Is dit zadel (nog steeds) scheef?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Is dit zadel (nog steeds) scheef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 12:51

Hi Bokkers,

Mijn hoofdzakelijke vraag is: is dit zadel (nog steeds) scheef?

Korte situatieschets:
- Dit zadel is van een paard dat ik 1/2 keer per week bij rij, dus niet van mij maar van de eigenaresse van het paard.

- Dit zadel is met een zadelmaker meegegaan (die wil ik best benoemen, maar weet niet of dat op Bokt mag). Hij constateerde direct dat dit zadel vanuit de fabriek al scheef was. Nam het zadel mee en bracht deze 5 weken later terug. Het zadel lag volgens hem recht, maar kon dit zelf als ruiter niet proberen, omdat het paard op dat moment met een hoefzweer stond en kreupel.

- Tijdens het rijden merkte ik dat het zadel nog even scheef was als voorheen en stuurde dit filmpje naar de eigenaresse (https://youtu.be/G9LpPHhVPnE)

- Ik moest er eerst 10 keer mee rijden, daarna moest het zadel nogmaals opgevuld/gecontroleerd worden. Ik vond dit wat vreemd, want een scheef zadel rij je niet recht.

- Na 10 keer kwam hij langs. Nam het zadel toch maar weer mee. Volgens de zadelmaker is het zadel recht. Ik kon bij deze afspraak niet aanwezig zijn i.v.m. tentamen. Deze kwam toen als volgt terug:

1. Foto vanaf het paard:
Afbeelding

2. Foto voorkant zadel:
Afbeelding

3. Foto achterkant zadel:
Afbeelding

Ik zie geen verschil. Niet met de eerste keer toen hij het zadel meenam, ook niet nu na de tweede keer. Ik snap niet hoe de zadelmaker dit niet kan zien.. :')

De eigenaresse is al honderden euro's verder, want deze zadelmaker (aangeraden gekregen via een andere zadelmaker) woont niet bepaald in de buurt. Dit zadel gaat straks weer een derde keer mee ( :$ ) als ik dit meldt bij de eigenaresse, verwacht ik.

Wat zouden jullie in deze situatie doen?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Is dit zadel (nog steeds) scheef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:56

Op de foto zou ik zeggen dat de kussens er achter scheef onder zitten, maar dat kán ook zijn dat dit niet zo is, want het is natuurlijk wel een foto. En op welke manier voelt je zadel scheef? en zou het scheef zijn volgens de zadelmaker?
Als je het hebt over 1 kant meer richting de schouder is op filmpje, dit kán(!) heel goed uit de anatomie van het paard of de ruiter kunnen komen.

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 13:01

siskeh schreef:
Op de foto zou ik zeggen dat de kussens er achter scheef onder zitten, maar dat kán ook zijn dat dit niet zo is, want het is natuurlijk wel een foto. En op welke manier voelt je zadel scheef? en zou het scheef zijn volgens de zadelmaker?
Als je het hebt over 1 kant meer richting de schouder is op filmpje, dit kán(!) heel goed uit de anatomie van het paard of de ruiter kunnen komen.


Het zadel zakt echt naar rechts. Mijn beugelriemen zijn even lang (dat heb ik gecontroleerd). Als ik opstap en enkele passen met het paard zet, dan zacht het zadel duidelijk naar rechts. Lichtrijden op het rechterbeen is ook echt niet mogelijk/te doen.

Het paard zal zeker niet 100% recht zijn en ik ook niet, maar in de 14 jaar dat ik rij, heb ik dit nog nooit meegemaakt. #)

Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:01

Van achteren gezien lijkt het op de foto dat het linkerkussen platter is en op de foto van voren is het rechterkussen (op de foto dus links) platter. Op de foto van boven lijkt het alsof het zadel wat naar rechts hangt. Er is links naast het schoft minder ruimte dan rechts. Dat kan komen door de bouw/bespiering van het paard, jouw gewicht of een scheef zadel. Dat is moeilijk te zeggen vanaf een foto. Wordt het zadel niet ook ter plekke bekeken op het paard en eventueel gevuld?

Edit: de kussens lijken er inderdaad ook niet helemaal recht onder te zitten. Maar dat kan ook vertekenen op de foto
Laatst bijgewerkt door Moska op 07-05-21 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 13:03

Moska schreef:
Van achteren gezien lijkt het op de foto dat het linkerkussen platter is en op de foto van voren is het rechterkussen (op de foto dus links) platter. Op de foto van boven lijkt het alsof het zadel wat naar rechts hangt. Er is links naast het schoft minder ruimte dan rechts. Dat kan komen door de bouw/bespiering van het paard, jouw gewicht of een scheef zadel. Dat is moeilijk te zeggen vanaf een foto. Wordt het zadel niet ook ter plekke bekeken op het paard en eventueel gevuld?


