Zadelprobleem, wie kan mij helpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dani95
Berichten: 11
Geregistreerd: 01-12-13

Zadelprobleem, wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-20 11:48

Wie kan mij verder helpen..

Voor mijn draver merrie van 6 jaar waarmee ik klasse 3 endurance start lijkt het niet geheel makkelijk te zijn om een zadel te vinden wat fijn past bij beide.

Ik ben begonnen met een wintec 500 jump, deze lag opzich prima maar kwa ruiter comfort niet geheel ideaal in de endurance op langere afstanden.
Dus overgestapt naar een Bates elavation springzadel (met de gedachten zo goed als zelfde zadel enkel van super fijn zacht leer)
Zadelmaker laten komen tussen zwart en groen in, dus zwarte boom prolite pad en als de training vorderde na winterstop padje er onder uit.

Na enkele maanden kreeg ze een gek plekje naast haar schoft maar zonder prolite lag zadel niet stabiel, zadelmaker opnieuw laten komen. Antwoord: het is te small bij het tussen kanaal en draagt op de schoft vond ik enkele maanden geleden ookal. Ga het niet passend krijgen..
Mijn zus haar bates was veel breder deze als tussen oplossing een maand gebruikt (blauwe boom en prolite pad) lag redelijk alleen voor mezelf echt een killer op me rug.
Zondoende 80 km gestart na 60 gestopt overal pijn. Tot de conclusie gekomen dat ik toch eigelijk ook liever langere beugels heb en meer steun.

De oplossing dacht ik wintec endurance pro breed kanaal, aanpasbaar (paard wisseld heel erg in bespiering) en veel wrong met stevige lange zit.

Zadelmaker laten komen zwarte boom erin opgemeten(wintec boom meter) lag prima voor het oog. Er mee gereden na uur trainen dikke harde bult op de schoft en onbezweten plekken.

Blauwe boom erin zadel ligt voor oog prima uur trainen zadel eraf en zelfde dikke bult op de schoft en onbezweten plekken..

En nu ben ik het einde zoek...

NB: zelf rijd ik heel snel door op mijn zitbeen knobbels een zacht zadel in combi met een acavallo seatsaver is hier de oplossing voor.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


boemel

Berichten: 8351
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Zadelprobleem, wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 12:37

Bates en Wintec is familie. En waarschijnlijk heb je de zadels qua boomvorm en cairsysteem gelijk gehad of gelijkend.

Ik heb helaas geen verstand van endurance, maar zou naar andere merken gaan kijken.

Je geeft aan dat het paard erg wisselt in bespiering, dus zou wel blijven kijken naar aanpasbare zadels.

Dat hoeft dus niet altijd een systeem te zijn met een verwisselbare boom, maar kan ook een zadel zijn met aanpasbaar kopijzer.

Ik had zelf ook weinig succes met Wintec,Bates en Kent&Masters.
Nu heb ik een Sella waarbij de boom via koudpers eenvoudig aangepast wordt.
Zadelmaker komt 1x per 6 maanden en ik zit fijner en de paarden lopen beter.

Zo heb je vast ook andere opties.
Succes!

M1+10

siskeh
Berichten: 8676
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 12:43

Eerste is om uit de wintec en bates hoek te gaan, het zijn zeker geen slechte merken, maar wel maar 1 concept.
Er zijn zo ontzettend veel merken dat ik denk: zoek het eens in een andere hoek.
Zadelmaker/passer laten komen met wat verschillende merken, als je specifiek voor endurance zoekt zou ik zeker ook een zadelpasser daarvoor laten komen. (ik ken eigenlijk alleen green distance specifiek voor endurance maar er zijn er vast meer)

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Dani95
Berichten: 11
Geregistreerd: 01-12-13

Re: Zadelprobleem, wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-20 17:43

Ik wil best in een ander hoek gaan denken en sta er ook zeker voor open als er geen andere oplossing is.

Maar mijn zadelmaker adviseerde eerst arena (nieuwe merk wat zelfde is als Bates en wintec)
Niet helemaal mijn ding dus toch voor wintec endurance gegaan.

En hoe kan het zo zijn dat dan mijn wintec jump 500 wel paste?

siskeh
Berichten: 8676
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 17:50

Mogelijk dat de bespieren van je paard op dat moment anders was, of niet volledig uitgegroeid oid.
Of het heeft tijdelijk "gepast" maar zou als je er nog 2 jaar mee was blijven rijden ook voor problemen zorgen, dat kan.

Er zijn zoveel zadelmerken dat het mij zelfs verbaast dat de zadelmaker niet met iets anders komt.

Ik kan de zweetfoto's niet super goed zien, maar het lijkt er op dat direct naast de doornuitsteeksel van de schoft het ook droger is of niet?

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Dani95
Berichten: 11
Geregistreerd: 01-12-13

Re: Zadelprobleem, wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-20 17:54

Naast de schoft zie je inderdaad drukkingen waar het droog is. Dit is ook het punt dat mijn zorgen baard. Verder lijkt het zadel goed te liggen namelijk mooi in balans en paard loopt er ook normaal onder.

siskeh
Berichten: 8676
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Zadelprobleem, wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 18:10

Ik heb je een PB gestuurd! die droge plekken zien er niet goed uit, maar van afstand valt er weinig zinnigs over te zeggen.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zadelprobleem, wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 23:48

Ik vind de zadelafdruk zo ver naar voren liggen, haast over de schoft heen. Ik leg altijd alles erachter, nooit op de schoft.
Ik ben benieuwd of het beter past als je het zadel 5 cm naar achter legt. De kans is wel aanwezig dat je dan een banaansingel nodig hebt, mijn merrie heeft hetzelfde, als het zadel op de juiste plek ligt, is de singelplek eigenlijk te ver naar voren, en dit is goed op te lossen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 06:14

Avalanche81 schreef:
Ik vind de zadelafdruk zo ver naar voren liggen, haast over de schoft heen. Ik leg altijd alles erachter, nooit op de schoft.
Ik ben benieuwd of het beter past als je het zadel 5 cm naar achter legt. De kans is wel aanwezig dat je dan een banaansingel nodig hebt, mijn merrie heeft hetzelfde, als het zadel op de juiste plek ligt, is de singelplek eigenlijk te ver naar voren, en dit is goed op te lossen.

Ik zag dat ook. Maar als je dan het zadel naar achter legt vermoed ik dat het zadel te lang is voor de rug van dit paard. (Afgaande op foto 3)

Leef en laat leven.

xLiez

Berichten: 1891
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 07:00

Je hebt van zaldi ook endurance zadels! Ik heb een tijdje 1 geleend omdat de mijne gemaakt werd. Kun je ook speciale zachte zitting op krijgen. Wrongen + singelstoot + beugel positie kun je allemaal aanpassen

little_birdy
Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Zadelprobleem, wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 07:03

Ik ben van wintec overgestapt op tekna.
Daar zit wat meer vorm in de boom ze zijn minder recht .
Dit zadel lijkt me te recht in de gehele boom .
Probeer eens een tekna

Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 07:05

Wintec en bates ligt inderdaad niet op elk paard fijn. ( bij mijn draver ook niet) ligt op een oog netjes maar kreeg er ook last van.

Ik heb nu met mijn draver een Sella zadel. ( ik heb wel type dressuur omdat ik ook graag lang zit).

Deze ligt heel fijn op hem. ( ik zelf vind het voor buiten rijden een heerlijk zadel) alleen voor in de bak niet.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Slmt9 en 54 bezoekers