is naar mijn mening dat ik in het midden zit en niet achterin waar ik bij veel andere zadels terecht kom doordat ze het dieptepunt verder naar achteren hebben geplaatst. Maakt mijn paard en mij erg blij!

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Zadel vergelijkbaar met KN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 19:22

Heb ik hem zo goed gemeten?
Van kop tot kont?
Afbeelding

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 19:36

Bielsje schreef:
En @Babootje, ik ben het met je eens hoor. Het grote voordeel aan KN (is zelfs een beetje ontopic :o ) is naar mijn mening dat ik in het midden zit en niet achterin waar ik bij veel andere zadels terecht kom doordat ze het dieptepunt verder naar achteren hebben geplaatst. Maakt mijn paard en mij erg blij!


Ja belangrijk hoor. Goed blijven kijken naar je paard!

noordje

Berichten: 2204
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Zadel vergelijkbaar met KN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 20:32

Dank je Roosa!

Probleem hier in Noorwegen dat je gewoon niet zoveel aanbod hebt van zadels zoals bijv NL.
Maar het klinkt logisch zoals jullie het uitleggen.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zadel vergelijkbaar met KN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 21:23

@ roosa: Yep, keurig :)

@ Noordje: je weet nu hoe je een deel kan meten, en de rest is voelen. Ik ben geen zadelpasser. Ik ben redelijk goed in wiskunde :o maar om een zadel aan te passen heb ik ook heus hulp nodig.

@ Babootje: eigenlijk vind ik dat ieder zadel de ruiter in het centrum zou moeten zetten.

lletam

Berichten: 566
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 21:18

Bielsje schreef:
lletam schreef:
Mooi @bielsje! Ik wil graag mijn trouwe Tango laten controleren en hopelijk passend maken


KN experts zijn er vrijwel niet meer maar ik denk dat Anouk van Wellsaddle je goed kan helpen! Ik heb met haar heel fijn contact gehad en ze heeft in ieder geval genoeg kennis van KN.

Degene die er absoluut het meest vanaf weet is Bestfit in Hilversum maar denk dat Anouk meer in de regio zit? Denk ik dan tenminste :Y)


Bedankt voor de tip, die ga ik opzoeken (ik vind die site van bestfit zo onduidelijk?)

lletam

Berichten: 566
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 15:46

Helemaal happy hier: m'n zadel is gecontroleerd, klein beetje aangepast en ligt super *\o/*

Bielsje

Berichten: 1376
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-23 21:25

lletam schreef:
Helemaal happy hier: m'n zadel is gecontroleerd, klein beetje aangepast en ligt super *\o/*


Wat ontzettend fijn! Wie heb je er nou bij gehad als ik dat mag vragen?

En bij deze een kijkje in mijn leven :').
Zadel afgeleverd terwijl ik griep had, daar kwam dus nog even bij dat het in mijn rug schoot maar 2 weken geleden kon ik weer een beetje echt rijden! Maar tijdens die weken niets doen, had mijn paard schijnbaar een bezemsteel opgegeten en ik moest weer opnieuw leren rijden :Y). Dat laatste is niet raar, heb ik bij iedere miniscule wijziging en het zadel is een best grote. Maar ik kon weer zitten en het zadel bleef zo mooi liggen, en toen werd ik overmoedig -O-

Ik had ooit een singel getest waar mijn paard zoooo fijn mee liep, maar dat zadel ging toen naar voren, singel ook en paard had 2 minuscule wondjes op de schouder na het rijden. Maar he, dit zadel blijft liggen dus die singel gekocht! 1x rijden op mijn watertonnetje op pootjes die een bezemsteel had ingeslikt en alles goed. Na de 2de keer stap ik af, schuurplekken van de singel :=. Niet op de schouder maar op de zijkant van de buik en niet te zuinig! Weer niet rijden dus :\

Maar vandaag had ik les dus gister er even snel op (kort maar niet krachtig :') ) met een merino wollen bontje om de singel om te kijken of dat werkt want nog geen haar op die plekken. Dat werkte dus hadden we vandaag les en kregen we even een rodeo in de les om die bezemsteel te breken... Tot mijn verbazing bleef ik gewoon zitten zonder het bokriempje te hoeven grijpen :+. Had ik niet verwacht, de zadelmaker niet en de instructeur schijnbaar ook niet -:)
Maar zelfs met deze crappy "voorbereiding" kreeg ik nog te horen dat mijn instructeur erg blij was met wat het zadel voor mij deed én voor mijn paard! Hoe ik er toch aangekomen was, want het zijn wel echt top zadels he 8-)

Ik ben blij!

Oh nee, wacht. Mijn singelzoektocht moet nu wel weer opnieuw beginnen. Zadel ligt top, singels trekken nog steeds strak tegen de schouder of in de oksel of hoe je dat maar wilt noemen. Zo heel ver naar voren dus :Y)

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zadel vergelijkbaar met KN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 21:32

Er is een singeltopic op bokt, dus stel daar vooral je vraag, met foto's please :)

Fijn dat je zo blij bent met je zadel :D en fijn dat het zo'n goede match voor beiden is :)

Bielsje

Berichten: 1376
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-23 21:42

Avalanche schreef:
Er is een singeltopic op bokt, dus stel daar vooral je vraag, met foto's please :)

Fijn dat je zo blij bent met je zadel :D en fijn dat het zo'n goede match voor beiden is :)


Daar ben ik al bezig geweest met het vorige zadel :j. Ga nu eerst alle singels af die ik nog heb liggen want heb ondertussen bijna een kamer vol en een lege rekening :')

lletam

Berichten: 566
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 15:45

Bielsje schreef:
lletam schreef:
Helemaal happy hier: m'n zadel is gecontroleerd, klein beetje aangepast en ligt super *\o/*


Wat ontzettend fijn! Wie heb je er nou bij gehad als ik dat mag vragen?

