Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanneXjessy

Berichten: 467
Geregistreerd: 09-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 19:33

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb een Fryso Comfort zadel, deze liggen volgens mij allemaal zo als ik op dit model google, zie hieronder.
Afbeelding

De zadelpasser van Tweespan zelf heeft het zadel een paar weken geleden nog aangepast, ze was inderdaad iets breder geworden. Het zadel zou nu goed moeten liggen.

Welke singels zouden jullie aanraden?
Ik heb nu een rossner comfort singel 55cm
Afbeelding

Is een van deze singels dan aan te raden?

Busse Singel TURIN-CURVED-DR D
Afbeelding

Passier dressuur singel Blue Wave
Afbeelding

Of moet ik meer aan zoiets denken: Kavalkade Dressuursingel Moon met Lamswol
Afbeelding

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 19:42

Die van Busse is een maan/banaansingel.
Die van Passier is (op het oog!) vooral anatomisch maar niet zoals de rossner singel
Ik denk dat ik zou neigen naar iets meer een prolite-model.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 20:39

Na het lezen van dit topic denk ik het volgende.. Als ik naar de bouw van je paard kijk zou ik naar een asymmetrische singel kijken. De singel die je nu hebt lijkt mij dan nog niet eens zo verkeerd. Enkel een langere versie wellicht?

BOTtraining
Berichten: 131
Geregistreerd: 22-04-21

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 20:47

heb je al eens gekeken naar een singel van een Wow zadel? Ze heten H-girth's (letterlijk vertaald, naar H-singel) vanwege de vorm van de singel. Vroeger waren ze wat stijfjes in het leer, maar tegenwoordig heb je ook hele mooie soft lederen varianten.
Ze kosten wel wat, maar werken zowel voor stabiliteit, drukverdeling als comfort super!

sanneXjessy

Berichten: 467
Geregistreerd: 09-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:37

Bedankt voor jullie tips, ga er eens naar kijken!

Ik heb de week ook net een nieuw paard gekocht en het Fair Fax zadel ook overgenomen. Nu zoek ik voor dat paard ook nog een nieuwe singel. Ze heeft de laatste 3 maanden stil gestaan en lekker in het weiland kunnen grazen, dus ze is momenteel te dik. Maar volgens mij is ze sws wel ronder bij haar buik.

Ik heb nog niet echt goede foto's, maar misschien kunnen jullie hier iets mee. Wat zouden jullie voor haar aanbevelen? Ik zit zelf te twijfelen tussen een maan of asymmetrische singel.

Oudere foto
Afbeelding

Vorige week
Afbeelding
Afbeelding
Even een stout momentje, maar je ziet de singel zo wel goed liggen. Dit is een asymmetrische 70cm.
Afbeelding

Zou een van deze iets voor haar zijn?

Afbeelding
Afbeelding

sashaj45

Berichten: 35
Geregistreerd: 17-02-10
Woonplaats: WIJCHEN

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 11:08

Ik heb ook een nieuwe singel nodig voor mijn paard maar twijfel tussen drie merken: de Prolite, Lemieux gel tek of de Horka anatomic. De Lemieux lijkt me super met die gelvulling maar is wel erg prijzig. Die van Horka is een stuk betaalbaarder maar is de kwaliteit daar ook naar? Bij de Prolite twijfel ik aan het riempje waar een hulpteugel aan kan. Die lijkt me erg onhandig en ik twijfel aan het materiaal.

Wie heeft er ervaringen met deze singels en kan mij verder helpen?

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 11:16

Prolite gaf hier wondjes.. horka heb ik nu twee weken en vind het een erg fijne en zachte singel.

Fudge

Berichten: 1018
Geregistreerd: 26-03-08

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 11:28

Ik zou ook voor de horka gaan. Ben er zelf heel tevreden over, tot nu toe ook zeker over de kwaliteit. Ik vind het materiaal van prolite te stug. LeMieux singel ken ik zelf niet, voor mij gaf de prijs snel de doorslag.

sashaj45

Berichten: 35
Geregistreerd: 17-02-10
Woonplaats: WIJCHEN

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 12:35

Ik zie nu alleen dat de Horka anatomic nergens meer te verkrijgen is....

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 12:57

Ik heb de Prolite, qua model bevalt hij verrassend goed, ik vind het materiaal alleen nou ja, absoluut niet prettig.
Ik hou ook gewoon van leer... vind het vrij stug materiaal en had hem netjes goed schoon, maarja, dan ben je wel ruim een dag bezig om hem droog te krijgen, en eerlijk durfde ik hem ook niet in de zon te hangen, ik ben dan wel bang dat materiaal erg snel stuk gaat.

prijs/kwaliteit zou ik denk ik zeggen Horka, ondanks dat ik die niet gevoeld heb, maar na aanleiding van reviews.

