Ervaring 2fithorses

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 07:40

Babootje schreef:
kiki1976 schreef:
Maar Babootje, ze hebben het over de foto's van 2fithorses, niet over die van jouw. Volgens mij heb je zelf geen foto geplaatst, dus niemand kan daar over oordelen.
Dus hoef jij je toch niet te verdedigen


Ik heb nog niets geplaatst... Zal ik nog wel misschien een keer doen. Maar ik vrees dat het op de foto niet goed zichtbaar is hoe los de neusriem eigenlijk zit. Mijn ruin heeft alles heel los staan; dat zie je niet goed op de foto. Dat heb ik al gezien. Mijn merrie vind wat meer aansluiting fijner compleet met onderleggers, nou die foto's durf ik dan helemaal al niet te plaatsen, hier. _O- _O-
Dat heb ik er tegen, dat men hier alles afkraakt zonder zo'n sessie überhaupt ooit zelf te hebben gezien, laat staan ervaren. Die negativiteit, echt....brrr.
Je kunt denken dat je paard fijn loopt op het bit wat je hebt en op t hoofdstel tot je gevoeld en vooral gezien hebt wat voor een verschil het kan maken. En ik had echt goede hoofdstellen voor mijn paarden. En goede bitten. Anatomisch goed overdachte modellen. Waar ze ook echt niet zo verkeerd mee liepen. Maar omdat je verschillende modellen kunt proberen kun je pas zien wat je paard echt fijn vindt. En dat maakte zo'n duidelijk verschil, beweging ruimer, paard meer ontspannen loslaten etc, dat ik er enthousiast van werd.
Ik hoef me inderdaad niet te verdedigen. Ik ben blij dat ik dit voor mijn paarden heb kunnen doen.

Maar laten we eerlijk zijn, de foto's van hun werken ook niet echt in hun voordeel.
Wat ze hebben naast de foto's die hier oa gedeeld zijn ( waarop je ziet dat ze echt te strak zitten) ook foto's waarop je dat niet ziet.
En persoonlijk vind ik bij hun op verschillende foto's de neusriem te hoog zitten. Gewoon tegen de jukbeenderen aan ipv 2 vingers eronder.

Zoals ik al eerder zei, ik heb bij een paardje de gevolgen gezien van altijd maar een te strakke neusriem. Gewoon schade aan het weefsel en nu een blijvend deukje op die plek.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is


Padoertje
Berichten: 1489
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 08:02

Babootje schreef:
Het gaat er niet om dat er veel soorten zijn, maar dat je verschillende opties in 1 sessie kunt uitproberen


En daarin zijn ze dus niet uniek. Dat bieden andere fitters ook aan.
Destijds hadden ze bij 2fit alleen Dy 'on en hun eigen merk, dus zo ruim was het aanbod niet. Wel kun je van alles proberen met maten, verschillende vormen kopstuk, neusriem etc. Maar dat kan bij een andere fitter dus ook. Denk ook niet dat het probleem in het aanbod zit, maar de manier hoe het gebracht wordt door Karin. Het "ik weet alles en een ander niet, en ik ben de enige die jouw paard goed helpen" theorie. Dat schiet bij vele gewoon in het verkeerde keelgat. Plaats er een foto bij van een te strakke neusriem, omdat het paard dat zo kiest en dan krijg je dus een Bokt discussie :')

Training, verkoop, fok-en opfok van talentvolle dressuurpaarden.

c_alsemgeest

Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 13:23

Ik wilde nog stiekem even iets aanvullen... niet on het goed te praten maar om even wat toe te lichten:
Juist omdat ik de reacties daarop kan begrijpen.
De foto's die jullie posten met te strakke riemen zijn toevallig allemaal niet de eigen hoofdstellen van die paarden, en ja... ik ken die paarden persoonlijk ;)
Maar het was om de nieuwe opties qua leer/onderlegger/stiksels te laten zien.
Is dat een excuus om een niet passend hoofdstel op de foto te zetten... nee dat niet, dat is minstens onhandig, vooral omdat dit helemaal niet de manier is hoe ze aangemeten worden irl.
Dus had dit ook eerst gefit moeten worden voor het op de foto ging... dat had veel aannames gescheeld.
Puur alleen even reactie op die 3 betreffende foto's eerder in dit topic.

Zoals ik al eerder aan gaf zitten veel mensen af te geven op iets zonder het zelf ervaren te hebben, dat vind ik persoonliik niet altijd even fair.
Een aantal wel eigen ervaringen en waren niet tevreden, dat is je goed recht om te posten natuurlijk. Of dat je algemeen het vreemd/duur/onzin vind. Maar aannamen dat alles te strak aangemeten wordt is jammer.
Al begrijp ik dan ook wel weer dat de manier van posten en schrijven dit uit kan lokken.

Maar ook veel die nog nooit een 2fh of hun werkwijze in het echt hebben gezien. Maar wel bepaalde aannames als waarheid posten. En dat gebeurt hier en daar wel in dit topic.

Bereikbaarheid e.d. is inderdaad een ding zie ik, ik denk wel dat dat de komende tijd verbeterd gaat worden.
Mensen die mij een beetje van bokt kennen of uit de paarden weten dat ik helemaal niet zo zweverig of meeloperig ben. En dat ik ook links ga al gaat de hele groep rechts.

Zoals ik eerder aan gaf kan je daarbij alleen uit eigen ervaring spreken. Dus ik zal even wat eigen foto's neer gooien :P Bij de mijne zat het nooit strak, en ik heb ook nog nooit kapotte mond hoeken gehad, met trens en stang en trens niet. Maar dat had ik daarvoor ook niet.
Wel paarden die niet fijn liepen, te gevoelig waren op een bepaald bit of niet goed vanuit de hals bewogen met rijden. En daar voelde ik verschil in. Groot? Nee... kopstuk wel in Jam zijn geval. Maar het was nèt even de finetuning die je soms nodig kan hebben.

Te strak zat het nooit, Jam is met de trens ook gecontroleerd op de Subli en zat prima, te hoog/laag/voor/achter geen idee :+
Ze liepen allemaal prima en beter dan met de optoming(en) er voor, dus daarom was ik tevreden.

Een deel van de oude foto's is nog van voor de eigen hoofdstel lijnen, toen een dyon/döbert maar wel afgesteld en bitten samen met 2fh gekozen.

Trens foto's van Jam wel met wintervacht btw, niet dat dat bij de mijne veel uitmaakte hoe het er uit zag... ondanks zijn mega berevacht die hij had in de winter :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Kim_W

Berichten: 582
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 20:07

Het idee van alle stukken één voor één aanpassen op hoe je paard loopt zie ik echt wel voordelen in. Elk paard is anders, en kan me voorstellen dat ze op het ene kopstuk fijner lopen dan op een andere. Ik heb verder geen ervaring met 2fh, maar vind ze echt belachelijk duur en jammer dat ze alleen eigen producten hebben. Als je nou meerdere merken hebt, in verschillende prijscategorieën, dan kan je alsnog alle afzonderlijke onderdelen aanpassen op wat fijn is voor het paard (en de combinatie met ruiter), maar geef je mensen ook wel een haalbare keus. Daarmee kun je veel meer paarden helpen.
Mocht iemand nog een fijne fitter hebben die dus alle onderdelen ook kan verwisselen tijdens het passen, maar in een veel lagere prijscategorie rondom Eindhoven/Den Bosch dan hou ik me aanbevolen :D

Bielsje

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 21:04

Nou, 2 fit horses...

Laat ik vooropstellen dat ik Karin niet heb gehad maar een collega. Mijn paard heeft een scheve schedel en is ook nog eens enorm gevoelig op zijn hoofd. Ik heb hem gekocht toen hij een maand zadelmak was en direct een bitfitter laten komen. Vanaf dag 1 sloeg hij met zijn hoofd en dan zo erg dat ik soms een tand door mn lip had :'). Een jaar en 3 bitfitters verder was het probleem niet opgelost en heb ik een hoofdstel met recht kopstuk gekocht en toen werd het probleem ineens een stuk minder! Vervolgens heeft hij een jaar stilgestaan en toen we gingen revalideren wilde ik alle omstandigheden optimaal hebben dus 2fh laten komen.

Ik wilde geen watertrens (want wondjes) maar gelukkig heeft NS nu ook bustrensen. Maar toen was mijn paard heel duidelijk, hij wilde precies het bit waar geen bustrens van was -O-. Ze hebben uit voorzorg babybillen zalf aangeraden (te halen in de supermarkt) maar hij heeft nooit een wondje gehad...

Bij de kopstukken werd het wat moeilijker en koos hij zijn eigen, geen enkel probleem!

Toen we bij de neusriem kwamen, leek hij mentaal te zijn afgehaakt en kozen we wat het beste leek. Bij de 2de keer rijden was het echter ineens een duidelijke nee en heb ik mijn eigen er weer aangedaan en ging alles weer goed. Nieuwe afspraak gemaakt en toen namen ze echt alle opties mee, ook degenen die geen enkel paard ooit koos...

2de afpraak niet nagevoeld zodat het niet teveel zou worden en het bit konden we overslaan. Weer eigen kopstuk gekozen en een iets bredere neusriem. Maar na 2x rijden kreeg ik er rechtsom geen buiging meer in en hij kwam steeds meer terug. Eigen neusriem er weer aan maar beter werd het niet. Paard van voor tot achter na laten kijken maar niets te vinden....

Nog een afspraak dan maar en wat zat ik erdoorheen -O-. Maar poe, wat een geduld zeg! Met mijn paard en mij. Nog een iets ander kopstuk en het werd iets beter... Een smallere neusriem en nog iets beter... Ophanging van alles aangepast en ineens veranderde alles! Sindsdien loopt hij als een zonnetje :j.

Wat betreft de hoogte van de neusriem en hoe strak het zit, dat wordt ook door het paard bepaald. Die van mij wil met een bredere neusriem hem heel heel hoog hebben, met een smalle mag het wat lager. Die heeft dus waarschijnlijk het meest last van de zenuwen onder de neusriem. De sperriem kan ik zo los doen als ik wil, de neusriem zelf wil hij wat strakker.

Meneer loopt nu al een tijdje als een blij ei door de bak en binnenkort hebben we weer een afspraak. Dan mag ik zeggen wat ik wil qua kleuren en bestellen we het uiteindelijke hoofdstel. Ik kan ze alleen maar aanraden na zoveel moeite, geduld en service!

Hersenschade status: ik kan tegenwoordig mijn eigen paaseieren verstoppen... :')

Danmaarzo
Berichten: 342
Geregistreerd: 03-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:37

Damoiseaux2 schreef:
Ik heb bij Karin in de klas gezeten op Deurne in de opleiding Horse en Health. Daarna heeft ze indd een tijd als paraveterinair gewerkt en verschillende opleidingen en cursussen gevolgd.

Dus de medische onderlegging bij haar zit er.

Ik heb 3 paarden laten fitten, alledrie compleet verschillend. Niet door Karin, want ik zit compleet uit de richting, maar door Joyce.

Eerste paard was een 7 jarige die compleet dood en stug gemaakt was in de mond door haar vorige berijder. Ik was nogal sceptisch tov bitfitten en oud klasgenootje was bezig met de opleiding en zocht een testpaard voor S&T.
Je paard kiest het uit, ik starte haar op dat moment Z1, en alleen met een trensje testen had ik een compleet ander paard. Laat staan wat de stang en uiteindelijk het kopstuk aan verschil maakte.. Paard liet zich voorheen door niemand anders rijden, uiteindelijk had ik australische klanten die net het verschil tussen voor en achterkant van het paard wisten en zo met haar weg konden rijden. Natuurlijk hangt dit niet af van de fitting, maar ze werd wel een heel stuk smakelijker en kreeg weer vertrouwen in de hand van de mens.

De 2e was mijn eigen 9 jarige, die liep ook Z1/Z2 op dat moment. Van jongs af aan altijd issues gehad met bitten, Nooit iets fijn gekregen in zn mond en veel te weinig aanleuning.
Na de fitting een constante aanleuning en nooit geen problemen meer in de mond gehad. De padjes vond hij overigens helemaal niks, daar ging ie of van uit zn plaat of hartstikke kreupel lopen.

De 3e was mijn nieuwe aanwinst van 4 jaar. Grote knoest van 1.80 en moest toch een nieuw hoofdstel kopen omdat de rest allemaal op een cob hoofdstelletje liep. Maar ja, ik wist uiteindelijk wat een kopstuk aan verschil kan maken, dus wilde niet leuk raak iets aanschaffen.
Weer Joyce gebeld, en weer een afspraak voor een fitting. Ook deze wilde absoluut geen padje, maar wel een heel groot verschil met hoofdstel/bit. Deze loopt nu 2,5 jaar later Z2, hoofdstel aangepast naar S&T en ook bij hem nog nooit geen open mond of problemen gehad.

