Zoektocht naar een bit

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Farjen

Zoektocht naar een bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-21 06:19

Hallo iedereen!
Voor mijn 4-jarige paard ben op zoek naar een nieuw bitje.
Even een situatie schets:

Toen ik hem net gekocht had, zijn we gestart met een enkelgebroken bustrens van Trust.
Hier liep hij niet fijn op. Continue "gerommel" in zijn mond, hoofd omhoog en oren naar achter bij druk, ...
En toen heeft hij zelfs zijn tong over het bit gegooid.
Ter illustratie: opgekropte beeld maar doorhangende teugels
Afbeelding

Dan hetzelfde bit van Trust gekocht maar in dubbelgebroken versie.
Hiermee ging het veel beter, maar hij durft nog steeds niet goed echt aanleuning nemen. Bij druk gaat hij snel opkroppen/ valse knik. Bij heel licht contact gaat het goed, maar nooit echt dat hij naar het bit komt. Ik krijg geen "gewicht" in mijn hand. Hopelijk leg ik het wat duidelijk uit :+
Het gerommel, mond openen is ook sterk aanwezig en hij probeert zijn tong over te gooien (maar niet gedaan/gelukt)

Afbeelding

Nu had ik nog een oud myler bit liggen, comfort level 2
Deze maar zonder sleuven
Afbeelding

Ik dacht dat de plaats van de het bitstuk misschien interessant kan zijn ivm zijn tong.
Vanaf het eerste ritje: paard volgt eindelijk mooi mijn hand, ik heb een "gewicht" in mijn hand.
Gerommel is veel minder, enkel af en toe mond open en zijn tong blijft op de plaats *\o/*
Bij het hoofdstel indoen opent hij zijn mond al alvorens het bit aan zijn mond is. Volgens mij toch een teken van acceptatie.
Het enige probleem: het bit is te groot

Afbeelding
Maar wel fijner om te rijden en zoekt mijn hand op
Afbeelding

Dus ik moet sowieso een nieuw.
Zouden jullie hetzelfde bit maatje kleiner kopen of zijn er nog andere opties die in aanmerking komen?
Moet ik in de richting zoeken met veel tongvrijheid of net een ongebroken bit proberen?
Liefst een dun bit ivm klein mondje.
Ik heb trouwens les, dus rijtechnisch werken we er hard aan :)

janna

Re: Zoektocht naar een bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 07:37

Ik zouden bitfitter laten komen. Ik had van de week een paar bitten geprobeerd bij mijn paard met een vergelijkbare aanleuning. Je kan dat snel verschillende bitten achter elkaar proberen en voelt dat ook gelijk dat ie bij de ene iets meer hangt, bij de andere opkrult en bij de volgende in de bochten binnendoor valt (?!).
Uiteindelijk had ik een mega verschil tussen een watertrens en een bustrens met hetzelfde mondstuk.

Neem aan dat er geen wolfskiesjes in de weg zitten?

-

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 07:55

Een ongebroken kunststof trens is het zachtst in de mond.
Of je moet het eens bitloos proberen.
Toch nog even controleren of het bit max. 1 duimbreedte voor de eerste kiezen ligt, want ligt het bit te ver naar voren werkt die scherper, kunnen ze de tong er overheen leggen en steun je veel minder op de mondhoeken.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 07:55

Van de website vd Paardenschuur.
Het is wenselijk bij een Myler bit dat er een klein stukje bit aan iedere kant net buiten de lippen te zien is. Meer dan dat u gewend bent. Dit komt door de U-vormige vormgeving van het mondstuk. Het mondstuk komt om de 1e kies en rond om de mondhoek naar buiten en de bitring zoekt dan de wang als wangsteun. Dit geeft meer zichtbaarheid van het mondstuk van het bit.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 08:15

Je zou ook eens kunnen kijken naar Fager bitten. Op de site van het bedrijf staat een ‘quiz’ die je tipt over mogelijk passende bitten. En in NL kun je dan bij in ieder geval twee bedrijven de bitten testen voor aankoop. Is een topic over hier op bokt.