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 13:00

Je kunt hem gewoon in de zon hangen hoor geen probleem heb hem al 7 jaar en doe dat ook vaak. Gaat niks stuk aan.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:45

aangezien ik vorige keer al goed op weg ben geholpen wil.ik toch nog eens het balletje opgooien. torn de hkm singel gekocht. helaas na een 4x rijden ook daar wondjes van en met rijden loopt ze met haar schouder naar binnen om de druk te ontwijken. na wat verder zoeken ben ik ook bang dat een banaan singel niet goed gaat passen bij haar. dit omdat haar elleboogvetje enorm uitsteekt en bijna alle banaansingels aan de voorkant een breed flapje hebben(net naast/boven de gesp zeg maar)

iemand nog een goud ideetje voor een goede singel voor ons zodat we de revalidatie onder het zadel weer wat meer kunnen oppakken?

fjordjes

Berichten: 12022
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:47

Fra supersingel heb ik goede ervaringen mee!

Fudge

Berichten: 1018
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:22

ikke20 schreef:
aangezien ik vorige keer al goed op weg ben geholpen wil.ik toch nog eens het balletje opgooien. torn de hkm singel gekocht. helaas na een 4x rijden ook daar wondjes van en met rijden loopt ze met haar schouder naar binnen om de druk te ontwijken. na wat verder zoeken ben ik ook bang dat een banaan singel niet goed gaat passen bij haar. dit omdat haar elleboogvetje enorm uitsteekt en bijna alle banaansingels aan de voorkant een breed flapje hebben(net naast/boven de gesp zeg maar)

iemand nog een goud ideetje voor een goede singel voor ons zodat we de revalidatie onder het zadel weer wat meer kunnen oppakken?


Ik denk dat je nog steeds geholpen bent bij een singel van minimaal 10cm langer... maar ik ben het ook met je eens dat het lastig is om die te vinden, zeker in banaan (want ik vind de banaan nog steeds wel mooi zitten voor nu).
Zou me trouwens ook voor kunnen stellen dat je misschien zelfs met een simpele rechte neopreen van min 90cm beter uit komt en dan kun je overbruggen tot haar figuur anders is.

Nibbit

Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:10

@ikke20

De HH e-motion singel is superfijn, en past bij eigenlijk ieder paard. Anatomisch, licht elastisch en niet zo dik. Geen wondjes

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:32

heb ze allemaal even opgezocht. de fra gaat ze denk ik ook wondjes van krijgen. aangezien de singellussen onregelmatigheid geven en ze zich daar vaak op kapot loopt.

@floran ben het wel met je eens dat de banaan tot nu toe nog het beste ligt. een rechte leren singel heb ik ook nog maar daar is ze enorm boos op en ontwijkt de druk aan de linkerkant. de neopreensingels heb ik vroeger altijd mee gereden.

@nibbit die ziet er ook nog best goed uit.

moet toch zo naar een ruiterwinkel.dan neem ik alle ideen eens mee en ga eens kijken of ik daar iets kan vinden.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:36

Ik zou echt voor een flink stuk langere singel gaan, zodat hij aangesingeld op het strakste/een na strakste gaatje zit. Dan heeft ze ook geen last van het bredere stuk bij de gesp

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:47

Sintara schreef:
Ik zou echt voor een flink stuk langere singel gaan, zodat hij aangesingeld op het strakste/een na strakste gaatje zit. Dan heeft ze ook geen last van het bredere stuk bij de gesp


Helemaal mee eens!
@ikke20 de huidige banaansingel is nog steeds echt te kort, natuurlijk gaat een paard daar last van krijgen.

Uit je post van 11-04


Afbeelding

Afbeelding

Je zei toen dat je nog op zoek zou gaan voor een langere singel.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:56

Ik heb het even voor je getekend op je foto. De bovenkant van de singel komt dan zeg maar zo:
Afbeelding
Anatomisch gezien komt dat veel mooier uit.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:28

klopt ben toen ook nog gaan doorzoeken maar we kregen een forse terugslag in revalidatie dus singel even op laag pitje gezet toen

zoals je getekend hebt zou hij idd veel beter liggen. enige nadeel dat waar hij zou moeten komen der elleboog enorm naar voren komt waardoor er echt een knik in die flap gaat moeten komen en ik bang ben dat hij dan teveel 'druk'geeft voor mevr.

zojuist langs ruiterwinkel geweest. genoeg singels maar 65 was het langste.helaas maar wel weer wat wijzer kwa zachtheid enz. dus we gaan de online zoektocht weer even voortzetten

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:42

Als je echt een hele zachte wil zou je die van horka kunnen proberen. En anders toch iets met bont.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:46


VWestra
Berichten: 1099
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 14:32

Wat ik wel doe bij dit soort problemen is een los halsterbontje om de singelstoten heen doen. Dan schuurt het niet en behoud je de vrijheid van je singels

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 12:27

Ik hoop dat jullie ook met mij mee willen kijken.

Mijn merrie is jaren niet gereden. Op advies van de dierenarts mogen we toch weer onder het zadel gaan stappen.
Super leuk dat we weer wat mogen *\o/*

Maar ja ik heb jaren geleden al haar rij spullen weg gedaan. Nu heb ik het geluk dat ze de wintec van mijn andere paard past. Maar de singel past duidelijk niet. Hij is veelste kort en vraag me af of ik wel het goede model heb.
Dan heeft ze ook nogal een heel teer huidje. Ze kreeg vroeger van heel veel singels wondjes in der oksel.

Ik ben wel heel tevreden over deze singel. Het is een leren Rosner in maat 65 cm.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 13:44

Ik zou sowieso naar 75-80 cm gaan en dan een crescent model singel.