Myler bit reactie paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Feike2502
Berichten: 107
Geregistreerd: 17-03-21

Myler bit reactie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-21 20:18

Allen, vandaag voor het eerst een Myler bit geprobeerd bij mijn paardje. Ik kan me wel vinden in het principe van Myler. Op aanraden eerst even ingedaan en daarna gaa longeren. Vond haar nogal vreemd reageren, onrustig, hard rennen, scheef trekken. Wat is jullie ervaring met een Myler bit en dan vooral de 1e keren. En is het daarna goed gekomen?
Ik heb een Myler te leen precies de maat en vorm die men mij adviseerde bij de paardenschuur en die ik daar dan ook gekocht zou hebben. Advies is wel het rustig op de bouwen wat ik nu aan het proberen ben. Daarop is mijn vraag ook gebaseerd.
Laatst bijgewerkt door Feike2502 op 06-10-21 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt


Galoppig

Berichten: 197
Geregistreerd: 24-07-21

Re: Myler bit reactie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 20:28

Heb zelf geen ervaring met myler, maar als je paard zulk vreemd gedrag vertoont denk ik niet dat dit opeens goed gaat komen. Misschien handig om te benoemen welk bit precies je nu hebt gebruikt voor andere bokkers

BOTtraining
Berichten: 131
Geregistreerd: 22-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 20:29

Het ligt helemaal aan welke type bit je van Myler geprobeerd hebt.
Wat ik je zou adviseren te doen is een bit-fitter laten komen. Ik weet dat ze in Leersum een paardenwinkel hebben welke ook mylers komen passen. Maar waar je ook myler biten mag uitproberen zonder ze meteen te hoeven kopen.

Een fijne bit is afhankelijk van veel factoren, waar ga je het voor gebruiken, wil je alleen Myler, wat is je doel, hoe oud is je paard, weet je welke bitmaat je nodig hebt enz enz enz

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Myler bit reactie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 20:32

Ik heb een nep Myler en ben er goed over te spreken.
Tenminste met rijden, longeren doe ik (indien met hoofdstel) dan met een gewoon dubbel gebroken bitje.

Ze neemt deze veel fijner aan onder het zadel dan een dubbel gebroken bitje.
Qua boog zit deze tussen een 1 en 2 in
Ik heb deze https://dcruitersport.nl/bitten/barrel_ ... mline_12mm

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Anastasia24

Berichten: 2678
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 20:43

Op dezelfde dag met alle 2 de bitten gelongeert? Lijkt me sterk dat zij zo heftig reageert op een bit waar (neem ik aan) geen constante druk op bevind? Geen ervaring met het bit, rijd hier met een simpel dubbelgebroken en mijn merrie doet het daar prima op, is er reden om te veranderen van bit?

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Feike2502
Berichten: 107
Geregistreerd: 17-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-21 20:44

kiki1976 schreef:
Ik heb een nep Myler en ben er goed over te spreken.
Tenminste met rijden, longeren doe ik (indien met hoofdstel) dan met een gewoon dubbel gebroken bitje.

Ze neemt deze veel fijner aan onder het zadel dan een dubbel gebroken bitje.
Qua boog zit deze tussen een 1 en 2 in
Ik heb deze https://dcruitersport.nl/bitten/barrel_ ... mline_12mm


Dank je wel voor je reactie. Duidelijk dat ik misschien gewoon moet gaan rijden.

Feike2502
Berichten: 107
Geregistreerd: 17-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-21 20:45

Anastasia24 schreef:
Op dezelfde dag met alle 2 de bitten gelongeert? Lijkt me sterk dat zij zo heftig reageert op een bit waar (neem ik aan) geen constante druk op bevind? Geen ervaring met het bit, rijd hier met een simpel dubbelgebroken en mijn merrie doet het daar prima op, is er reden om te veranderen van bit?