Ik stuur je een pb

Bielsje

Berichten: 1376
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 17:43

Voor degenen die een foto wilden zien in het zadel, iemand heeft me stiekem gefilmd :')

Screenshot uit filmpje dus en wij zijn altijd helemaal in het zwart +:)+

Succes ermee! :Y)

Afbeelding

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Zadel vergelijkbaar met KN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:46

Die rijbaan _/-\o_ :~

Charmaine
Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:08

Ha die baan die (her)ken ik... :+

Niks om je voor te schamen dus, dit plaatje :D

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zadel vergelijkbaar met KN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:10

Je zit er echt keurig in :D

lletam

Berichten: 566
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Zadel vergelijkbaar met KN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 19:02

Mijn zadel is dus een 2 weken geleden aangepast (vulling). Vandaag kon ik er pas weer op en mijn paard ging toch aan het bokken. Kan zo'n kleine aanpassing daar al toe leiden? Het is wel een pietlut wat dat betreft.

Uiteindelijk ontspande hij weer en heb ik gewoon kunnen rijden.

(Uiteraard bel ik mijn zadelman weer mocht dit gedrag blijven)

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zadel vergelijkbaar met KN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 19:05

Ja dat kan. Paarden kunnen best heftig reageren op kleine veranderingen.

Het kan ook dat hij gewoon heel fris was en energie kwijt moest.

Charmaine
Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Zadel vergelijkbaar met KN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 19:37

Als je 2 weken niet gereden hebt kan het aan meer dan het zadel liggen...

Maar heb je tijdens het passend maken niet gereden dan? Een goede passer vult m.i. niet vanaf stand of op de werkplaats, maar laat je ook rijden zodra hij wat veranderd heeft. Juist om te bezien of zadel ook in beweging goed ligt.

Nielojram

Berichten: 7797
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 19:48

lletam schreef:
Mijn zadel is dus een 2 weken geleden aangepast (vulling). Vandaag kon ik er pas weer op en mijn paard ging toch aan het bokken. Kan zo'n kleine aanpassing daar al toe leiden? Het is wel een pietlut wat dat betreft.

Uiteindelijk ontspande hij weer en heb ik gewoon kunnen rijden.

(Uiteraard bel ik mijn zadelman weer mocht dit gedrag blijven)

Als je paard een tijdje in een bepaalde houding heeft gelopen, doordat je zadel niet meer optimaal paste, voelt het misschien voor het dier nu als 'niet goed'. Je kan het even aankijken. Je voelt hem (of haar) het beste aan.

lletam

Berichten: 566
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Zadel vergelijkbaar met KN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:18

Gister ook gereden en was ie weer fijn dus wellicht even wennen aan het zadel maar natuurlijk ook ruim 2 wkn regen pauze dus dat heeft er vast ook nee te maken gehad

Bielsje

Berichten: 1376
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-23 21:45

Ik was vandaag aan het rijden, en aan het rijden, en aan het rijden en ineens, echt ineens dacht ik ohhhh, wat is dit fijn! <3

Sinds december gaat het rijden zo ontzettend af en aan. Dan ben ik ziek, dan heb ik het in mn rug, dan heb ik weer dit, dan heb ik weer dat... Ik heb nou eenmaal MS maar normaal gesproken kan ik alles redelijk managen, dat kon nu al een tijdje niet fatsoenlijk en ik was niet "goed genoeg" om te rijden. En ik wilde zooo graag op mn KN rijden :')

Maar 1,5 week geleden zijn we verhuisd van stal. Paard kwam tot rust, ik kwam tot rust en eind vorige week heb ik hem weer eens opgetuigd. Lekker buiten gaan rijden in de springtuin maar beiden moesten we even wennen na een verhuizing, een tijdje niet rijden, een "nieuw" zadel en een dry needling behandeling voor paardlief :')

Vandaag stapte ik voor de 3de keer op en ineens was daar DAT gevoel! Ik zat zoals ik hoor te zitten en ik zat zooo geweldig fijn *\o/*
Ik hang (door mijn hersenschade) aan elkaar van muscle memory en gewoontes. Bij een ander zadel krijg ik een soort fabrieksreset en moet ik weer opnieuw leren rijden :'). Dus al had ik weer mijn heerlijke KN, die 2,5 jaar op andere zadels zaten wat in de weg :roll:

Maar we zijn er weer! En de grap is, ik zit misschien nog wel stabieler dan in mijn zadel met gehandicapten wrongen :')

Wat een heeeeeerlijk zadel heb ik *\o/* *\o/*

lletam

Berichten: 566
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Zadel vergelijkbaar met KN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 18:29

Wat een fijn bericht bielsje! Je krijgt het niet cadeau als ik dat zo lees