Safestyle rvs of Safestyle xLite beugels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Safestyle rvs of Safestyle xLite beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-19 22:51

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kan niet echt de voor- en nadelen van de 2 soorten Safestyle beugels vinden. Ik twijfel enorm tussen beiden, dus hopelijk kunnen jullie me helpen om een keuze te maken.

Het gaat om de gewone standaard Safestyle rvs beugels: https://www.safestyle.nl/product/90-graden-12-cm-met-afsluitrubber/
En om de nieuwe Safestyle xLite: https://www.safestyle.nl/product/xlite-stijgbeugels-black/

Wie heeft een van deze beugels en welke is aan te raden? Ik heb al van Safestyle begrepen dat de rvs beugels 0,7 kg per stuk wegen en de xLite ongeveer de helft daarvan.
Op de foto ogen de xLite zo plastic, zijn ze dat in het echt ook? Want op de website staat dat ze sterker zijn dan de rvs beugels.

Ik hoor graag ervaringen! :Y)

Edit: link werkte niet.

Probeer altijd iemands meest kwetsbare plek te ontdekken. Dan weet je waar je hem niet raken moet.


Farjen

Berichten: 7926
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 05:28

Ik heb de xlite. Zeer tevreden over! Verlies ze niet, wegen amper wat

Afbeelding

Afbeelding

jokari

Berichten: 8761
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 06:32

Ik heb de rvs, de xlite bestond toen nog niet.
Zeer degelijke dingen, gaan al jaren mee. Maar je wilt ze niet tegen je knieën hebben botsen wanneer je met je zadel rondloopt en ze zijn toevallig niet opgestoken. :')

Edit : dat afsluitrubber heb ik er zelfs nooit aan bevestigd, nergens voor nodig.

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-19 08:46

Dankjewel voor jullie reacties!
De xLite schijnt inderdaad nieuw te zijn, dus misschien hebben nog niet veel mensen daar ervaring mee. En de oude rvs schijnen ook nog een stuk zwaarder te zijn dan de nieuwe rvs.

@Farjen: waarom heb je voor de xLite gekozen en niet voor de rvs? En vind je ze plastic aanvoelen/ogen?

Probeer altijd iemands meest kwetsbare plek te ontdekken. Dan weet je waar je hem niet raken moet.

Farjen

Berichten: 7926
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Safestyle rvs of Safestyle xLite beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:40

Ik wou eigenlijk Freejumps maar vond die toen de duur (maar ondertussen heb ik freejumps gekregen voor mijn springzadel :+ )
Ik reed toen met andermans paarden met de freejumps en ik vond deze superfijn omdat deze licht van gewicht waren en gemakkelijk qua onderhoud.
Dus uiteindelijk voor mezelf op zoek gegaan naar een goedkoper alternatief en kwam dan op deze uit. Bij metalen beugels vind ik het niet fijn dat ze zo zwaar zijn, dat voelt niet lekker op 1 of andere manier :+

Qua looks zie je wel dat ze kunststof zijn van dichtbij, maar in gebruik valt dat echt niet op, niemand ziet zelfs dat ze open zijn. Ik denk omdat ze zwart zijn van kleur :)

Chiren

Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Re: Safestyle rvs of Safestyle xLite beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:42

Ik rijd ook met de xLite en ben er blij mee! Ze zijn van composiet met een een frame van RVS aan de binnenkant, daardoor lijken ze plastic.

I won't stay quiet
'Cause staying silent's the same as dying


&if=1

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-19 13:30

Farjen schreef:
Ik wou eigenlijk Freejumps maar vond die toen de duur (maar ondertussen heb ik freejumps gekregen voor mijn springzadel :+ )
Ik reed toen met andermans paarden met de freejumps en ik vond deze superfijn omdat deze licht van gewicht waren en gemakkelijk qua onderhoud.
Dus uiteindelijk voor mezelf op zoek gegaan naar een goedkoper alternatief en kwam dan op deze uit. Bij metalen beugels vind ik het niet fijn dat ze zo zwaar zijn, dat voelt niet lekker op 1 of andere manier :+

Qua looks zie je wel dat ze kunststof zijn van dichtbij, maar in gebruik valt dat echt niet op, niemand ziet zelfs dat ze open zijn. Ik denk omdat ze zwart zijn van kleur :)


Dankjewel! En ik heb hetzelfde ja, ik vind de Freejumps ook echt te duur :o :=
Ik neig momenteel wel wat meer naar de xLite. Heb je het idee dat ze snel beschadigen? En ze zijn dus niet te licht?

