Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 16:13

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nog wat gave platen van de workshop waar ik model voor stond.

jokari

Berichten: 8763
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 17:49

Oh wauw dat zijn schitterende foto’s.

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Re: Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 10:18

Oh wat leuke beelden!! Ik vind het zo fijn om te zien dat meer fotografen interesse krijgen om dit soort shoots te doen <3 ik hab gehoopt om dit weekend ook nog foto's te kunnen maken met mijn outfit maar het ziet er naaruit dat het hevig gaat regenen... :/

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 13:41

AbleToDream schreef:
Oh wat leuke beelden!! Ik vind het zo fijn om te zien dat meer fotografen interesse krijgen om dit soort shoots te doen <3 ik hab gehoopt om dit weekend ook nog foto's te kunnen maken met mijn outfit maar het ziet er naaruit dat het hevig gaat regenen... :/


Ik wil als fotograaf ook echt supergraag dit soort shoots doen, maar niet altijd makkelijk om georganiseerd te krijgen!

Supercoole foto's fabske!

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Re: Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 16:46

Mocht je aan de grens wonen met België @Jenara, ik ben van plan om er volgend jaar een te organiseren! Normaal was de planning om deze herfst een te doen, maar wat persoonlijke zaken gooiden wat roet in het eten helaas..

Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 4423
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 17:05

Jullie mogen ook allemaal wel gezellig naar het noorden komen hoor O:) Ik ken nog wel wat mensen met mooi spul hier in de buurt :D

Tof fabske! Mooi licht op de foto's.

Ik heb ook wel een topic ervan gemaakt een tijdje terug, maar wilde de foto's ook hier delen:
Afbeelding

Afbeelding

Volgende shoot wordt denk ik een kerst-achtig idee, maar dan wat meer Viking stijl. Ik heb een rode jas die wel geschikt is, hoef ik alleen nog een muts te maken :) En misschien iets van een krans om Marietjes nek, maar ik wil eigenlijk niet zo'n typische kerstkrans. Moet er nog even over nadenken.
Of ik pak mijn schild erbij en maak daar foto's mee.. Zoveel ideeën! Hebben jullie ook leuke plannen?

Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 19:50

Mariett schreef:
Jullie mogen ook allemaal wel gezellig naar het noorden komen hoor O:) Ik ken nog wel wat mensen met mooi spul hier in de buurt :D

:))

Super gaaf Fabske! Ik vind die eerste steigerfoto erg vet!

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 14:47

AbleToDream schreef:
Mocht je aan de grens wonen met België @Jenara, ik ben van plan om er volgend jaar een te organiseren! Normaal was de planning om deze herfst een te doen, maar wat persoonlijke zaken gooiden wat roet in het eten helaas..


Ik woon in Gent! Dus oh leuk, hou ik zeker in de gaten!!

@Mariett, wat een geweldige foto's ook weer!
Ik ben trouwens in mijn hoofd wel met een idee aan het spelen om een soort fototour door Nederland te maken, dus dan kom ik zeker graag eens langs :D Moet het alleen financiëel allemaal wel kunnen trekken en dat is met de huidige situatie niet zo makkelijk :(

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 17:12

Ik heb het proces al in een apart topic laten zien. Maar ik wil m'n nieuwe sjabrak hier toch ook nog stiekem even showen! :D

Afbeelding

In Viking stijl
en 100% ambachtelijk gemaakt.

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Re: Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 08:54

Zoals altijd weer mooie platen Marietje
En voor de fotografen ik sta recht aan de Loonse en drunense duinen dus houdt me aanbevolen als je in de buurt bent voor een samenwerking haha.

En wat een mooi dekje wat je hebt gemaakt ben benieuwd hoe dat er precies gaat uitzien

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 12:26

Het is zo stil hier:

Ik wil eigenlijk een soort gaaf borsttuig met een historische look iemand nog ideeën waar ik die zou kunnen vinden?

@marietje waar koop jij al die gave kleding?

Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 4423
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 12:39

Marietje is mijn paard! Ik ben Berber :D

Wat voor borsttuig wil je? Wat voor historische kant wil je op?

Maar ik maak de meeste kleding zelf! In ieder geval van mijn Vikingspul. Deze jurk heb ik van Armstreet (hele toffe winkel als je die nog niet kent, vooral voor fantasy!)
Afbeelding

Deze rijjurk is van klesarven, maar is nu even van de website af. Ik denk dat hij in het voorjaar wel weer terug komt, hij is namelijk van linnen en dus niet zo lekker warm voor nu, haha.
Afbeelding


Oh trouwens! We hebben een fotowedstrijd gewonnen, super leuk :D Deze foto komt nu in een reenactment/levende geschiedenis online tijdschrift. De eerste editie ervan!
Afbeelding

Ik ben ook een youtube kanaal begonnen, wil vooral video's maken over het handig aankleden van je paard in fantasy/historische stijl. Staan nog niet zo veel video's op, ik wil er vooral op gooien waar ik zin in heb. Is wel in het Engels trouwens!
https://www.youtube.com/@kleinepyromaan/featured

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Re: Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 14:20

Super gaaf berber
Erg mooie foto’s
En liefst richting de Viking stijl

Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 4423
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 19:08

Als je Viking wil kan je het heel goed vrij simpel houden!

Er zijn twee tapijtwerken gevonden waar paarden op afgebeeld staan:

Oseberg Tapestry
http://www.germanicmythology.com/works/ ... estry.html

Bayeux Tapestry (deze is alweer late Vikingtijd).
https://en.wikipedia.org/wiki/Bayeux_Tapestry

Hier lijkt het alsof de paarden gewoon iets voor de borst hadden, niet alleen als ze voor de kar stonden maar dus ook als ze bereden werden. Er staan in de Oseberg Tapestry een soort V/X versieringen op de borsttuigen, ik denk zelf eigenlijk dat dat vooral was om aan te geven dat het een versiering had en minder dat dat dan de daadwerkelijke versiering wás. Alsnog wel heel tof.

Ik heb die voor Marie bij qvdw arts&crafts laten maken, en gaat dus ook niet tussen de benen door, alleen voor haar borst langs. Marie heeft een lage halsaanzet dus vandaar de V-vorm en niet gewoon een riem voor de borst langs. De vikingen konden heel veel met leer, en ook toolen! Dus wij hadden toen besloten om een tooling in een mix van Jellinge/Urnes stijl te doen, mijn kameleon Fred is er zelfs ook in vereeuwigd :D
Afbeelding

De barokshop heeft een mooie stoere simpele:
https://barokshop.com/products/spaans-borsttuig-cordoba
Of iets meer detail:
https://barokshop.com/products/spaans-b ... g-repujada

Die tweede heb ik ook voor Marie, in cognac. Is wel erg Spaans maar is wel stoer voor shoots.

Deze plekken hebben ook historische borsttuigen, heb er zelf alleen nooit besteld:
http://www.seatsofempire.com/strapwork.html

http://mrleather.org/BREASTCOLLAR/

Als je toch liever iets meer fantasy/warrior stijl zoekt:
http://www.baroque-tack.com/epages/6159 ... schirre%22

https://sellerie-occitane.com/shop/en/138-breatsplates

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Re: Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 19:39

Super bedankt voor alle linkjes,
Ik ga ze eens mooi ontdekken en bekijken.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:54

Ik wil van het voorjaar fotos maken van shadow samen met een vriend van me. Nu lijkt het me leuk om een beetje de fantasy hoek op te gaan. Voor mezelf wil ik een beetje als mn DnD karakter gaan en ben ik Vinted al druk aan het afspeuren. Broek en schoenen heb ik al uitgezocht en voor Shadow heb ik het plan gevat haar hoofdstel te pimpen met EVA foam. Dit omdat het goedkoper is als leer en voor mij als leek makkelijker te bewerken. Uiteraard werk ik veilig, geen heel hoofdstel van Foam :P

Voor haar zadel zat ik of te denken aan een lange cape die er over heen valt of iets met een schapen vacht

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:57

en dan actiefoto's met een schuim hoofdstel. _O-

Ik ben gisteren ook het bos weer ingegaan met de camera mee. :D Deze set blijft hem toch wel echt fantastisch staan, en ben erg blij met dit bit. Die drakenstang was echt veel te grof.

Afbeelding

Afbeelding

Hopelijk ooit nog met de volledige set, maar ik denk dat dat iets te grof op hem gaat staan. :(:)

Afbeelding

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:59

Als ik nou een doodswens had :+

Maar zoiets zou ik wel rondom een hoofdstel willen maken, zon schild achtig iets!

Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 4423
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 15:45

Super tof weer Captain! Zelfs de beugels passen erbij :D Ik denk dat jullie set hem wel heel mooi zou staan eigenlijk hoor! Helemaal met het contrast tussen zijn vachtje en het bruine leer.

Ben benieuwd wat je ervan gaat maken eclair! Wat voor versiering wilde je met foam maken? Inderdaad zo'n chamfron-achtig iets of iets anders?

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 20:03

Ja ik wil iets van een chamfrom maken! Nu weet ik eindelijk hoe het heet! En dan misschien iets voor over haar hals, maar stap voor stap wat maken. Ik ken mezelf, dan komt het er niet van :')

EDIT; Google leerde mij toen ik Chamfrom intypte dat voor de hals een Crinet heet! En, dat het vaker van Foam wordt gemaakt <<)

Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 4423
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 20:32

Hahahah als je de goede trefwoorden hebt gaat er ineens een wereld van je open hè :D

Jaa klopt! Wordt vaker van foam gemaakt, of worbla. Beide zijn voor dat soort dingen echt prima :)

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 10:03

axel_1997 schreef:
Ik heb het proces al in een apart topic laten zien. Maar ik wil m'n nieuwe sjabrak hier toch ook nog stiekem even showen! :D

[ [url=m/JsnmaP.jpg]Afbeelding[/url] ]

In Viking stijl
en 100% ambachtelijk gemaakt.



GEWELDIG Axel!!

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 10:12

Afbeelding

Ik heb deze chamfron gemaakt… geïnspireerd op middeleeuws metalen museumstuk. Maar dan van leer. Grijs met gouden details. We zijn aan het oefenen om ermee te rijden. Het gaat prima want als het hem wat teveel wordt is hij extra gevoelig voor dingen op zijn hoofd. Dat heeft ie ook al van een hoofdstel. Hij is ook nog maar 5. Supertrots op dit viking paardje dat ook middeleeuwse uitstapjes maakt.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 10:41

Super tof! Als het kan zou ik het ook wel met leer willen maar dat is zo lastig bewerken als beginner & best wel duur. Maar mooi is het zeker :D Mag ik vragen wat jij als basis hebt gebruikt? Een hoofdstel maar dan zonder een X aantal stukken of?

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 14:57

@eclair98
Ja duur is het zeker.. een paar honderd euro wel alles bij elkaar. Wil er niet aan denken hahah.

Mijn hoofdstel is een bitlooshoofdstel dat @mariett heeft uitgevonden. Daar doet hij het heel goed op. Soort mix tussen een bosal en sidepull. Op de foto’s nog bruin, inmiddels ook grijsgeverfd.