Vzh Versus dressuur zadel

Moderators: Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Muze

Vzh Versus dressuur zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-20 21:26

Gewoon omdat ik benieuwd ben.
Waarom kies je voor een veelzijdigheid zadel?

Ik heb eigenlijk al jaren een dressuur zadel.
( ook nog periode boomloos en western gehad).
Nu rijd ik recreatief, lange bosritten en wil wat kleine sprongetjes kunnen meenemen en dacht dat misschien een vzh zadel ook wat zou kunnen zijn.

Geen idee of dat Bv met langere ritten ook nog fijn zit/ steun geeft? Snap ook dat eea afhankelijk is van het merk uiteraard..

StonedRomy

Re: Vzh Versus dressuur zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 21:35

Ik heb een vzh richting dressuur. Dus zonder diepe zit, zonder mega wringen. Heerlijk. Ik heb een paard wat nog veel balans mist. Met een dressuur zadel is het dan al snel dat je niet je eigen balans kunt zoeken los van het paard, je wordt gedwongen om mee te gaan in zijn onbalans. Zonder gedwongen zit kan ik veel meer corrigeren en loopt mijn paard ook beter.

Never mind, said Hachiko each day. Here I wait, for my friend who's late. I will stay, just to walk beside you for one more day.

MariskadeJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 21:38

Ligt inderdaad echt aan het doel waarvoor je het zadel wilt gebruiken.

Als ik lees wat je doet; recreatief, bosritten, sprongetje, dan zou een VZH prima passend kunnen zijn!

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 21:39

Overgestapt op vzh, want ik wil ook relaxed kunnen bosrijden en springen. Mijn wrongen zitten veel te veel in de weg tijdens een lange bosrit. Ook dressuur doe ik momenteel op het vzh zadel.

Ik hou veel beter mijn balans in een zadel wat je niet in een houding dwingt. Daarnaast kan ik er ook nog veel meer mee. Dus ik denk dat mijn dressuurzadel wel eens te koop kan zetten in de toekomst.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 21:47

Ik heb een vzh gehad omdat twee verschillende zadels (springen + dressuur) buiten mijn budget lag, wat ook kon omdat het paard nog niet lang genoeg onder het zadel was om echt op niveau te trainen.
Nu heb ik alleen een springzadel omdat ik zowat alleen nog maar buiten reed en mijn andere pony het dressuurzadel nodig had (met haar kunnen we niet springen. Zadel is uiteraard wel op haar aangepast).
Ik heb wel recent gehoord dat je op een paard dat nog niet zo'n goede balans heeft, beter niet met een dressuurzadel kan rijden, omdat jouw lange benen dan niet de disbalans kunnen opvangen. Vergelijkbaar dus met wat StonedRomy zegt.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-20 08:18

Ja ik heb zelf soms wel wat balans problemen door een lastig lijf.
Maar heb Bv wel wat wrong en steun nodig mede daardoor ( en een paard dat soms omdraait).

SuusEquus massages voor paarden
Volg me op insta en Facebook

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:09

Voor lange ritten is een langer rechter model voor de meeste mensen fijner. Meer dressuur zeg maar. Kijk maar naar endurance zadels. Daarmee kun je ook best af en toe een sprongetje doen of springles. Er zijn zoveel modellen, heel vrij of juist veel steun.
Een veelzijdigheidszadel is precies wat de naam zegt, kun je overal voor gebruiken, zit tussen een springzadel en dressuurzadel in.

Het ligt vooral aan jezelf, wat voor jou lekker zit. Kun je een keer op een paard met een vzh-zadel?
Maar dan nog zijn daar ook veel verschillende modellen in met meer of minder steun en meer recht of meer naar voren gebouwd.
En het moet je paard lekker zitten.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:20

Ik ben zo iemand die dus fijner zit op VZH.
Juist dat lange zitten dan krijg ik het in mijn heupen.
Dat komt denk ik ook wel doordat ik hele brede paarden heb, afhangen van de benen gaat dan sowieso al niet handig.

Ik heb verder geen diepe zit, ook geen dikke wrongen.
Wordt daardoor niet in een houding gedrukt, heerlijk.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:21

Ik heb een veelzijdigheid richting spring omdat ik altijd sprong. Zo kon ik dressuur rijden en springen met 1 zadel

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-20 17:47

jowien schreef:
Voor lange ritten is een langer rechter model voor de meeste mensen fijner. Meer dressuur zeg maar. Kijk maar naar endurance zadels. Daarmee kun je ook best af en toe een sprongetje doen of springles. Er zijn zoveel modellen, heel vrij of juist veel steun.
Een veelzijdigheidszadel is precies wat de naam zegt, kun je overal voor gebruiken, zit tussen een springzadel en dressuurzadel in.

Het ligt vooral aan jezelf, wat voor jou lekker zit. Kun je een keer op een paard met een vzh-zadel?
Maar dan nog zijn daar ook veel verschillende modellen in met meer of minder steun en meer recht of meer naar voren gebouwd.
En het moet je paard lekker zitten.

Endurance is natuurlijk wel( heel) veel draven en galopperen.. en wat anders dan een “ bosrit/ dag tochtje”..

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 18:37

Ik rijd ook recreatief, bos, dressuurles en af en toe klein sprongetje.
Heb bij de country mill een Tribal vzh zadel gekocht, deze wordt hier ook door de bereden politie gebruikt.
Heerlijke zachte zit, maar door de beenligging in het bos veel steun en dus een veilig gevoel.....aanrader!

Life is good, Marie mijn topper!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-20 10:41

Ik heb de vraag inmiddels uitstaan bij m’n zadelpasser.
Ik hoop dat ik op die manier iets minder spanning op m’n gewrichten krijg, ik zit graag ietsje korter en in een dressuurzadel is dat nou net niet wat je wilt..

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:23

Ik ben niet van mening dat ie bij een dressuurzadel altiid heel lang moet zitten!
Ik zit ook nooit heel erg lang, maar dat is persoonlijke voorkeur, aangezien ik dan ook erg snel last krijg!

Een dressuurzadel met de wrong wat meer naar voren liggend, geeft je bovenbeen wat meer ruimte, waardoor de mogelijkheid er is om de beugels iets korter te hebben, zonder dat je been hierbij naar achteren word geduwd.

Om deze reden ben ik dus ook erg blij met mijn Ideal suzannah, maar kan ik ook fijn in een custom zitten!

Ik hoop dat je een fijn passend zadel kan vinden!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 12:11

Een dressuurzadel waar Gal op rijd zou me ook wel passen, maar eigenlijk vind ik dat ook een vzh zadel met lange stoten.
De Suzannah net opgezocht en als ik het goede zadel voor me zie vind ik dat zweetblad te recht naar beneden.

#IkStaAchterBrittDekker

*Ik doe mijn best*

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-20 16:02

Ja je kan idd wel korter zitten met een dressuurzadel.
Maar ik ben al wat in stabiel/ hypermobiel en merk dat ik daardoor m’n balans wat kwijt raak

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 07:38

Als voorbeeld
Mijn dochter had altijd een dressuur zadel op haar pony omdat pony toch niet meer mocht springen.
De pony is helaas ingeslapen en ze heeft een andere pony nu .
Daar een veelzijdigheid ( kent & master) opliggen .
Dochter haar zit is enorm verbeterd
Stillere beenligging en veel onafhankelijker en stabieler in t hele lijf .

Zou dus zo weer een VSD model kiezen

Chasing Dreams ...
Zinti , My very own princess
Fanny, also a princess...
What a luck to have 2 of those Amazing girls
[*]2 wow dressuur zadels te koop [*]

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 08:01

Ik rijd lange bosritten (spring alleen af en toe over een boomstammetje in het bos) en heb een dressuurzadel.
Daar zit ik gewoon het lekkerst in op lange ritten.
We rijden klasse 2 endurance, dus onze trainingsritten tikken regelmatig de 35 km aan en op wedstrijd rijden we nu rond de 50-60 km.
Maar ik kan ook net zo goed genieten van een dagtocht met picknick net vrienden met heel veel stap en een beetje draf en ook daarmee zit ik op dit zadel gewoon het lekkerst.

Ik krijg in een vzh zadel teveel een stoelzit en krijg dan last van mijn rug, op m'n dressuurzadel heb ik daar geen last van.

Het is dus echt heel persoonlijk of je lekkerder zit in een vzh zadel.

Als je echt wil springen, meer dan eens over een boomstam of hobbeltje van 50-70 cm, dan kun je beter wel een zadel hebben waar genoeg ruimte voor je knieën is met wat kortere beugels.
Maar voor wat ik ermee doe volstaat dit meer dan prima.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 08:45

Wij hadden altijd een dressuurzadel, maar daarin werden we bij het springen toch gekatapulteerd als je ietwat te veel naar achter landde. Daarom apart nog een springzadel bij. Maar als je niet fanatiek dressuur rijdt en/of 2 zadels qua onderhoud en budget te veel is, dan is een veelzijdigheidszadel ideaal. Zit veel comfortabeler dan een springzadel voor wandelingen en toch kan je leuk een sprongetje maken.

Paardengek in hart en nieren!

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 15:37

Ik heb een veelzijdigheidszadel en vindt het heerlijk rijden met (lange) buitenritten. Omdat ik van alles met mijn pony wil doen heb ik voor veelzijdigheid gekozen. In de toekomst wil ik het waarschijnlijk wel gaan opsplitsen in een apart spring en dressuurzadel maar dat is voor later. Nu volstaat ons veelzijdigheidsmodelletje prima *\o/*

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 16:02

Als we toch bezig zijn: welke vzh zadels hebben jullie? Ben hard opzoek maar zie door de bomen het bos niet meer. Wil graag wat meer kwaliteit dan JC o.i.d, maar het oog wil ook wat.

Mijn keus voor een vzh is precies waar vzh voor bedoeld is: ik wil met 1 zadel alles kunnen. Moet makkelijk een gaatje langer kunnen zitten voor de dressuur, maar ook genoeg steun hebben om een keer een meter te willen springen thuis.

I am because you were

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 16:08

Ik heb een Kieffer Venedig gehad en die vond ik echt super fijn.
Zo heerlijk zacht ook voor je kont :D
Maar helaas werd mijn merrie daar echt te breed voor.
En nu heb ik voor beide een Massimo.
Simpel zadel, geen dikke wrongen, geen diepe zit, maar vind het wel fijn.
Maar of je die nu onder de kwaliteitszadels moet plaatsen? Dat denk ik ook niet?

#IkStaAchterBrittDekker

*Ik doe mijn best*

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:12

Ik heb er eentje van Sella, de Molti.

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 14:38

Ik heb de Wintec 500 HART editie.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie