Hoofdstel blijft schimmelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
vikawiek

Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Hoofdstel blijft schimmelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-21 13:54

Hoihoi

Ik gebruik mijn bitloze hoofdstel max 1 keer per maand. Maar of 'ie nou in mijn kast hangt of thuis, elke 3/4 maanden beschimmeld het. Na gebruik droog ik 'm af/ check of het nog schoon is. Is er iets wat ik hier tegen kan doen of is dit hoofdstel permanent verpest :')

Cartoonist found dead, details are sketchy


office
Berichten: 802
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 14:11

Ik heb over m’n zadel een echte wollen deken liggen dat voorkomt schimmelen.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Hoofdstel blijft schimmelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 14:13

Het hoofdstel schimmelt niet maar de olie die erin zit. Eigenlijk is het dus een teken van een goed geolied hoofdstel. Je kan de extra olie eraf vegen met een zachte doek en vervolgens minder vaak je hoofdstel in-olien. Sowieso kan de schimmel geen kwaad.

lolclub
Berichten: 2106
Geregistreerd: 17-12-05
Woonplaats: aan het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 14:16

Tip van mijn voormalige zadelmaker :
Een mengsel maken van 1 kopje azijn en 1 kopje water, daarmee je leer schoonmaken, drogen laten en daarna invetten. Azijn dood de schimmel .
Zoals hierboven al aangegeven is het de olie of het vet wat schimmelt en niet het leer zelf.

vikawiek

Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: Hoofdstel blijft schimmelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-21 19:47

Ah top! Dank voor jullie antwoorden :D

Cartoonist found dead, details are sketchy

tiwi1969

Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Hoofdstel blijft schimmelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 19:55

Ik gebruik een spray van Effax tegen schimmel op leer en heb nooit meer een schimmelig hoofdstel

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Sababber

Berichten: 2676
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Re: Hoofdstel blijft schimmelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 10:11

Ik maak voor het vetten alles altijd even schoon met warm water en een goeie scheut dettol. Zodat de dettol in de poriën van het leer komt. Daarna even af doen met water en dan vetten maar, dan blijft te schimmel na een paar keer wel weg.

Je kunt niet altijd zes gooien, maar met bowlen gaat het wel makkelijker dan met dobbelen.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Hoofdstel blijft schimmelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 20:26

Hmm ik snap de strategieën van de posters boven mij zeker maar zelf ben ik nogal terughoudend met chemicaliën op mijn hoofdstel smeren. Lijkt me voor het leer niet zo heel gezond. En zo erg is een beetje schimmel toch niet? Veeg je er makkelijk af met een doekje

Anastasia24

Berichten: 2678
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Hoofdstel blijft schimmelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 20:44

Mijn singel had hetzelfde. Ik heb al die producten niet maar de action is tegenover. Ik heb mijn singel schoongemaakt met een lederdoekje en schoen poets erover. Ziet er weer als nieuw uit. :')

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Neva_da
Berichten: 26
Geregistreerd: 06-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 09:19

troi schreef:
Hmm ik snap de strategieën van de posters boven mij zeker maar zelf ben ik nogal terughoudend met chemicaliën op mijn hoofdstel smeren. Lijkt me voor het leer niet zo heel gezond. En zo erg is een beetje schimmel toch niet? Veeg je er makkelijk af met een doekje

Zat hetzelfde te denken! :j Het zadel van onze ruin schimmelde ook snel, gewoon eens andere soort producten gekocht (speciaal voor dat materiaal uiteraard) en gewoon goed onderhouden door het opnieuw allemaal te poetsen nog voor het begon te schimmelen. Daarna nooit nog problemen gehad. Maar idd, zo erg is een stukje schimmel niet, gewoon wegvegen en klaar!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ann, boemel, GoogleAdsense, Ineke2, Jussem, Kabayo, kimwilliam, rien10, Sydney_Zorro en 11 bezoekers