Een Racekap bij schrikerig paard op buitenrit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Een Racekap bij schrikerig paard op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 11:48

Hallo allemaal,
Hopelijk staat mijn bericht hier goed. Sinds een aantal weken (ongeveer augustus) heb ik een nieuw paard. Maar dit is echt een vreselijke bangerik. Hij vindt het leuk om langs de weg te gaan, tenminste de eerste 100 meter, lijkt hij het leuk te vinden, maar ongeveer vier huizen vanaf ons huis wordt ie bang met een ander paard erbij gaat het redelijk. Ook niet fantastisch.

Nou kreeg ik de tip van iemand die met dravers werkt om een gesloten hoofdstel eens te proberen langs de weg. Nou vind ik op internet niet echt gesloten hoofdstellen om mee te rijden maar ik vond wel een racekap, die een deel van het gezicht blokkeert en ik ben heel erg benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft.

Het is een 10 jaar oude draver die half Europa afgereisd heeft. In Parijs allerlei grote koersen heeft gewonnen. De vorige eigenaar had al aangegeven dat hij een bangerik is. Wat ze gewend zijn? Nou een soort Prinsjesdag paarden Maar er zitten ook bangerikken tussen en een paard dat zo hoog in het bloed zit, wil je toch een beetje helpen

Heb er meerdere, dus nee niet mijn eerste paard en ook geen beginnende ruiter. Ben benieuwd naar jullie ervaring met een Racekap.

Heel aardig als je de tijd neemt om het te lezen, maar graag alleen zinvolle reacties, dus als je er echt ervaring mee hebt :D


Fijne dag
Faily
Laatst bijgewerkt door Faily op 14-11-20 12:30, in het totaal 4 keer bewerkt

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Een Racekap bij schrikerig paard op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 11:53

Je hebt hem pas een paar weken? Is hij wel verkeersmak, ging hij bij de vorige eigenaar ook op buitenrit? Alleen of met anderen? Hoe is hij in de bak?

Ik denk dat je een beetje te snel wilt gaan. Ik zou eerst eens gaan werken aan de vertrouwensbasis, in plaats van meteen van het dier verwachten dat hij als een mak lammetje met je mee de weg op gaat.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Een Racekap bij schrikerig paard op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 11:55

Blinkers omdoen lijkt mij niet de methode om een paard zadelmak te maken...
Veel rustige korte ritjes met een vriend erbij om hem langzaamaan verkeersmak te maken lijken mij een betere oplossing.

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 11:59

Devic schreef:
Je hebt hem pas een paar weken? Is hij wel verkeersmak, ging hij bij de vorige eigenaar ook op buitenrit? Alleen of met anderen? Hoe is hij in de bak?

Ik denk dat je een beetje te snel wilt gaan. Ik zou eerst eens gaan werken aan de vertrouwensbasis, in plaats van meteen van het dier verwachten dat hij als een mak lammetje met je mee de weg op gaat.


Stond niet in de omschrijving maar het is een 10 jaar oude draver die half Europa afgereisd heeft. In Parijs allerlei grote koersen heeft gewonnen. De vorige eigenaar had al aangegeven dat hij een bangerik is. Wat ze gewend zijn? Nou een soort Prinsjesdag paarden. Ik heb er ook meerdere. Maar er zitten ook bangerikken tussen en een paard dat zo hoog in het bloed zit, wil je toch een beetje helpen

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 12:03

Ik zou denk ik toch nog even wat rustiger aan doen. Werken aan het vertrouwen, dat hij weet dat hij jou kan vertrouwen. Wellicht eerst wat grondwerk maar in ieder geval nog niet alleen op pad. Hoe is hij als je hem in de bak rijdt, of hij dan ook zo schrikachtig?

Hij zal wellicht wel al gewend zijn aan een gesloten hoofdstel of racekap. Het zou mijn keuze niet zijn, maar ik heb er dus ook geen ervaring mee en dat is waar je naar op zoek bent. Dus ik lees stilletjes mee. Succes met hem!
Laatst bijgewerkt door Devic op 14-11-20 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 12:05

Soms blijven ze ook gewoon schrikkerig en krijg je het er nooit uit. Ik heb ook zo'n merrie. Heeft internationaal in de (reining)sport gelopen, heel Europa rond, maar je doet haar dus echt echt echt geen plezier met een rondje bos. Ze wordt dan heel skittish en gestresst. Kom je dan opnieuw in een bak, dan ontspant ze onmiddellijk.

MarliesV

Berichten: 15178
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 12:05

Vind het maar een vage omschrijving. Prinsjesdag paarden? Geen idee wat je daar mee bedoelt.

Geef dat dier tijd om je te vertrouwen en ga er eerst eens rustig mee aan het werk binnen de grenzen van wat hij eng vind.

Pas met vertrouwen in de ruiter uitbereiden en niet afdwingen door er van alles op te knopen aan netjes kappen oid.

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 12:12

Devic schreef:
Ik zou denk ik toch nog even wat rustiger aan doen. Werken aan het vertrouwen, dat hij weet dat hij jou kan vertrouwen. Wellicht eerst wat grondwerk maar in ieder geval nog niet alleen op pad. Hoe is hij als je hem in de bak rijdt, of hij dan ook zo schrikachtig?

Hij zal wellicht wel al gewend zijn aan een gesloten hoofdstel of racekap. Het zou mijn keuze niet zijn, maar ik heb er dus ook geen ervaring mee en dat is waar je naar op zoek bent. Dus ik lees stilletjes mee. Succes met hem!


Klopt, wat je zegt over een racekap. Heb er alleen zelf geen ervaring mee met rijden.

Dankjewel, klopt ook in de bak. Maar ook in de wei met de andere paarden is hij niet zo moedig.

DiscoDipp

Berichten: 2868
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 12:14

Waar de kunde eindigd beginnen de hulpmiddelen. Zo zie je maar weer.

Ik ga mee met mijn voorgangers, paard is dus van hot naar her versleept, misschien kun je hem eens eerst laten aarden?? Ik heb mijn paard nu sinds begin Juli, en die is toevallig gister avond pas mee naar de straat geweest, een het halster, niet eens onder de man.

Laat hem eerst wennen, bouw vertrouwen op, zorg ervoor dat hij jou volgt en dus vertrouwd. Grondwerken, longeren, knuffelen, wandeen noem maar op. Dit kan niet in een paar weken. En al helemaal niet met een paard die dus constant uit zijn omgeving is gehaald.

Daarbij vind ik het vreselijk onverantwoord om met zo’n paard nú al de weg op de gaan. Vragen om ongelukken :?

Maar dat is mijn mening.

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 12:23

sevke schreef:
Soms blijven ze ook gewoon schrikkerig en krijg je het er nooit uit. Ik heb ook zo'n merrie. Heeft internationaal in de (reining)sport gelopen, heel Europa rond, maar je doet haar dus echt echt echt geen plezier met een rondje bos. Ze wordt dan heel skittish en gestresst. Kom je dan opnieuw in een bak, dan ontspant ze onmiddellijk.


Precies, daarom toch even kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik weet voor de kar dat een paard heel rustig van kan worden. Ben benieuwd of er nog mensen zijn die er ervaring mee hebben. Is voor hun benen ook gezond om even de straat heen weer te stappen.

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 12:25

DiscoDipp schreef:
Waar de kunde eindigd beginnen de hulpmiddelen. Zo zie je maar weer.

Ik ga mee met mijn voorgangers, paard is dus van hot naar her versleept, misschien kun je hem eens eerst laten aarden?? Ik heb mijn paard nu sinds begin Juli, en die is toevallig gister avond pas mee naar de straat geweest, een het halster, niet eens onder de man.

