Dressuurzadel; tot waar mag de knie komen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Dressuurzadel; tot waar mag de knie komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 00:53

Edit: en zadel mag gerust een aantal centimeters naar achteren gelegd worden. Je moet vingers tussen zadel en schouder kunnen hebben.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:24

Citaat:
Heb het idee meer in een stoelzit te zitten in dit zadel. Ik plaats hier mijn knie tot aan de wrong. Wanneer ik mijn been meer onder mij breng zodat alles op 1 lijn zit, is er plaats tussen mijn knie en de wrong. Of moet ik dan meer vooraan in het zadel gaan zitten?


Vroegah in het leger kregen recruten erg lang (op het sadistische af) zitles zonder beugels.
Maar ik ben een soort van jaloers dat ik het zo niet geleerd heb.

De stevigheid van de ruiter hoort gebaseerd te zijn op:
zit met een rechte rug correct op je zitbotten (niet 'achterop' je zitbot gaan hangen, en svp al helemaal geen holle rug)
en heb de kracht om met je buikspieren, corespieren rechtop te blijven.


Ooit reed ik een kleindochter van Cocktail en kon ik zeggen 'dat mijn rijdier wel vijf neven en nichten had op de Olympische Spelen.'
Ik heb het correct doorzitten op deze merrie opgegeven.
Tijdens de Spelen blikte de camera af en toe naar 'dat lichaamsdeel van de ruiter dat op het hart na het belangrijkste is' -
dat was erg troostend.
Die 'hoge omes' vlogen ook uit hun zadel en maskeerden dat met de kniewrongen.
(Als gezegd: toen oma nog klein was, hadden dressuurzadels platte zweetbladen...)

In geval van nood kan een wrong aan de voorkant zin hebben : ons schrikreflex maakt dat de knieën richting buik gaan (hakken op, handen omhoog richting 'ons hoofd beschermen', etc.)
als je op dat schrikmoment met je knie tegen een wrong komt is dat prima.

Maar verder horen het O:) sierelementen te zijn.

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Dressuurzadel; tot waar mag de knie komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:54

Beide zadels vind ik de voorkant teveel omhoog liggen (wat duidt op een te smalle boom), maar ze liggen beide ook inderdaad te ver naar voren. Wil je dezelfde foto's eens maken (zonder ruiter zonder singel) waarbij je de zadels verder naar achter legt?

Achter de schouder dus inderdaad, wellicht dat iemand een plaatje of filmpje heeft ter verduidelijking? Anders kan ik later zelf nog wel even zoeken.

sspinoy
Berichten: 55
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 17:16

Janneke2 schreef:
In geval van nood kan een wrong aan de voorkant zin hebben : ons schrikreflex maakt dat de knieën richting buik gaan (hakken op, handen omhoog richting 'ons hoofd beschermen', etc.)
als je op dat schrikmoment met je knie tegen een wrong komt is dat prima.

Maar verder horen het O:) sierelementen te zijn.


Oh oké goed dat ik dat weet!


pumpina schreef:
Beide zadels vind ik de voorkant teveel omhoog liggen (wat duidt op een te smalle boom), maar ze liggen beide ook inderdaad te ver naar voren. Wil je dezelfde foto's eens maken (zonder ruiter zonder singel) waarbij je de zadels verder naar achter legt?

Achter de schouder dus inderdaad, wellicht dat iemand een plaatje of filmpje heeft ter verduidelijking? Anders kan ik later zelf nog wel even zoeken.


Oké ik heb ze hier meer naar achter gelegd.

Optimax 17/33

Afbeelding

Afbeelding

Roma 17/32

Afbeelding

Afbeelding

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 17:22

Ik heb beide zadels ff grof gecorrigeerd in positie, waarbij je zelf moet voelen waar het schouderblad eindigt en daar dan iig twee vingers achter het zadel moet liggen. Schouderblad moet vrij liggen namelijk (zadel mag er niet tegenaan). Jouw zadels liggen ipv er tegenaan nu zelfs helemaal op de schouderbladen.

Afbeelding

Afbeelding

Het lijkt erop alsof beide zadels kwa positie dus naar achteren mogen gelegd worden naar ongv ter hoogte van het merkje.

sspinoy
Berichten: 55
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 19:43

Hannanas schreef:
Ik heb beide zadels ff grof gecorrigeerd in positie, waarbij je zelf moet voelen waar het schouderblad eindigt en daar dan iig twee vingers achter het zadel moet liggen. Schouderblad moet vrij liggen namelijk (zadel mag er niet tegenaan). Jouw zadels liggen ipv er tegenaan nu zelfs helemaal op de schouderbladen.

[ [url=m/UPjC3p.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/kMPg9l.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het lijkt erop alsof beide zadels kwa positie dus naar achteren mogen gelegd worden naar ongv ter hoogte van het merkje.


Dus mijn laatste foto’s zijn nog te veel naar voor? Ligt daar net achter de schouder dacht ik

Edit: heb zo meteen les, ik kijk er nog eens samen met mijn lesgever naar

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Dressuurzadel; tot waar mag de knie komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 20:02

@hannanas, je doet de schouder weinig eer aan, was dat gewricht maar zo kort.

Neemt niet weg dat dit zadel niet goed past. De kussens sluiten niet mooi aan, kan je bij dit model weinig aan veranderen. Boom an sich zou wel kunnen passen, alleen de kussens niet. Brede schouders, weinig schoftspier, ben bang dat je niet wegkomt met een zadel 'off the peg' ( van het rek).

Springzadels hebben kortere boomtakken en wat meer kussen om dat op te vangen, wellicht lag dat makkelijker goed dan een dressuurzadel.

Succes!

Anoniem

Re: Dressuurzadel; tot waar mag de knie komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 21:26

Waarom zelf blijven aanklooien? Bel toch gewoon een zadelmaker.

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 22:47

Hannanas schreef:
Ik heb beide zadels ff grof gecorrigeerd in positie, waarbij je zelf moet voelen waar het schouderblad eindigt en daar dan iig twee vingers achter het zadel moet liggen. Schouderblad moet vrij liggen namelijk (zadel mag er niet tegenaan). Jouw zadels liggen ipv er tegenaan nu zelfs helemaal op de schouderbladen.

[ [url=m/UPjC3p.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/kMPg9l.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het lijkt erop alsof beide zadels kwa positie dus naar achteren mogen gelegd worden naar ongv ter hoogte van het merkje.


Kijk zo ziet/voelt de schouder, dat groene dan dus. Je kunt dit zoals Hannanas aangeeft zelf gewoon voelen. Bij de schouder voelt het hard en als je genoeg richting de buik/rug gaat voel je een ronding waarna het zachter is. Het valt ook wat in na de schouder. Het zadel moet dan nog 2 vingers naar achter worden geplaatst.

Afbeelding

En op dit plaatje zie je een zadel dat recht ligt, waarbij de zadels op jouw paard op dit moment met de voorkant hoger liggen. Het zadel moet horizontaal dus in balans zijn. Zie je het verschil met jouw eigen foto's? (Waarbij dat dus best zou kunnen komen omdat ze te ver naar voren liggen)

Afbeelding

Dit gebeurt er bij een te smalle boom:
https://www.dressuur.nl/wp-content/uploads/2020/12/Te-smal-1024x573.png (even in linkje, afbeelding te groot)
Laatst bijgewerkt door pumpina op 14-04-21 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 22:49

Afbeelding
Ik vind jou hierop veel beter zitten
Ik denk wel dat je beugels nog een gaatje langer kunnen.
Maar je zit nu hoe het hoort, niet zo op de voorkant met holle rug.
Of het ook goed ligt op het paard kan ik van een foto niet serieus beoordelen.

sspinoy
Berichten: 55
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 23:37

Nielojram schreef:
@hannanas, je doet de schouder weinig eer aan, was dat gewricht maar zo kort.

Neemt niet weg dat dit zadel niet goed past. De kussens sluiten niet mooi aan, kan je bij dit model weinig aan veranderen. Boom an sich zou wel kunnen passen, alleen de kussens niet. Brede schouders, weinig schoftspier, ben bang dat je niet wegkomt met een zadel 'off the peg' ( van het rek).

Springzadels hebben kortere boomtakken en wat meer kussen om dat op te vangen, wellicht lag dat makkelijker goed dan een dressuurzadel.

Succes!


Ja daar vreesde ik al voor. Daarom dat ik ook eerst een zadelmaker wou laten komen om dan pas tweedehands op zoek te gaan naar dat passende model. Maar ja, zo simpel is dat blijkbaar niet. Heel erg bedankt iig.


_lauraaa_ schreef:
Waarom zelf blijven aanklooien? Bel toch gewoon een zadelmaker.


Heb ik gedaan. Is een wachttijd van 2 maanden dus ik wou zelf al kijken zodat ik nu al verder kan. Maar het plan is nog altijd de zadelmaker te laten komen.


pumpina schreef:
Hannanas schreef:
Ik heb beide zadels ff grof gecorrigeerd in positie, waarbij je zelf moet voelen waar het schouderblad eindigt en daar dan iig twee vingers achter het zadel moet liggen. Schouderblad moet vrij liggen namelijk (zadel mag er niet tegenaan). Jouw zadels liggen ipv er tegenaan nu zelfs helemaal op de schouderbladen.

[ [url=m/UPjC3p.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/kMPg9l.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het lijkt erop alsof beide zadels kwa positie dus naar achteren mogen gelegd worden naar ongv ter hoogte van het merkje.


Kijk zo ziet/voelt de schouder, dat groene dan dus. Je kunt dit zoals Hannanas aangeeft zelf gewoon voelen. Bij de schouder voelt het hard en als je genoeg richting de buik/rug gaat voel je een ronding waarna het zachter is. Het valt ook wat in na de schouder. Het zadel moet dan nog 2 vingers naar achter worden geplaatst.

[ Afbeelding ]


Ik heb het even gecontroleerd en je ziet aan de vacht waar ik een streep heb getrokken daar waar de schouder eindigt. Ik heb bij het opzadelen ruimte gelaten voor 2 vingers achter de schouder. Mijn lesgever vond dit beter liggen dan de grotere boommaat. Ik ga dit houden en de zadelmaker het laten nakijken. Ze liep ook al meer ontspannen onder dit zadel.

Afbeelding

MirandaMalik schreef:
[ [url=m/rK5xcR.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik vind jou hierop veel beter zitten
Ik denk wel dat je beugels nog een gaatje langer kunnen.
Maar je zit nu hoe het hoort, niet zo op de voorkant met holle rug.
Of het ook goed ligt op het paard kan ik van een foto niet serieus beoordelen.


Ja ik vind het ook beter aansluiten aan mijn bouw. Die beugels een gat langer voelt bij dit zadel ook meer haalbaar om de een of andere reden

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Dressuurzadel; tot waar mag de knie komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 23:52

Ja hoe je de schouder aanwijst is correct zo! :j

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Dressuurzadel; tot waar mag de knie komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 07:06

Nu met foto van kale rug, is dit best een uitdaging, paard mag nog bespiering bij komen, maar heeft een érg lang doorlopende en hoge schoft. Dát zou mijn eerste check zijn bij elk zadel wat je er op legt, blijft die schoft goed vrij, en dan niet alleen de voorkant die je direct ziet, maar ook het einde van de schoft.