Mijn eerste Fager wordt vandaag bezorgd. Ben heel benieuwd. De reacties zijn heel positief over het algemeen, het zijn handwerk bitten en er lijkt serieus denkwerk/praktijkervaring mee gemoeid te zijn. Hopelijk blijkt dat in de praktijk bij mij ook zo te zijn :-)
Qua prijs zitten ze rondom de Mylers.

[HTT] [VOLG] Droomplek in Drenthe wordt paddock paradise
Girona (aka Floor) | Casaron (v. Ginus) X Garona keur (v. Proloog) | stoere Gelderse Ster & Sport vos | 2011 & Sporty (Haflinger x Westfaler) | 2008

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 08:24

Ik herken het en heb nu een nep myler. Deze zit een beetje tussen de 1 en 2 in, maar meer neigend naar 2.
Paardje loopt er echt super op.
Afbeelding

Hiervoor echt wat verschillende bitten geprobeerd maar deze loopt ze het fijnste op met zowel dressuur, springen, buitenritten

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 09:08

Hier ook een myler en ook ik (en m'n paard) zijn er heel blij mee! Ik zou dus zeker voor dit bitje in de juiste maat gaan dan, zeker als je paard er ook fijn op loopt :)

Albert schreef:

Dat mag in theorie zo zijn, maar zat paarden die deze bitten helemaal niet prettig vinden. Ze zijn vaak best dik, en uiteraard zit er geen enkele vorm in behalve een recht stuk. Mijn merrie gaat direct in protest als je een Trust of Winteren in doet.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 09:13

Ik heb de Acavallo Sensitive. Super fijn ongebroken kunststof bit. Doordat de zijkanten 'vast' zijn heel stabiel. Helaas mag je er niet mee starten, dus heb ik m verbouwd zodat t wel mag.

Jurylid brons en zilver
Als iemand weet waar Elbruce is hoor ik dat heel graag!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 09:27

Harrys horse heeft ook een soort van myler.

Je zou ook nog een heel gewone Ongebroken trens kunnen proberen. 16 mm dik. Myler kan heel fijn zijn betreft het dunne. Maar hoeft dus niet.

"life is what happens to you while you're busy making other plans"

&if=1

astrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 10:04

Heb je al eens naar het gebit laten kijken.
Daarnaast zou ik idd een bitfitter laten komen.
Succes met je zoektocht naar de oplossing

Spoiler:
Vraag gewoon wat je weten wil.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 10:54

Bitfitter is ideaal. Ik ben daardoor zelf op een Neue Schule uitgekomen. Ook bij een paard die moeilijk contact zocht en er snel achter ging lopen. Nu echt verbinding.

Vergelijkbaar met de neue schule is is het dubbelgebroken bitje van BR. Kost 30/40€

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 11:23

bliksemflits schreef:
Hier ook een myler en ook ik (en m'n paard) zijn er heel blij mee! Ik zou dus zeker voor dit bitje in de juiste maat gaan dan, zeker als je paard er ook fijn op loopt :)

Albert schreef:

Dat mag in theorie zo zijn, maar zat paarden die deze bitten helemaal niet prettig vinden. Ze zijn vaak best dik, en uiteraard zit er geen enkele vorm in behalve een recht stuk. Mijn merrie gaat direct in protest als je een Trust of Winteren in doet.

Ik rijd al jaren mijn paarden met dit bit (van Fjord tot EV); is licht, lekker flexibel, absoluut niet (te) dik en heb nog geen 1 paard gehad die hem niet accepteerde.

Afbeelding

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 11:29

Hier ook zo’n paard gehad wat absoluut niet van gerommel in zijn mond hield, alles wat teveel bewoog was een no go.
Die liep of verschillende bitten wel goed, maar ze mochten niet te ver door kunnen buigen en moesten zwaar genoeg zijn, dat leek hij prettig te vinden. Ongebroken trens ging super, maar ook een danger bit (dubbelgebroken wat blokkeert qua buiging op een bepaald punt). Myler ging ook goed, maar dan met de bredere tussenstukjes.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-21 13:19

Wow veel reacties :D Bedankt iedereen al voor de adviezen!

De tandarts is onlangs nog geweest, geen wolfstandjes enz meer. Zijn gebit is in orde!

Bitfitters is een term/beroep dat niet zo gekend is hier in België, of toch niet zoals in Nederland.
Heb je dan wel een goede indruk zo na 1 keer kort rijden?

JeaDH schreef:
Van de website vd Paardenschuur.
Het is wenselijk bij een Myler bit dat er een klein stukje bit aan iedere kant net buiten de lippen te zien is. Meer dan dat u gewend bent. Dit komt door de U-vormige vormgeving van het mondstuk. Het mondstuk komt om de 1e kies en rond om de mondhoek naar buiten en de bitring zoekt dan de wang als wangsteun. Dit geeft meer zichtbaarheid van het mondstuk van het bit.

Dus mijn bit zou dan niet te groot zijn? *\o/* Of toch een tikkeltje?
Bij nader inzien heb ik toch een Level 1 ipv level 2. Zou een 2 beter geschikt zijn dan? Of weer te hard inwerken bij zo'n jonkie?

Fager ben ik ook benieuwd naar, ik heb de test daar al eens gedaan. En dan kreeg ik 6 versies en 25 bitten voorgesteld :')

Kiki1976, welk merk is jouw nepperd?

De Avacallo valt voor mij af omdat je er niet mee mag starten (en verbouwen vind ik beetje zonde van een splinternieuw bit)

Die Harry's horse look a like ga ik ook even opzoeken!
En de Neue Schule en danger bit ook :)

Zo'n ongebroken kunststof bit heb ik wat gemengde gevoelens bij. Ik vrees dat zoiets te dik gaat zijn

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:33

Farjen schreef:
Bitfitters is een term/beroep dat niet zo gekend is hier in België, of toch niet zoals in Nederland.
Heb je dan wel een goede indruk zo na 1 keer kort rijden?

Dat is dus het grappige... Je merkt echt gelijk of het beter is of minder. En bij die van mij mag je het gekozen bit dan een week proberen.

Mijn paard ging helemaal opgekruld lopen van een trust ongebroken met tongboog. Ander bit erin en hij liep gelijk veel beter. Je denkt dat je het je verbeeldt bijna.

-

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:17

Ik ben niet zo'n fan van myler, maar dat is persoonlijk. Ik heb een paard gehad die daardoor zijn tong over het bit ging gooien en het heeft heel veel moeite gekost om dat weer ongedaan te krijgen.

De meeste paarden geven gelijk reactie of ze een bit fijn of helemaal niet fijn vinden. Daarnaast kan je het gekozen bit vaak een of twee weken verder testen om te zien of ze fijn blijven.
Een bitfitter is dus helemaal geen slecht optie. Die kijken ook in de mond, naar de tong en hoeveel ruimte er is. Vandaar kunnen ze al heel veel bitten elimineren en met wat over blijft ga je verder testen.

Het voorkomt in ieder geval dat je een hele bitten collectie opbouwt met miskopen. Een bitfitsessie kost geld, maar aan de andere kant bespaart je ook miskopen.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 15:24

@brainless dat kan, maar ook dat bit vind mijn paard niet prettig. En ik ken er wel meer die niet fijn lopen op kunststof

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 15:31

Ik heb een ongebroken kunststof knevelbit erin hangen van Feeling(s?) Bij mijn jonkie.

Wat Albert zegt, geeft de minste druk en voordeel van dit bit is dat ik hem echt niet dik vind. :)

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 15:55

Farjen schreef:
Dus mijn bit zou dan niet te groot zijn? *\o/* Of toch een tikkeltje?
Bij nader inzien heb ik toch een Level 1 ipv level 2. Zou een 2 beter geschikt zijn dan? Of weer te hard inwerken bij zo'n jonkie?

Die Harry's horse look a like ga ik ook even opzoeken!

Hier vind je heel veel informatie over Myler bitten.
https://www.paardenschuur.nl/webwinkel- ... bwinkel-2/

De Harry's horse look a like gebruiken wij nu, daar liep het paard nog net iets fijner op dan de echte. De HH is een fractie dikker.

_lotteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:53

Voor paarden welke moeilijk verbinding krijgen en jonge paarden, gebruik ik eigenlijk altijd de trust inno sense flexi soft.

Ze lijken misschien wat dik, ze zijn ook dikker dan een “dun” dubbel gebroken bit. Maar ze nemen het bit wel heel erg makkelijk aan!
De dikte speelt hier eigenlijk bij geen enkel paard een rol, mbt dit bit!

Bij 2 paarden ben ik na een tijdje weer overgegaan naar een simpele dubbel gebroken en dat gaat nu ook super goed.

Als je de optie hebt het trust bit, wel de flexibele!, van iemand te proberen, zou ik dat echt doen!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 17:02

Brainless schreef:
Ik rijd al jaren mijn paarden met dit bit (van Fjord tot EV); is licht, lekker flexibel, absoluut niet (te) dik en heb nog geen 1 paard gehad die hem niet accepteerde.

[ [url=m/2ylTe4.png]Afbeelding[/url] ]

Dan heb ik er nu 2 voor je in de aanbieding :P :+

Ik ben best fan van ongebroken bitten.
Geen gerommel lekker stil in de mond.
Maar heb er nu 2 die het niets vinden en beide beter lopen op dubbel gebroken.
Kunststof niet, met tongboog, zonder, flexi, myler. Maar nee, ze vinden het niet fijn.

&if=1

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 20:46

DuoPenotti schreef:
Dan heb ik er nu 2 voor je in de aanbieding :P :+

Heb je nog een 13,5 liggen? :+ :P

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 20:57

Haha. Nee heb voor deze 14,5. :+

&if=1

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 21:54

kiki1976 schreef:
Ik herken het en heb nu een nep myler. Deze zit een beetje tussen de 1 en 2 in, maar meer neigend naar 2.
Paardje loopt er echt super op.
[ [url=m/6NAaYf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hiervoor echt wat verschillende bitten geprobeerd maar deze loopt ze het fijnste op met zowel dressuur, springen, buitenritten

Is deze buigzaam zoals een Myler of slechts beperkt buigbaar zoals een Billy Allen?
In de werking merk ik een groot verschil bij mijn paard namelijk.

Zadeladvies, africhting, instructie dressuur en springen, bitadvies, bitloos advies. Gediplomeerd instructeur. Fotoshoots in westernstyle of met mooie jurken met een leenpaard. Voor vragen stuur een pb.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 13:47

Ik kom mij hier ook melden met een jong paard. Hoe lang moet je een bit een kans geven? Ik heb een aantal weken met een Myler level 2 bit gereden van mijn instructrice, uiteindelijk een Myler level 1 aangeschaft. Nu was ze heel onrustig met haar hoofd en wilde niet het bit aannemen. Level 2 was ze daarin beter, maar ook niet heel erg fijn. Ze blijft onrustig tijdens het rijden. Kiezen enzo zijn allemaal nagekeken.

Moet ik level 1 langer een kans geven? Of kan ik beter terug naar level 2, of raden jullie een ander bitje aan? Voordeel van die Myler bitten is dat je ze weer kan inruilen bij de winkel.

#NeverforgetLevita 04-07-1993 - 27-10-2017
#NeverforgetZaza 28-04-2004 - 06-11-2020