Pad of boomloos?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Doron
Berichten: 8
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Friesland

Pad of boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-21 15:00

Mijn paard is door omstandigheden ca. 6 maanden uit training met het bijbehorende verlies aan bespiering. Logisch dus ook dat het zadel niet meer goed ligt. Om hem weer op te trainen dacht ik aan het (eventueel tijdelijk) gebruik van een bareback pad of boomloos zadel. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een EDIX Signor als pad of een Deuber Startrekk Espaniola als boomloos zadel. Mijn paard heeft wel een vrij hoge schoft en ik las ergens dat een pad dan niet echt geschikt is. Alle input over jullie ervaringen is welkom!

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Pad of boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 15:12

Een barebackpad kan prima bij een paard met hoge schoft, je moet alleen wel kijken naar welke barebackpad je dan kiest. Ze zullen niet allemaal passend zijn voor de rugvorm van jou paard.
een Boomloos zadel zelfde verhaal, moet ook wel passen bij jou paard maar vooral ook bij jou. Niet iedereen rijdt weg op elk type boomloos zadel. (Startrekk espaniola is wel een heel fijn zadel)

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Re: Pad of boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 15:15

Je kan BuitenZinnig eens een berichtje sturen. Heb er persoonlijk geen ervaring mee maar zie altijd een breed assortiment aan zadels en kennis op facebook.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Pad of boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 15:21

Persoonlijk zou ik de startrekk espaniola eerder geschikt vinden dan een barebackpad.
natuurlijk er zijn er goede barebackpads, maar als de espaniola passend is, dan is dat een betere keuze denk ik.

Kiichi

Berichten: 1026
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: De Goorn

Re: Pad of boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 15:26

Kan je niet een passend zadel huren? Tot je weer terug kan naar je eigen?

Doron
Berichten: 8
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Friesland

Re: Pad of boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-21 15:46

Dank voor jullie snelle reacties! Ik vroeg mij af of je een paard zonder de goede bespiering een boomloos zadel kunt opleggen en dat het dan a.h.w. meegroeit met het paard als die bespiering weer terug komt. Mijn voorkeur gaat ook uit naar een boomloos zadel, maar als het niet flexibel genoeg is om van weinig bespiering naar volbespierd te gaan moet ik misschien toch eerst kijken naar een pad? Weten jullie adressen waar je voor langere tijd een zadel kunt huren?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 17:24

Espaniola "groeit niet mee" tenzij je het kopijzer gaat verwisselen/een verstelbaar kopijzer hebt.
Je kan wel in je pad dingen aanpassen in vele gevallen, maar dat kan ook met een boomzadel.
Verschil is wel dat dit zadel niet snel zal bruggen bijvoorbeeld en daarmee je dát bijvoorbeeld wel kan opvangen.
De vraag is als je wilt trainen met een barebackpad, wat wil je dan precies doen, ik weet dat het vaker word aangeraden, maar het "lekker" draven bijvoorbeeld is met een barebackpad toch anders dan met een zadel.
Wil je meer gaan rechtrichten in stap en daarin de bespiering weer terug krijgen, dan kan een barebackpad wel een goede optie zijn.

Eigenlijk is de beste stap een (goede) zadelmaker die ook open staat voor boomloos, maar ook je huidige boomzadel kan controleren.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Pad of boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 17:33

Vergeet ernaast ook niet te longeren (bijv. Cavaletti) of te grondwerken

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Pad of boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 17:58

Het ligt eraan hoe en wat je wilt gaan trainen en hoe je eigen zit is.

Met een barebackpad zit je zonder beugels en redelijk direct op de paardenrug. Er zijn verschillende soorten barebackpads qua vorm en dikte.
Je paard zo trainen werkt alleen als je zelf een onafhankelijke zit hebt.

Met een boomloos zadel zit je met beugels nog steeds redelijk direct op de paardenrug. De meeste boomloze zadels kunnen aangepast worden aan de bespiering, bijvoorbeeld door een kopijzer te vervangen.
Je paard zo trainen werkt als je zelf een onafhankelijke zit hebt.

Wat ik zou doen, is naast het rijden ook vooral op de grond te trainen, bijvoorbeeld door met de dubbele longe te werken, of met de korte of lange teugel, net wat je prettig vindt. Als je daarbij ook wat balkjes en/of pionnen meeneemt kan je variëren in wat jullie doen, dat houdt het ook leuk.

Doron
Berichten: 8
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Friesland

Re: Pad of boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-21 13:50

Nogmaals dank voor alle antwoorden. Inmiddels heb ik een paar zadelpassers gesproken, die verklaarden unaniem dat een Espaniola zadel prima geschikt is om een paard dat lang niet getraind is weer op te trainen. De instellingen en flexibiliteit van dat zadel maken het mogelijk de veranderende paardenrug te 'volgen'. Ik heb dus besloten om het genoemde zadel aan te schaffen. De levertijd bedraagt 10 - 12 weken, dat wordt dus nog een tijdje wachten.. De tussenliggende periode zal ik opvullen met grondwerk (rechtrichten, buiging, travers e.d.).

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Pad of boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 14:02

Deuber Startrekk is kwalitatief goed en als het goed op je paard past en aanpasbaar is, lijkt me dat een prima keuze.

Met grondwerken kunnen jullie allebei aan de conditie en bespiering werken, dus win-win.

Doron
Berichten: 8
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Friesland

Re: Pad of boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-21 17:22

Ja zo denk ik er ook over, thanks!

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 18:31

Ik zou sowieso tweedehands kijken eerlijk gezegd, ik heb er zelf 1 te koop en zag laatst volgens mij ook nog 1 voorbij komen.
Maar wel, het is gewoon een kwalitatief goed zadel.
Edit: waar overigens mijn ene eigen merrie voor geen meter onder liep, zelfs zonder dat er iemand op zat.. tja, smaken verschillen.
Pony en paard nr. 1 was het perfect voor, voor nr. 3 was het gewoon (toen) niet geschikt, misschien nu wel weer..

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Pad of boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 19:05

Ik zou voordat je een nieuwe startrekk koopt er eens op gaan zitten voor een ritje. Het rijd niet hetzelfde als een boomzadel en zit ook heel anders dan een bbp. Er is in NL een testzadel van in omloop.

Doron
Berichten: 8
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Friesland

Re: Pad of boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-21 22:22

Natuurlijk ga ik er eerst een tijdje op zitten, de zadelpasser brengt er een mee en uiteraard wordt dan pas definitief besloten wat het wordt. Dat testzadel had ik ook gevonden, misschien kan ik dat een week proberen voordat de zadelpasser (over 3 weken) komt. @ Siskeh, kun je mij een pbtje sturen met foto's en specificaties van het Espaniola zadel dat je te koop hebt?