Nee, dat doet hij niet. Misschien eens vragen, want de volgende keer wil ik erbij zijn..

Als ik het zadel op het paard leg, dan voel je inderdaad duidelijk dat er links van de shoft minder ruimte is dan rechts. Als ik dan op een krukje ga staan en wat gewicht op het zadel leg, voel je dit nog duidelijker.
Laatst bijgewerkt door xRivaldo op 07-05-21 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

marimba

Berichten: 676
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: hoofdstad van overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:03

het kan ook zijn dat het paard scheef is en het zadel daaraan is aangepast, een andere zadelmaker laten komen als je twijfelt voor een second opinie.

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 13:05

marimba schreef:
het kan ook zijn dat het paard scheef is en het zadel daaraan is aangepast, een andere zadelmaker laten komen als je twijfelt voor een second opinie.


Dat kan inderdaad. Maar zou het zadel dan niet recht moeten liggen. Als in: het zadel is scheef, maar aangepast aan het paard, dus op het paard zou het zadel dan goed moeten liggen. Dat lijkt niet het geval..

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:08

Ja, wat hierboven wbt scheefheid in kussens gezegd word, links platter, komt overeen met zakken naar rechts. Dus dát is kussen, en geen échte scheefheid van het zadel.
Of het zadel scheef is kan je eigenlijk alleen zeggen door puur naar het zadel te kijken, niet naar het paard. (en liefst nog met kussens er helemaal af, zodat de boom zichtbaar is)
Dan heb je nog optie kussens scheef eronder, of ongelijk gevuld.

Maar dit probleem wat je beschrijft zou ik eerder denken aan een scheef paard en nog niet passend zadel.
Singelophanging en gebruik singel(naast al genoemde scheefheid paard) zijn hiervoor ook van belang.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Is dit zadel (nog steeds) scheef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:13

Zadel wordt aan het paard aangepast dus als paard scheef is is het zadel ook scheef.
Een recht zadel op een scheef paard werkt niet.

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 13:17

siskeh schreef:
Ja, wat hierboven wbt scheefheid in kussens gezegd word, links platter, komt overeen met zakken naar rechts. Dus dát is kussen, en geen échte scheefheid van het zadel.


Daar lijkt het naar mijn inziens op..

siskeh schreef:
Of het zadel scheef is kan je eigenlijk alleen zeggen door puur naar het zadel te kijken, niet naar het paard. (en liefst nog met kussens er helemaal af, zodat de boom zichtbaar is).


Hier was ik in eerste instantie bang voor, want dan was het idd geen kwestie van kussens er recht onder zetten en opvullen. Er zit namelijk wel een nieuwe vulling in.

siskeh schreef:
Dan heb je nog optie kussens scheef eronder, of ongelijk gevuld.

Maar dit probleem wat je beschrijft zou ik eerder denken aan een scheef paard en nog niet passend zadel.
Singelophanging en gebruik singel(naast al genoemde scheefheid paard) zijn hiervoor ook van belang.


De singelstoten zijn niet gelijk. Als ik beide stoten op het 5e gaatje doe, dan hangt de stoot aan de kant van het been nagenoeg los.. De zadelmaker heeft de singel niet gebruikt bij het passen.

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 13:18

Morganlefay schreef:
Zadel wordt aan het paard aangepast dus als paard scheef is is het zadel ook scheef.
Een recht zadel op een scheef paard werkt niet.


Sorry, verkeerd gelezen. Maar dan zou ik met een scheef zadel (op een scheef paard), wel recht moeten zitten.
Laatst bijgewerkt door xRivaldo op 07-05-21 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Re: Is dit zadel (nog steeds) scheef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 13:24

Is het een idee om er een andere ruiter op te laten rijden? Om uit te kunnen sluiten of ik de boosdoener ben? :?

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:26

Wat was er dan scheef aan het zadel volgens de zadelmaker? Boom, plaatsing kussens (of andere onderdelen), vulling kussens?

Heb je ook wel eens met andere zadels op dit paard gereden? Zo ja, zakten die ook scheef? Sommige paarden kunnen namelijk dusdanig scheef zijn dat dat gebeurd.

Heeft de zadelmaker ook rijdend het zadel beoordeeld? Voor en na aanpassen? Zo nee, dan zou ik heel snel een andere zoeken.

