Bareback of boomloos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mandy_bt

Berichten: 11
Geregistreerd: 05-10-21

Bareback of boomloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-21 10:48

Hoiii ik ben nieuw hier :)
Mijn moeder en ik hebben een 3 jarige pre gekocht.hij is net geruind en erg mager.
Hij is al zadelmak en we willen eigenlijk weer rustig aan opnieuw beginnen. Wel willen we er af en toe een rondje opzitten. Omdat hij nu zo mager is en hopelijk nog flink wat spieren gaat ontwikkelen. Zitten we in dubio over wat voor zadel oid we erop moeten leggen.hebben jullie tips? Gr Mandy :)

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:55

Ik zou hem eerst eens de kans geven om wat bij te komen en aan de longe gaan trainen om spieren te kweken. Kijk dan na een maand of 2 maar eens wat voor veranderd paard je hebt en ga dan op zoek naar een passend zadel :)

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 11:00

Wat leuk dat jullie een jong paard hebben gekocht. Als het dier zo mager is, en spieren moet opbouwen, kan je er beter nog helemaal niet op gaan zitten. Ga fijn met het dier aan de dubbellonge werken, rustig aan, niet alleen op de cirkel, maar ook rechtuit. Zo kan je hetzelfde doen als dat je erop zit, maar dan zonder belasting op de rug. En je kan aan spieropbouw werken. Niet vastzetten met hulpteugels of touwtjes o.i.d., want wat je vastzet kan zich niet ontwikkelen. En dan, als er wat spieren op zitten, een fijn zadel kopen voor jullie paard. Boomloos is heerlijk, daar heb ik veel ervaring mee, maar laat een goede passer komen, zeker als je geen ervaring met boomloos hebt. Een drie-jarige is eigenlijk ook te jong om op te gaan zitten, de wervelkolom is nog niet sterk genoeg.Nog een tip: neem les. Een jong paard kan je beter in één keer het juiste aanleren. Heel veel succes met jullie paard!

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 11:03

Ik zou ook nog even wachten :j Geef hem rustig de tijd om op gewicht te komen en te wennen, en in de tussentijd kun je prima grondwerk doen en wat longeren, lekker mee bezig zijn, totdat hij wat vlees op zijn rug heeft.
Is hij echt vel-over-been mager, of alleen wat ingevallen bij de flanken etc?

Mandy_bt

Berichten: 11
Geregistreerd: 05-10-21

Re: Bareback of boomloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-21 11:48

dank jullie voor de reacties.
wij hebben al 15 jaar ervaring met het zadelmak maken een aanrijden van jonge paarden, de reden dat we er toch op willen is omdat we willen dat ie er wel aan gewend blijft. Onze ervaring is dat wanneer je een jong paard eerst helemaal laat aansterken en op krachten laat komen en spieren en conditie laat ontwikkelen, dat je dan een bommetje heb wanneer je er dan op gaat. We zijn ook zeker niet van plan om er 6 x per week op te gaan in de eerste 3 maanden, maar 1x per week een rondje stappen meer niet.
wij hebben alleen geen ervaring met boomloos of bare back, vandaar de vraag of er ervaring is met deze zadels en wat jullie tips ,voor en nadelen,zijn met betrekking tot deze zadels.
we willen de klassieke rijkunst op gaan pakken, en zijn ons aan het orienteren richting grondwerk met de dubbele teugel :) gr mandy

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Bareback of boomloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 11:53

Boomloos is er in heel veel varianten, van western tot dressuur tot tussenvormen richting barebackpads.
Ik zou zeggen, kijk even in het topic over boomloze zadels..

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:07

Ik had een paar jaar geleden een boomloos barefoot zadel voor mn oudere paard waarmee ik mn jonge paard toendertijd beleerd heb. Fijn om toch een 'echt zadel' te hebben wat redelijk goed past en kan meeveranderen qua vorm, omdat het flexibel is en enkel een wisselbare pommel in de voorzijde zit welke hard is en je de maat van moet checken. Zeker fijn dat ik hem toen op deze manier ook al onder het zadel kon rijden toen ik toch een boomzadel ging kopen, daar liep hij toch beter mee. Dat boomloze zadel heb ik toen helaas verkocht omdat mn oudere paard met pensioen ging en niet meer nodig had.
Over 1,5 jaar ga ik met mn nu jongste ook weer beginnen en zit te denken om dan ook weer een barefoot aan te schaffen voor hem. Denk niet dat hij het boomzadel van mn andere paard past, en ander 2e hands boomzadel zal hij ook zo uitgroeien.
In jou geval adviseer ik zeker om een boomlooszadel-passervice te laten komen. Die laat je verschillende merken zien en weet alles te vertellen, je kunt ook alles uitproberen en kijken wat het beste past voor jou en je paard. Succes ermee!

Mandy_bt

Berichten: 11
Geregistreerd: 05-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-21 12:10

BopjeBo schreef:
Ik had een paar jaar geleden een boomloos barefoot zadel voor mn oudere paard waarmee ik mn jonge paard toendertijd beleerd heb. Fijn om toch een 'echt zadel' te hebben wat redelijk goed past en kan meeveranderen qua vorm, omdat het flexibel is en enkel een wisselbare pommel in de voorzijde zit welke hard is en je de maat van moet checken. Zeker fijn dat ik hem toen op deze manier ook al onder het zadel kon rijden toen ik toch een boomzadel ging kopen, daar liep hij toch beter mee. Dat boomloze zadel heb ik toen helaas verkocht omdat mn oudere paard met pensioen ging en niet meer nodig had.
Over 1,5 jaar ga ik met mn nu jongste ook weer beginnen en zit te denken om dan ook weer een barefoot aan te schaffen voor hem. Denk niet dat hij het boomzadel van mn andere paard past, en ander 2e hands boomzadel zal hij ook zo uitgroeien.
In jou geval adviseer ik zeker om een boomlooszadel-passervice te laten komen. Die laat je verschillende merken zien en weet alles te vertellen, je kunt ook alles uitproberen en kijken wat het beste past voor jou en je paard. Succes ermee!



dank je wel !!

