Oud stug hoofdstel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Oud stug hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 10:50

Ik heb heel veel topics doorgespit, maar vind nog niet direct de geschikte oplossing.

Ik heb een oud (desondanks bijna nieuw) hoofdstel hier liggen van m'n moeder. Paar keer gebruikt, maar heeft al zeker 10 jaar stof gevangen.

Hij ziet er verder prima uit, maar oh zo een ramp om ze door die oogjes/lusjes heen te doen... Amper beweging in te krijgen. Met grof geweld uit elkaar gekregen, schoongemaakt met lederzeep en erna in geolied met olijfolie.
Heb al gelezen over de zonnebloemenolie, maar tegenstrijdig is dat dit mogelijk schade brengt aan de stiksels.

Maar die krengen krijg ik dus zonder grof geweld niet terug. Nu is dit bijvoorbeeld met de bak stukken geen ramp want daar doe je verder in principe niks meer mee als het eenmaal zit, maar met de neus/sper/keelriem is dit toch wel een dingetje... :')
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kookaburra

Berichten: 5387
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Oud stug hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 10:53

Poetsen met zadelzeep en invetten met leervet tot het geen vet meer opneemt. Stap voor stap.

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Oud stug hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:00

Schoonmaken en dan een dag of 2 in een bak lederolie leggen. Gebruik geen zonnebloem- of olijfolie, dat wordt uiteindelijk hard.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Oud stug hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:03

Inderdaad schoonmaken en loshalen, daarna een dag of 2 in een bak met lederolie leggen. Vervolgens eruit halen schoonwrijven en weer in elkaar zetten

Bonique
Berichten: 260
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oud stug hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:09

Ik ga mee met Hevonen en Sanne1992: helemaal uit elkaar halen, schoonmaken met zadelzeep en een aantal dagen in een grote bak lederolie leggen. Let er wel op dat alle losse onderdelen echt helemaal in de olie liggen en niet half. Of anders een paar keer per dag omdraaien. Na een aantal dagen met een oude theedoek de onderdelen schoonwrijven en hoofdstel in elkaar zetten.

En dan in de toekomst goed onderhouden :) Regelmatig schoonmaken en invetten met ledervet.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Oud stug hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 11:11

En maakt dat dan uit welke lederolie? Is lederolie van bv action ofzo prima of moet dat echt een speciale zijn?

Heb hem gisteren uit elkaar gehad en schoongemaakt met zadel zeep. :)

Bonique
Berichten: 260
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oud stug hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:12

Ik gebruik altijd lederolie van Rapide maar er zijn volgens mij meerdere goede merken.

BenaLaars
Berichten: 1362
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Re: Oud stug hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:15

rapide is beste

MiekeFS
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:19

Ik gebruik altijds Neatsfood compound olie voor dit soort klusjes.
Kwast alles heel royaal in boven een oude krant of zo Leg het op een oude krant. Als alles is ingetrokken opnieuw inkwasten en dit proces herhalen tot alles weer soepl is.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Oud stug hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:25

Ik heb ook de lederolie van rapid

Yubine

Berichten: 196
Geregistreerd: 01-08-13

Re: Oud stug hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:46

Ik gebruik de lederolie van Grand National, die werkt ook erg goed. Beste is om een stug hoofdstel paar keer dik met lederolie te behandelen, en daarna nog een keer met vet eroverheen, is mijn ervaring.

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Oud stug hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:16

Neatsfoot vind ik ook fijn voor stug leer. En een sperriem koop je voor een paar euro nieuw.
Als de lusjes wat krap zijn is oprekken met een wig ook handig. Duurt wel even maar dan past het makkelijker.

BarbaravdW

Berichten: 960
Geregistreerd: 31-07-11

Re: Oud stug hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:22

Tip die ik kreeg van een tuigmaker: gooi em een nacht in een emmer water. Dan zuigt ie zich vol met vocht. Dan schoonmaken, dik invetten met leervet (geen olie maar van dat dikke spul), tijd laten liggen en dan uitpoetsen. Deed wonderen voor mijn oude droge hoofdstel!

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: Oud stug hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:34

Een nachtje in de zonnebloemolie leggen, doet echt wonderen

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Oud stug hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:54

Leer is een dierlijk produkt en moet je dus met dierlijke vetten en olieën behandelen. Niet met plantaardige olie (zonnebloemolie, etc). Plantaardige olie verharst op den duur, en bovendien trekt dat minder goed in dierlijk materiaal.
Dus wat al gezegd is: hoofdstel in de leerolie leggen en een paar dagen in laten trekken. Is het dan nog stug, dan kan je het beter niet meer gebruiken, want dan is het broos en zal het snel breken.

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:02

Ik had hetzelfde probleem met een ouder hoofdstel. Tig keer ingevet, maar dat mocht allemaal niet baten. Uiteindelijk toch maar een nachtje in de zonnebloemolie gelegd en het hoofdstel is nog nooit zo soepel geweest. Het enige nadeel vond ik is dat het leer nog vrij lang ´vet´ bleef en dit pas na een tijdje minder werd.

Wat betreft stiksels, daar heb ik nooit iets aan gemerkt. Ook wat Hevonen zegt over zonnebloem- en olijfolie heb ik niet ervaren. Ik heb het hoofstel nog jaren met plezier gebruikt en uiteindelijk meegegeven aan de nieuwe eigenaar toen m'n pony verkocht werd. Wel heb ik naderhand het hoofdstel wel gwn bijgehouden met normale lederdressing/vet. Mocht je twijfelen zou ik ook gwn voor de lederolie gaan. Mocht dat niet werken kun je altijd nog verder kijken, maar ik denk dat het bijna hetzelfde effect heeft.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:34

anoukwendy schreef:
Een nachtje in de zonnebloemolie leggen, doet echt wonderen

Dit werkt inderdaad prima.

Dit lijkt een vrij goedkoop hoofdstel. En tja, dat leer wordt nu eenmaal snel minder. Het is niet dat je zulke hoofdstellen niet lang kunt gebruiken (ik ken voorbeelden die rustig 20 jaar meegaan), maar bij geen onderhoud gaan ze vrijwel direct van je af.

Ik zou dus gewoon even zonnebloemolie of eventueel sla olie proberen en dan kijken of het beter gaat. Blijft het stug, dan is het denk ik toch einde verhaal. Dan kan het leer ook breekbaar worden of al zijn.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Oud stug hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 14:09

Net bij de ruitersportzaak geweest, heb b&e prestolin leather oil meegenomen. Met een kwastje insmeren en paar keer herhalen, dan zou die weer helemaal goed moeten zijn. Had m'n hoofdstel meegenomen :)