Incrediwear Equine Hoof Socks

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
esc
Berichten: 443
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: IJsselstein

Incrediwear Equine Hoof Socks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-21 11:11

Heeft iemand ervaring met deze Hoof socks? Ik ben benieuwd of ze echt koelen als je ze nat maakt. In dat geval zou ik ze kunnen gebruiken na de cross(training) voor op de trailer. Mijn paard heeft achterop de kogel een gal en de dierenarts raadde aan om na een zware training te koelen.
Thuis kan ik dat doen met Icepacks, maar dat is niet handig als ik op pad ben.


StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Incrediwear Equine Hoof Socks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 11:18

Ik heb ze eens bij mezelf omgedaan nadat ik ze nat had gemaakt met warm water en ze koelen goed. Ik gebruik de graag na een lange buitenrit en dikkere benen zijn er snel mee weg.

Never mind, said Hachiko each day. Here I wait, for my friend who's late. I will stay, just to walk beside you for one more day.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 11:20

Koelen met stromend water blijkt uit onderzoek het beste te koelen. Ik zou thuis dus vooral koelen met water in plaats van Icepacks. Op de meeste wedstrijden en trainingen is er een mogelijkheid om je paard af te spoelen dus investeer daar tijd om hem/haar goed te koelen in plaats van dat je geld kwijt bent aan opties die minder goed de temperatuur van de pezen terugkoelen.

esc
Berichten: 443
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-21 11:29

ElSea schreef:
Koelen met stromend water blijkt uit onderzoek het beste te koelen. Ik zou thuis dus vooral koelen met water in plaats van Icepacks. Op de meeste wedstrijden en trainingen is er een mogelijkheid om je paard af te spoelen dus investeer daar tijd om hem/haar goed te koelen in plaats van dat je geld kwijt bent aan opties die minder goed de temperatuur van de pezen terugkoelen.


Hoi, ja ik weet dat koelen met stromend water de beste optie is en dat doe ik thuis dan ook na het rijden, met daarna soms nog een icepack op stal voor 10 min (op aanraden dierenarts). Helaas is dit op een training, zeker op een crossterrein niet altijd voor handen. Vandaar dat ik op zoek was naar een alternatief. Icepacks zijn zo ongeveer al ontdooid voordat ik klaar ben met trainen dus dat werkt niet.


StonedRomy schreef:
Ik heb ze eens bij mezelf omgedaan nadat ik ze nat had gemaakt met warm water en ze koelen goed. Ik gebruik de graag na een lange buitenrit en dikkere benen zijn er snel mee weg.

Dankjewel dat is goed om te horen, daar was ik benieuwd naar. Ze blijven dus langere tijd koud, anders dan cooling gels en washes die maar even koud zijn?

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 11:39

Hier is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.

https://www.wageningenacademic.com/doi/ ... /CEP180052


Dit soort artikelen (ook wel evaporative (water) cooled boots genoemd) koelen de benen niet. Geen enkele significante afname in temperatuur t.o.v. het been gewoon bloot laten.

Als je geen coolpacks om durft te doen op transport zou je kunnen kiezen voor insmeren met klei of coolinggel. Dit is alsnog een redelijk waardeloze manier van koelen als je de gegevens uit het onderzoek bekijkt maar koelt in ieder geval significant beter dan de "natte sokken". En is een stuk goedkoper.

Overigens ook saillant, van die plastic zakjes waar je water in kan doen en daardoor ijsblokjes hebt (€0,99) koelen even goed (als je ze ombandageert) als de Ice Vibes (€230).

Als je wel durft te koelen op transport zou ik de Cryochaps kiezen en die gewoon meenemen in een coolbox. Te koop bij eventingwebsites, mooie pasvorm waardoor je ze op transport om kan doen en blijken de één na beste manier van koelen te zijn in het onderzoek van Marlin (2019).

rien10
Berichten: 14620
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Incrediwear Equine Hoof Socks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 11:45

Ik heb geen ervaring met de koel "functie" maar wel met de gewone "functie".

Wij willen de bloedsomloop in de onderbenen (wat) bevorderen en doen ze regelmatig een halve dag aan. Wat me meteen de eerste keer opviel toen we ze uit trokken; super droge benen, gallen echt met 80% verminderd, echt opvallend. Dus het doet wel iets.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 11:52

esc schreef:
ElSea schreef:
Koelen met stromend water blijkt uit onderzoek het beste te koelen. Ik zou thuis dus vooral koelen met water in plaats van Icepacks. Op de meeste wedstrijden en trainingen is er een mogelijkheid om je paard af te spoelen dus investeer daar tijd om hem/haar goed te koelen in plaats van dat je geld kwijt bent aan opties die minder goed de temperatuur van de pezen terugkoelen.


Hoi, ja ik weet dat koelen met stromend water de beste optie is en dat doe ik thuis dan ook na het rijden, met daarna soms nog een icepack op stal voor 10 min (op aanraden dierenarts). Helaas is dit op een training, zeker op een crossterrein niet altijd voor handen. Vandaar dat ik op zoek was naar een alternatief. Icepacks zijn zo ongeveer al ontdooid voordat ik klaar ben met trainen dus dat werkt niet.


De keren dat het niet voor handen is zijn zover ik weet op 1 hand te tellen. Op wedstrijdterrein is het altijd geregeld en met training kan je het vaak ook wel regelen, alleen bij de Valouwe is het wat lastiger. Zou voor die enkele keren niet heel moeilijk doen eerlijk gezegd, of juist zorgen dat je traint op een terrein waar je wel water hebt. Of wellicht dat je nog kan kijken naar zo'n draagbaar tankje waar je water mee kan spuiten?

esc
Berichten: 443
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: IJsselstein

Re: Incrediwear Equine Hoof Socks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-21 12:13

Dank voor alle reacties ik ben weer een stuk wijzer geworden! Ik wist inderdaad al dat gewone coolpacks of ijsblokjes net zo goed werken als de dure ice vibes :)
Ik ga eens kijken naar die Cryochaps, want de gewone coolpacks zakken inderdaad af tijdens transport.

Draagbaar watertankje is ook een goed idee, maar de tank moet wel aardig groot zijn wil je 10 minuten kunnen koelen ;)

rien10
Berichten: 14620
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Incrediwear Equine Hoof Socks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 12:14

Wil je het hele onderbeen koelen? Of alleen voet, kogel, stukje onderbeen? Als je paard braaf is, kan je hem in een emmer water zetten met een been.

esc
Berichten: 443
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-21 12:21

rien10 schreef:
Wil je het hele onderbeen koelen? Of alleen voet, kogel, stukje onderbeen? Als je paard braaf is, kan je hem in een emmer water zetten met een been.


met name de kogel van het achterbeen. Ik zou het een keer kunnen proberen, maar denk niet dat hij op vreemd terrein lang stil blijft staan in een emmer :o

rien10
Berichten: 14620
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 12:23


Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Incrediwear Equine Hoof Socks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 13:00

Inderdaad Cryochaps, die zijn erg fijn.

Let er wel op dat je de meeste beschermers of koeling oid. niet langer dan 20min. om mag doen, gezien het dan een omgekeerd effect heeft. De benen zullen dan warmer worden ipv. kouder even kort gezegd.
Je kunt ze dus het beste om doen direct na de training, en af doen vlak voor je de trailer/vrachtwagen in gaat, of het moet een heel kort ritje zijn.

hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 21:50

Eventjes een oud topic weer een schopje geven: paard is herstellende van ernstige peesblessure, en dierenarts zegt dat de zwelling niet meer zal weggaan. Maar nu vroeg ik me af of deze sokken of bandages (ik vrees dat de sokken te wijd zullen zijn, heeft slanke beentjes) misschien toch kunnen helpen. Kan natuurlijk dat de verdikking littekenweefsel is, is in ieder geval geen vocht, dus ik vrees ervoor...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 bezoekers