Dekje waar zo min mogelijk haar aan plakt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vladimir1979
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-08-12

Dekje waar zo min mogelijk haar aan plakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 09:08

Hi medebokkers,
Ik kon aardig wat topics vinden over hoe je haren uit je dekje wast, maar eigenlijk ben ik op zoek naar ervaringen met dekjes waar zo min mogelijk haar in blijft plakken. Zeker in deze periode blijven onder mijn huidige dekjes veel haren plakken, zoveel dat zwarte onderkant bijna helemaal isabelkleurig wordt, en dan heb ik al heel goed/ lang gepoetst voor het rijden met een haar verwijderen die borstel... Welke onderzijde werkt het beste, welk materiaal plakt het minst? Maar is ook weer niet zo glad of dik dat je zadel gaat schuiven. Liefst die ook nu te koop zijn, met vermelding van merk en type. Ik hoop dat jullie de gouden tip hebben ☺️

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Dekje waar zo min mogelijk haar aan plakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 09:35


Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Dekje waar zo min mogelijk haar aan plakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 09:42

Ik heb het idee dat mijn dekjes met zo'n zwarte synthetische onderkant het schoonst blijven. Durf er zo geen merk aan te hangen maar vaak hebben pads zo'n onderkant.

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 09:55

Anders denken: hoe krijg je goed die haren eraf? Ik hoorde van een vriendin een enorm goede tip: een rubberen borsteltje dat eigenlijk voor hondenhaar is. Echt, nog veel beter dan alle paardenborstels. Werkt op paard zelf maar ook echt goed op de dekjes!
Het is zo een (verschillende merken en kleuren in de winkels): https://www.petshop24.nl/product/adori- ... gJv8fD_BwE
Ik heb ook een verharende fjord (met enorme wintervacht), ik ken het!

IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Re: Dekje waar zo min mogelijk haar aan plakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 09:56

Br event dekjes zijn top. Daar heb je de haren zo vanaf.

Saul

Berichten: 9653
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Dekje waar zo min mogelijk haar aan plakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:15

Idd de BR event Dekjes. Sowieso Dekjes met die onderkant. Denk dat het katoen is?
Zonder veel structuur iig.

IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Re: Dekje waar zo min mogelijk haar aan plakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:50

Ja is volgens mij ook katoen. Blijven ook nauwelijks haartjes insteken ideaal

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Dekje waar zo min mogelijk haar aan plakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 11:08

Die ouderwetse ruitgestikte katoenendekjes

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 11:12


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 11:13

jowien schreef:
Anders denken: hoe krijg je goed die haren eraf? Ik hoorde van een vriendin een enorm goede tip: een rubberen borsteltje dat eigenlijk voor hondenhaar is. Echt, nog veel beter dan alle paardenborstels. Werkt op paard zelf maar ook echt goed op de dekjes!
Het is zo een (verschillende merken en kleuren in de winkels): https://www.petshop24.nl/product/adori- ... gJv8fD_BwE
Ik heb ook een verharende fjord (met enorme wintervacht), ik ken het!

De rubberen borstels werken fantastisch. Ik maak het dekje dan wel licht vochtig met een plantenspuit voor een nog beter resultaat, zekers niet te nat spuiten. Je rubberen borstel telkens langs een vochtige doek halen kan ook. Borstels kun je halen bij de blokker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 11:15

Dee_Es schreef:
Ik heb het idee dat mijn dekjes met zo'n zwarte synthetische onderkant het schoonst blijven. Durf er zo geen merk aan te hangen maar vaak hebben pads zo'n onderkant.


Bij mij zitten die dekjes juist vol met haar, en krijg het er ook amper uit. Zelfs met de compressor en een borstel lukt het bijna niet.

rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 11:37

WOW Supercool dekjes, zijn heel fijn, blijft ook geen haar aan plakken. Beetje hetzelfde principe/materiaal als de Cal Rei denk ik.

Als ze vies zijn even onder de tuinslang, uitschudden en je kan er weer tegen.

Anoniem

Re: Dekje waar zo min mogelijk haar aan plakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 11:42

Br inderdaad. Krijg je ze ook makkelijk van.

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Dekje waar zo min mogelijk haar aan plakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 11:44

Inderdaad zo’n rubberen huisdierenborstel werkt geweldig om haar van stoffen te verwijderen :j

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re: Dekje waar zo min mogelijk haar aan plakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:01

Zo'n rubberen huisdierborstel idd. Te koop bij de Action voor weinig en werkt supergoed. Dekjes met synthetische onderkant vind ik juist enorm veel haar aantrekken, katoen vind ik dan nog het makkelijkst. Niet een specifiek merk

vladimir1979
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Dekje waar zo min mogelijk haar aan plakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 22:20

Dank voor de tips! Zal eens kijken voor de genoemde dekjes. Het eraf halen van haar heb ik al handigheid in (moet ook wel met zo'n wolbaal in de rui als de mijne), ik wilde juist preventief denken, dus dat ze er niet inkomen, scheelt gewoon gedoe

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 22:49

Marije_1997 schreef:
Dee_Es schreef:
Ik heb het idee dat mijn dekjes met zo'n zwarte synthetische onderkant het schoonst blijven. Durf er zo geen merk aan te hangen maar vaak hebben pads zo'n onderkant.


Bij mij zitten die dekjes juist vol met haar, en krijg het er ook amper uit. Zelfs met de compressor en een borstel lukt het bijna niet.


Ik vind juist die katoenen dekjes drama. BR event ligt ongebruikt in de kast :')

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Dekje waar zo min mogelijk haar aan plakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 22:52

Ik reed in de rui/verhaar periode van mijn vorige paard zonder dekje.
Het haar wat aan mijn zweetbladen bleef plakken was met een natte spons zo weg, en het huidvet wat loskwam had weer de functie van leervet.

Een dekje/schabrak is puur om het leer te beschermen van zweet en vuil. Als je geen moeite hebt om je tack te cleanen na het rijden heb je feitelijk geen dekjes nodig.

Orthos
Berichten: 380
Geregistreerd: 25-12-12

Re: Dekje waar zo min mogelijk haar aan plakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:36

Cal rei is super wat dat betreft, ik vind ze niet zo mooi, maar in onderhoud en gebruik erg handig!
Er blijft weinig tot geen haar inzitten, en je kan ze heel makkelijk afspuiten met de tuinslang en dan weer laten drogen. Zijn binnen 10 minuten droog. Ideale dekjes! Paard blijft er ook beduidend droger onder in de zomer met veel zweten.