Zadel voor lange bovenbenen gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beegee
Berichten: 947
Geregistreerd: 12-02-21

Zadel voor lange bovenbenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-21 08:41

De titel geeft het eigenlijk al aan. Ik ben op zoek naar een zadel voor mijn merrie, want ik merk dat ik in mijn huidige zadel niet helemaal fijn zit.

Wat heb ik nu:
- Thorowgood T8 dressuur met verplaatsbare wrongen
- 18 inch ivm mijn lange bovenbenen
- MW kopijzer, maar dit zadel heeft de mogelijkheid tot vervangen van kopijzer

Waar loop ik tegenaan:
- Sinds ik het zadel heb, ben ik afgevallen en van mt 40 naar 36 gegaan. Met name mijn achterwerk is in omvang behoorlijk geslonken ;). Ik heb het idee alsof het zadel te groot is geworden voor mij en ik daardoor naar achteren schuif. Als ik zit waar ik hoor te zitten, passen er twee platte handen achter mijn billen tot aan het einde van de lepel. We zijn destijds voor de 18 inch gegaan omdat ik lange (boven)benen heb (ik ben 1.80m) en ik die anders niet echt kwijt kan. Hiervoor reed ik altijd op 17 of 17,5 inch zadels, maar dit waren paarden van anderen. Paard heeft een normale rug maar 18 inch is wel de max.

- Ik heb inmiddels een stoelzit gekregen: ik land achter in het zadel, benen gaan naar voren. Om te compenseren ben ik wat naar voren gaan zitten. Dit heb ik op andere zadels niet zo erg gehad als op deze. Twijfel een beetje of de beugelophanging voor mij niet te ver naar voren zit. Hoe ik het ook probeer, ik krijg die onderbenen gewoon niet verder naar achteren. En ik kan mezelf behoorlijk drillen daarin ;). Zonder zadel heb ik ook geen stoelzit. Ik heb de kniewrongen zo hoog mogelijk en wat schuin geplaatst om mijn benen en knieën de meeste ruimte te geven.

Extra lastig: ik heb een holle rug en sommige zadels met een té gedwongen zit verergeren dit alleen maar. Zo is ook de Thorowgood T8 met vaste blokken af gevallen, omdat ik direct hol trok.

Paard loopt overigens goed onder dit zadel. Het laat haar schouders mooi vrij (ze heeft een behoorlijke partij zitten) en de zadelmaker is afgelopen jaar 3x geweest, dus dat is netjes bijgehouden. Zij gaat direct in de staak als er ook maar iets niet goed zit, maar met dit zadel liep zij vanaf het begin al fijn. Heb ook niet het idee dat ze echt last heeft van mijn houding maar ik erger me er aan.

Wat zoek ik dus:
- zadel met ruimte voor lange benen
- eventueel met beugelophanging wat verder naar achteren
- ik vind een diepe en gedwongen zit heel fijn MAAR mijn rug kan dit maar tot bepaalde hoogte hebben

Uiteraard gaat alles in overleg met mijn zadelmaker, maar ik vind het fijn om ook zelf wat rond te kijken. En wie weet komt het dan uit op maatwerk. Zou graag ervaringen van jullie horen! Budget doet er even niet toe, ik wil vooral de opties kunnen bekijken.

Alvast bedankt,
Groetjes beegee

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 09:00

Wij hebben beide lange benen (man en ik) wat we nu hebben is een Kentaur Elektra. Hiervoor hadden we een KN Allegro. En ook fijn voor lange benen en met ongedwongen zit is een Passier Grand Gilbert. We hebben toen nog getwijfeld om die te kopen (lag ook keurig op het paard) maar vonden de Kentaur fijner zitten beiden.

_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Zadel voor lange bovenbenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 09:10

Erreplus heeft fijne zadels.
Heeft wel wrong en een stevige zit, maar je zit zeker niet vast.
Hierbij kan je de zweetbladen verstellen, totdat deze goed liggen voor jou eigen houding / been ligging.

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: Zadel voor lange bovenbenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 09:23

Ik ben 1.81m en heb maat 36/38. Ik heb een 17,5inch Kent and Masters.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 09:24

Bij de meeste betere (duurdere) merken kun je eigenlijk wel het blad naar je beenlengte laten maken en de wrongen naar smaak laten aanpassen.

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Re: Zadel voor lange bovenbenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 09:28

Mijn dochter is heel slank en heeft mega lange benen. Voor haar hebben we onlangs de anatomica cygnus short roll gekocht. Super fijn omdat ze daar haar knieen kwijt kan. De meeste wrongen zijn gemaakt voor een ander model benen.

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Zadel voor lange bovenbenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 09:31

Mijn dochter heeft ook erg lange bovenbenen in verhouding. De zadelmaker heeft bij het bestellen van ons springzadel (Prestige Versailles) het blad wat groter/meer naar voren laten maken. (17 inch want ze is maar 1.66)

Dressuurzadel heeft ze een Kent&Masters waar ze heel mooi mee uit komt.

Dwyne

Berichten: 1974
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Winschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 09:33

Een heel aantal zadels van Bates kunnen de beugelophanging naar achter verplaatsen wat ideaal is met langere bovenbenen. Ik wil niet meer anders, zijn nog een aantal merken die dat hebben maar dat zou je zadelmaker ook moeten weten.

Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 09:38

_lotteeee schreef:
Erreplus heeft fijne zadels.
Heeft wel wrong en een stevige zit, maar je zit zeker niet vast.
Hierbij kan je de zweetbladen verstellen, totdat deze goed liggen voor jou eigen houding / been ligging.

Ik heb inderdaad een Erreplus connect met verlengd zweetblad. Wrong kom ik eigenlijk niet tegen in het rijden, als in die zit er wel maar zadel is zo afgesteld dat deze niet dwingend is.
Super fijn zadel en met 17inch groot genoeg ondanks mijn 1.80 met lang bovenbeen. Aantal modellen zijn ook goed tweedehands te krijgen, dan is de prijs wat leuker.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Zadel voor lange bovenbenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 10:00

Hier een tijd op een Fairfax gereden. Geen gedwongen zit, wel wrong maar die kon je wisselen voor minder wrong.
Ik had ook een 18inch vanwege lange benen, maar zou met een 17,5’’ uit de voeten kunnen qua beenlengte.

Erg fijn zadel en verwisselbaar kopijzer.

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:11

En gewoon heel eenvoudig: hetzelfde zadel maar dan in 17 of 17,5 inch?
Dan kom je denk ik weer stuk beter in balans op je zadel.

beegee
Berichten: 947
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 18:56

Bedankt voor alle reacties iedereen! 5 aug komt de zadelmaker. Die verkoopt oa Fairfax en Seabis dus ik wil zeker in die hoek gaan kijken.

Saaams schreef:
En gewoon heel eenvoudig: hetzelfde zadel maar dan in 17 of 17,5 inch?
Dan kom je denk ik weer stuk beter in balans op je zadel.

Het zadel in het algeheel vind ik gewoon niet zo fijn (meer). Had m gekocht als instapmodel om maar zo te zeggen, paard veranderde nog veel dus een zeer aanpasbaar zadel was prettig. Nu is mijn paard redelijk hetzelfde en zal vermoedelijk ook niet extreem meer gaan veranderen dus wil ik eigenlijk voor een upgrade gaan. Zeker afgelopen paar weken merk ik wat het zadel voor mijn houding heeft gedaan en dat is niet veel goeds. Dus vandaar aan t kijken naar wat anders.

charlotteehx
Berichten: 282
Geregistreerd: 30-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 19:50

Je zou het aan de zadelmaker kunnen vragen of die nog iets weet? Lijkt me verstandig aangezien die er wel verstand van zal hebben

beegee
Berichten: 947
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Zadel voor lange bovenbenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 20:21

Die gaat natuurlijk een boel zadels meenemen naar t consult :) Ik heb haar uiteraard mijn wensenlijstje doorgegeven. Maar gezien zij niet dealer is van alle merken en dat onmogelijk zou kunnen zijn, hoor ik graag wat andere mensen als prettig ervaren en wie weet zit daar wat voor mij tussen. Dan schakel ik dat daarna weer door naar de zadelmaker.

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Zadel voor lange bovenbenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 21:40

Hier ook heullle lange benen, heb een maatzadel met extra lange zweetbladen en verstelbare beugelophanging van Frank Baines. Ik heb verder vrij weinig wrong en een vrij vlakke zit, maar dat is allemaal aanpasbaar naar wens. Hiervoor had ik een Bates, daar zat ik redelijk goed in maar begon te schuiven. Ik heb ook nog een iDeal/ crown zadel liggen, die zit ook als een huis met lange benen. Ik reed altijd met een 18 inch maar de zadelmaakster vond een 17,5 ruim zat :D

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 11:23

ik neem aan dat je en dressuurzadel wilt. Ik heb een paard met korte rug maar zelf lange benen en in een normaal 17 inch dressuurzadel past mijn achterwerk prima maar kan ik mijn knieën niet kwijt. om maar te zwijgen van de plaatsing van de wrongen op de meeste zadels. Een uitkomst is een naar voren gesneden zweetblad, meer richting vzh. zodat ik in ieder geval mijn knieën kwijt kan. Die zijn er ook wel in langere uitvoering te vinden. zeker nieuw. Verstelbare beugelophanging heb ik ook maar heb ik na veel experimenteren toch weer op het voorste gaatje zitten. Hoe verder ik de beugels naar achteren hing hoe groter mijn stoelzit werd. Wat in mijn hoofd heel onlogisch is maargoed zolang het werkt...
Als ik jou was zou ik kijken naar een zadel met iets naar voren gesneden zweetbladen en kijken in wat voor zitting je zelf fijn zit. evt met een proefzadel eens een zitles afspreken bij een goede instructeur om te kijken of het aan het zadel ligt of dat je jezelf toch stiekem dingen hebt eigen gemaakt die niet handig zijn. om pas daarna het zadel te kopen.

Marie111
Berichten: 4666
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Zadel voor lange bovenbenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 11:36

Heather Moffet heeft de beugelophanging ook verder naar achteren

beegee
Berichten: 947
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-21 19:36

Misschien leuk om te updaten. Ik heb een nieuwe Fairfax Elias gekocht. Dus met vaste dikke wrongen en een diepe zit. Heerlijk. Paard liep er fantastisch onder en had voor haar absoluut de voorkeur. Voor mij ook het enige zadel waar ik echt goed in kon zitten. Wennen hoor, dat monoblad, maar zit echt zo onwijs fijn. Blij mee :)