Hoofdstellen houden zich overigens perfect. Leer kwaliteit is prima. Levertijd had ik niet, frontriemen had Joyce bij, en ik wilde voor de rest gewoon een standaard lak neusriem. Geen strakke neusriemen en geen sluitingen die boven aan de kaakgewrichten zitten.


Verder zijn er over ieder bedrijf, iedere zzp'er, maakt niet uit in welke richting, positieve en negatieve punten. De ene is ergens lyrisch over, de ander vind het verschrikkelijk. Uiteindelijk beslissen we natuurlijk zelf waar we ons het beste bij voelen.



Ik ga mijzelf even corrigeren. Tot hier inderdaad geen problemen gehad met 2fithorses.

Nu, na ruim een jaar, begint mijn neusriem aan de binnenkant te scheuren. Hoofdstel wordt keurig onderhouden, maar er zitten gewoon op verschillende plekken scheuren aan de binnenkant.

Contact opgenomen met mijn bitfitter, ze zegt dit mag echt niet kunnen. Alleen, ik hoor deze klachten echt heel regelmatig voorbij komen nu en zelfs bij mijn eigen hoofdstel is de complete padding uit de neusriem verdwenen.
Ik heb dit al vaker aangekaart bij karin, alleen doet ze hier absoluut niks mee en is dat je eigen verantwoordelijkheid, ze hebben namelijk maar een halfjaar fabrieksgarantie. Voor mij de reden om bij 2fithorses eruit te stappen zegt ze, want hier wil ik niet achter staan.

Dusja, toch maar contact opgenomen met 2fithorses en erbij gezet dat ik echt wel begrijp dat er eens een lading mindere kwaliteit leer bij zit, maar dat ik toch wel een nette oplossing van hun verwacht. Het is namelijk een hoofdstel die behoorlijk aan de prijs is.

Conclusie, zij hebben dit verhaal nog nooit eerder gehoord, het is vette pech bij mij en ik kan een nieuwe neusriem aanschaffen die ze mij proberen aan te smeren voor nog meer dan inkoopprijs.

Ik vind dit geen service, de kwaliteit vind ik dus ook beroerd. Heb hoofdstelletjes van 50 euro gehad die 10 jaar mee gaan.

Mij zien ze niet meer terug. Mijn bitfitter is voor iemand anders gaan werken en beloofd mij kwaliteit en service (als er iets met het leer is krijg je het gewoon nieuw zonder kosten)

Bielsje

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Ervaring 2fithorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:59

Jeetje, dat is wel erg jammer!

Ik heb een stalgenootje waar de neusriem ook van kapot ging maar die kreeg gewoon een nieuwe... Lijkt me dat daar geen verschil in zou mogen zitten -O-

Hersenschade status: ik kan tegenwoordig mijn eigen paaseieren verstoppen... :')

c_alsemgeest

Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Ervaring 2fithorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 17:30

Ik ken eigenlijk ook geen mensen met defecten die geen nieuwe krijgen.
Frontriem van een stalgenoot liet de stiksel los en die heeft nu een nieuwe.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Padoertje
Berichten: 1489
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Ervaring 2fithorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 17:45

Van mijn kopstuk lubberde de riempjes uit en het leer bobbelde helemaal. Ik heb iets van 15,- betaald voor een nieuwe, omdat het al meer dan een jaar geleden was aangeschaft. Overigens niet via 2fit, maar een briddle2fit dame ergens op concours.

Training, verkoop, fok-en opfok van talentvolle dressuurpaarden.

Babootje

Berichten: 26020
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Ervaring 2fithorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 09:46

Ik heb nu na een jaar geen klachten over mijn 2fithorses hoofdstel. Ziet er nog als nieuw uit.

BoktVerlaten
Berichten: 394
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 22:38

Ik denk dat het ook heel erg afhangt van welke fitter je van 2FH hebt. Misschien is het beter om je ervaringen te delen over niet alleen de kwaliteit van het hoofdstel en bit maar ook over de fiiter. Want dat scheelt nogal van wie je hebt laten komen, is mijn ervaring bij 2FH. Ik ken er 3 waarvan er maar 1 aan mijn paarden mag komen….


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, soeboenoe en 17 bezoekers