Welk hoofdstel is nou fijn voor het paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tordis02

Berichten: 156
Geregistreerd: 07-09-14
Woonplaats: Udenhout

Welk hoofdstel is nou fijn voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-21 16:23

Al een paar dagen ben ik een beetje obsessief aan het lezen, denken en discussiëren over wat voor hoofdstel nou prettig is voor een paard.

Ik rijd zelf recreatief met mijn Fjord. Ik heb een boomloos westernzadel en gebruik momenteel een split ear hoofdstel met keelriem. Het allerliefst zou ik bitloos rijden, maar helaas lukt mij dit nog niet met pony lief. Negen van de tien keer gaat het goed, maar die tiende keer reageert ze niet (goed genoeg) op mijn hulpen om veilig samen het verkeer in te kunnen. Echter.. heeft dit eigenlijk niets te maken met de discussie die ik wil voeren, dus hoe goedbedoeld ook, tips hiervoor zijn niet nodig, we zijn altijd bezig met onze onderlinge band, grondwerk, etc.

Afijn, ik rijd dus met bit (bustrens Myler lvl 1), en de reden dat ik met een western hoofdstel rijd is ten eerste dat ik die mooi vind, en ten tweede dat ik altijd dacht, hoe minder poespas aan je hoofd, hoe vriendelijker. Maar dat laatste, dat is iets waar ik de afgelopen dagen over heb getwijfeld. Niet omdat mijn pony problemen vertoond o.i.d., maar gewoon omdat ik graag diep over dingen nadenk. De riempjes aan een Engels hoofdstel zitten er natuurlijk niet voor niets. Dus ik ben eens gaan uitzoeken waar die dan allemaal voor zijn, en een ding kwam steeds terug. Stabiliteit van het bit. Dat lijkt me prettig, voor een paard, dat een bit stabiel ligt. Dus.. misschien is een Engels hoofdstel vriendelijker?

Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen hierover. Zijn jullie van team "hoe minder gedoe, hoe vriendelijker" of van team "alles op zijn plek zodat alles stabiel ligt is vriendelijker". Overigens begrijp ik dat het ene paard het ene fijner zal vinden dan het andere, en dat de ene neusriem de andere niet is, maar.. ik merk aan mijn paard zelf niet zo'n verschil in waar ik mee rijd, dus daar word ik niet veel wijzer van. Dus.. nou ja, ik hoop dat jullie me het verlossende antwoord kunnen geven! :)

Tordis <3


goldyc

Berichten: 750
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Welk hoofdstel is nou fijn voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:42

Ik ben van de mening dat de optoming bij het paard moet passen. Demijne loopt met een westernhoofdstel met een normale sprenger trens en bitriempje, omdat ze neusriemen niet zo geweldig vindt. Neusdruk trouwens ook niet, dus voor haar is bitloos rijden in mijn ogen niet de beste optie. Ze vindt de druk op haar neus gewoon niet aangenaam, bij het minste beetje druk gaat ze hoofdschudden.
Een goed passend niet antomisch hoofdstel is in mijn ogen ook anatomischer dan een slecht passend anatomisch hoofdstel; het is pas anatomisch als het perfect past rond het hoofd van je paard en je paard er geen hinder van ondervindt.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:47

Ik zou als je vooral buiten rijdt het zo laten.
Dan zit je neem ik niet aan constant aan het bit en lijkt geen frutsels mij fijner.
Sperriemen vind ik zelf ondingen.

wessel6

Berichten: 52
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:52

Ik moest meteen denken aan een topic even geleden waar een bokker zich afvroeg òf en hoe een sperriem het bit stabiliseert. Wellicht is die discussie interessant om te lezen? :)
[HAR] Sperriem stabiliseert het bit - hoe dan?

Ik zit zelf wel eens na te denken over al die riempjes aan een (engels) hoofdstel. Een keelriem heeft niet meer veel nut en een sperriem laat ik liever zo los mogelijk, en van daaruit gaan mijn gedachtes verder naar; "een neusriem, kan die er ook niet af? en een frontriem?" En uiteindelijk strandt mijn gedachtegang bij "waarom gebruik ik eigenlijk een hoofdstel?"
Maar die vraag beantwoord ik dan zelf weer met dat een hoofdstel wel handig is voor o.a. contact en sturen op mijn huidige niveau :))

Het leven is kort.
Kies voor geluk.

prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Welk hoofdstel is nou fijn voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:57

Interessant, ik lees mee. Ik merk bij mijn paard met rijden eigenlijk geen verschil. Met neuriën, zonder neusriem, wel een sperriem, geen sperriem, anatomische neusriem, mijn paard loopt onverstoord verder.

Nu heb ik alles wat ik ooit gebruikt heb nooit strak aangesnoerd. Het moet dusdanig los zitten dat het niet af valt of wiebelt, maar ik mijn paard wel rustig wat kan laten eten.

I am because you were

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 17:14

Tordis02 schreef:
Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen hierover. Zijn jullie van team "hoe minder gedoe, hoe vriendelijker" of van team "alles op zijn plek zodat alles stabiel ligt is vriendelijker". Overigens begrijp ik dat het ene paard het ene fijner zal vinden dan het andere, en dat de ene neusriem de andere niet is, maar.. ik merk aan mijn paard zelf niet zo'n verschil in waar ik mee rijd, dus daar word ik niet veel wijzer van. Dus.. nou ja, ik hoop dat jullie me het verlossende antwoord kunnen geven! :)

Ik ben van het team 'het harnachement moet correct passen, niet te strak worden aangesnoerd, en bij voorkeur symmetrisch zijn'.

Ik werk/heb gewerkt met verscheidene soorten hoofdstellen, van verschillende kwaliteiten zoals licht gevlochten van touw tot de zwaarste kwaliteit tuigleer met een zwaar bit en zware teugels, en verschillende modellen Engels/western/tot alleen een kopstuk, en ik heb bij geen van de paarden waarmee ik heb gewerkt een verschil gemerkt, niet bij ontspannen slofritjes en niet bij stevige dressuurtraining op de grond of onder het zadel. Waar ik wel verschil in heb gemerkt is bitvoorkeuren, maar dat is weer een ander verhaal. Ik denk dat er echt wel paarden zijn die voorkeuren hebben qua hoofdstel/optoming (ook hier meerdere paarden die maar beperkt druk op de neus accepteren en waarbij permanent bitloos (na inrijden/doorrijden) dus niet mogelijk is), maar een algemene regel kan je simpelweg niet stellen, net als dat je niet kan zeggen dat 1 specifiek bit "het vriendelijkst" is.

Tussen al die optomingen heb ik ook 0,0 verschil gemerkt in "bitstabiliteit", dus wat dat nou precies inhoudt, Joost mag het weten... :o Zelfs niet bij enkel het kopstuk. Kopstuk zelf schoof wel wat, maar dat bit gaat nergens heen hoor :+ Wat denk je dat er gebeurd met het bit? Zie je zelf iets bewegen? Ik heb dit nog nooit geobserveerd namelijk... wel paarden die het bit zelf scheef aannemen, maar die hebben vaak zelf een scheefheid of gebitsproblemen of een voorkeur voor een ander bit. Ook zie je bitten in de handen van bepaalde ruiters alle kanten op gaan (danwel het bit zijdelings half door de mond getrokken, dan wel het bit zo ver naar achter gesleurd dat de mondspleet van het paard 2x zo lang wordt) maar dat is opnieuw geen "stabiliteit", maar een probleem met de handen van de ruiter.

Goed dat je er over nadenkt! Maar zolang je geen wedstrijden wil starten waar je voorbehouden bent aan bepaalde regels omtrent harnachement, moet je gewoon gebruiken wat goed werkt. Bij jou is dat een westernhoofdstel, prima toch? :)

NH-trainers zijn géén gedragstherapeuten.

Sintara

Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 17:24

Ik ben zelf minimalistisch. Eigenlijk denk ik altijd, hoe minder leer je nodig hebt om te kunnen rijden hoe beter je het doet.

Bij anatomische hoofdstellen snap ik de neusriemen nooit, behalve de lingus dan bv. Ze zitten meestal best laag nog op de neus, en standaard met sperriem. Zo streng, en waarom?

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Undefined
Berichten: 3765
Geregistreerd: 18-01-09

Re: Welk hoofdstel is nou fijn voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 06:50

Hier heb je een 'engels' hoofdstel zonder neusriem: https://shop.dressagenaturally.net/coll ... bridle-new.
Van de 'hoge' neusriem snap ik het nut sowieso niet. Hij moet (en terecht) zo los dat het paard de neusriem niet meer voelt. Bij mij hangt die er dus voor de sier bij. De sperriem haal ik er altijd af. Dat die het bit stabiliseert, daar twijfel ik over.

Zinzi_jewel

Berichten: 8781
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Welk hoofdstel is nou fijn voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 07:44

Een hoofdstel moet imo zacht soepel leer zijn . Goed passen dus makkelijk over de oren gaan zonder trekken en wringen .
Keelriem zorgt dat t hoofdstel niet afgeschud kan worden.
De bankstukken moeten ruim van de ogen afliggen en t jukbeen opzij vrij laten
Een neusriem evenzo
En onder t jukbeen zitten
En vast is vast , neusriem moet voldoende ruimte laten om de kaak te kunnen laten onntspannen en af te kunnen knabbelen.
Dan past een hoofdstel goed en wat voor type het is maakt niet uit
Zo heb ik op mijn pony een licht anatomisch kopstuk , van dy,on
Soepel leer en licht van gewicht zonder sperriem
De pony van dochter loopt prettiger op een micklem aangezien zijn van een hoge neusriem schuurplekjes krijgt onderkant kaak
Zoveel mensen zoveel wensen maar t moet vooral netjes passen
Hetzelfde met het bit
Mijn pony doet de kaken stijf dicht bij een aangeboden bit wat ze niet blieft
Dus kiezen we een bit wat ze zelf makkelijk in neemt

Chasing Dreams ...

https://gofund.me/f9794b16

Sandra_H

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 07:57

Als je paardje fijn loopt en geen problemen heeft met wat je er nu aan en in hangt en hem dat nergens belemmert is dat toch prima? Al is het inderdaad heel goed dat je er over nadenkt! Maar als het goed is is het goed :)

Ook ik twijfel over dat een neusriem het bit stabieler zou laten liggen. Het verbloemt misschien hooguit een minder goed passend en niet op de goede hoogte zittend bit (en te drukke handen, maar dat is weer wat anders).

Ik rijd western en ben qua optoming ook wel van het minimalistische. Als het niet nodig is dan hoeft het er ook niet aan te zitten. Gebruik alleen nog one ear hoofdstelletjes, dus zonder keelriem (maar rijd op shank, en altijd op 1 hand, met een trensje is een hoofdstel met keelriem wel beter) en zelfs ook wel helemaal geen oortje, alleen bakstuk en kopstuk. Wel altijd van goed soepel leer. Zolang er maar een passend bit op de goede hoogte met een stil mondstuk in hangt (dus niets gebroken of gescharnierd, of op een andere manier beweeglijk of ruis gevend) maakt het die van ons verder niet uit wat er om zijn hoofd zit.

Heb ook een split ear hangen, thuis aan de muur. Die gebruik ik eigenlijk niet meer, omdat ik zelf het idee heb dat dat wat strak om en vooral ook achter zijn oor zat. Met oortjes, maar ook met een frontriem, kun je wat meer wat dat betreft.

.

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 07:59

Wanneer je paard prettig loopt op je hoofdstel nu zou ik het zo houden.

Zelf vind ik die (mode?)evoluties ook interessant om volgen. Wat ik zelf wel wil aanschaffen, omdat het mij simpel oogt en praktisch in gebruik lijkt, is het Presteq hoofdstel.

Ik blijf hier even mee volgen.

Don't take anything for granted

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:01

Ik denk dat elk hoofdstel dat van zacht en soepel leer is gemaakt en goed wordt onderhouden prima is, mits het echt goed past en nergens knelt of schuurt.

c_alsemgeest

Berichten: 20626
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:05

Je kan niet 1 hoofdstel opnoemen...
natuurlijk is over sommige merken beter nagedacht en is het leer zachter.
Maar wat een goed hoofdstel is, beslist je paard zelf.
Hoofden zijn zo verschillend, en waar een paard druk prettig en onprettig vind is ook volledige voorkeur van het paard zelf.
Zeker de vorm en dikte van een kopstuk maakt veel verschil en is bij elk paard zo anders.

Daarom geloof ik ook niet in 'anatomisch' gevormde hoofdstellen, op welke anatomie is het gemaakt? Een "gemiddeld" paardenhoofd?
Er zullen zeker paarden zijn die dat type fijner vinden, maar ook paarden die het niet fijn vinden of het slecht doen op die plekken van drukpunten.

kortom... proberen, testen, lenen en kijken wat het fijnste rijdt. En waar je paard het meest op ontspant en flexibel op is.
Als hij fijn loopt, waarom veranderen?

Als je echt maatwerk wil en ook de verschillen in 1 sessie heel goed wil ervaren, een goede bitfitter die maatwerk hoofdstellen (en singels) levert. (2fithorses, Joyce Equi dressage, madeloneekhof).

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Tordis02

Berichten: 156
Geregistreerd: 07-09-14
Woonplaats: Udenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-21 15:55

Sandra_H schreef:
Als je paardje fijn loopt en geen problemen heeft met wat je er nu aan en in hangt en hem dat nergens belemmert is dat toch prima? Al is het inderdaad heel goed dat je er over nadenkt! Maar als het goed is is het goed :)

Ook ik twijfel over dat een neusriem het bit stabieler zou laten liggen. Het verbloemt misschien hooguit een minder goed passend en niet op de goede hoogte zittend bit (en te drukke handen, maar dat is weer wat anders).

Ik rijd western en ben qua optoming ook wel van het minimalistische. Als het niet nodig is dan hoeft het er ook niet aan te zitten. Gebruik alleen nog one ear hoofdstelletjes, dus zonder keelriem (maar rijd op shank, en altijd op 1 hand, met een trensje is een hoofdstel met keelriem wel beter) en zelfs ook wel helemaal geen oortje, alleen bakstuk en kopstuk. Wel altijd van goed soepel leer. Zolang er maar een passend bit op de goede hoogte met een stil mondstuk in hangt (dus niets gebroken of gescharnierd, of op een andere manier beweeglijk of ruis gevend) maakt het die van ons verder niet uit wat er om zijn hoofd zit.

Heb ook een split ear hangen, thuis aan de muur. Die gebruik ik eigenlijk niet meer, omdat ik zelf het idee heb dat dat wat strak om en vooral ook achter zijn oor zat. Met oortjes, maar ook met een frontriem, kun je wat meer wat dat betreft.


Ik vind mijn split-ear ook vrij strak zitten bij haar oor, maar ik rijd met een bustrens (Myler lvl 1), en heb dus een keelriem nodig. Een one ear met keelriem kan ik niet vinden. Van een frontriem krijgt ze plekjes op haar "slaap".

Tordis <3

Sandra_H

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 21:50

Tordis02 schreef:
Ik vind mijn split-ear ook vrij strak zitten bij haar oor, maar ik rijd met een bustrens (Myler lvl 1), en heb dus een keelriem nodig. Een one ear met keelriem kan ik niet vinden. Van een frontriem krijgt ze plekjes op haar "slaap".


ik heb ze wel eens langs zien komen. Moest even denken waar ook alweer maar kijk: https://www.profi-tack.de/tassel-rawhide-einohr-kopfstueck-m-kehlriemen, staat ook nog een simpeler op diezelfde pagina.

.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 bezoekers