Advies gevraagd: KM zadel in combinatie met hogere schoft?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Advies gevraagd: KM zadel in combinatie met hogere schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 13:29

Hallo Allemaal,

Ik wil voor onze paarden die ik rijd en op andermans paarden hetzelfde zadel gebruiken als het enigszins mogelijk is omdat ik dit zelf het prettigst vind werken. Nu is het zo dat m'n paard een hogere schoft heeft en dat ik kon kiezen tussen twee varianten de MDH/HDM. Ik heb dus gekozen voor de MDH variant maar nu schijnt het zo te zijn dat ik de HDM variant zou moeten hebben bij een hogere schoft? Tenminste, dat las ik. Het zadel ligt nu op verschillende paarden met een medium schoft en dat past goed. Er is genoeg ruimte over bij de schoft. Kan ik nu het beste gewoon een aantal keren rijden met het zadel en dan kijken of de schoft vrij blijft liggen na het rijden? Het kopijzer is verwisselbaar en uitneembaar dus ik kan sowieso zelf de boom vervangen door middel van een sleutel of schroevendraaier. De COB versie valt sowieso af want die is voor koudbloeden bedoeld.

Ik hoef verder geen kritiek te hebben dat ik dit zadel gebruik op meerdere paarden want dit gaat in goed overleg met de zadelmaker ;) Het zadel wordt minimaal een keer per jaar nagekeken en opgevuld. Omdat dit een twijfel gevalletje betreft of het wel of niet zou kunnen passen? Stel ik ervaringen op prijs:

Brand maar los zou ik zeggen :D

Anoniem

Re: Advies gevraagd: KM zadel in combinatie met hogere schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 13:52

Als het in goed overleg is met de zadelmaker, kan die ook het beste beoordelen hoe die ligt op die andere paarden toch? :D

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 13:54

Dat is mijn vraag niet. Ik vraag of er iemand weet of de MDH variant op paarden past met een hogere schoft? :D

Anoniem

Re: Advies gevraagd: KM zadel in combinatie met hogere schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 14:28

Ook dat weet de zadelmaker toch? Ik zou hem gewoon bellen en uitleggen wat je bedoelt.

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 15:33

De aanduiding van Kent en Master zegt iets over de vorm van de boom en welk type paard daar "doorgaans" bij past. Kan dus heel goed dat jou paard beter loopt met de MDH als de HDM

Ik ken genoeg "normale" paarden die een cob het beste passen en andersom bredere types die de MDH moeten hebben en zelfs een enkeling de HDM (dat was een fries met boommaat XW )

Dus ja kent en master / Thorowgood geeft een indicatie maar dat is nooit de harde waarheid, passen is het beste en de vorm die daar uitkomt is dan het beste ongeacht wat er op het kaartje staat ;)

Nog iets, heb voor die van mij een Kent en Master Compact, S-line low profile en original cob gepast. Van die 3 lag alleen de cob goed terwijl de Fairfax van toen(ondertussen de Kent en Master Surface block in een iets ander jasje) juist weer alleen paste als MD variant.

Passen is het enige zinnige om te zeggen dus, past het dan zeker zo laten!

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 10:44

Wellicht is het dan gewoon een kwestie van uitproberen. Bedankt voor jullie suggesties :D