in het donker te paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Indy_Mouse_9

Berichten: 2109
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: in het donker te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 04:41

Houd er ook rekening mee dat als je van die kleine fietslichtjes met een elastiekje gebruikt zoals ik hier aangeraden zie, deze niet voldoende schijnen als je ze ophangt aan dat elastiekje!
Je ziet dat voornamelijk met fietsers, die dan (denk ik) in de overtuiging zijn dat ze licht hebben, maar die je nog van geen kanten ziet.

Afbeelding
Deze dingen dus.


fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 06:30

alex66 schreef:
Als beroepschauffeur kom ik nogal veel tegen en de paarden die reflectie/verlichting hebben op de juiste hoogte kan ik op 1 hand tellen.
Een ruiter met een veiligheidsvest zie je dus niet. Ook een reflectie deken op een paard van 170 heeft geen nut.
Mijn tip, zorg dat je de staart en de borst van je paard goed verlicht en ook de benen. En test het uit!
zet een auto met de lampen aan op een donkere plek en kijk goed of het paard van alle kanten zichtbaar is.
En geen knipperlicht, dan is de afstand niet in te schatten en gaat het alsnog mis.


Inderdaad!
Koplampen schijnen veelal laag waardoor reflectie op hoog te gemist wordt.

Ik doe een combi van reflectie, om de benen, staart en een voertuig, en licht. Vestje van BR met ledjes is mijn favoriet. In combinatie met een hoofdlampje en licht om de benen lijken we in het donker een soort alien :D

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Re: in het donker te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 06:51

Ik heb een reflectieuitrijdeken die aan de voorkant sluit, oude peeskappen waar ik van die reflectiebandjes van de action op heb gezet, veligiheidshesje waar ik op voor- en achterkant die reflectiebandjes met lampjes van de action op heb genaaid. Op m'n cap heb ik zo'n mijnwerkerslampachtig ding, ook van action, om mijn linkerkuit zo'n lampje met wit licht voor en rood achter.
Dat je een reflectiedeken niet kan zien vanuit de auto geloof ik niet zo want verkeersborden zie je toch ook al ruim van te voren?

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 07:56

Caritas schreef:
Ik heb een reflectieuitrijdeken die aan de voorkant sluit, oude peeskappen waar ik van die reflectiebandjes van de action op heb gezet, veligiheidshesje waar ik op voor- en achterkant die reflectiebandjes met lampjes van de action op heb genaaid. Op m'n cap heb ik zo'n mijnwerkerslampachtig ding, ook van action, om mijn linkerkuit zo'n lampje met wit licht voor en rood achter.
Dat je een reflectiedeken niet kan zien vanuit de auto geloof ik niet zo want verkeersborden zie je toch ook al ruim van te voren?


Precies, zo'n rondom deken zie je prima. (qua hoogte zowel vanuit een SUV, station wagen als een grote bus) Het zijn die halfslachtige nierdekens zonder reflectie op de borst noch kont die gewoon niet zichbaar genoeg zijn. (vooral omdat je als automobilist het paard zelden van de zijkant ziet, maar vooral van voren of achteren)

MarliesV

Berichten: 15148
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: in het donker te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 08:07

Zorg gewoon voor deugdelijke verlichting, is een wettelijke verplichting zelfs, wit voor, rood achter, constant licht.

Alle extra's als reflectie ed is fijn maar verlichting is echt de minimale voorwaarde.

Hier in de staart en aan het hoofdstel lampjes, reflectiedeken er op en als we wandelen heb ik zelf ook een rood licht achter (mountainbike licht) en een voorlamp in de linker hand.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Anley4

Berichten: 70
Geregistreerd: 08-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 08:53

MarliesV schreef:
Hier in de staart en aan het hoofdstel lampjes, reflectiedeken er op en als we wandelen heb ik zelf ook een rood licht achter (mountainbike licht) en een voorlamp in de linker hand.


Hoe bevestig jij een lampje aan het hoofdstel zodat het goed zichtbaar is?

Respect en vertrouwen zijn de sleutels tot vriendschap tussen jou en je paard

MarliesV

Berichten: 15148
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: in het donker te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 08:54

Ik vlecht haar voorpluk en doe die onder de frontriem en hang dan het lampje aan de frontriem, de Hema heeft van die ronde die naar voren schijnen en goed stevig blijven zitten. Daar komt flink licht vanaf.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 09:01

Anley4 schreef:
MarliesV schreef:
Hier in de staart en aan het hoofdstel lampjes, reflectiedeken er op en als we wandelen heb ik zelf ook een rood licht achter (mountainbike licht) en een voorlamp in de linker hand.


Hoe bevestig jij een lampje aan het hoofdstel zodat het goed zichtbaar is?

De Deen heeft hele goede lampjes die niet los kunnen gaan. Kosten één euro per setje

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Anley4

Berichten: 70
Geregistreerd: 08-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:06

Dorine92 schreef:
De Deen heeft hele goede lampjes die niet los kunnen gaan. Kosten één euro per setje


Waar is het slim om die lampjes aan het hoofdstel te bevestigen? Aan het kopstuk verdwijnt het lampje bij mijn paard in de manen, en aan de frontriem vraag ik me af of het paard er last van heeft omdat het ook op de neusriem schijnt dan.

Respect en vertrouwen zijn de sleutels tot vriendschap tussen jou en je paard

Brainless

Berichten: 29665
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:20

Caritas schreef:
Dat je een reflectiedeken niet kan zien vanuit de auto geloof ik niet zo want verkeersborden zie je toch ook al ruim van te voren?

Dat geldt alleen voor je rechter lamp, die schijnt aan de buitenzijde iets hoger om de borden te zien.
Als al je lichten zo hoog stonden, schijn je je tegenliggers in de ogen.
Zet je auto maar eens 5 meter vanaf een muur, dan zie je dat ze niet zo hoog komen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

MarliesV

Berichten: 15148
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:27

Anley4 schreef:
Dorine92 schreef:
De Deen heeft hele goede lampjes die niet los kunnen gaan. Kosten één euro per setje


Waar is het slim om die lampjes aan het hoofdstel te bevestigen? Aan het kopstuk verdwijnt het lampje bij mijn paard in de manen, en aan de frontriem vraag ik me af of het paard er last van heeft omdat het ook op de neusriem schijnt dan.


Hema heeft deze:
https://www.hema.nl/vrije-tijd-kantoor/ ... 98087.html

Die schijnen naar voren ipv naar beneden, dan heeft het paard er geen last van aan de frontriem.

Als ik wandel aan het halster maak ik hem aan de neusriem van het halster, gaat ook prima.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:06

Ik heb vanavond nog even een stalgenootje foto’s laten maken hoe wij op pad gaan in het donker.


Afbeelding

Afbeelding


Redelijk goed zichtbaar dus!
Ik draag een hoofdlamp, in mijn vest zitten led-lampen en aan mijn linker laars heb ik een lamp met wit licht voor en rood licht achter.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Bagheera_206

Berichten: 25866
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 13:00

Zag al verwijzing naar het andere topic.

[SV] in donker buitenrijden, reflectie en lichtjes

Inderdaad minimaal staartreflector+staartlamp, reflectievest met wit en rood licht, hoofdlamp en borsttuig met verlichting. :D Dan heb ik nog reflectie dingen voor benen, maar niet altijd om.

De ervaring is dat die hele simpele fietslampjes niet altijd heel veel licht geven. Soms zie ik fietsers ook pas heel laat door die zwakke lichtjes. :=

De Decathlon heeft ook wel leuk en betaalbaar spul.

It's not how good you are, but how good you want to be!

MarliesV

Berichten: 15148
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: in het donker te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 13:24

Dit waren wij gisteren:

Pony 1 hema lampje op de frontriem, reflectiedeken over de achterzijde en op de reflectiedeken bij de staartaanzet een rood lampje.

Fietser mee met mountainbike verlichting, dus felle voorlamp om ook het zandpad voor het paard te verlichten en een duidelijke rode achterlamp voor achterop komend verkeer (in het bos niemand gezien haha)
Fietser rijdt naast het paard in het bos, zodat paard en ruiter het zandpad kunnen zien en dus veilig kunnen rijden.

Wij hebben zo 8.5 km gedaan, 6.5 door het bos over grote bos en zandpaden. Heerlijk gereden!Afbeelding
Afbeelding

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Anley4

Berichten: 70
Geregistreerd: 08-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 11:00

MarliesV schreef:
Hema heeft deze:
https://www.hema.nl/vrije-tijd-kantoor/ ... 98087.html

Die schijnen naar voren ipv naar beneden, dan heeft het paard er geen last van aan de frontriem.

Als ik wandel aan het halster maak ik hem aan de neusriem van het halster, gaat ook prima.


Bedankt!

Respect en vertrouwen zijn de sleutels tot vriendschap tussen jou en je paard

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 12:42

Tip voor mensen die usb oplaadbare lampjes handig vinden: die zijn nu bij welkoop in de aanbieding met 20% korting
Beeztees veiligheidsstrip heet het. Kun je met het klittenband aan je hondenriem vastmaken maar dus ook aan je stijgbeugels, neusriem of wat je maar wilt

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

TanteFlavie

Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 11:29

ik heb staartverlichting die moet je opladen (Ali-brol, maar werkt zeer goed, was rond de 5 euro inclusief verzending), en rij steeds met een fluo-hesje, NU in combinatie met een ledvestje van de Action
( https://www.action.com/nl-be/p/reflecte ... eidsvest-/ )
Als het nog somberder gaat worden heb ik ook nog een fluo-uitrijdeken.

Mijn ervaring is, dat als je "opvalt", het verkeer dan trager gaat voorbijsteken).

Mensen lachten in het verleden, maar ze begrijpen me nu wel. Beter lachen en gezien worden dan niet gezien worden.

Pluk de dag!

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Re: in het donker te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 16:12


enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 16:16

enderdoggy schreef:
Ik moet ook door het donker, ik heb een lichtgevend hesje aan (met rood knipperende lampjes) van https://www.horze.nl/reflecterende-paar ... l?color=YE. Wij merkten dat auto’s niet minder hard gingen rijden van een normaal reflecterend hesje. Bij deze doen ze dat wel meer. Mijn paard draagt de uitrijdend van https://www.bol.com/nl/nl/p/qhp-reflect ... oductImage. Het voordeel aan deze vind ik dat er op zowel de voor- als achterkant (dus borst en staart) reflecterende stroken zitten.
Daarnaast zorg ik er altijd voor dat er iemand naast mij fietst met goede verlichting :)

snorkel1986

Berichten: 2986
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 21:01

enderdoggy schreef:
Ik moet ook door het donker, ik heb een lichtgevend hesje aan (met rood knipperende lampjes) van https://www.horze.nl/reflecterende-paar ... l?color=YE. Wij merkten dat auto’s niet minder hard gingen rijden van een normaal reflecterend hesje. Bij deze doen ze dat wel meer. Mijn paard draagt de uitrijdend van https://www.bol.com/nl/nl/p/qhp-reflect ... oductImage. Het voordeel aan deze vind ik dat er op zowel de voor- als achterkant (dus borst en staart) reflecterende stroken zitten.



Een goede kop lamp op je cap ga je plezier van hebben.. ( rij altijd in donker na de les en terug)

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: in het donker te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:20

Doe met name wat om de benen, dat is de hoogte waarop je gezien wordt. Een vestje als ruiter is te hoog en wordt niet gezien. Verder had ik om m'n laars altijd van die fietslampjes. Rood achter, wit voor.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:25

enderdoggy schreef:
Ik moet ook door het donker, ik heb een lichtgevend hesje aan (met rood knipperende lampjes) van https://www.horze.nl/reflecterende-paar ... l?color=YE. Wij merkten dat auto’s niet minder hard gingen rijden van een normaal reflecterend hesje. Bij deze doen ze dat wel meer. Mijn paard draagt de uitrijdend van https://www.bol.com/nl/nl/p/qhp-reflect ... oductImage. Het voordeel aan deze vind ik dat er op zowel de voor- als achterkant (dus borst en staart) reflecterende stroken zitten.


Dat hesje werkt zo goed!
Mensen zien een rare hoge rode V van lichtjes en remmen daardoor af :j

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 9 bezoekers