Ik vind het met deze foto's overigens lastig te beoordelen

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:28

Ik denk dat het sowieso moeilijk te beoordelen is met alles wat er tussen de rug en het zadel ligt.
Is het ook zo aangepast of op een blote rug wat dat is natuurlijk ook wel een verschil.
Als je zo je twijfels hebt kan je beter iemand anders laten komen zonder het probleem gelijk te vermelden en kijken wat diegene opmerkt. Dan weet je ook gelijk of je eigen gevoel goed is.

Denk niet dat je echt iets gaat hebben aan bokt.
Naar mijn idee valt er weinig te zeggen met deze foto's en filmpje.
Het algehele beeld is natuurlijk ook van belang, hoe je zelf zit heeft ook effect op hoe het zadel ligt dan wel blijft liggen of niet.

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 13:51

Bowo schreef:
Wat was er dan scheef aan het zadel volgens de zadelmaker? Boom, plaatsing kussens (of andere onderdelen), vulling kussens?

Heb je ook wel eens met andere zadels op dit paard gereden? Zo ja, zakten die ook scheef? Sommige paarden kunnen namelijk dusdanig scheef zijn dat dat gebeurd.

Heeft de zadelmaker ook rijdend het zadel beoordeeld? Voor en na aanpassen? Zo nee, dan zou ik heel snel een andere zoeken.

Ik vind het met deze foto's overigens lastig te beoordelen


Ha, nou ik heb zelf niet heel veel verstand van zadels. Buiten het opvullen / nieuwe vulling erin. Hij draaide het zadel op zijn kop en zag direct dat het zadel scheef was. De kussens zaten er (fabriek af) scheef onder.

Andere zadels zijn niet geprobeerd. Rijdend niet, want het paard stond met een hoefzweer en de tweede keer had ik een tentamen. De eigenaresse wil er zelf niet op i.v.m. haar leeftijd.

Ik snap dat het lastig is vanaf de foto's. Ik dacht (want weet ik veel) misschien is er iemand die direct iets ziet. :+

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:00

Je hebt er geen verstand van maar vertrouwt de zadelmaker niet. Dan zou ik een ander laten komen voor een 2nd opinion.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:11

Waarom past de zadelmaker het zadel niet ter plaatse aan?
Op afstand een zadel precies goed maken lijkt mij namelijk wel erg moeilijk. Ik ben gewend dat de zadelmaker eerst in stilstand kijkt, voelt. Dan zadel aanpast. Eventueel nog een keer. Dan kan je er een stukje mee rijden zodat hij het zadel in beweging ziet. Als het nodig is wordt het dan nogmaals aangepast.

Bovendien kan je dan zelf ook direct zien/voelen wat er aangepast is. Ik zou de volgende afspraak in elk geval maken voor een moment dat je er zelf bent.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 15:28

Blijheid schreef:
Waarom past de zadelmaker het zadel niet ter plaatse aan?
Op afstand een zadel precies goed maken lijkt mij namelijk wel erg moeilijk. Ik ben gewend dat de zadelmaker eerst in stilstand kijkt, voelt. Dan zadel aanpast. Eventueel nog een keer. Dan kan je er een stukje mee rijden zodat hij het zadel in beweging ziet. Als het nodig is wordt het dan nogmaals aangepast.

Bovendien kan je dan zelf ook direct zien/voelen wat er aangepast is. Ik zou de volgende afspraak in elk geval maken voor een moment dat je er zelf bent.



Dit zijn inderdaad wel de stappen die gedaan moeten worden om te zorgen dat een zadel écht passend is op het paard. Als die niet gedaan zijn(of kunnen worden door omstandigheden) is een consult eigenlijk niet compleet.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Is dit zadel (nog steeds) scheef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 15:36

Ik ga mee met de 2 boven mij, dat klinkt niet als een goed consult. Als je zelf niet erbij kan zijn of het paard is kreupel, hoort je zadelmaker eigenlijk te zeggen dat hij zijn werk niet goed kan doen. Dan moet je dus gewoon de afspraak verzetten.

Uitleg geven over wat er dan scheef is, is misschien geen vereiste, maar ook zeker geen overbodige luxe.

Ik zou dus op zoek gaan naar een second opinion

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Is dit zadel (nog steeds) scheef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 15:43

Ik heb je al een PB gestuurd. Ik heb 4 jaar terug een fabriekzadel gehad, die zo scheef was als ik weet niet wat. Heel wat gedoe geweest toen ook. Ik zag t eerst niet, maar na uitleg van goede zadelmaker wel op foto kunnen krijgen en duidelijk te zien wat er mis mee was....