in het donker te paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
crazycaisy
Berichten: 8
Geregistreerd: 07-12-18
Woonplaats: oud heusden

in het donker te paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 12:31

beste bokkers, de winter begint er echt aan te komen en het wordt met de dag korter licht.
nu is mijn probleem dat ik met mijn verzorg tinker op een andere locatie les heb. dit is ongeveer 15 minuten stappen door het bos of over de weg. ik kies meestal het bos want daar rijden geen auto's.

als ik terug kom van de les is alles al donker en ik wil toch wel goed gezien worden vooral op straat.
wat is het beste om aan te schaffen. ik zat zelf te denken een een reflecterende uitrijdeken en een cap lamp maar hebben jullie nog meer ideeën? ik hoor t graag!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 12:33

Reflecterende uitrijdeken, reflecterend hesje, lampje op jouw cap, bij voorkeur ook echt wel lampje in de staart van je paard (hema heeft van die simpele die je er met een stiekje of klemmetje zo in hangt). Zorg in elk geval dat je écht goed gezien kunt worden.

Saskia_D

Berichten: 74
Geregistreerd: 09-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 12:35

Hier op stal worden de reflecterende armbanden met led-lampjes (hardloop-armbanden) gebruikt. Zowel 4 om de benen van je paard als om de benen en/of armen van de ruiter. En gewoon lekker op standje 'knipperen" zetten. Zo'n reflectiedeken is nuttig, maar je ziet een combinatie paard/ruiter eigenlijk pas echt goed als je er heel erg dichtbij bent. En knipperende rode lampjes - zeker om de benen van een lopend paard - vallen echt lekker op! +:)+
Gewoon lekker bij de Action shoppen.......

Nienkje_H

Berichten: 427
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: in het donker te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 12:40


crazycaisy
Berichten: 8
Geregistreerd: 07-12-18
Woonplaats: oud heusden

Re: in het donker te paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 12:48

thanks voor de tips! hier kan ik wel wat mee:)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27970
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 12:48

Knipperende verlichting is niet toegestaan. En persoonlijk vind ik dus helemaal niet dat het beter zichtbaar is. Ik kom regelmatig ruiters tegen met knipperende lichten en daarmee ben ik veel meer tijd kwijt om te beseffen wat ik op dat moment zie dan als ik mensen tegenkom die niet-knipperende verlichting gebruiken. Je paard beweegt toch al, dus dat maakt het knipperen ook nog 's overbodig.

crazycaisy
Berichten: 8
Geregistreerd: 07-12-18
Woonplaats: oud heusden

Re: in het donker te paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 12:50

ow oke ik wist niet dat het verboden was..

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: in het donker te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 12:52

babbel eens met sjolvir, die verkleed haar paarden als kerstboom

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Re: in het donker te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 12:58


Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Re: in het donker te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 13:05

Ik gebruik zelf borsttuig met lampjes, staart lamp, lamp op de cap voor mijn eigen zicht, daarnaast reflexiemateriaal om de benen van mijn paard en een reflexie uitrijdeken. En er is niemand die mij over het hoofd ziet en geen knippelampjes, daar heb ik zo’n hekel aan als ik in de auto zit. Knipperlichten lijken veiliger, maar zijn echt irritant voor de automobilist, aangezien het dan erg lastig is om te zien wat er voor je beweegt

JameyDL

Berichten: 200
Geregistreerd: 07-02-19
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 13:12

crazycaisy schreef:
beste bokkers, de winter begint er echt aan te komen en het wordt met de dag korter licht.
nu is mijn probleem dat ik met mijn verzorg tinker op een andere locatie les heb. dit is ongeveer 15 minuten stappen door het bos of over de weg. ik kies meestal het bos want daar rijden geen auto's.

als ik terug kom van de les is alles al donker en ik wil toch wel goed gezien worden vooral op straat.
wat is het beste om aan te schaffen. ik zat zelf te denken een een reflecterende uitrijdeken en een cap lamp maar hebben jullie nog meer ideeën? ik hoor t graag!



Als ik jou was zou ik op deze website kijken hier staat echt alles op https://www.kramer.nl/Merken/STEEDS/STE ... ccessoires

Amire
Berichten: 42
Geregistreerd: 18-09-19

Re: in het donker te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 10:43

Naast reflecterend materiaal zijn echte lichten heel fijn. Ik heb van hardlopen een soort hesje met lampjes erin gebouwd. Zowel op de borst als op de rug. Geloof van Nathan!

TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 10:55

Ik heb deze

https://www.aliexpress.com/item/3286078 ... b201603_60


wordt usb opgeladen, ik koos de rode omdat ik dacht dat rood achterlicht aangewezen was ivm wetgeving.

Het valt op, en dat zie je aan de auto's en motorfietsen. Ik combineer het met hesje en reflecterend deken

Ik moest er wel drie weken op wachten, maar dat had ik ervoor over.

Afbeelding

irryproppy

Berichten: 328
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: overal waar de zon schijnt!!!:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 11:19

Afbeelding
Hoi ts.
Regels voor het buitenrijden in het donker kan je zo vinden.
Ik heb ze even voor je geupload.
Je moet sowieso wit of geel licht voor en rood licht achter voeren.Knipperend mag niet van de politie,moet een constante straal/bundel licht zijn.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 11:21

https://vimeo.com/356984651
Ik ga meestal ongeveer zo over straat
Ik heb inderdaad ook die dure oplaadbare led-verlichting.
Ik zou zelf aanraden om in ieder geval naar de Deen te gaan en daar een heel voorraadje van de fietslampjes van een euro te kopen. Dan door naar de action voor de hardloop armbanden. Online bij de Lidl kan je een oplaadbare hoofdlamp kopen en dan heb je voor relatief weinig geld al heel wat.
De lampjes van de Deen kun je oa een rode aan je cap hangen aan de achterkant, een paar witte aan je hoofdstel/bit/teugels, rode aan de achterkant van je zadel en witte aan de voorkant. En, heel belangrijk, aan je beugels, zodat ze kunnen zien hoe breed je bent
De hardlooparmbandjes van de action kun je om de benen en in de staart doen. Als je dan zelf een reflectievest aandoet waar ook lampjes op zitten die je kunt aandoen ben je al behoorlijk goed op weg. Hoofdlamp aan de voorkant op je cap werkt ook super
Een reflectiedeken op je paard is wel nog beter on erbij te doen
Verder kun je het zo duur maken als je zelf wilt, en dan is dat oplaadbare LED spul wel super. Het lichtgevende borsttuig en de tail sign bijvoorbeeld

Amire
Berichten: 42
Geregistreerd: 18-09-19

Re: in het donker te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 11:42

Overigens, let zeker ook op de lichtsterkte (volgens mij wordt dat uitgedrukt in lumen) als je in het bos rijdt in het donker. Dan heb je absoluut andere (hogere!) sterkte nodig dan wanneer je op een 'reguliere' weg zou rijden met straatverlichting.

Eline_Charly

Berichten: 43
Geregistreerd: 22-09-19
Woonplaats: Haarlem

Re: in het donker te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:51

Knipper lampjes zou ik niet doen, kunnen storend zijn! Ik zelf vind 's nachts rijden echt heerlijk ontspannen. Gebruik licht gevende bandjes om alle benen van het paard en op mijn cap. Hoorde dat als je alleen je cap verlicht en kan lijken alsof je verder weg bent dan dat je daadwerkelijk bent..

snorkel1986

Berichten: 3008
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: in het donker te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:59


_willemijn
Berichten: 18
Geregistreerd: 18-10-19
Woonplaats: Noordwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:43

Ik heb standaard van die fietslampjes aan m'n zadel zitten dus indien ik wat later terug kom en het
donker begint te worden kan ik die gewoon aanzetten & als ik plan om in het donker weg te gaan kies
ik meestal voor een reflecterende uitrijdeken en reflecterend hesje.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 00:39

Ik merk wel dat het qua reflectiemateriaal erg aankomt op de maatvoering. Het meeste is gemaakt op flinke kwpner en als het dan one size is, is dat helemaal leuk enzo, maar als ze het dan zo maken dat ie op zn krapst net leuk op die kwpner zit, begin je er niks mee met je pony.
Dus de reflectie beendingen gaan nu maar om mijn armen en benen en voor de pony’s heb ik maar weer andere gehaald.
Sowieso gebruik ik dingen heel vaak niet waar ze origineel voor bedoeld zijn. Beendingen gaan zoals gezegd om mijn armen en benen of om de staart, een mensen armband met rek kan bij paard mooi boven de knie om de benen, led verlichting voor om paardenbenen gebruik ik als frontriem onder andere.
En reflectie hondenriemen zijn ook echt mega geweldig. Kwam mijn buurvrouw mee aan maar dat zie je ook echt super goed als er licht op schijnt. Zij hangt het om z’n kont (vastklikken achterop zadel aan ringetjes), net als een soort pessoa longeerding zegmaar
Ik heb nu zelf ook wat hondenriemen gekocht en ik ga ze denk op die zelfde manier gebruiken, en als doorhangende teugels (dus als tweede paar die ik alleen maar voor de reflectie heb omhangen)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 01:13

Afbeelding
Reflecterend:
- Borsttuig (ofwel slabbetje)
- Dekje
- Uitrijdeken (heb ook een waterdichte zwaardere variant)
- Beenbanden, die om eventuele peesbeschermers heen passen
- klittenband hoesjes om de teugels.


Deze foto is van vorig jaar, maar zo gaan wij dus in het donker op pad. We zijn een rijdende kerstboom zo, maar in de de donkere maanden is dit de enige manier voor ons om door de weeks een buitenritje te maken.

Ik heb zelf nog een reflecterend vest aan met ledlampjes er in, die ik aanzet als er een auto aan komt, een laarslamp om mijn kuit, net onder de knie (rood licht naar achter en wit licht naar voren) en een hoofdlamp op. Werkt perfect, auto’s remmen al van ver af.
Nou is mijn paard ook bijna 180 cm, dus behoorlijk imposant, helemaal als we zo oplichten in het duister.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 02:32

Mijn tip uit het oogpunt van een automobilist: investeer aub in een deken die rondom gaat (of uitrijdeken met borsttuig en staarthoes) en reflecterende beenbescherming, daarmee wordt je het beste gezien. De rest aan knipperende lampjes etc is altijd mooi meegenomen want het nodigt de automobilist uit even groot licht aan te doen om beter te zien 'wat' jij bent voor knipperend lampje.

Vaak genoeg idioten te paard tegen gekomen denken dat een paar knipperende lampjes hier en daar zonder enige verdere reflectie wel genoeg is, op hun donkerbruin paard. Laten we het erop houden dat ik een goed reactievermogen heb.

Deze dekens vind ik als automobilist top omdat het paard rondom van een afstand al opvalt:

Afbeelding

Zelf had ik ook nog een hoofdlamp met verschillende functies waarvan één hele felle waarmee ik seinde als er een auto aankwam. Nu rijd ik zodra de dagen korter worden door de week in de bak en ga ik in het weekend door de dag op buitenrit, kan ik veel meer ontspannen.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: in het donker te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 00:53

Altijd reflectie en lampjes combineren. Net weer een ritje gemaakt, vriend was op de fiets en heeft even een filmpje gemaakt.Op dit filmpje zie je alleen de lampjes, maar als een autolicht er fel op zou schijnen zie je juist de lampjes niet goed meer, maar de reflectie des te beter
https://vimeo.com/367630875

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: in het donker te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 01:10

Ik had altijd reflecterende deken,reflecterende bandjes om teugels, reflecterende beenbescherming, reflecterende jas, lampjes om rijlaarzen met wit licht voor en rood achter (zoals al meerdere malen vermeld, nooit knipperend). Ik was van veraf te zien hoorde ik vaak. Iemand hier uit het dorp reed vaak met maar 1 knipperend lampje om de rijlaars heen, was bloedlink altijd want je zag het zeer slecht.

alex66

Berichten: 1771
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 01:11

Als beroepschauffeur kom ik nogal veel tegen en de paarden die reflectie/verlichting hebben op de juiste hoogte kan ik op 1 hand tellen.
Een ruiter met een veiligheidsvest zie je dus niet. Ook een reflectie deken op een paard van 170 heeft geen nut.
Mijn tip, zorg dat je de staart en de borst van je paard goed verlicht en ook de benen. En test het uit!
zet een auto met de lampen aan op een donkere plek en kijk goed of het paard van alle kanten zichtbaar is.
En geen knipperlicht, dan is de afstand niet in te schatten en gaat het alsnog mis.