Dressuurzadel voor een forse Quarter

Moderators: Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

LilCromedGun

Dressuurzadel voor een forse Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-19 02:12

Hallo allemaal,

Ik ben langzaamaan aan het kijken voor een goed zadel voor mijn quarter. Hij is alleen klein en stevige gebouwd. Rond en een kort ruggetje. Daarbij heb ikzelf rugproblemen dus moet ik echt een zadel hebben met veel steun. Persoonlijk heb ik zelf altijd heel fijn gezeten in fryso en hulsebos zadels. Maar zijn hier meer ruiters met een engels zadel voor een quarter? Welk type zadel zou ik naarkunnen kijken? Ik ben sowieso van plan om een zadel maker te laten komen. Maar met een beetje research is het makkelijker om een goede zadelmaker te vinden!

Spekkie01

Re: Dressuurzadel voor een forse Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 07:44

Ik heb een amerikaanse appie, fryso was bij mij kansloos. Die bomen paste niet op haar rondgeribte lijf en gingen van voor naar achter en van links naar rechts. Nou is zij wel extreem rondgeribt, dus misschien dat het voor jou wel gaat. Helaas was dat voor veel andere zadels ook het geval, de bomen zijn simpelweg niet breed genoeg.

Hulsebos heb ik geen ervaring mee, ik raakte uiteindelijk aan een zadel voor barokke paarden en heb nu een zaldi. Prijstechnisch leuk en als je een nieuwe koopt, zo samen te stellen dat het jouw voegt. Ik wilde weinig wrong en een ondiepe zit omdat ik mijn heupen anders sloop als ik in een houding geplaatst word. Dat is er, maar ze hebben ook modellen die aan jouw eisen voldoen.

My horse is like whipped cream on a pie, sweet and irresistible

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 08:12

Hier een voorbeeld van dressuurzadel van Harry Dabbs op een forse Schwarzwalder Fuchs:
Afbeelding
Afbeelding
Ze kunnen ook met vlakkere zit gemaakt worden of bv met een monoblad, maar net wat je zelf fijn vindt. Worden aangemeten met kale boom voor je paard.

Master Saddle Fitting Consultant SMS Qualified Saddlefitter

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 08:23

@ts ligt enorm aan het type quarter dat je hebt: is hij oplopend richting de achterhand? Dan heb je iets heel anders nodig dan bij eentje die 'normaal' gebouwd is (niet overbouwd).
Vriendin heeft een Wintec op haar paint, ik ook op mijn haflinger (tussen modern en ouderwets gefokt in), stalgenootje heeft een bates op haar schwarzwalder. Allemaal rondere en compactere paarden (de paint heeft wel meer ruglengte) - wel allemaal met een rechte rug en flinke schouder.

Ander stalgenootje heeft op een welsh cob een MSFC zadel liggen, daar zou je geen wintec/ bates op krijgen, want die heeft een heel andere rugvorm, 'dieper' zogezegd.

Mijn eigen vorige paard (paint) was extreem kort in de rug, recht in de rug ook, met een flinke kont - die toonde overbouwd, maar was dat niet, was puur spier, daar had ik een Ghost boomloos zadel op.
Op mijn haflinger heb ik ook Ghost gehad, maar op haar schuift hij naar voren tegen haar schouder aan.

Zonder duidelijke foto van het paard in stand kun je dus niet zo héél veel, en dan nog kan er in beweging zó veel veranderen dat een foto dus ook niet sluitend is :)
Máár het goede nieuws is: er zijn wel degelijk Engelse zadels te vinden voor dat type paard dus ;)

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 08:53

Als je al positieve ervaringen met Hulsebos hebt, zou ik ze zeker contacten. Ze werken ook veel in Amerika en daar ontkom je niet aan Quarter horses natuurlijk :j. Vooral de WB4 is een zadel dat vaak goed ligt op quarter horses.

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

LilCromedGun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-20 01:05

Een beetje laat. Maar mochten meer mensen nieuwsgierig zijn. Ik heb nu een positieve ervaring met zowel de wintec (voor mijn paard, minder voor mijzelf) en de anatomica. Zeer fijne zadels voor dit type paard. Tegenwoordig springen we ook en heb ik een mega fijn zadel van Knight Rider liggen

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie