Welke singel zoek ik?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xSCWx
Berichten: 7041
Geregistreerd: 21-02-07

Welke singel zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-22 23:46

Mijn pony is rond geribt met de singel plek redelijk ver naar voren, hierdoor wordt mijn zadel op zijn schouders getrokken. Ik heb dé perfecte singel gevonden, dacht ik, de HKM V-systeem dressuur singel. Helaas krijgt mijn pony hier druk plekken van, ik vermoed omdat hij van leer is (en niet van neopreen zoals hij gewend is).
Op deze foto’s is aan de bovenkant de simpele rechte neopreen singel te zien (deze trekt het zadel naar voren maar zijn huid doet het goed), en bij de onderste foto’s blijft het zadel goed liggen maar krijgt hij druk plekken.
Afbeelding
Ik zoek dus eigenlijk de HKM singel in neopreen (welke uiteraard niet bestaat :+)
De Edix maan singel en Marjoman V-systeem singel zijn een absolute mis-match, die heb ik al geprobeerd.
Wie wil meedenken?

La Vie en Rose 


fjordjes

Berichten: 11966
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Welke singel zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 23:55

Ik had ook een singel probleem bij mijn paard/zadel, ander zadel aangeschaft maar ook een andere singel, de FRA supersingel. Echt een fijne singel vind ik het, zadel wordt niet meer naar voren getrokken en zakt niet weg bij het opstijgen.

xSCWx
Berichten: 7041
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-22 00:21

fjordjes schreef:
Ik had ook een singel probleem bij mijn paard/zadel, ander zadel aangeschaft maar ook een andere singel, de FRA supersingel. Echt een fijne singel vind ik het, zadel wordt niet meer naar voren getrokken en zakt niet weg bij het opstijgen.

Bedankt voor je antwoord, heb je een foto van de combinatie?

La Vie en Rose 

welshfan97

Berichten: 1989
Geregistreerd: 27-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 00:28

Ik heb lang gezocht naar een fijne singel. Heb jaren met gewone rechte neopreen singels gereden, tot mijn huidige paard want daarbij bleef mn zadel maar schuiven (eerst met een oud zadel en later een nieuw voor hem op maat gemaakt zadel). Ik heb vanalles geprobeerd, van voorgevormde, banaan, anatomisch, leer, kunstof, neopreen, niks hielp...
Totdat ik vorig jaar van iemand onderstaande singel cadeau kreeg, nu zweer ik erbij. Mijn paard heeft minder stress bij het aansingelen, en mn zadel blijft liggen terwijl ik de singel minder strak doe dan met andere singels. En nog een mooie bijkomstigheid, je kan de voering loshalen (en dus wassen zonder dat de gespen je wasmachine naar de fielestijnen helpen ;) ). Het is een investering, maar was het wel waard voor mij. Kleine tip: er staat er momenteel eentje op marktplaats, dat gebeurd niet zo vaak.

https://www.dochorse.nl/stubben-equi-so ... cwEALw_wcB

/3

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Welke singel zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 00:55

Heb je altijd de voorste singelstoot een gat strakker? Mijn zadelmaker heeft mij geleerd dat als niet even strak kunnen, je beter de achterste wat strakker kunt hebben dan de voorste. Misschien dat dat het probleem al oplost?

En waar krijgt hij drukplekken?

xSCWx
Berichten: 7041
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-22 01:37

Bij de rechte neopreen moet ik inderdaad de voorste 1 gat strakker doen. Ik kan knn ik ken hoe het is als ik dat niet doe.
Hij krijgt druk plekken bij de achterste rand van de leren singel, iets lager dan de gespen. Op de foto is dat waar zijn scheerlijn loopt

La Vie en Rose 

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 08:34

[HAR] Toch maar een andere singel??

In dit topic staat heel veel informatie over vormen en maten van singels, passend bij verschillende buikvormen.

Misschien is het zinvol om je hier even in te lezen in singel-problematiek?

Als ik oa kijk naar het niet even strak zitten van de gespen, denk ik dat jij gebaat bent bij een singel die aan de achterkant langer is dan aan de voorkant. Een crescent model, zoals dat heet.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

xSCWx
Berichten: 7041
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Welke singel zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-22 09:09

Dat topic heb ik inderdaad (zo goed als) helemaal doorgelezen. Daarop kwam ik uit op 2 singels die perfect zouden moeten passen, maar het tegendeel bleek waar. Ik heb nog nooit een singel zo beroerd zien zitten. Ik ben bang dat de banaan vormige singel geen oplossing gaat zijn, ik gok dat die ook naar voren gaat trekken als ik aan singel. Maar ik heb nu weer wat singels besteld dus ik hoop dat daar wat tussen zit

La Vie en Rose 

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Welke singel zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 09:05

Ik heb ooit eens een eric le tixerant op de kop getikt. Dit werkt prima op mijn pre met dikke buik, smalle singelplek en een zadel dat liefst in de nek eindigt.
voor mijn trekpaard heb ik een FRA, die is zodanig gevormd nu dat het ook redelijk goed werkt, de bananen hadden bij haar het omgekeerde effect.