En welke beugelriemen heb je op de foto aan je zadel hangen?
Laatst bijgewerkt door Figo88 op 27-03-19 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Probeer altijd iemands meest kwetsbare plek te ontdekken. Dan weet je waar je hem niet raken moet.

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-19 13:32

Chiren schreef:
Ik rijd ook met de xLite en ben er blij mee! Ze zijn van composiet met een een frame van RVS aan de binnenkant, daardoor lijken ze plastic.


Ze klinken wel echt goed. Wat was voor jou de reden dat je voor de xLite hebt gekozen en niet voor de rvs?

Probeer altijd iemands meest kwetsbare plek te ontdekken. Dan weet je waar je hem niet raken moet.

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-19 13:41


Probeer altijd iemands meest kwetsbare plek te ontdekken. Dan weet je waar je hem niet raken moet.

Farjen

Berichten: 7926
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 04:06

Figo88 schreef:
Dankjewel! En ik heb hetzelfde ja, ik vind de Freejumps ook echt te duur :o :=
Ik neig momenteel wel wat meer naar de xLite. Heb je het idee dat ze snel beschadigen? En ze zijn dus niet te licht?

En welke beugelriemen heb je op de foto aan je zadel hangen?


Ik heb enkele stijgbeugelriemen van anatomica, ook heel tevreden over!

De ophanging is inderdaad scheef maar daar merk ik niets van. Als er gewicht op komt, komen ze recht te hangen

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-19 16:51

Dankjewel nog iedereen voor de reacties! :)

Inmiddels heb ik de xLite beugels gekocht, maar ook weer geretourneerd :')
Zowel mijn instructrice als ik merkten echt dat onze voeten de hele tijd naar buiten werden ''geduwd'' omdat de beugel alles behalve uitgebalanceerd is. De dichte kant van de beugel is uiteraard al zwaarder dan de open kant, maar daarnaast is juist de onderkant aan de dichte kant ook nog eens verzwaard.
Hierdoor ligt het zwaartepunt van de beugel helaas dubbel op de dichte kant van de beugel. Blijkbaar ervaren veel mensen dat niet als storend, maar ik dus helaas wel :x

Ik ga volgende week de Sprenger flexcite beugels kopen en aangezien dit ook een veiligheidsbeugel is die wel uitgebalanceerd is, verwacht ik dat deze goed zal bevallen :Y)

Probeer altijd iemands meest kwetsbare plek te ontdekken. Dan weet je waar je hem niet raken moet.

darkadia

Berichten: 5231
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Safestyle rvs of Safestyle xLite beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 07:21

Balen! Ik heb de gewone safestyle aan mijn ene zadel en overweg de xlite voor mijn nieuwe dressuurzadel straks :)

Vind de gewone heel fijn, maar wel wat zwaar.

BrankaZ

Berichten: 3845
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 10:22

Figo88 schreef:
Dankjewel nog iedereen voor de reacties! :)

Inmiddels heb ik de xLite beugels gekocht, maar ook weer geretourneerd :')
Zowel mijn instructrice als ik merkten echt dat onze voeten de hele tijd naar buiten werden ''geduwd'' omdat de beugel alles behalve uitgebalanceerd is. De dichte kant van de beugel is uiteraard al zwaarder dan de open kant, maar daarnaast is juist de onderkant aan de dichte kant ook nog eens verzwaard.
Hierdoor ligt het zwaartepunt van de beugel helaas dubbel op de dichte kant van de beugel. Blijkbaar ervaren veel mensen dat niet als storend, maar ik dus helaas wel :x

Ik ga volgende week de Sprenger flexcite beugels kopen en aangezien dit ook een veiligheidsbeugel is die wel uitgebalanceerd is, verwacht ik dat deze goed zal bevallen :Y)

Vraagje: hoe had je ze bevestigd? Met de open kant naar binnen of naar buiten? Ik heb al jaren de rvs-versie en krijg regelmatig opmerkingen dat ik ze verkeerd om heb hangen omdat mensen bij veiligheidsbeugels gewend zijn dat de open kant aan de buitenkant zit. Bij Safestyle beugels moet de open kant naar binnen en dan hangen ze in balans/recht.
Maar als ze goed hingen en jullie toch last er van hadden dan is het inderdaad niet jullie type stijgbeugels. Hopelijk zijn de Sprenger beugels dat wel.

