verstelbare beugelhaak of beugelophanging in bestaand zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

XXII
Berichten: 9
Geregistreerd: 11-11-18

verstelbare beugelhaak of beugelophanging in bestaand zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-21 10:41

Dag allemaal,

Er is een wereld voor me open gegaan sinds ik besef dat ik in stoelzit op mijn zadel zit. Ik heb, in verhouding, erg lange bovenbenen. Nu rijd ik vaker zonder zadel om mijn zit te trainen en doe ik mijn beugels wat langer, maar eigenlijk zou ik een verstelbare beugelhaak moeten hebben om mijn beugel meer naar achteren te krijgen, zodat mijn been automatisch meer onder de massa komt.

Ik heb het hier al eens met mijn zadelmaker over gehad toen ik mijn zadel kocht. Zij wees mij er toen op dat ik een lang bovenbeen heb en dat de beugel eigenlijk verder naar achteren zou moeten. Toen was ik nog budget gebonden en kocht in een tweedehands zadel. Ik vond het toen vooral belangrijk dat het zadel goed lag op mijn paard en dat doet het ook. Ook had ik toen geen idee dat ik in stoelzit zat. Ik weet nu pas dat het zadel voor mij niet geschikt is en kan daar ook een aantal problemen tijdens het rijden haar herleiden..

Als ik nu rondkijk naar nieuwe zadels, zie ik dat die verstelbare beugelhaak steeds meer voorkomt.
Ik ben verder heel blij met mijn zadel, een Euroriding Titan II en vraag me dus af:

Is het mogelijk om zo'n verstelbare beugelhaak in een bestaand zadel te plaatsen?

Ik hoor graag wat jullie hierover weten. Alvast bedankt!


Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: verstelbare beugelhaak of beugelophanging in bestaand zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 10:50

Ja het is mogelijk. Ja het is een ontiegelijk duur grapje want de boom moet bloot gelegd worden. Het hele zadel moet dus uit elkaar...

Dus het is even de vraag of dat dat het wel waard is bij een tweedehands zadel.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

XXII
Berichten: 9
Geregistreerd: 11-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-21 12:08

Absolem schreef:
Ja het is mogelijk. Ja het is een ontiegelijk duur grapje want de boom moet bloot gelegd worden. Het hele zadel moet dus uit elkaar...

Dus het is even de vraag of dat dat het wel waard is bij een tweedehands zadel.



Wat is ontieglijk duur? Praten we dan over honderden euro's of echt nog meer? Als het rond de 500 kost zou ik het overwegen. Ik heb ook wel eens iets gehoord over een soort overzetstuk wat je erover kunt schuiven. Iemand daar ervaring mee?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: verstelbare beugelhaak of beugelophanging in bestaand zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 12:12


Niet alle dwalers bennen verdwaald

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 12:29

Even ter indicatie, en dan heb ik heb een strada die heel makkelijk uit elkaar kan.
Andere strada gebruiker heeft het laten doen(en mijn zadel is binnenkort aan de beurt) en was 166,70 kwijt :)

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 0053696717

Dit type haak is best kostbaar heb ik begrepen, dus gok met iets meer werk ivm zadel dat je ergens tussen de 200-250 uit zal komen?

Op naar nieuwe avonturen ❤️

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: verstelbare beugelhaak of beugelophanging in bestaand zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 12:44

Als de haak gewoon op de boom geschroefd zit en niet ergens onder het leer van de zitting zit, dan is het te doen. Je haalt de kussens en het onderste zweetblad los. Dan blijft de boom en het buitenste zweetblad over. Dan moet de pin met dat lusje voor een martingaal los van de boom en dan kun je er meestal wel bij. Je moet dus een stukje van het bovenste zweetblad ook loshalen. Bij sommige zadels beter helemaal.
Maar dan ben je er nog niet, als je de haak naar achteren hangt, dan kan het soms zo zijn dat het bovenste zweetblad daar te weinig ruimte heeft, dan kan de beugelriem alleen nog over het zweetblad (sommigen zweren bij er onder). Ook verander je de druk van de ruiter in het zadel op je paard.
En je gaat dus schroeven in bestaande schroefgaten. Het is wel zaak dat iemand met kennis dit dan gaat doen.

Ik denk zelf dat je misschien beter naar een ander zadel kunt kijken. Want een stoelzit hoeft niet, ook niet als je lang bent.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: verstelbare beugelhaak of beugelophanging in bestaand zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 12:47

Ik denk dat je beter kan investeren in de zoektocht naar een zadel dat past bij je bouw, dan dat je een bestaand zadel om gaat bouwen zonder dat je zekerheid hebt dat het resultaat echt fijn gaat zijn...

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: verstelbare beugelhaak of beugelophanging in bestaand zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 17:42

ik heb verstelbare beugelhaken en lange benen. ik dacht, net als jij dat de beugelriemen naar achteren leggen comfortabeler zouden zijn en me in staat zou stellen ijn benen verder naar achteren te houden, Zo heb ik ook een paar maanden rondgereden maar dit leverde veel spanning in mijn benen op en mijn voeten gingen geen cm verder naar achteren. Eerder naar voren. Toen heb ik de haken op het voorste gaatje gezet, Geheel tegen mijn eigen logica in, en sindsdien zit ik netjes ontspanne en veel rechter.

Moraal van het verhaal is dat stoelzit voor een deel aangeleerd gedrag is, een goede zitinstructeur kan je in korte tijd veel tips geven om het anders te doen. En voor een deel aan de rest van je zadel klan liggen. En die ga je niet veranderen door er andere haken op te zetten. Ik moet tzt gewoon een ander zadel waar ik mijn benen beter in kwijt kan.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 18:34

Hier ook een zadel met verstelbare haken, een Bates. Geen idee of je ze op een ander zadel kan laten maken. Voor mij is er een wereld open gegaan. Ik had eerder vaak last van mijn onderrug als ik van het paard kwam. Maar dat bleek inderdaad ook door een verkeerd zadel en daardoor verkeerde houding te komen. Had op een jong paard een veelzijdigheidszadel gekocht, maar niet echt aangemeten.

Bij mijn nieuwe paard gelijk goed zadel laten aanmeten. Maar wel gelijk een dressuurzadel. Dus gaan beleren met dressuurzadel :D Ik heb uit voorzichtigheid nog wel de neiging wat voorover te gaan zitten, maar dan word ik gelijk "gestraft" door de beugelhaken...ik kieper gelijk voorover *\%/* Dus opzich wel gelijk een goede eyeopener. Mijn zadelmaakster zei dat er zoveel ruiters in stoelzit rijden, ook veel topruiters, dat als ze juist op hun paard zitten ze het idee hebben dat ze opnieuw moeten leren rijden.
Daarom gaat een aantal snel weer terug naar zijn haar oude zadel/zit...

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers