Hulpteugel (tijdelijk) voor puller

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Hulpteugel (tijdelijk) voor puller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 10:33

Korte omschrijving

Paard heeft medisch probleempje gehad (opgelost door osteo) maar heeft zichzelf aangewend om mij (20x per uur) uit het zadel te trekken.

Paard is verder licht in de mond loopt eventing op dubbelgbroken bitje met martingaal

Hij is een flinke beer van een paard en ik een lichtgewicht van 60 kg dat maar het niet beter ik ben er nog niet af gevlogen maar kom serieus los van mn paard

Inmiddels is hij in orde maar mijn nek en armen doen flink pijn na het rijden. Zoveel dat ik er dagen last van heb

Ik ben geen fan van hulpteugels maar we moeten dit even doorbreken

Ja een schop geven als hij het doet maar hij trekt me zo naar voren dat ik te laat ben. Zie het voor je als een 8 jarig kind op een fjord of zo die gras ziet maar dan volwassen ruiter

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Hulpteugel (tijdelijk) voor puller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 10:37

Tja, dan moet je wel op de naam komen bedacht ik mij.

Ik heb (bij kindjes) wel eens een teugel gezien van de ringen van het zadel naar het kopstuk. Als ze een ruk geven, dan geeft dit druk op de manenkam en het hoofd.

maar ja, hoe heet dit....

EmptyWords

Berichten: 10573
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 10:39

je zou kunnen kijken naar een slof, die houd je dan zo los dat hij alleen inbreng heeft op het moment dat hij pullt, ontspant hij weer hangt de slof ook weer los.

de slof kun je gewoon zelf afstellen, omdat hij in je hand zit.

EmptyWords

Berichten: 10573
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 10:39

MarliesV schreef:
Tja, dan moet je wel op de naam komen bedacht ik mij.

Ik heb (bij kindjes) wel eens een teugel gezien van de ringen van het zadel naar het kopstuk. Als ze een ruk geven, dan geeft dit druk op de manenkam en het hoofd.

maar ja, hoe heet dit....

een graasteugel, zorgt er vooral voor dat ze hun hoofd niet naar de grond kunnen doen.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Hulpteugel (tijdelijk) voor puller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 10:42

Ja het hoofd gaat echt tot aan de grond, zoals bij grazen zeg maar. Vraag me alleen af of hij z’n hoofstel dan wel heel laat en op z’n plek het gaat behoorlijk hard

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hulpteugel (tijdelijk) voor puller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 10:52

je kan gewoon een stukje touw bevestigen aan het kopstuk (in het midden van de oren dus) naar het zadel. Maak die op de lengte dat hij wel lengte kan nemen tijdens het rijden, maar je niet vooruit kan trekken.
https://www.horseshopinternational.nl/v ... ekkia.html

of gewoon een (losse) bijzet eraan.

Als hij superlicht te rijden is zou je ook van die teugels met een stukje elastiek ertussen kunnen nemen. Dan heb je net een seconde tijd om mee te geven (losgooien wil ook nog eens werken nl) voor je uit je zadel getrokken wordt.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Hulpteugel (tijdelijk) voor puller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 11:05

Ik zou in dit geval ook kiezen voor bijzet teugel of zo'n duitse stootteugel. Dat is een beetje een slof effect, enkel heb je zelf geen extra teugel in de hand.

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Hulpteugel (tijdelijk) voor puller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 11:11

Wij hebben een ras echte puller gehad, een reus van 1.80m hoog die zelfs volwassen mannen uit het zadel trok , we hebben echt van alles geprobeerd, maar enige wat hielp was een bit met kinketting...Toen werd rijden weer leuk met hem :D

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 11:14


Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 11:26

Een vaste martingaal voorkomt het omhoog gaan van de neus, maar niet het naar beneden gaan, rien10. Pullen is de neus juist naar beneden steken. Restrictie van onder af zorgt alleen dat als ze niet ver naar voren komen, ze gewoon de kin tussen de voorbenen steken. Om die reden gaat een slofteugel ook echt niet helpen.

Ik ben het met kimmie261 eens. Je kunt met een bit met een kinketting gewoon super licht in de hand rijden en bij het trekken, straffen ze zichzelf.
Hulpteugels laten een paard vaak alleen meer opkrullen, dan gaan ze achter de teugel (ik heb er een die zich dat heeft aangeleerd) en dan is er geen echte controle en de gangen worden nadelig beïnvloed.

Een graasteugel heeft geen nut om het patroon te doorbreken, want een paard voelt voorzichtig of hij er aan zit, zo niet, dan gaan ze vrolijk verder met trekken.
Het geeft dus hooguit alleen de ruiter even een pauze van het gedrag. Je kunt dan ook gewoon bijzet (gekruisd aangebracht, dan kan hij gewoon zijn hoofd naar beide zijdes naar opzij brengen) teugels gebruiken.... Maar ook hierbij geldt dat een paard zich aan kan leren extra op te krullen.

Overigens loont het de moeite om even te kijken naar de oorzaak. Niet zelden vraagt een paard in een les/rit gewoon om halslengte om even goed door te ademen, wat spieren rust te geven, de rug te helpen.
Dus met veel vaker de hals laten strekken, ook gewoon in draf en galop tussendoor, kun je het misschien wel totaal voorkomen.

Overigens is het gebruiken van een kineton neusriem ook aan te raden bij pullers.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Hulpteugel (tijdelijk) voor puller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 11:34

Het verhelpt wel het naar voren trekken, Lusitana. Maar ja, het helpt inderdaad niet voor naar beneden trekken. Dat is waar.

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hulpteugel (tijdelijk) voor puller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 11:36

Grassrein

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Hulpteugel (tijdelijk) voor puller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 12:35

Hij trekt zijn hoofd naar voren naar beneden dus niet op de borst of zo. Osteo komt hem binnenkort nogmaals nakijken voor de zekerheid. Ik wil niet boos worden als het een lichamelijke klacht is natuurlijk. Hij doet het vooral met springen dus kan er ook niet zomaar iets aanhangen dat beperkt in z’n beweging.

Paard is een zeer enthousiaste springer

Ik wil het liefst rijden op een bit dat ook bij dressuur is toegestaan ivm eventing.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Hulpteugel (tijdelijk) voor puller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 12:40

Slofteugel aan de ringen die bovenaan je zadel zitten werkt meestal wel goed. Dan heb je net iets meer kracht maar je kunt het zelf loslaten mocht het nodig zijn dus veiliger dan vastzetten.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Hulpteugel (tijdelijk) voor puller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 12:51

Deze situatie vind ik eigenlijk een van de weinige gerechtvaardigde om er tijdelijk een slof aan te hangen, zoals Katja en EmptyWords beschrijven.

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Hulpteugel (tijdelijk) voor puller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 12:56

Mijn ervaring is alleen dat paarden niet "tijdelijk" pullen...

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 12:57

Als je van jezelf weet dat je een zachte hand hebt kan je ook een correctie stang gebruiken. Dat bit kunnen ze niet vast pakken waardoor je de cirkel kan doorbreken. Na een tijdje is de gewoonte weg. Tenminste bij ons wel. Toen ben ik weer met een gewoon bit gaan rijden.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hulpteugel (tijdelijk) voor puller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 13:02

Dit is misschien niet wat je wilt horen, maar bij de meeste "pullers" is de aanleuning niet in orde. Als je niet "vasthoudt" kun je ook niet zo hard uit het zadel getrokken worden als je begrijpt wat ik bedoel. Een licht en ontspannen contact vanuit een onhankelijke zit en met een meeverende bewegende hand is daar voor belangrijk. Mocht je paard zich dan al iets sterker maken dan kun je op de zijn holle kant een ophouding maken + aanvullen met je been en hij kan het niet doen waardoor je de circel kan doorbreken.

Ik zou dus goede dressuurlessen aanraden ipv hulpteugels.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Hulpteugel (tijdelijk) voor puller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 13:54

Paard is licht in de aanleuning geen valse aanleuning en volgt de hand goed naar beneden.
We hebben wekelijks dressuurles, paard kan goed verzamelen en verruimen en eigenlijk dressuurmatig lopen we nergens tegenaan

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 13:58

Elisa2 schreef:
Dit is misschien niet wat je wilt horen, maar bij de meeste "pullers" is de aanleuning niet in orde. Als je niet "vasthoudt" kun je ook niet zo hard uit het zadel getrokken worden als je begrijpt wat ik bedoel. Een licht en ontspannen contact vanuit een onhankelijke zit en met een meeverende bewegende hand is daar voor belangrijk. Mocht je paard zich dan al iets sterker maken dan kun je op de zijn holle kant een ophouding maken + aanvullen met je been en hij kan het niet doen waardoor je de circel kan doorbreken.

Ik zou dus goede dressuurlessen aanraden ipv hulpteugels.
Gedeeltelijk met je eens wat het ontstaat vaak uit een slechte dressuurmatige basis. Maar als ze het echt als een trucje doorhebben dan heb je wel paarden die het steeds gebruiken als ze iets moeilijk vinden, spanning krijgen of door willen denderen. Zeker met springen is teugels losgooien echt niet altijd een optie maar ook als je bijvoorbeeld langs de weg rijdt kun je dat gebrek aan controle echt niet hebben.

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 14:11

nessinator schreef:
Deze situatie vind ik eigenlijk een van de weinige gerechtvaardigde om er tijdelijk een slof aan te hangen, zoals Katja en EmptyWords beschrijven.

Je gaat toch niet springen met slof? Bovendien kan dat dus ook niet op wedstrijd.

De kineton neusriem is toegestaan bij eventing, maar ik weet niet of het voor de dressuurfase ook zo is, maar dat zou je na kunnen kijken.

Happy_Joy
Berichten: 320
Geregistreerd: 31-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 14:36

MarliesV schreef:
Tja, dan moet je wel op de naam komen bedacht ik mij.

Ik heb (bij kindjes) wel eens een teugel gezien van de ringen van het zadel naar het kopstuk. Als ze een ruk geven, dan geeft dit druk op de manenkam en het hoofd.

maar ja, hoe heet dit....


Dat is een Daisyrein toch?

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 14:40

Dat is een antigraas teugel toch?

Pien63
Berichten: 172
Geregistreerd: 28-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 14:42

Ik gebruik hiervoor mijn bokriempje (aan het zadel) voel het vaak wel aankomen en haak ik mijn duim achter het riempje. Bij een ruk door het paard aan de teugel blijf ik zitten en geeft mijn hand ook verder niet mee waardoor het spelletje vaak weer snel over is

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 14:43

Happy_Joy schreef:
MarliesV schreef:
Tja, dan moet je wel op de naam komen bedacht ik mij.

Ik heb (bij kindjes) wel eens een teugel gezien van de ringen van het zadel naar het kopstuk. Als ze een ruk geven, dan geeft dit druk op de manenkam en het hoofd.

maar ja, hoe heet dit....


Dat is een Daisyrein toch?

Jup, dat is volgens mij de officiele benaming, graasteugel komt ook wel met de juiste hits op Google.

Maar ik lees nu dat het voor tijdens het springen is, dat gaat hem dan ook niet worden.

TS, extra teugels (slof, graasteugel enz) gaan je denk ik in de weg zitten tijdens het springen.
Dan zou ik het toch (tijdelijk) zoeken in een ander bit of neusriem waarmee je meer te vertellen hebt en het er dan rijtechnisch uitrijden. Dus inderdaad voor zijn, voor zover mogelijk en voorwaards.
Niet een heel handige springruiter in de buurt, die dit er voor je uit kan rijden?