Nee niet met beide, ik ga morgen nog eens proberen.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 21:15

Ik heb een Myler, maar ik kan er zo in het algemeen niet zo veel over zeggen. Ze hebben zo ontzettend veel soorten bitten gemaakt, vooral voor western. Je kunt niet zomaar zeggen dat 'een Myler' goed is of niet. Je zou dan dat specifieke type bit moeten vergelijken met eenzelfde type bit van een ander merk. En eerlijk gezegd zit daar meestal (nog maar) weinig verschil in. Zelfs het typische Myler 'curved' mondstuk zie je nu ook bij andere merken. En ook Myler maakt verschrikkelijke bitten die ik in nog geen 100 jaar in de mond van mijn paard zou willen hebben.

Zelf heb ik destijds voor een Myler gekozen omdat zij een duidelijk systeem hadden/hebben, en je eigenlijk je bit helemaal zelf kunt samenstellen naar hoe je het wil. Ze geven ook goede informatie over wat waarvoor geschikt zou moeten zijn, dus het voelt minder als een sprong in het diepe. Met de informatie van Myler kun je in feite je eigen bitfitter zijn. Ik wilde een bepaald soort mondstuk met daarbij een bepaald soort scharen. Omdat zij aan alle kenmerken nummers hebben gegeven, kun je dus precies het bit bestellen dat je wilt hebben. Maar het zou heel goed kunnen dat een ander merk ook een bit produceert dat aan deze kenmerken voldoet, en dat zou dan voor mij ook prima zijn, alleen moet je daar dan wel toevallig tegenaan lopen.

Voor mij is het grote voordeel van Myler dus vooral de informatie en mogelijkheden die ze bieden, zodat je een goed geinformeerde keuze kunt maken. Maar het blijft altijd afwachten of dat wat je in theorie bedacht had in de praktijk ook werkt.

Je kunt misschien concluderen dat deze Myler het dus in ieder geval niet is voor je paard. Als je er achter kunt komt wat er 'mis' aan is, kun je misschien een ander bit vinden dat wel goed werkt, Myler of niet.

Feike2502
Berichten: 107
Geregistreerd: 17-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-21 21:28

LindyH schreef:
Ik heb een Myler, maar ik kan er zo in het algemeen niet zo veel over zeggen. Ze hebben zo ontzettend veel soorten bitten gemaakt, vooral voor western. Je kunt niet zomaar zeggen dat 'een Myler' goed is of niet. Je zou dan dat specifieke type bit moeten vergelijken met eenzelfde type bit van een ander merk. En eerlijk gezegd zit daar meestal (nog maar) weinig verschil in. Zelfs het typische Myler 'curved' mondstuk zie je nu ook bij andere merken. En ook Myler maakt verschrikkelijke bitten die ik in nog geen 100 jaar in de mond van mijn paard zou willen hebben.

Zelf heb ik destijds voor een Myler gekozen omdat zij een duidelijk systeem hadden/hebben, en je eigenlijk je bit helemaal zelf kunt samenstellen naar hoe je het wil. Ze geven ook goede informatie over wat waarvoor geschikt zou moeten zijn, dus het voelt minder als een sprong in het diepe. Met de informatie van Myler kun je in feite je eigen bitfitter zijn. Ik wilde een bepaald soort mondstuk met daarbij een bepaald soort scharen. Omdat zij aan alle kenmerken nummers hebben gegeven, kun je dus precies het bit bestellen dat je wilt hebben. Maar het zou heel goed kunnen dat een ander merk ook een bit produceert dat aan deze kenmerken voldoet, en dat zou dan voor mij ook prima zijn, alleen moet je daar dan wel toevallig tegenaan lopen.

Voor mij is het grote voordeel van Myler dus vooral de informatie en mogelijkheden die ze bieden, zodat je een goed geinformeerde keuze kunt maken. Maar het blijft altijd afwachten of dat wat je in theorie bedacht had in de praktijk ook werkt.

Je kunt misschien concluderen dat deze Myler het dus in ieder geval niet is voor je paard. Als je er achter kunt komt wat er 'mis' aan is, kun je misschien een ander bit vinden dat wel goed werkt, Myler of niet.

Dank je wel

pluisje88

Berichten: 7980
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Myler bit reactie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 00:07

Mijn paard blief myler totaal niet. Ik heb een level 1 en een level twee geprobeerd. Beide vindt ze echt totaal niks. Later had ik een Hh anatomisch bit met een soortgelijk tussenstukje als de myler en daar loopt ze fantastisch op. Het is heel verschillend per paard.

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Myler bit reactie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 02:11

Hoe heb je gelongeerd?

"Een draver, is gaver" :D

karrij
Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Myler bit reactie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 04:35

Mijn paardje loopt juist super op een Myler bit (Bustrens Comfort level 2).

Ben op een Myler uitgekomen, door mijn vorige paard, hij liep op het hetzelfde bit als mijn nieuwe paardje nu doet en ze liepen er allebei super onder!

Ons andere paard loopt ook op een Myler en die doet het er ook heel fijn op.

Myler heeft zoveel verschillende type en soorten bitten, dat je niet in het algemeen kan zeggen dat die van jou niet lekker loopt op een Myler.

Caresse07

Berichten: 9386
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 06:24

Ik heb ook een Myler bit voor mijn merrie, maar longeren doe ik er niet mee, dat vindt ze niet fijn.
Terwijl ze er met rijden juist heel fijn op reageert. Had een level 1 geleend van een stalgenoot, die vond ze prettig, daarna op aanraden van een verkoper een level 2 gekocht zelf maar die heb ik dezelfde dag nog geruild voor een level 1. De level 2 vond ze duidelijk niks.

Ik weet niet waarom longeren niet fijn is met een Myler maar mijn merrie geeft het in ieder geval duidelijk aan als ze iets niet prettig vindt.

Misschien zou je eens kunnen kijken naar een Fager bitje, die schijnen ook heel fijn te zijn :)

Volg je hart, dat klopt.

Ik was een mooie baby, maar in het ziekenhuis hebben ze mij verwisseld.

abbie_h
Berichten: 51
Geregistreerd: 24-03-19

Re: Myler bit reactie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 06:43

Wij hadden een pony die toen we hem kochten een mylers level 1 of 2 had. Dat bit is er bij ons heel snel uitgegaan omdat hij er gewoon bang voor was omdat zijn tong ertussen kwam.

Kookaburra

Berichten: 5334
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 06:51

Tsja, elke paardenmond is anders... En dus kan het ene paard geweldig lopen op een bepaald bit, waar het andere paard bij hetzelfde bit juist bevriest.

Feike2502
Berichten: 107
Geregistreerd: 17-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-21 06:55

RianneH schreef:
Hoe heb je gelongeerd?

gewoon los, geen bijzet oid
lijn door beide bitringen, dus dan gelijke druk, en zoveel mogelijk los gelaten en zelf laten zoeken, hoop dat het het begrijpt

Feike2502
Berichten: 107
Geregistreerd: 17-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-21 06:55

abbie_h schreef:
Wij hadden een pony die toen we hem kochten een mylers level 1 of 2 had. Dat bit is er bij ons heel snel uitgegaan omdat hij er gewoon bang voor was omdat zijn tong ertussen kwam.

waar kwam zijn tong dan precies tussen?

abbie_h
Berichten: 51
Geregistreerd: 24-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 06:56

Feike2502 schreef:
abbie_h schreef:
Wij hadden een pony die toen we hem kochten een mylers level 1 of 2 had. Dat bit is er bij ons heel snel uitgegaan omdat hij er gewoon bang voor was omdat zijn tong ertussen kwam.

waar kwam zijn tong dan precies tussen?


Zijn tong kwam tussen de zijkanten van het middenstuk

ZzzeiN

Berichten: 6309
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Myler bit reactie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 07:01

Mijn merrie kreeg ook plekjes in de mond van haar Myler bit. Verschillende modellen en maten geprobeerd maar probleem bleef zich voordoen. Tandarts van mijn paard zag dit vaker voorkomen bij paarden die met myler bit worden gereden. Misschien dat jou paard dit ook heeft en hier op reageert?

dianaw33

Berichten: 1881
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 07:14

De laatste 4 paarden die ik gereden heb/bezit rij ik allemaal op een Myler level 1 watertrens, bij allemaal was dat na het uitproberen van diverse andere bitten die geschikt zouden kunnen zijn. Alle 4 vinden ze de Myler het prettigst. Dus nooit problemen hier.

