Hoefschoenen tinker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ellen1983

Berichten: 106
Geregistreerd: 18-03-18

Hoefschoenen tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-22 12:28

Hallo, ik gebruik momenteel de Scoot Boots bij mijn tinker.
Echter bij élke rit vliegt er wel eentje uit.
Ze zijn aangemeten door de smid, en da pasvorm zou perfect zitten.
Hij tikt zich wel aan, en ben daarom ook clochen gaan gebruiken, maar het probleem blijft helaas bestaan.

Welk merk hoefschoenen gebruiken jullie bij je tinker?
Blijven ze goed zitten?

Afbeelding


Apacheshadow
Berichten: 886
Geregistreerd: 25-10-08

Re: Hoefschoenen tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:54

Krijg je de schoenen makkelijk aan?

Puc kleine hengst met een groot ego

Doedatje
Berichten: 618
Geregistreerd: 28-06-15
Woonplaats: Groningen

Re: Hoefschoenen tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 13:34

Ik had bij mijn haflinger steeds dat de scootboots bij de voorvoeten uitvlogen. Ze zaten misschien iets te ruim. Nu heb ik flexboots en die ben ik tot nu toe nog nooit verloren. Achter heb ik nog wel scootboots met mudstraps, omdat die hoeven te smal zijn voor flexboots, maar dat blijft wel goed zitten.

Paletti-Anouk-Hugo-Bente

tinker_sally

Berichten: 1456
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Re: Hoefschoenen tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 13:42

Ik gebruikte vroeger cavallo simple boots bij mijn tinker omdat destijds dat de enige waren in haar maat. Mevrouw leefde op grote voet.

Daar nooit problemen mee gehad. Alle gangen gingen goed en ze draaiden niet en vlogen ook niet uit.

Gypsy's goud rinkelt en glittert niet. Het glanst in de zon en hinnikt in het donker.

Ellen1983

Berichten: 106
Geregistreerd: 18-03-18

Re: Hoefschoenen tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-22 22:12

Ik ben de flexboots aan het overwegen, maar weet niet of die er tegen zouden kunnen dat hij die soms aantikt...
Het is toch redelijk duur om het op goed geluk aan te schaffen, ik zit nu ook met scoot boots waar ik niets meer mee ben...

Lenexa

Berichten: 598
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:48

Ik heb flex boots voor mijn haflinger, ze blijven bij ons goed zitten.
Wij hebben ze voor achter gezien ze voor op ijzers staat.
De 2 keren dat ze afgetrapt werden was als ze schrikt of wegspringt en daardoor zichzelf dus aan tikt aan de binnenkant. Als de jouwe aantikt zou ik deze dus niet doen. Wat bij ons gebeurd is dat ze door de rare sprongen de strap van het vastklik systeem af trapt en de schoen dus uitvliegt.

Ellen1983

Berichten: 106
Geregistreerd: 18-03-18

Re: Hoefschoenen tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-22 11:09

Het wordt precies nog een heuse zoektocht vrees ik.
Ik heb gisteravond nog rechtstreeks contact opgenomen met scootboot zelf, ik moet foto's trekken van de hoef met de schoen aan, voorkant en zijkant, en doorsturen. Hopelijk krijg ik goed advies.
Morgen ga ik naar stal om dit te doen.

Katyatje

Berichten: 1859
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 11:16

Als er elke rit één gaat vliegen klopt er toch echt iets niet.
Heb je ze nieuw gekocht? Was het de eerste ritten ook al zo dat er al één ging vliegen of pas later? Want Scoots zetten nog een beetje uit, en ze moeten echt wel goed vast zitten. Als de pasvorm volgens Scoot boots zelf goed is zou je nog kunnen proberen of mud straps helpen. Die zorgen er ook voor dat de schoen nog steviger zit.

Ellen1983

Berichten: 106
Geregistreerd: 18-03-18

Re: Hoefschoenen tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-22 11:24

Ik heb ze nieuw gekocht, 5 maand geleden.
Mijn smid heeft ze aangemeten.
En ik ga zo goed als wekelijks buitenritten maken.
Mss 50/50 dat er een los vliegt.
Dus eigenlijk heel de rit ben ik bezig te denken, hopelijk verliezen we ze niet!
Maar eigenlijk merk ik het direct, omdat hij blootsvoets heel gevoelig loopt, we hebben wel bescherming nodig voor zijn zolen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 11:34

Is het echt met aantikken dat ze uitvliegen?

Misschien kan je dan nog springschoenen eroverheen doen? Wordt ook vaak gedaan als paarden hun ijzers aftrappen door het aantikken.

Met gebruik van mudstraps blijven ze vaak ook beter zitten. Ik heb het bij mijn voormalige pony 1x gehad dat hij 1 schoen verloor... Door een gekke sprong opzij.

Leef en laat leven.

Ellen1983

Berichten: 106
Geregistreerd: 18-03-18

Re: Hoefschoenen tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-22 12:35

Zelfs mét springschoenen erover heen heb ik ze verloren.
Vorig weekend heb ik op die manier een buitenrit gemaakt, maar helaas faalde dit.


Fly_high

Berichten: 3277
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:08

Eens contact opnemen met Hoofwear? Ze zijn heel kundig wat maatadvies betreft.

Verder zijn schoenen die boven de kroonrand uitkomen wat minder gevoelig voor aantikken en/of niet optimale pasvorm, bijvoorbeeld iets van cavallo, simple en sport heb ik beide goede ervaring mee. Ook met wat harder galopperen en een boomstammetje springen bleven ze goed zitten. De klittenbanden van Simple zijn alleen echt waardeloos op mulle zandondergronden, schieten er zo van open. Maar verder prima schoentjes.

Ik kan het niet zo zien van de foto maar obv mijn tinkerkennis gok ik dat jouw paard redelijk brede voeten heeft, daar zijn scootboots meestal niet echt geschikt voor. Geen tinker hier, maar voor een paard met voeten die breder dan lang zijn (en dat ook nog vanwege het aantikken heel makkelijk ijzers verliest) heb ik nu floating boots en die zitten als een huis, ook met lekker vol gas geven op het strand :o

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anneloes___M en 0 bezoekers