Ik denk altijd eerst goed na voordat ik iets stoms zeg (Loesje)

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-19 11:46

Ik had de beugels inderdaad bevestigd met de open kant naar binnen toe.
Helaas waren dit dus gewoon niet de beugels voor mij.
Maar de Sprenger beugels bevallen echt ontzettend goed! Een echte aanrader *\o/*

Probeer altijd iemands meest kwetsbare plek te ontdekken. Dan weet je waar je hem niet raken moet.

Muze
Berichten: 5242
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:02

Oud topic I know..
Ik wil ook safestyle beugels aanschaffen en vroeg me ook af welke ik zou nemen.
Dus gevraagd aan safestyle zelf, en hun antwoord:

Bij ( niet ) extreem gebruik( buiten rijden, Dressuur) zijn ze geschikt voor ruiters tot 70 a 75 kilo.
Voor springen of inrijden jonge paarden adviseren wij daarom met de rubbers naar buiten te rijden en voor ruiters niet zwaarder dan + - 60 kilo.


Groeten
Team
Safestyle

Erg onduidelijk. Ik ben wel meer dan 60 kilo: niet voor de lite gaan, dus?

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

Nibbit

Berichten: 10405
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Safestyle rvs of Safestyle xLite beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:07

^ En waarom met springen of jonge paarden andersom?
Dan hangen ze toch niet in balans..

Muze
Berichten: 5242
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Safestyle rvs of Safestyle xLite beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:12

Ik snap de logica ook niet hoor..

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

Nibbit

Berichten: 10405
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Safestyle rvs of Safestyle xLite beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:27

Iemand ervaring met de spikes die ze verkopen voor extra grip?

Ze lijken mij nogal hoog?

Muze
Berichten: 5242
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Safestyle rvs of Safestyle xLite beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 10:17

Lijken mij wel fijn..

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

Miriam91

Berichten: 2822
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 10:55

Ik heb de xlite nu een jaar of 3 en nog steeds erg blij mee. Ben overigens wel meer dan 60 kg. Nooit geweten dat er een gewichtsgrens aan zat :o
Toevallig afgelopen week bedacht dat ik graag wat meer grip zou hebben dus ga die spikes maar eens bestellen.

Mahone <3

Muze
Berichten: 5242
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Safestyle rvs of Safestyle xLite beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 11:03

Ik snap ook niet goed wat ik met hun antwoord moet, ik dacht dat de xlite misschien wel breekbaarder zouden zijn Oid dat er daarom een limiet aan zit.. maar als meee mensen er mee rijden die zwaarder zijn dan 60 zal het niet zo’n vaart lopen denk ik..

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

Muze
Berichten: 5242
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 20:22

Ik heb met fijne korting deze beugels ondertussen gekocht.
Nu ben ik benieuwd naar mensen die de Spike blokjes er in hebben. Zijn deze fijn? Geven ze met bv wat gladde schoenen en dergelijke echt wat meer grip?

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

Miriam91

Berichten: 2822
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 19:53

Ben ik ook benieuwd naar. Heb ze nog niet 'durven' kopen omdat ik me eigenlijk niet goed kan voorstellen dat ze extra grip geven omdat het een rond bolletje is.

Mahone <3

Miriam91

Berichten: 2822
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:18

Even dit topic omhoog schoppen. Ik heb een jaar of 4 gereden met de safestyle xlite beugels. Kwam er pas later achter dat het voor ruiters tot 60 kg is. Gisteren is ook gebleken waarom want een van mijn beugels is geknapt bij het ophangoog. Gelukkig tijdens een rustig drafje dus ik kon blijven zitten, maar natuurlijk wel potentieel gevaarlijk.

Mahone <3

Zinzi_jewel

Berichten: 8695
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Safestyle rvs of Safestyle xLite beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:43

Gewoon versleten na die 4 jaar .
Ik vindt ze vreselijk de safestyle , lelijk ook nog .
Ben fan van m'n acavallo alu pro beugels

Chasing Dreams ...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: annahiltlady, boemel, Jintexx, Nalonyda, SuusvL, Thincla, xAnthea en 19 bezoekers