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 07:24

Feike2502 schreef:
RianneH schreef:
Hoe heb je gelongeerd?

gewoon los, geen bijzet oid
lijn door beide bitringen, dus dan gelijke druk, en zoveel mogelijk los gelaten en zelf laten zoeken, hoop dat het het begrijpt


Beide bithelften bewegen los van elkaar, het kan zijn dat je paard niet zo goed begreep wat te moeten met het veranderde gevoel.
Longeer de volgende keer eens met een halster onder het hoofdstel zodat het bit echt vrij ligt. Of gewoon rustig onder het zadel, mijn paard reageerde toen heel goed bij de overstap. Leg je je andere bit bij de bak rand, kan je altijd nog wisselen.

"Een draver, is gaver" :D

DuoPenotti

Berichten: 28813
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 07:28

Mijn vorige paard wilde het liefste ongebroken, dus ook de Myler.
Zelf ben ik eigenlijk ook best wel een voorstander van ongebroken. Veel paarden lopen daar fijn op.
Niet perse de myler, want dat tussenstukje is idd niet voor elk paard fijn.
Maar mijn huidige 2 willen absoluut geen ongebroken, geen gewone rechte, geen kunststof, geen flexibele, niet met tongboog, gewoon niet.
Die willen allebei het liefste de KK ultra, ook weer niet de dynamic. Dus ja die hebben ze dan.

Soms ik het gewoon even zoeken.
Maar die van mij waren beide erg duidelijk bij ongebroken. Direct de tong uitsteken, mond steeds wijd open.
Longeren deed ik dan met bit in, maar halster er over, maar nee wilde niet.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Myler bit reactie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 08:12

Ik denk dat het geen match is voor jullie. Je kunt het inderdaad gewoon nog eens proberen natuurlijk, maar niet alle paarden vinden dezelfde bitjes fijn

Feike2502
Berichten: 107
Geregistreerd: 17-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-21 08:45

DuoPenotti schreef:
Mijn vorige paard wilde het liefste ongebroken, dus ook de Myler.
Zelf ben ik eigenlijk ook best wel een voorstander van ongebroken. Veel paarden lopen daar fijn op.
Niet perse de myler, want dat tussenstukje is idd niet voor elk paard fijn.
Maar mijn huidige 2 willen absoluut geen ongebroken, geen gewone rechte, geen kunststof, geen flexibele, niet met tongboog, gewoon niet.
Die willen allebei het liefste de KK ultra, ook weer niet de dynamic. Dus ja die hebben ze dan.

Soms ik het gewoon even zoeken.
Maar die van mij waren beide erg duidelijk bij ongebroken. Direct de tong uitsteken, mond steeds wijd open.
Longeren deed ik dan met bit in, maar halster er over, maar nee wilde niet.


Dat deed die van mij dan niet, misschien moet ze gewoon wennen. ik geef het ook nog niet zomaar op.
We kijken het nog wel even aan/proberen

Kidde
Berichten: 3428
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 09:22

Feike2502 schreef:
DuoPenotti schreef:
Mijn vorige paard wilde het liefste ongebroken, dus ook de Myler.
Zelf ben ik eigenlijk ook best wel een voorstander van ongebroken. Veel paarden lopen daar fijn op.
Niet perse de myler, want dat tussenstukje is idd niet voor elk paard fijn.
Maar mijn huidige 2 willen absoluut geen ongebroken, geen gewone rechte, geen kunststof, geen flexibele, niet met tongboog, gewoon niet.
Die willen allebei het liefste de KK ultra, ook weer niet de dynamic. Dus ja die hebben ze dan.

Soms ik het gewoon even zoeken.
Maar die van mij waren beide erg duidelijk bij ongebroken. Direct de tong uitsteken, mond steeds wijd open.
Longeren deed ik dan met bit in, maar halster er over, maar nee wilde niet.


Dat deed die van mij dan niet, misschien moet ze gewoon wennen. ik geef het ook nog niet zomaar op.
We kijken het nog wel even aan/proberen


Ik denk dat dit bit het echt gewoon niet is voor jullie. Je kan het 1 a 2 weken proberen, maar meestal weet je wel snel dat iets het gewoon niet is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, jitskenienke, lizzy99 en 13 bezoekers