Saaams

Berichten: 13246
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 09:54

De QHP Bold.
Helaas niet meer leverbaar. Dus dan zal je tweedehands moeten vinden..
Ik heb hem zelf en het is een fijne singel.

Anatomisch gevormde dressuursingel voor paarden met een korte rug, wijde ribbenkast en/of smalle borst. De vorm van de singel voorkomt dat de singel naar voren schuift en geeft meer bewegingsvrijheid voor een betere prestatie. Door het brede gedeelte in het midden wordt de druk beter verdeeld. De singel is voorzien één ring voor de bevestiging van een hulpteugel.

Laerkens Beauty

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:21

Als ik zo hoor is mijn pony een vergelijkbaar type. Bij hem lag de FRA super singel goed (maar die vond ik niet prettig) en nu heb ik een Rossner singel. Hij lijkt een beetje op de EDIX maan singel qua uiterlijk (ook met losse stukken) maar is niet in de vorm van de maan. Het elastiek is onderlegd met neopreen. Ik ben er heel blij mee.

Afbeelding
Afbeelding
niet mijn zadel :+ Past dus niet
Afbeelding

IG: @arabierjoep

xSCWx
Berichten: 7041
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-22 10:55

Duhelo schreef:
Ik heb ooit eens een eric le tixerant op de kop getikt. Dit werkt prima op mijn pre met dikke buik, smalle singelplek en een zadel dat liefst in de nek eindigt.
voor mijn trekpaard heb ik een FRA, die is zodanig gevormd nu dat het ook redelijk goed werkt, de bananen hadden bij haar het omgekeerde effect.

Hij kan geen singel hebben met een bolling aan de achterkant want dan wordt de singel naar voren geduwd door zijn buik.

@Saaams de QHP singel is van leer, ik zoek iets van neopreen… van leer krijgt hij druk plekken.

@isabel-k mooie singel zeg, maar door de bolling aan de achterkant gaat dit bij mijn pony niet werken.

Ik heb nog even een foto opgezocht in de hoop het probleem wat te verduidelijken. Waar de singel moet liggen om de singelstoten recht naar beneden te laten lopen is redelijk ver naar achter, waar de bolling van zijn buik begint. Waar de beugel hangt dus eigenlijk.

Afbeelding

La Vie en Rose 

limilou

Berichten: 801
Geregistreerd: 09-09-10

Re: Welke singel zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 12:00


fjordjes

Berichten: 11966
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Welke singel zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 12:11

Afbeelding

Deze is de enige die ik heb met singel er op

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Welke singel zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 12:13

Die bolling van de Tixerant zal geen negatief effect hebben hoor, een bolling werkt omgekeerd bij bv banaansingelmodel, omdat die bolling de singel is zeg maar. De bolling van de tixerant is niet de singel maar gewoon een stukje extra stof die nergens drukt.
Ik zal vanmiddag eens proberen een foto te maken als ik er aan denk.
Bestaat er geen singel testservice? ik denk dat je die duurdere singels wel kan testen ...

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Welke singel zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 13:53

Als de singelgroeve verder naar voren zit dan waar de stoten hangen, gaat ander materiaal de drukplekken niet voorkomen. Dan moet je echt op zoekt naar een singel met de juiste vorm.
Wat ook wel eens wordt gedaan bij een dergelijk geval, is de singelstoten kruisen. Hierdoor blijft de voorste singelstoot recht naar beneden hangen en houdt als het goed is het zadel stabiel.
In dit topic staat een voorbeeldfoto [HAR] Dé singel voor paard met singelplek ver naar voren...

xSCWx
Berichten: 7041
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-22 14:33

De singelstoten kruisen kan ik wel proberen inderdaad.
Hij krijgt druk plekken van leer en niet van neopreen vandaar dat ik wat zachter materiaal zoek.

Zijn singel plek zit opzich niet zeer ver naar voren maar het zadel ligt in verhouding ver naar achteren ivm zijn schouders.

La Vie en Rose 

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Welke singel zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 15:02

Het zadel blijft met de lederen singel wel goed liggen.
Is het een optie om een singel bontje te proberen? Misschien dat hij dan geen drukplekken meer krijgt omdat het bontje zacht is

Leef en laat leven.

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Welke singel zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 15:14

Is die singel van heel stug leer dan? Mijn leren singel is echt niet harder dan een neopreen singel. Dat is overigens de Kentaur Padova Soft voor als je die zou willen proberen

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 15:18

Bowo schreef:
Is die singel van heel stug leer dan? Mijn leren singel is echt niet harder dan een neopreen singel. Dat is overigens de Kentaur Padova Soft voor als je die zou willen proberen

Singel van hkm wordt geadverteerd als extra zacht.
Ik ben namelijk van plan diezelfde te kopen zodra mijn zadel gearriveerd is.

anatomisch gevormd
- extra zacht
- duurzaam kwaliteitsleer -
dubbele elastische band
- hoge elleboogruimte
- optimale drukverdeling dankzij tegenspanningsgespen

Leef en laat leven.

xSCWx
Berichten: 7041
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-22 23:03

Even dit topic nieuw leven inblazen :+

@Art_ificious, ik heb inderdaad nu om de leren singel een neopreen hoesje gedaan en dat werkt wonderwel goed, hij krijgt geen drukplekken. Volgende (of altijd al bestaand :+) probleem: het zadel wordt echt op zijn schouders getrokken, de singel schuift naar voren. Een banaan singel werkt helemaal niet, daar werd het nog erger door. Ik kreeg nu de tip om een singel te gebruiken die de de druk op het borstbeen legt (of juist niet, ik weet de precieze werking niet :+ klok en klepel). Maar in ieder geval met een ronde pad in het midden. Ik heb er een paar opgezocht, ik zou graag willen weten of jullie denken dat dit kan werken.
De Prestige dressuur RP: https://www.cwsaddles.nl/product/presti ... el-rp-a52/
Wintec anatomic cair: https://www.ej.nl/paard/zadels-toebehor ... ilEALw_wcB
Butterfly Rainer: https://www.atorka.nl/winkel/butterfly- ... el-rainer/
Eric le Tixerant: https://www.hetilperveld-webshop.nl/a-5 ... escription
BR stafford: https://br.nl/nl/home/46-br-dressuursin ... fford.html
De H singel van WOW

Ik heb de Stübben Equi-soft besteld (leen versie) bij DocHorse en die krijg ik hopelijk aankomende week binnen. Maar ik betwijfel of dat de juiste singel is.
Ik vind het niet erg om geld uit te geven aan een goede singels maar ik heb er inmiddels 5 (of 6 of 7 inmiddels zelfs) liggen en het is het allemaal "net niet". En ik krijg degene die het echt niet zijn, niet verkocht...

Al geprobeerd (past niet of zadel ligt niet goed):
Simpele rechte neopreen
Edix Maan singel
Barefoot stretch & breath
Marjoman anatomisch V systeem
HKM anatomisch V systeem
Mink horse memory V systeem
Neopreen banaansingel

La Vie en Rose 

ingvdh

Berichten: 6360
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Welke singel zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 23:38

Ik heb een rond geribd paard met singelgroef redelijk naar voren, ik heb de stubben equisoft en mijn zadel schuift niet naar voren en blijft op zijn plek liggen.

Het zou dus wel een goede optie voor je kunnen zijn, waarom twijfel je?

xSCWx
Berichten: 7041
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-22 23:41

ingvdh schreef:
Ik heb een rond geribd paard met singelgroef redelijk naar voren, ik heb de stubben equisoft en mijn zadel schuift niet naar voren en blijft op zijn plek liggen.

Het zou dus wel een goede optie voor je kunnen zijn, waarom twijfel je?

Ik heb de singel besteld bij dochorse om te proberen maar ik denk dat door het buikje van mijn pony, deze singel alsnog naar voren zal schuiven. Heb je misschien een foto van jouw combi?

La Vie en Rose 

ingvdh

Berichten: 6360
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 23:47

Niet de meest charmante foto, maar bij deze ik vond er nog eentje waar de singel zichtbaar is.

Afbeelding

Celebi
Berichten: 3501
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Welke singel zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 23:59

Mag ik vragen welke banaansingels je hebt geprobeerd? Je zou qua vorm van de buik en singelgroeve bijna niet anders denken namelijk dat dat zou moeten helpen. Dat dat het dan toch niet zou zijn interesseert me enorm. :+


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aliida, carin0903, darkadia, Trendiction, Urbiezira en 17 bezoekers