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Bareback of boomloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:14

Bij een paard dat spieren mist zou ik niet snel voor boomloos kiezen maar voor het principe waar balance saddles mee werken: een zadel dat kwa vorm goed is, maar net te breed en dan met goede pads ondersteunen zodat je het mee kunt laten groeien.
Een paard dat mager staat heeft soms wel gewoon de bewegingsvrijheid van een breder kopijzer nodig voor de schouder en dan kun je beter met pads werken ipv een kopijzer wisselen.

Mandy_bt

Berichten: 11
Geregistreerd: 05-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-21 12:15

Sizzle schreef:
Bij een paard dat spieren mist zou ik niet snel voor boomloos kiezen maar voor het principe waar balance saddles mee werken: een zadel dat kwa vorm goed is, maar net te breed en dan met goede pads ondersteunen zodat je het mee kunt laten groeien.
Een paard dat mager staat heeft soms wel gewoon de bewegingsvrijheid van een breder kopijzer nodig voor de schouder en dan kun je beter met pads werken ipv een kopijzer wisselen.


ok dan ga ik die ook googlen ;) dank je wel

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Bareback of boomloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:22

Op zich is boomloos prima voor jonge paarden, maar let dan wel op de ruggengraatvrijheid van de zadels. Niet elk boomloos zadel heeft genoeg ruimte daar, zeker als het paard zo mager is en de ruggengraat wellicht uitsteekt. Volgens mij hebben Ghost zadels best wat ruggengraatvrijheid.

Mandy_bt

Berichten: 11
Geregistreerd: 05-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-21 12:23

8nnemiek schreef:
Op zich is boomloos prima voor jonge paarden, maar let dan wel op de ruggengraatvrijheid van de zadels. Niet elk boomloos zadel heeft genoeg ruimte daar, zeker als het paard zo mager is en de ruggengraat wellicht uitsteekt. Volgens mij hebben Ghost zadels best wat ruggengraatvrijheid.



weet jij wat de voordelen zijn van een boomloos zadel tegenover een 'normaal' dressuurzadel?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Bareback of boomloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:30

Er zijn ook nog de lederboom zadels, dat heeft wel een boom maar is flexibeler en is kwa opbouw een „normaal“ engels zadel.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Bareback of boomloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:37

Zelf vind ik het fijn dat boomloos gewoon mee vormt met het paard. Het neemt ook min of meer de vorm aan van mijn paard, en sluit gewoon mooi aan overal. En je wordt wat meer gedwongen om een onafhankelijke zit te krijgen, want als je scheef zit dan zakt een boomloos zadel wat sneller scheef.

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Re: Bareback of boomloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:00

En dat is juist de essentie voor mij om voor een jong paard wat nog enorm moet veranderen een boomloos zadel te kiezen. Dat past zich zoveel beter dan een boom zadel wat net niet of snel niet meer past als het paard verandert, en dat kan soms snel gaan. Na het zadelmak maken van mn ene paard heb ik een Erreplus zadel gekocht, daar is de boom van aan te passen met een pers, dus altijd pas te maken in principe. Voor mn jonge paard wil ik uiteindelijk ook zo'n zadel, maar liever wil ik die eerst tegen die tijd al kunnen rijden om te kunnen uitproberen welk model voor hem geschikt is.

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:05

Als je ook op zoek bent naar bijvoorbeeld een barebackpad dan kan ik echt die van Zoutewelle aanraden. Hij zit heerlijk en door het traagschuim past hij zich goed aan naar de vorm van je paard.


Afbeelding

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 21:03

Mandy_bt schreef:
8nnemiek schreef:
Op zich is boomloos prima voor jonge paarden, maar let dan wel op de ruggengraatvrijheid van de zadels. Niet elk boomloos zadel heeft genoeg ruimte daar, zeker als het paard zo mager is en de ruggengraat wellicht uitsteekt. Volgens mij hebben Ghost zadels best wat ruggengraatvrijheid.



weet jij wat de voordelen zijn van een boomloos zadel tegenover een 'normaal' dressuurzadel?


Je kunt appels niet met peren vergelijken. Wat je ook voor zadel kiest, het moet goed passen bij paard én ruiter.

Ik ben fan van boomloos, omdat ik een zeer breed paard heb, waar moeilijker een goed westernzadel voor te vinden is dat alle seizoenen goed past. En dus een boomloos westernzadel van goede kwaliteit dat wat meebeweegt met de vorm van mijn paard. Boomloos is flink doorontwikkeld, dus er is echt wel voor elk wat wils. Maar ook daarin heb je kwaliteiten. Ik rij op een Deuber Startrekk Western Commander en mijn dochter op hetzelfde paard met een Trekkerzadel Pro Arte, meer een dressuurzadel.
Beide zadels hebben kussens, waardoor er ruggengraat vrijheid is en beide zadels hebben een opbouw, die stevigheid biedt en dus de deukverdeling gunstig beïnvloedt.