Laat hem eerst wennen, bouw vertrouwen op, zorg ervoor dat hij jou volgt en dus vertrouwd. Grondwerken, longeren, knuffelen, wandeen noem maar op. Dit kan niet in een paar weken. En al helemaal niet met een paard die dus constant uit zijn omgeving is gehaald.

Daarbij vind ik het vreselijk onverantwoord om met zo’n paard nú al de weg op de gaan. Vragen om ongelukken :?

Maar dat is mijn mening.


Bedankt dat is vaak ook zo, maar een Racekap is geen dierenmishandeling. Helpt juist je paard bij een stukje ontspanning. Net zoals je met proppen je paard kunt helpen.

Ik vind het ook heel aardig dat je reageert, maar je trekt nu allemaal conclusies over hoe onverantwoordelijk het is, terwijl je eigenlijk helemaal niet de situatie kent. Je hebt geen idee hoe ik woon. Hoeveel verkeer er op een dag er is, wat voor weg het is, je weet niet of de weg doodlopend is. Welke kant ik op ga. Dat heb ik ook niet verteld maar dat hoeft ook niet. Je hebt echt geen idee van de situatie, dus om dan zo een conclusie te trekken vind ik altijd best wel voorbarig wat je op bokt veel ziet. Niet aanvallend bedoeld hoor, maar ik verbaas me daar vaak over.
Laatst bijgewerkt door Faily op 14-11-20 12:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 12:27

Die racekap zie je ook wel bij hengsten op het voortrrrein of bij het losrijden. Ze zien niet meer alles, worden daardoor rustiger in het koppie en meer gefocust op de ruiter. Het is in principe geen verkeerd idee. Het kan goed werken. Het is geen hulpmiddel zoals een slof oid. Het neemt wat zicht weg, daardoor prikkels en zeker voor snel afgeleide of hoog in het bloed staande dieren kan het welzijnsverhogend zijn op dat moment.

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 12:59

Oehlala schreef:
Die racekap zie je ook wel bij hengsten op het voortrrrein of bij het losrijden. Ze zien niet meer alles, worden daardoor rustiger in het koppie en meer gefocust op de ruiter. Het is in principe geen verkeerd idee. Het kan goed werken. Het is geen hulpmiddel zoals een slof oid. Het neemt wat zicht weg, daardoor prikkels en zeker voor snel afgeleide of hoog in het bloed staande dieren kan het welzijnsverhogend zijn op dat moment.


Ben ik met je eens. Dankjewel voor het laten weten. Ben benieuwd of er nog meer ervaringen zijn met rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 13:19

Hier ervaring met paarden met blinkers op en naast inderdaad tijd steken in desensibiliseren, zou ik, als je naar hulpmiddelen wilt grijpen, eerder kiezen voor een 'hood' met siliconen oren om geluiden te dempen. Wat je nu wilt gaan doen is imo vragen om ongelukken. Als exercise rider heb ik er genoeg uit de bosjes kunnen vissen, en dat is in een paard-proof omgeving met professionals die weten waar ze mee bezig zijn en die handig genoeg zijn om zowel op het paard zelf als vanaf een ander paard alles in goede banen te leiden, mocht er onverhoopt paniek uitbreken.

Overigens heeft de gemiddelde KWPN'er een hoger percentage volbloed, dus staar je alsjeblieft niet blind op "hoog in het bloed staan". Behandel hem gewoon als een angstig paard, los van welk stamboek eraan hangt. :D

Edit: Wellicht zou je nog wel hiernaar kunnen kijken, dat limiteert het zicht naar achteren iets, maar laat nog wel voldoende zicht over om niet in onveilige situaties te belanden: https://www.tosoniselleriashop.com/en/horses-blinkers.html
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-11-20 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

mickey75
Berichten: 56
Geregistreerd: 10-07-08

Re: Een Racekap bij schrikerig paard op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 13:39

Vraag Ruitje hier op bokt maar eens om advies, zij werkt dagelijks met dravers en heeft veel ervaring met omscholen naar rijpaard enz. Daar heb je meer aan dan al die goedbedoelde adviezen en vooroordelen hier.

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 13:56

Maar weet je zeker dat het zicht is?

Ik heb zo'n taart die haar buitenritjes in een keurig aangeharkt parkje maakte.
Toen kwam ze bij mij en ons bos was eng want allerlei geluiden, dieren zonder mens erbij en zo. Poosje met een oornetje gereden (zo'n dressuurding met dichte oren) en na een half jaar was het ok en kon ze gewoon door het bos lopen zonder constant op d'r hoede te zijn.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 13:59

Ik vind het hier ook iets te veel vooroordelen regenen, TS heeft het paard nu 3 maand, hoeveel meer tijd zou ze moeten besteden aan het “aarden”? Het paard is al wat gewend met op andere locaties zijn, dus denk niet dat de oorzaak daarin gezocht moet worden.

Vind het juist goed van TS dat ze hier advies durft te vragen.

TS ik zou ook beginnen met de blinkers en kijken hoe dat gaat. Voor de rest de eerste tijd zoveel mogelijk met een ander paard naar buiten.

Ook is het een goed idee om langs dezelfde route regelmatig te wandelen met je paard aan de hand, zo went hij toch sneller aan de route en leert hij de weg herkennen.

Ik zou gewoon door blijven gaan met naar buiten gaan, zolang er geen gevaarlijke situaties voor doen, de enige manier om het te leren, is om het gewoon te doen.

Met het wandelen aan de hand kun je kijken waar hij het beste op reageert wat betreft blinkers of toch een racekap, ik zou het niet onder het zadel testen, voordat je het in de hand getest hebt.

Maar ook goede kans dat het over een paar weken met veel wandelen, in groepjes buiten rijden of iemand mee op de fiets, al veel beter gaat.

Toen er voor de 3e keer een ruiter op mijn 3 jarige zat, gingen we ook al een stap rit langs de weg doen. De enige manier om het te leren is imo gewoon doen.

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 14:01

Mkango schreef:
Hier ervaring met paarden met blinkers op en naast inderdaad tijd steken in desensibiliseren, zou ik, als je naar hulpmiddelen wilt grijpen, eerder kiezen voor een 'hood' met siliconen oren om geluiden te dempen. Wat je nu wilt gaan doen is imo vragen om ongelukken. Als exercise rider heb ik er genoeg uit de bosjes kunnen vissen, en dat is in een paard-proof omgeving met professionals die weten waar ze mee bezig zijn en die handig genoeg zijn om zowel op het paard zelf als vanaf een ander paard alles in goede banen te leiden, mocht er onverhoopt paniek uitbreken.

Overigens heeft de gemiddelde KWPN'er een hoger percentage volbloed, dus staar je alsjeblieft niet blind op "hoog in het bloed staan". Behandel hem gewoon als een angstig paard, los van welk stamboek eraan hangt. :D

Edit: Wellicht zou je nog wel hiernaar kunnen kijken, dat limiteert het zicht naar achteren iets, maar laat nog wel voldoende zicht over om niet in onveilige situaties te belanden: https://www.tosoniselleriashop.com/en/horses-blinkers.html



Bedankt, orenkap heb ik aangedacht, maar het is niet per se geluid, hij vindt vooral dingen zien eng (ook in de wei). Maar vroeg me inderdaad al af of het nou slim is of juist erger maakt. Zo te lezen raad jij het af.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 14:05

Ik zou het paard gewoon laten wennen aan de prikkels, net zoals ieder ander paard. Alleen zal bij dit paard het emmertje sneller vol zitten en zullen de trainingssessies op het begin dus korter zijn.
Een racekap heeft als nadeel dat het de oorzaak van het gedrag niet wegneemt (namelijk overprikkeling en onzekerheid). Het moment dat de emmer vol zit, zal die nog steeds zo reageren als dat die nu doet en dat is met racekap dan misschien 2 kilometer verder dan zonder.

MyWishMax

Berichten: 25286
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 14:06

Daphara schreef:
Ik vind het hier ook iets te veel vooroordelen regenen, TS heeft het paard nu 3 maand, hoeveel meer tijd zou ze moeten besteden aan het “aarden”? Het paard is al wat gewend met op andere locaties zijn, dus denk niet dat de oorzaak daarin gezocht moet worden.

Vind het juist goed van TS dat ze hier advies durft te vragen.
.


Maar op koersen is wat anders als een buiten rit. Ja, ze zien veel maar het is wel echt wat anders.

Zelfs mijn brave muts die op veel plekken komt, kijkerige banen en waar ik alles mee doe ( ook versieren haha) is mega braaf op ander terrein. Zij kijkt nergens van op tijdens het rijden, maar een buitenrit is wat anders. Dat vindt ze wel spannend en kan een omgevallen boomstam wel echt dood eng zijn. Terwijl een schriktraining niet boeiend is.

Nu zou haar zicht belemmeren niet helpen, want zodra ze dan wel iets ziet is de reactie groter, maar het is ook een kwestie van vertrouwen. In mij en in zichzelf. Dat kan je na een paar maanden nog niet verwachten dat je als nieuwe baas of ruiter al zo te vertrouwen bent voor paard. Maar bij sommige paarden werkt het misschien juist wel.

Maar ik zou eens contact opnemen met ruitje. Misschien is die kap wel een idee, misschien gewoon meer geduld hebben en werken aan vertrouwen.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Een Racekap bij schrikerig paard op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 14:25

Mensen zijn grappig. Als je hier had gezegd dat je wilde gaan mennen met oogkleppen kraait er geen haan naar. Sterker nog dat word als veiliger gezien. Wil je daarintegen hetzelfde doen onder het zadel is het opeens zielig? Kop op nou mensen, ik ben het er mee eens dat je een paard de tijd moet geven om te aarden en er zijn vast andere manieren die ook werken. Er zijn vele wegen naar rome tenslotte. Maar als dit paard in de koersen ook al met een kap liep, dat weet ik niet, dan is de stap naar buitenrit met kap helemaal zo gek niet. Ik zou zeggen probeer het uit en kijk of het helpt. Met een 10 jarige die heel europa afgereisd heeft kan je zoiets makkelijker eens uitproberen dan met een 3jarige die gewoon ervaring mist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 14:30

Faily schreef:
Mkango schreef:
Hier ervaring met paarden met blinkers op en naast inderdaad tijd steken in desensibiliseren, zou ik, als je naar hulpmiddelen wilt grijpen, eerder kiezen voor een 'hood' met siliconen oren om geluiden te dempen. Wat je nu wilt gaan doen is imo vragen om ongelukken. Als exercise rider heb ik er genoeg uit de bosjes kunnen vissen, en dat is in een paard-proof omgeving met professionals die weten waar ze mee bezig zijn en die handig genoeg zijn om zowel op het paard zelf als vanaf een ander paard alles in goede banen te leiden, mocht er onverhoopt paniek uitbreken.

Overigens heeft de gemiddelde KWPN'er een hoger percentage volbloed, dus staar je alsjeblieft niet blind op "hoog in het bloed staan". Behandel hem gewoon als een angstig paard, los van welk stamboek eraan hangt. :D

Edit: Wellicht zou je nog wel hiernaar kunnen kijken, dat limiteert het zicht naar achteren iets, maar laat nog wel voldoende zicht over om niet in onveilige situaties te belanden: https://www.tosoniselleriashop.com/en/horses-blinkers.html



Bedankt, orenkap heb ik aangedacht, maar het is niet per se geluid, hij vindt vooral dingen zien eng (ook in de wei). Maar vroeg me inderdaad al af of het nou slim is of juist erger maakt. Zo te lezen raad jij het af.
Mijn zorg is niet per se dat hij er paniekeriger door wordt, maar wel dat áls hij wat ziet en bang wordt, hij niet goed genoeg kan zien waar hij naartoe gaat met alle mogelijke gevolgen van dien. En in een beschermde omgeving van een trainingsbaan of renbaan is dat vaak niet zo'n ramp, want of ze eindigen in de bosjes, of stoten hun kont tegen een plastic rail die meegeeft, maar op buitenrit wil je niet hebben dat hij straks in de achteruit gaat of opzij springt omdat hij voor zich iets ziet, en vervolgens op de motorkap van een auto eindigt of struikelt over een set containers of zo.

Als zicht het grootste probleem oplevert, zou ik toch even kijken naar de pacifiers die je zijn aangeraden. Die maken alles net wat minder scherp door het gaas, waardoor de prikkels dus verminderen, maar je ontneemt ze niet meteen een deel van hun zicht. Als je wilt kan ik eventueel wel aan een vriendin in Engeland vragen of ze voor je wil kijken bij haar lokale winkel met rensportartikelen of ze ze daar hebben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-11-20 14:52, in het totaal 3 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 14:33

Sas_Mon schreef:
Mensen zijn grappig. Als je hier had gezegd dat je wilde gaan mennen met oogkleppen kraait er geen haan naar. Sterker nog dat word als veiliger gezien.


Paarden met karren lopen heden ten dage nog steeds in sloten en verdrinken doordat hun zicht half ontnomen wordt. De dag dat mensen tot algemeen besef komen dat het uitschakelen van de zintuigen niet dé oplossing is, is de dag dat ik een fles champagne opentrek voor heel Bokt. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 14:51

Sas_Mon schreef:
Mensen zijn grappig. Als je hier had gezegd dat je wilde gaan mennen met oogkleppen kraait er geen haan naar. Sterker nog dat word als veiliger gezien. Wil je daarintegen hetzelfde doen onder het zadel is het opeens zielig? Kop op nou mensen, ik ben het er mee eens dat je een paard de tijd moet geven om te aarden en er zijn vast andere manieren die ook werken. Er zijn vele wegen naar rome tenslotte. Maar als dit paard in de koersen ook al met een kap liep, dat weet ik niet, dan is de stap naar buitenrit met kap helemaal zo gek niet. Ik zou zeggen probeer het uit en kijk of het helpt. Met een 10 jarige die heel europa afgereisd heeft kan je zoiets makkelijker eens uitproberen dan met een 3jarige die gewoon ervaring mist.
Maar ik neem aan dat als je een paard hebt dat al angstig is, je daar niet mee de weg op gaat voor de koets. En wat Gini zegt: er eindigen er nog genoeg in de sloot. Bovendien wordt er in de sport vaak weinig tijd gestoken in dingen als desensibiliseren. Men gebruikt daar eerder hulpmiddelen dan dat ze werken aan een onderliggend probleem, want tijd is geld en zoals ik al zei: die omgeving is veel meer paard-proof, dus als er een keer paniek in de tent is, is de kans op serieuze ongelukken kleiner. Koersen en een buitenrit kun je wat dat betreft écht niet met elkaar vergelijken. Voor een dier dat voor de hobby gehouden wordt, kan veel meer tijd uitgetrokken worden om aan het probleem te werken. Dat laatste zou ik dus ook zeker niet laten, en als tot die tijd hulpmiddelen wat ondersteuning kunnen bieden, is dat geen probleem, maar het zou voor mij in deze fase niet de uiteindelijke oplossing zijn en het moet ook veilig blijven voordat je straks nog verder van huis bent.

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Re: Een Racekap bij schrikerig paard op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 15:05

@Mkango
Dankjewel, daarom vroeg ik inderdaad naar ervaringen. Ik ga even op internet zoeken naar pacifiers. Het is een tijdelijke oplossing. Dankjewel voor de tip.