Dressuurzadel; tot waar mag de knie komen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sspinoy
Berichten: 55
Geregistreerd: 10-01-18

Dressuurzadel; tot waar mag de knie komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-21 22:21

Hey!

Ik heb sinds kort mijn eerste eigen paard, en ben tijdens mijn zoektocht naar een tweedehands dressuurzadel deze prestige optimax tegen gekomen, welke ik mocht testen. Het ligt goed op het paard en ik heb er ook goede steun aan, maar ik twijfel of mijn knie niet te ver uitsteekt naar voren bij de wrong. Is dit nog oke of toch te klein? Tijdens het rijden heb ik wel het gevoel dat er veel druk op de wrong komt, maar ik ben dan ook geen dressuurzadel als dit gewend, dus misschien is het een kwestie van mijn houding aan te passen. Het zijn mijn eerste stapjes in de dressuur als recreatieve ruiter :)

Ik heb ook een video waarin je ziet dat de knie meer naar voren komt tijdens het rijden, maar geen idee hoe ik dit hier post.


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door sspinoy op 08-04-21 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt


x_ankieee

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Nieuw dressuurzadel; tot waar mag de knie komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:27

Voor mij lijkt het alsof je je beugels gewoon 2 gaatjes langer moet doen. Dan hangt je knie ook meer langs de wrong in plaats van dat hij er tegenaan klemt. Maar, dat is uiteraard een kwestie van wennen en je houding aanpassen, kan knap lastig zijn :D

But now I know you can't change the past, way too young to know the reason why

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:56

x_ankieee schreef:
Voor mij lijkt het alsof je je beugels gewoon 2 gaatjes langer moet doen. Dan hangt je knie ook meer langs de wrong in plaats van dat hij er tegenaan klemt. Maar, dat is uiteraard een kwestie van wennen en je houding aanpassen, kan knap lastig zijn :D


Ja precies dit inderdaad. Je mag ook nog iets verder naar voren in het zadel, je zit nu net achter het diepste punt.

Je conclusie kan overigens ook gewoon zijn dat je liever een vzh zadel hebt!

Edit:

Dit plaatje is denk ik wel helpend. Kijk even naar hoe gebogen jouw benen zijn en hoe gebogen de benen van deze ruiter zijn.

Afbeelding

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Dressuurzadel; tot waar mag de knie komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 23:05

Je beugels mogen inderdaad twee gaten langer! Heb je dit zadel bij een particulier vandaan? :)

agee

Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 23:36

Dit zadel lijkt aan de kleine kant voor jou.
Beugels moeten inderdaad langer, maar dan heb je kans dat de onderkant van het zweetblad precies op de bovenkant van je laars komt en dat is niet fijn.
Ik zou dus op zoek gaan naar een groter zadel.

sspinoy
Berichten: 55
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-21 00:19

x_ankieee schreef:
Voor mij lijkt het alsof je je beugels gewoon 2 gaatjes langer moet doen. Dan hangt je knie ook meer langs de wrong in plaats van dat hij er tegenaan klemt. Maar, dat is uiteraard een kwestie van wennen en je houding aanpassen, kan knap lastig zijn :D


Ja dat gevoel heb ik wel, dat hij er tegen aanklemt. Nog 2 gaten, dat wordt flink aanpassen haha. Had het al een gat langer dan gewoonlijk staan :P


pumpina schreef:
x_ankieee schreef:
Voor mij lijkt het alsof je je beugels gewoon 2 gaatjes langer moet doen. Dan hangt je knie ook meer langs de wrong in plaats van dat hij er tegenaan klemt. Maar, dat is uiteraard een kwestie van wennen en je houding aanpassen, kan knap lastig zijn :D


Ja precies dit inderdaad. Je mag ook nog iets verder naar voren in het zadel, je zit nu net achter het diepste punt.

Je conclusie kan overigens ook gewoon zijn dat je liever een vzh zadel hebt!

Edit:

Dit plaatje is denk ik wel helpend. Kijk even naar hoe gebogen jouw benen zijn en hoe gebogen de benen van deze ruiter zijn.

[ Afbeelding ]


Dankje, idd een redelijk verschil! Ben benieuwd of dat lukt


Simbaa schreef:
Je beugels mogen inderdaad twee gaten langer! Heb je dit zadel bij een particulier vandaan? :)


Klopt :)


agee schreef:
Dit zadel lijkt aan de kleine kant voor jou.
Beugels moeten inderdaad langer, maar dan heb je kans dat de onderkant van het zweetblad precies op de bovenkant van je laars komt en dat is niet fijn.
Ik zou dus op zoek gaan naar een groter zadel.


Oke, ik probeer het morgen of het goed zit met langere beugels, wel jammer als ik verder zou moeten zoeken, maar het gaat wel over veel centjes dus beter in 1 keer goed idd

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Dressuurzadel; tot waar mag de knie komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 00:32

Ik heb tussen mijn springzadel en dressuurzadel volgens mij 7 gaten verschil in beugellengte, dus dat 1 gaatje langer niet genoeg is voor vzh naar dressuur, verbaasd me niet :p

Je moet waarschijnlijk even wennen met langere beugels, maar dat hoort wel bij een dressuurzadel

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 07:27

Inderdaad je beugels 1 of 2 gaatjes langer doen en dan zal het al beter zijn. Verder pas je prima in je zadel.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Dressuurzadel; tot waar mag de knie komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 07:54

Als je moet gaan wennen aan lange beugels, is het bijna geen doen om direct 2 of 3 gaten langer te gaan!

Dan ben je echt je balans kwijt.
Het makkelijkste is zoals nu 1 gaatje, een paar dagen mee rijden en dan weer een gaatje, tot de gewenste lengte.

Maar dat moet natuurlijk iedereen voor zich weten!

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Dressuurzadel; tot waar mag de knie komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:12

Wat meer mensen al zeggen stapje voor stapje je beugels iets laten zaken. Eerder weed henoemd dat je laars/chap dan op randje van zweetblad zal komen. Dat lijkt er wel op dat dat zal kunnen maar je chaps lijken ook wel aan de korte kant. Dan zou je evt nog voor hogere chaps/laarzen kunnen gaan als dst gaat storen. Vind je zo van de foto namelijk al wel netjes zitten in het zadel, zal prima passen als je gaat wennen aan de dressuurhouding.

Anoniem

Re: Dressuurzadel; tot waar mag de knie komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:23

Ik heb hetzelfde “probleem”. De afgelopen jaren op veelzijdigheidszadels gereden en nu voor mijn merrie sinds vorige week een dressuurzadel. Mijn beugels moeten ook zeker 2 tot 3 gaten langer maar dan ben ik nu mijn complete balans kwijt. Ik heb ze nu 1 gaatje langer gemaakt en over een tijdje maak ik ze weer 1 gaatje langer.

DuoPenotti

Berichten: 29337
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:56

Ik heb dit ook.
Ik rij niet fijn op een dressuurzadel, kan niet wennen aan de lange beugels.
Daarom rij ik voortaan met een veelzijdig richting dressuur, dan klopt het wel.

Sommige zadels, zoals bijvoorbeeld die va Gal, daar is de wrong meer naar voren gebouwd, daar zou ik ook wel fijn op zitten.
Maar alles recht naar beneden valt voor mij af.

Dus aan jou ook de vraag, kun je er aan wennen die 2 (denk eerder 4) gaten langer.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Annemarievzr

Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:20

Ik heb gekozen voor een zadel met verplaatsbare kniewrongen (Isabel wWerth-WIntec/Bates) en die zet ik verder naar boven, zodat het meer bovenbeenwrongen zijn. Ik heb erg lange benen en vooral heel lange bovenbenen waardoor ik bij bijna elk dressuurzadel met mijn knieen over de vaste wrongen kom.

sspinoy
Berichten: 55
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-21 10:41

Bowo schreef:
Ik heb tussen mijn springzadel en dressuurzadel volgens mij 7 gaten verschil in beugellengte, dus dat 1 gaatje langer niet genoeg is voor vzh naar dressuur, verbaasd me niet :p

Je moet waarschijnlijk even wennen met langere beugels, maar dat hoort wel bij een dressuurzadel


Haha wow 7 is wel echt een groot verschil! Ja de eerste weken reed ik op haar met een veelzijdigheidszadel met de beugels een gaatje korter om tot aan de wrong te kunnen komen, maar ervoor reed ik mijn verzorgpony met een dressuur dus die lengte daarvan heb ik nu aangehouden. Maar dat zadel was te groot voor mij en had ook niet zoveel wrong waardoor ik veel vrijer zat als in deze prestige, waardoor ik nu dus sowieso al moet aanpassen. Maar op dit paard zit ik wel veel liever in een dressuur dan in een VZH door de extra steun die ik hier krijg :9

_lotteeee schreef:
Als je moet gaan wennen aan lange beugels, is het bijna geen doen om direct 2 of 3 gaten langer te gaan!

Dan ben je echt je balans kwijt.
Het makkelijkste is zoals nu 1 gaatje, een paar dagen mee rijden en dan weer een gaatje, tot de gewenste lengte.

Maar dat moet natuurlijk iedereen voor zich weten!


Ja zo ga ik het idd doen, zie me anders al alle kanten opvliegen :')


Daphneeeej schreef:
Wat meer mensen al zeggen stapje voor stapje je beugels iets laten zaken. Eerder weed henoemd dat je laars/chap dan op randje van zweetblad zal komen. Dat lijkt er wel op dat dat zal kunnen maar je chaps lijken ook wel aan de korte kant. Dan zou je evt nog voor hogere chaps/laarzen kunnen gaan als dst gaat storen. Vind je zo van de foto namelijk al wel netjes zitten in het zadel, zal prima passen als je gaat wennen aan de dressuurhouding.


Klopt, het is eigenlijk de grootste kindermaat haha! Maar op dat moment was er niks anders in de winkel beschikbaar, en het paste wel dus heb ze toen maar gekocht. Als ik er problemen van ondervind is het geen moeite langere chaps te kopen

DuoPenotti schreef:
Ik heb dit ook.
Ik rij niet fijn op een dressuurzadel, kan niet wennen aan de lange beugels.
Daarom rij ik voortaan met een veelzijdig richting dressuur, dan klopt het wel.

Sommige zadels, zoals bijvoorbeeld die va Gal, daar is de wrong meer naar voren gebouwd, daar zou ik ook wel fijn op zitten.
Maar alles recht naar beneden valt voor mij af.

Dus aan jou ook de vraag, kun je er aan wennen die 2 (denk eerder 4) gaten langer.


Ik hoop het! Ik kan mij niet inbeelden dat 4 gaten langer nog past haha :D


Annemarievzr schreef:
Ik heb gekozen voor een zadel met verplaatsbare kniewrongen (Isabel wWerth-WIntec/Bates) en die zet ik verder naar boven, zodat het meer bovenbeenwrongen zijn. Ik heb erg lange benen en vooral heel lange bovenbenen waardoor ik bij bijna elk dressuurzadel met mijn knieen over de vaste wrongen kom.


Dat is ook nog een idee :) heb naar bates zadels uitgekeken, maar omdat het zo lang duurt voor de zadelmaker kan langs komen heb ik ervoor gekozen een prestige met dezelfde boommaat te kopen als de vorige eigenaar, zodat ik nu toch al even verder kan. Als ik er maar niet aan kan wennen dan is dit mss wel een goede optie

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Dressuurzadel; tot waar mag de knie komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:05

je zou inderdaad zo moeten zitten als op het plaatje van Pumpina. Kijk maar eens goed naar de hoek van de knie. Dan moet er bij jou nog wel wat gaatjes bij. Het duurt even voor je daar aan gewend bent. Maar om te kijken of de wrong dat goed bij je benen past, is het wel handig om dat even te proberen en er dan een foto van te maken. Misschien kun je dan een nieuwe foto plaatsen.

Voornemen 2023: meer buiten, minder socials

sspinoy
Berichten: 55
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-21 11:41

Flower033 schreef:
je zou inderdaad zo moeten zitten als op het plaatje van Pumpina. Kijk maar eens goed naar de hoek van de knie. Dan moet er bij jou nog wel wat gaatjes bij. Het duurt even voor je daar aan gewend bent. Maar om te kijken of de wrong dat goed bij je benen past, is het wel handig om dat even te proberen en er dan een foto van te maken. Misschien kun je dan een nieuwe foto plaatsen.


Ik ga straks naar stal om het te proberen en dan zal ik een foto plaatsen. Alleszins bedankt iedereen om me hier in bij te staan! :)

sspinoy
Berichten: 55
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-21 19:05

Op deze foto zijn de beugels 1 gat langer en daarbij voelde ik al gelijk minder druk op de wrongen, maar lagen ze er mooi langs. Tijdens het rijden ging dit nog wel, behalve bij het lichtrijden voelde ik weinig druk op de beugels waardoor ik de neiging had mijn tippen langer te maken en mijn hakken dus wat op de trekken. Was me hier wel van bewust dus heb toch geprobeerd mijn been zo lang mogelijk te laten. Heb het ook laten filmen en daar viel het uiteindelijk wel mee. Hier zal ik wel aan kunnen wennen.

Afbeelding

Afbeelding

Hier zijn de beugels 2 gaten langer. Was om te rijden geen doen, voelde alsof ik niet uit het zadel kon komen en had nooit het gevoel dat ik stevig in de beugels stond en ze maar onder mij zaten te bengelen met een licht contact.

Afbeelding

Afbeelding

Wanneer ik de beugels 1 gat langer zet, dan komt de beugel hier te hangen met mijn been los er naast.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door sspinoy op 09-04-21 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Nielojram

Berichten: 7797
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 19:08

Als je wat minder op je genot en meer op je gemak gaat zitten, kom je in de goede houding.
Heb niet het idee dat dat type-zadel-afhankelijk is bij je :o

Es war schön.

x_ankieee

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 19:28

Nielojram schreef:
Als je wat minder op je genot en meer op je gemak gaat zitten, kom je in de goede houding.


Waar kan ik nomineren voor quotes van de maand? :') _O-

On topic: Ik vind het er al beter uit zien, minder klemmend. Ik denk dat je het beste kan beginnen met 1 gaatje langer, poosje rijden, evenwicht en balans vinden en als dat goed voelt misschien weer een gaatje verder naar beneden!

But now I know you can't change the past, way too young to know the reason why

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: Dressuurzadel; tot waar mag de knie komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 21:09

Bekken leren kantelen... meer druk op je beugels houden en je enkel leren scharnieren.... Zodra je jou gewrichten anders gebruikt zit je al heel anders in hetzelfde zadel.. WAt kortere beugels zijn daar wel beter voor in de aanleer fase

siskeh
Berichten: 8676
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Dressuurzadel; tot waar mag de knie komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 21:25

Je zit met 1 gaatje langer al véél beter.
Wat nog een tip is, ga eerst eens een paar rondjes in stap rijden, zonder beugels. In draf als je écht dapper bent :P En doe dan je beugels weer aan. Voelt het meteen al heel anders.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Dressuurzadel; tot waar mag de knie komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 21:32

Soms worden ook te lange beugels geadviseerd. Ik vind 1 gat langer mooi, 2 kun je waarschijnlijk niet meer lichtrijden zonder op de tenen te gaan staan. Dat is ook weer niet de bedoeling. Probeer eens of je met 2 gaten langer nog wel netjes kunt staan in het zadel. Zo niet, dan is 1 gat langer jouw maat.
Als je naar de foto kijkt van de voet naast de beugel, dan zie je dat je dus bij een lang hangend been al niet meer kunt gaan staan. Dat is ook niet goed. 2 gaten is dus te veel, 1 langer lijkt me het best en ook de max.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 21:40

Nielojram schreef:
Als je wat minder op je genot en meer op je gemak gaat zitten, kom je in de goede houding.
Heb niet het idee dat dat type-zadel-afhankelijk is bij je :o


Ja ik vond je ook al een beetje teveel op je vis zitten.
Bekken kantelen zodat je je zitbeenknobbels voelt.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

snorkel1986

Berichten: 3005
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 21:49

Bowo schreef:
Ik heb tussen mijn springzadel en dressuurzadel volgens mij 7 gaten verschil in beugellengte, dus dat 1 gaatje langer niet genoeg is voor vzh naar dressuur, verbaasd me niet :p

Je moet waarschijnlijk even wennen met langere beugels, maar dat hoort wel bij een dressuurzadel


Hier ook 7 gaten verschil

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

sspinoy
Berichten: 55
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-21 22:00

Nielojram schreef:
Als je wat minder op je genot en meer op je gemak gaat zitten, kom je in de goede houding.
Heb niet het idee dat dat type-zadel-afhankelijk is bij je :o


Haha daar zal ik maar eens op letten!

JeanneV schreef:
Bekken leren kantelen... meer druk op je beugels houden en je enkel leren scharnieren.... Zodra je jou gewrichten anders gebruikt zit je al heel anders in hetzelfde zadel.. WAt kortere beugels zijn daar wel beter voor in de aanleer fase


Ja aan mijn bekken en SI gewrichten heb ik vaak klachten, ik moet er echt op letten...


siskeh schreef:
Je zit met 1 gaatje langer al véél beter.
Wat nog een tip is, ga eerst eens een paar rondjes in stap rijden, zonder beugels. In draf als je écht dapper bent :P En doe dan je beugels weer aan. Voelt het meteen al heel anders.


Daar ga ik mee aan de slag!

germie schreef:
Soms worden ook te lange beugels geadviseerd. Ik vind 1 gat langer mooi, 2 kun je waarschijnlijk niet meer lichtrijden zonder op de tenen te gaan staan. Dat is ook weer niet de bedoeling. Probeer eens of je met 2 gaten langer nog wel netjes kunt staan in het zadel. Zo niet, dan is 1 gat langer jouw maat.
Als je naar de foto kijkt van de voet naast de beugel, dan zie je dat je dus bij een lang hangend been al niet meer kunt gaan staan. Dat is ook niet goed. 2 gaten is dus te veel, 1 langer lijkt me het best en ook de max.


Idd, met 2 gaten langer kon ik niet meer rechtstaan. De foto van het been naast de beugel is dus nog maar met 1 gat langer, ik vind ook dat je ziet dat er niet veel marge meer is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers