Zadeldekje glijdt weg...

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Elli99

Zadeldekje glijdt weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-22 14:00

Hi,

Er zijn al heel veel topics hierover maar ieder zegt dat het ligt aan een slecht passend zadel, dus ik open even een nieuwe!

Mijn dekjes glijden naar achteren onder het zadel tijdens het rijden, dit komt vermoedelijk omdat mijn paard een erg hoge schoft heeft. De zadelmaker is al geweest en het zadel ligt prima..

Iemand tips wat kan helpen? _/-\o_

Cookie2222

Re: Zadeldekje glijdt weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:02

Ik heb hier ook last van. Ook met m’n nieuw aangemeten zadel. Ik heb een dek van le mieux waar je de singelstoten door individuele lussen kan steken. Dit gaat goed dan blijft ie liggen. En de andere doekjes beetje afhankelijk van de stof hoe goed ze blijven liggen

Brownie, Naida, Happy Day en Zoo Zoo <3
Volg ons op Instagram

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:04

Dat klitteband stukje van het sjabrak vastmaken aan de singel. En de singel door de lussen aan de onderkant van het sjabrak doorhalen.

Ik zie dat zoveel mensen niet doen :')

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

flinders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:07

Singel je wel optijd aan? Ik heb altijd mijn singel door de singellus heen van m'n dekje. Bij mij schoven de Lemieux dekjes ook altijd naar achteren, andere niet. Kan ook zeker door de stof komen van het dekje zelf.

Toy Story (2010) v. Diarado M springen
Molly (2017) v. Grandorado B springen

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:10

Schuiven al je dekjes? Ik merk dat ik een paar dekjes heb die makkelijker naar achter trekken dan anderen die keurig blijven liggen. Ik heb er gekscherend wel een overna gedacht om er een antislip matje onder te leggen.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:18

Tja zeg dan toch, slecht passend zadel. Onze zadelmaker zei ook dat het zadel prima lag, totdat we er een andere zadelmaker bij hadden die vertelde dat het zadel absoluut niet goed lag. Nu een ander zadel en dekjes schuiven niet meer. Overigens ook een paard met hele hoge schoft.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:44

Indi_Vito schreef:
Tja zeg dan toch, slecht passend zadel. Onze zadelmaker zei ook dat het zadel prima lag, totdat we er een andere zadelmaker bij hadden die vertelde dat het zadel absoluut niet goed lag. Nu een ander zadel en dekjes schuiven niet meer. Overigens ook een paard met hele hoge schoft.

Hoeft helemaal niet. Hier een prima passend zadel alleen is het leer van de kussens net iets te glad waardoor ook bij mij de dekjes schuiven. De oplossing is hier een beetje van dit spul, echt heel dun, er op doen https://www.agradi.nl/pfiff-sporty-kleefspray.htm . De dekjes beschadigen er niet door maar blijven wel liggen nu.

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:54

Hier een super glad zadel waardoor het ook gebeurt. Ik merk dat m’n dekjes met zo’n verhoogde voorkant (zoals bij Ps of Sweden) wel blijven liggen. En probeer hem stroever te maken met wax.

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 15:12

Had in dat andere topic deze tip ook al gegeven, maar de QHP super grip dekjes werken echt enorm goed. Anky was drama maar deze lagen als een huis onder mijn zadel.

[o]

Elli99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-22 18:01

Zebrastreep schreef:
Dat klitteband stukje van het sjabrak vastmaken aan de singel. En de singel door de lussen aan de onderkant van het sjabrak doorhalen.

Ik zie dat zoveel mensen niet doen :')

Haha, dit doe ik al wel.. Maakt niet uit of het klittenband door de ringen moet bij het zadel of aan het singel

Elli99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-22 18:02

Selina schreef:
Hier een super glad zadel waardoor het ook gebeurt. Ik merk dat m’n dekjes met zo’n verhoogde voorkant (zoals bij Ps of Sweden) wel blijven liggen. En probeer hem stroever te maken met wax.

Ik had er nog niet bij nagedacht dat het zadel misschien inderdaad ook te glad kan zijn, thanks voor de top!

Elli99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-22 18:02

Lughnassadh schreef:
Indi_Vito schreef:

Hoeft helemaal niet. Hier een prima passend zadel alleen is het leer van de kussens net iets te glad waardoor ook bij mij de dekjes schuiven. De oplossing is hier een beetje van dit spul, echt heel dun, er op doen https://www.agradi.nl/pfiff-sporty-kleefspray.htm . De dekjes beschadigen er niet door maar blijven wel liggen nu.

Dankjewel!! Ik ga er naar kijken

Elli99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-22 18:03

Fortitude schreef:
Had in dat andere topic deze tip ook al gegeven, maar de QHP super grip dekjes werken echt enorm goed. Anky was drama maar deze lagen als een huis onder mijn zadel.

Oooh super zeg! Dat kan ook een oplossing zijn

Elli99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-22 18:04

Pumpkins schreef:
Schuiven al je dekjes? Ik merk dat ik een paar dekjes heb die makkelijker naar achter trekken dan anderen die keurig blijven liggen. Ik heb er gekscherend wel een overna gedacht om er een antislip matje onder te leggen.

Ik ben nog maar net begonnen met verzamelen, dus heb er nog maar 3 :') Maar ja, alle drie schuiven.. 1 van Q Cross Eldorado (QHP) en 2 van Equestrian Stockholm.

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 18:07

Er zijn dekjes met lage uitsnede en dekjes voor hoge schoft. Wellicht heb je dekjes voor lage of standaard schoft.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 18:20

Er bestaat een soort pritstift idee om je leer wat stugger te maken speciaal voor het schuiven van dekjes. Ik hen het zelf nooit gebruikt maar leek mij erg mooi.
Eskadron bleef perfect liggen en ps of sweden schoof er compleet onderuit.

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 18:29

Indi_Vito schreef:

Nee hoor hoeft niet. Wij hebben een grote beweger met hoge schoft. Eigenlijk alleen Lemieux dekjes blijven goed liggen. Rest gaat toch schuiven. Lemieux heeft toch een hoger uitgesneden schoft.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 18:30

ElenaenDub schreef:
Pumpkins schreef:

Ik ben nog maar net begonnen met verzamelen, dus heb er nog maar 3 :') Maar ja, alle drie schuiven.. 1 van Q Cross Eldorado (QHP) en 2 van Equestrian Stockholm.

De zadeldekjes van ES schuiven bij mij ook vanwege het gladde materiaal, is die andere ook van die gladde glanzende stof?

❤Spike 30-04-2007-22-05-2020❤
❤Dunja 08-06-2015❤

Elli99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-22 20:18

De zadeldekjes van ES schuiven bij mij ook vanwege het gladde materiaal, is die andere ook van die gladde glanzende stof?[/quote]

Die andere is van gewoon stof (katoen gok ik)

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 21:14

Ik had hetzelfde probleem. Zadel paste ook niet perfect, paard miste spieren op de toplijn. Door ruimte vrij te laten voor spiergroei gaat het zadeldekje schuiven.
Mijn bevindingen: de dunne katoenen dekjes van Lemieux schuiven niet, Equito schuift ontzettend en ES schuift een beetje.

Onthoud met zadeldekjes dat je met de dikte de pasvorm niet altijd ten goede doet. Je zadel is gepast zonder dekje, als je er vervolgens van alles tussenvrut kan dat ook de pasvorm verpesten. Daarom kies ik nu liever voor de dunnere dekjes.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie