Hoe smaller op een zadel zitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SIEMxFUNNY

Berichten: 5666
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Hoe smaller op een zadel zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-20 22:32

Misschien dat je denkt wat een wat rare vraag...

Samengevat heb ik al jaren last van mijn rechter lies. Inmiddels een medische oorzaak gevonden, waarbij overbelasting ook grote invloed had / heeft. Met de therapeut hebben we het voor elkaar gekregen dat mijn lies vrij goed gaat nu. Alleen is mijn belastbaarheid 0,0.
Nu mag ik gaan opbouwen 2x 15 min te paard in een week. Wat ik merk is dat hoe breder het paard hoe sneller de pijn toeneemt. Altijd fijn als je zelf een bredere Tinker hebt
Een volgend paard zal ook een smalle worden. Op mijn Tinker wil ik af en toe een stapritje doen.

In mijn zoektocht naar de oplossing “hoe smaller te kunnen zitten” heb ik verschillende barebackpads geprobeerd, helaas zit daar de oplossing niet in, gezien je vanaf het zitvlak direct breed zit.

Weet iemand of er een “tussen”oplossing is op een zadel om smaller te zitten?

Ik hoor graag jullie ervaringen. Alvast bedankt voor het meedenken.

Afbeelding
Met zadel

Afbeelding

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Hoe smaller op een zadel zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 22:35

Wat bedoel je met een tussenoplossing?

Je zou moeten zoeken naar een zadel dat ondanks de breedte van je paard toch een smalle twist heeft.
Je komt dan automatisch wel iets hoger boven je paard te zitten.

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 22:37

Je kunt kijken voor een zadel met een smalle twist... echter... je paard blijft wel echt een tank :( ben bang dat je er niet fijn op zult gaan zitten...

Is het een optie om tijdelijk op re bouwen met iemand anders zijn of haar paard? Zodat je je lichaam langzaam aan kunt laten wennen aan paardrijden... en pas daarna als je pijnloos kunt rijden op het smalle paard weer op je eigen brede paard gaat?

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 22:37

Paard op dieet zetten ;)

Nee zonder dollen... op een brede is dat natuurlijk moeilijk, al is er idd wat verschil in zadels. Persoonlijk vond ik wintec breed zitten en msfc smaller op de mijne. Maar ik denk dat een zadelpasser je hier het best kan adviseren. Verder kan je bij dressuurzadels ook vaak de wrong aanpassen en ook de zitdiepte is veel keuze in. Misschien maakt dat ook verschil voor je lies?

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 22:40

Ik heb een Fries, ook een vrij brede dame. Ik ben echt in gesprek gegaan met mijn zadelmaker. Ik heb nu een zadel met een smallere twist.

Als het echt allemaal niet lukt, zou je een dameszadel mogelijk nog kunnen overwegen. Dan heb je dat andere been niet aan de andere kant :)

Evelyne79

Berichten: 3993
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 22:41

Dameszadel? smaller dan dat kan ik niet bedenken :o

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Hoe smaller op een zadel zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 22:47

Ik heb een ikonic zadel. Deze zit echt heeeel smal. Heb je al wat geprobeerd qua Flexi beugels? Geen idee of dat helpt voor je lies

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 22:49

Ik weet dat er bij boomloze zadels een hipsaver is, geen idee of dat ook voor boomzadels bestaat? Ghost (boomloos) zit in elk geval smal, maar dan heb je wel een heel ander zadel.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 22:51

Je moet eerst weten wat precies het probleem is.
Mijn heupen gaan juist pijn doen op een smal zadel (Italianen voornamelijk) omdat mijn zitbeenknobbels dan te weinig ondersteuning hebben maar ik heb op zich wel graag een smalle twist. Die combinatie is erg lastig.
Je opties zijn sowieso erg beperkt met een tonnetje. Zadels die breed liggen en smal zitten zijn eigenlijk bijna altijd hogere prijsklasse (Jaguar, Harry Dabbs e.d.).
Probeer eerst eens zadels te lenen of te huren.
Soms is de Kent en Masters S-serie een betaalbare oplossing. Niet de regular want die zit juist breed.

Nog een tip: voordat je opstijgt standaard even je bovenbenen stretchen kan een hoop problemen helpen voorkomen.

SIEMxFUNNY

Berichten: 5666
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-20 23:04

Neon schreef:
Je kunt kijken voor een zadel met een smalle twist... echter... je paard blijft wel echt een tank :( ben bang dat je er niet fijn op zult gaan zitten...

Is het een optie om tijdelijk op re bouwen met iemand anders zijn of haar paard? Zodat je je lichaam langzaam aan kunt laten wennen aan paardrijden... en pas daarna als je pijnloos kunt rijden op het smalle paard weer op je eigen brede paard gaat?


Die optie heb ik gelukkig!
Nu is mijn paard met pensioen wat afvallen lastig maakt. Staat met grasmasker op de wei en wandelen zoveel als kan. Afvallen is een leven lang uitdaging ben mij er bewust van dat ze ook te zwaar is.

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 23:06

Ik moet ook een smalle twist hebben ivm heup problemen en ben nu met mijn brede dame wel tevreden met een zadel. Maar het zal nooit zo smal worden als je met een smaller paard kan gaan.

SIEMxFUNNY

Berichten: 5666
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-20 23:08

Sizzle schreef:
Je moet eerst weten wat precies het probleem is.
Mijn heupen gaan juist pijn doen op een smal zadel (Italianen voornamelijk) omdat mijn zitbeenknobbels dan te weinig ondersteuning hebben maar ik heb op zich wel graag een smalle twist. Die combinatie is erg lastig.
Je opties zijn sowieso erg beperkt met een tonnetje. Zadels die breed liggen en smal zitten zijn eigenlijk bijna altijd hogere prijsklasse (Jaguar, Harry Dabbs e.d.).
Probeer eerst eens zadels te lenen of te huren.
Soms is de Kent en Masters S-serie een betaalbare oplossing. Niet de regular want die zit juist breed.

Nog een tip: voordat je opstijgt standaard even je bovenbenen stretchen kan een hoop problemen helpen voorkomen.


Thanks!
Kosten maken mij niet uit. Zal nog eens overleggen met de zadelmaker. Hebben het probleem vorig jaar al besproken en toen gaf hij aan dat ik dan veel te hoog kom te zitten.

Ik heb nog een springzadel welke ik eerder graag gebruikte ter afwisseling (en toen we nog sprongen natuurlijk) zal die ook nog eens proberen aangezien het nu al veel beter gaat. Kan ik daar iig even met uitproberen.

Stretchen is nu part of my life =:)
Hoe stretch jij?

SIEMxFUNNY

Berichten: 5666
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Re: Hoe smaller op een zadel zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-20 23:13

Misschien nog als aanvulling. Wat iets kost maakt gelukkig niet uit. Alleen doordat ze met pensioen is zit ik er niet veel op. Doel is maximaal 1x per week. Wat ik altijd al afwisselde met lopen.
Doordat ik niet fanatiek meer rijdt op haar vroeg ik mij af of je een smalle twist kunt creëren met een hulpmiddel of iets zodat ik tijdelijk kan kijken of het werkt. Of alleen kan gebruiken als ik veel last heb en op goede momenten m’n huidige zadel (omdat deze voor het paard goed ligt)

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 23:18

Het liefst doe ik eerst thuis wat rotatie en heup oefeningen op de gym-bal maar daar heb ik niet altijd tijd voor. Op stal minimaal nog voet naar de kont en dan bekken goed naar voren draaien zodat je het ook echt voelt op de juiste plek. Maar het zal ook uitmaken waar precies je probleem zit, het is een beetje uittesten. Voor mij is de beweging naar buiten (benen van het zadel af) echt verschrikkelijk alsof mijn heup uit de kom gaat. Beugels uit en langmaken is dan juist weer positief voor mij.
Op mijn vroegere Euroriding diamant stapte ik gewoon echt kreupel af terwijl ik op mijn msfc heel goed zat terwijl die breder is. Het is echt testen en dan ook meerdere dagen. Soms denken mensen iets gevonden te hebben voor de heupen maar krijgen dan ineens rugpijn (massimo is daar vrij berucht voor).
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 08-11-20 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Artimes

Berichten: 492
Geregistreerd: 21-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 23:19

Misschien een seatsaver? Ik vind dat wel degelijk verschil maken op mijn brede paard :-) heb wel een goede dikke overigens, past de zit voor mij precies genoeg aan.

SIEMxFUNNY

Berichten: 5666
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-20 23:20

Sizzle schreef:
Het liefst doe ik eerst thuis wat rotatie en heup oefeningen op de gym-bal maar daar heb ik niet altijd tijd voor. Op stal minimaal nog voet naar de kont en dan bekken goed naar voren draaien zodat je het ook echt voelt op de juiste plek. Maar het zal ook uitmaken waar precies je probleem zit, het is een beetje uittesten. Voor mij is de beweging naar buiten (benen van het zadel af) en verschrikkelijk alsof mijn heup uit de kom gaat. Beugels uit en langmaken is dan juist weer positief voor mij.


Thanks! Beugels uit is hier ook positief.

SIEMxFUNNY

Berichten: 5666
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-20 23:21

Artimes schreef:
Misschien een seatsaver? Ik vind dat wel degelijk verschil maken op mijn brede paard :-) heb wel een goede dikke overigens, past de zit voor mij precies genoeg aan.


Goed om te horen
Wat voor seatsaver heb jij?

Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 23:28

Ik heb ook al jaren problemen in mijn rechterlies, al heb ik het gevoel dat het niet om dezelfde problemen als bij jou gaat :). Ik merkte ontzettend verschil toen ik voor het eerst in mn Startrekk Espaniola zat. Smalle twist, ook al heb ik een breed paard. Barefoot ook eens geprobeerd, toen ik kon een paar dagen amper lopen := Een hipsaver of een stuk schapenvacht die vooral op het zitvlak ligt kan misschien helpen. Een volledige seatsaver (dus die op het hele zadel ligt) gaat niet echt helpen ben ik bang, omdat je dan alles breder maakt. Dit had ik de eerste keer na mijn liesoperatie op mn zadel liggen.

Afbeelding

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 23:36

puppy1128 schreef:
Ik weet dat er bij boomloze zadels een hipsaver is, geen idee of dat ook voor boomzadels bestaat? Ghost (boomloos) zit in elk geval smal, maar dan heb je wel een heel ander zadel.


Ik heb een Ghost op mijn brede Groninger gehad, die zat echt nog wel erg breed. (Wel smaller dan een barefoot) met gevolg dat ik na een half uurtje rijden verging van de pijn in mij. heup. Op advies van mijn fysio een Wintec Pro DR oude model (die is smaller dan de 500 serie)geprobeerd om te testen of een boomzadel beter zou zijn, pijn weg!
Waar ik achter ben is dat een zadel met weinig/geen/verplaatsbare wrong en een vrij vlakke zit de mogelijkheid geeft om zo te zitten als voor jou comfortabel is. Een veelzijdigheidszadel kan ook een oplossing zijn doordat je meer kan variëren in je houding.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Hoe smaller op een zadel zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 23:49

Kan een ergotherapeut niet meedenken? Die willen soms ook nog wel verrassende ideeën hebben?

SIEMxFUNNY

Berichten: 5666
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-20 23:51

Mazida schreef:
Kan een ergotherapeut niet meedenken? Die willen soms ook nog wel verrassende ideeën hebben?


De leukste opmerking van het topic, nu al _/-\o_ _/-\o_ ik ben zelf ergotherapeut haha

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 00:19

Jammer dat je dan zelf nog niet de gouden oplossing hebt 8-), zie nu ook in je profiel ja, zo ver was ik nog niet geweest :')

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 00:23

Soms wil met een veelzijdigheidszadel of springzadel rijden ook nog wel eens helpen. Omdat je bovenbeen dan in een andere hoek uit je heupkom komt, meer naar voren ipv naar buiten gedraaid.

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Re: Hoe smaller op een zadel zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 00:41

Ik heb zelf ook een tijdje last gehad van mijn ene lies. Bleek ik zat scheef en klemde doordoor net iets met mijn ene been. Ik heb dit met zitles kunnen verhelpen. Ik geef je dan ook het advies om ook eens een goede centered riding instructeur op te zoeken en te kijken of je daar nog iets mee kan bereiken.
Wie weet helpt het je iets.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Hoe smaller op een zadel zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 02:00

Je zou een hipsaver van Barefoot onder een dunne seatsaver kunnen leggen? Of een ander soort versmalling die je in een overtrek-ding verwerkt?